Gisterochtend drie kwartier gereden eerst ruimschoots instappen (in elk geval geen voortijdig aandribbelen meer) tot hij werkelijk ontspannen lange teugel nam, daarna 20 minuten wat meer serieus, zoals grote voltes en gebroken lijnen in draf, en waarvan het laatste kwartier aan soepele teugel (hoofd boeghoogte) een rondje buiten (via lange schouwpaden achter kun je mooi rondom). Op de lange baan achter eerder ook nog een stuk gegaloppeerd.. hij ging daar niks te hard, ik liet hem gewoon in een medium galop gaan en dat was wel okee, hij wilde niet harder of zachter, sprong hem mooi door met een mooie halslengte....hij loopt je daar buiten nou ook nooit uit de hand. Hij is erg dol op galopperen, maar niet zo van: ik wil racen. Ik merkte wel dat hij het uitstappen rondom veel te lang vond duren... EEN KWARTIER, ik schommelde zelf zowat in slaap... hieruit concludeer ik, dat jazeker ik zelf wel een grote oorzaak zal zijn van het ongeduldige en opgefokte gedoe van Japie... het is al snel weer dat ik tot ACTIE wil overgaan.
Maar is ben bewust blijven in- en uitademen, liedje neurieeen, van de natuur genieten, tot we eindelijk weer terug waren bij de rijbak... (dat "eindelijk" zegt al veel over mij, natuurlijk...)
Ik had het gevoel dat ik niks gedaan had, maar goed, Japie stond wel flink in het zweet. Paard afgedouched (zo hij dit vroeger haatte, staat hij er nu van te genieten).
Paard weer in de weide gezet, nog wat gerommeld (dekje op en af, deken op en af) met mijn jonge nog onbeleerde merrie van 4 jaar die er bij staat Die wordt eind van het jaar OHZ beleerd...uitbesteed, ga ik niet zelf doen.
En het gebeuren eenmaal thuis een beetje laten bezinken en geevalueerd. Ja, ik ben het zelf, ik wil te veel, te snel, en vaak ook NU. Ik heb gewoon een ongeduldige haastkop.
Zoals Simpelman voorstelt na eenmaal ontspannen lopen in stap dan afstappen en het voor die dag er bij laten doe ik echt niet, ik begrijp het idee er achter, maar dat gaat me te ver. ZO erg is het nu ook weer niet. Maar ik ben wel bereid om een stuk in te binden (zijn daar ook pilletjes voor?).
Vandaag had Japie rustdag, hoefde lekker niks.
Morgenochtend maar eens een stap-buitenrit... (als ik me kan inhouden om niet binnen de kortste keren te gaan draven en op lange stukken in galop te gaan.... wat dat betreft begrijp ik Simpelman als die zegt: vergeet je eigen belangen, want met dat steeds in up-tempo te willen, breng ik er natuurlijk nooit het besef van rust in).
Van alles leer ik en pik ik iets mee... ik moet duidelijk een paar versnellingen terug, en morgen lekker stappenderwijze van de (hier zo prachtige!) natuur, bos in deze Drentse omgeving genieten.
Ongeduld is mijn slechtste eigenschap.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 16-08-13 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt