Van manegeruiter naar bijrijder (met filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 07:29

Bedankt voor de reacties en tips weer! Heb in ieder geval een hoop denkstof nu en veel dingen om uit te proberen.

Sandyjorgen, voor m'n gevoel zat ik eerst beter, totdat ik een tijd op de manege een vrij voortwaartse, eigenwijze Haflinger heb gereden. Daarop zat ik steeds naar voren omdat ik dat steviger vond zitten, ook voor onvoorspelbare wendingen en bewegingen. Helaas heb ik mijzelf dat dus aangeleerd en is dat vanaf het begin niet gecorrigeerd door mijn instructrice destijds. Toen ik daarna weer meer andere paarden reed op die manege kwam het voorover zitten vooral tot uiting in de galop, maar werd er verder niet zoveel van gezegd. Begin dit jaar ben ik verhuisd en heb ik tot nu toe nog 5x gereden op een andere manege, waarbij meteen al snel ter sprake kwam dat ik meer achterover moet zitten. Ook in de draf!

Helaas red ik het financieel niet om meer dan 1x per maand een les te nemen met dit paard, omdat ik al bij draag in de kosten en een priveles van de 'goedkoopste' instructrice 25 euro kost. (Wellicht kan ik in de toekomst vaker les nemen, maar dat is afhankelijk van bij welke baan ik word aangenomen, eind aug. loopt mijn contract namelijk af bij mijn huidige werk..) Helaas ken ik ook nog niet zoveel mensen daar op stal om iemand te vragen om te longeren met mij erop en heb ik het idee dat iedereen daar vooral voor zichzelf en zijn/haar paard komt om te trainen.
Ik zal ook eens met een gaatje korter rijden proberen.

Woensdagavond heb ik dus de eerste les daar en ik zal dan ook de situatie voorleggen. Misschien heeft de instructrice daarin nog aanraders of ideeën.

Dan nog een vraag van mij, wat vinden jullie eigenlijk van de manier waarop Dutchman loopt op de foto's en in de filmpjes? In hoeverre belemmer ik hem nu in zijn bewegingen met mijn houding en zit? Ik vind dat zelf moeilijk te zien. Voor m'n gevoel kan hij sommige stukken wel ontspannen maar komt hij dan al snel weer met z'n hoofd omhoog omdat ik dan raar zit/beweeg (?). Ik merkte de laatste keer wel met rijden (zondag, toen de foto's en filmpjes zijn gemaakt) dat hij op het eind veel beter liep dan in het begin. Veel voorwaartser, scherp aan m'n been en dergelijke.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:15

sandyjorgen schreef:
tip: beugels gaatje (of 2) korter, zou kunnen dwingen tot het makkelijker (overdreven) uitdrukken van je hakken en dat zou weer kunnen voorkomen dat je onderbenen naar achteren gaan.

Dit ga ik je juist afraden. Waarom je hakken zo ver uit drukken? Je voet hoort gewoon horizontaal te zijn, je hak hooguit twee cm lager dan je tenen. Hierdoor krijg je juist een gespannen houding. Wat betreft je benen zou ik ze gewoon lekker lang af laten hangen. In principe vallen ze vanzelf op de juiste plaats. Lees hiervoor ook het ebook wat ik je aanraadde, daarin staat uitgelegd waarom.

Wat betreft je vraag: je belemmert hem uiteraard wel in zijn beweging. Een paard kan alleen perfect lopen als jij er zo op zit dat je paard je in principe niet voelt. Maar dat is voor de meesten van ons erg lastig te realiseren. Wat je maar moet onthouden, hoe slechter jij zit, hoe slechter je paard loopt. En dus ook, hoe beter jij zit, hoe beter je paard loopt. Je houding kan veel doen aan de houding van een paard. Als jij netjes zit, zal je paard ook kunnen ontspannen en krijg je dus veel fijnere houdingen en bewegingen dan een ruiter die gaat lopen trekken en sjorren in de mond en met sporen probeert de beste strekactie uit het paard te schoppen.

JelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:33

Ik zou je beugels helemaal geen gaatje korter doen! Juist een gaatje langer! Dit heeft mij ook geholpen om mijn benen langer te kunnen maken en in mijn rug dus ook rechter te zitten.
In ieder geval heel veel succes en veel plezier met dit leuke paardje!!

Anonymous86

Re: Van manegeruiter naar bijrijder (met filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:36

probeer je tenen naar binnen te houden, nu als je hem aandrijft(denk ik dat je doet tenminste) trek je je hakken op en druk je je tenen naar buiten.
wat een leuke combo en op een oude fiets moet je het leren toch _/-\o_

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:50

Wat heerlijk dat jij zo'n lief en braaf kan rijden zeg! Ik denk dat het helemaal goed gaat komen :)
Wat je op den duur (nadat je een paar keer aan de longe hebt gereden voor je zit) kunt proberen, is om zonder zadel met een dekje op te rijden. Zodra het dekje schuift, kun jij nog goed zien of je netjes ontspannen stil hebt gezeten of dat je te gespannen hebt gereden en een beetje hebt gestuiterd waardoor het dekje is verschoven. Dit heeft mij heel erg geholpen met mijn zit. Verder niet iets van teugels vasthouden. Ik heb namelijk af en toe het idee dat je je hiermee in evenwicht probeert te houden (correct me if i'm wrong).
Waren de overgangen van draf naar stap gepland? Probeer die goed voor te bereiden. Ik zie nergens dat je zwaarder/dieper gaat zitten waardoor je paard weet dat jij langzamer wil gaan. Denk goed je eigen lijnen uit: waar en hoe wil jij rijden? Welke kant wil jij op en wanneer wil jij overgangen maken?
Bij dit paard niet aan de mond zitten, ik ben blij dat je dat ook niet van plan was. Ik zie een paard dat graag wil ontspannen en jouw hand zoekt. Hierbij zit jij hem alleen nog iets in de weg. Zodra jij lekker zit, komt dit helemaal vanzelf. Heel veel succes en plezier met je bijrijdpaard en jullie komen er wel!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:57

wat leuk voor je dat je dit mooie paard mag rijden!
Er is nog heel wat aan je balans te verbeteren,maar dat komt wel.
Ik zou de beugels niet langer,niet korter maar uit doen.Niet de hele tijd maar de laatste 15 minuten.
Om te leren zitten.En dan niet je benen optrekken. ;)
Het paard is erg braaf hoor,als je op mijn paard zo zou galopperen zou je er af liggen :D

Echt paardrijden leer je pas op een prive paard....paardzitten leer je op de zo onmisbare manege paarden. <3

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 10:00

Ghehe, tegenstrijdige tips hier :P Ik heb m'n beugels eerder een keer met rijden wel een gaatje korter gehad maar heb ze toen weer langer gedaan omdat het niet lekker zat. En ik heb de neiging om bij korte beugels extreem m'n hak uit te drukken en nog hoger te gaan lichtrijden, dus voelen de beugels zoals ik ze nu heb lekkerder.

Rianne, dat klopt. Met aandrijven trek ik snel m'n hakken op. Heb al vaker gehoord dat ik m'n benen lang moet houden. Wanneer dit paard echter heel scherp aan mijn been is, is het al minder. Dit merkte ik de vorige keer tegen het eind van het rijden. Dan hoef ik alleen licht m'n been aan te leggen en krijg ik al reactie. Hier kan ik dus ook nog meer in oefenen. En goed gezegd, dat laatste zinnetje :P Ben blij dat het zo'n schat is en hij mij de ruimte geeft om mij dingen te leren. (Haha, dat klinkt een beetje zweverig)

Marjo, bedankt voor de opbouwende tips! Over een tijdje eens zonder zadel rijden met dat dekje zie ik ook wel voor me, al heb ik geen idee hoe het paard daarop zal reageren. Ik houd me niet aan de teugels vast voor het evenwicht. Al zou ik geen teugels in m'n handen hebben dan zit ik precies hetzelfde. De overgangen terug waren grpland, al kan dat inderdaad beter voorbereid.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 10:05

Haha, jullie gaan te snel. Geerke, je hebt helemaal gelijk! Bedankt voor de tips! Beugels uit heb ik ook wel eens op manegepaarden gedaan waar ik mij vertrouwd op voelde, maar ik merkte dat ik op een gegeven moment bij de galop altijd ging knijpen met mijn benen om te blijven zitten. Op dit paard kan ik het inderdaad ook proberen, alleen wil ik eerst mét beugels mijn zit verbeteren, voordat ik eraf stuiter :P Kleine stukjes zonder beugels kunnen natuurlijk wel!

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:17

Super paardje, ziet er goed uit! Het is al gezegd, en ik kan ook niet blijven zitten in galop, maar ik krijg altijd te horen dat is mijn schouders goed naar achter moet doen, en je heel zwaar maken in het zadel, benen ontspannen, en zwaar gaan zitten :)

Ex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:58

wat mij opvalt is dat je een redelijk onrustig onderbeen hebt. Hierdoor lijkt het dat je bij elke pas aan het drijven bent. Probeer je onderbeen een stukje van de buik af vast te zetten op een plaats en alleen te drijven wanneer hij langzamer gaat lopen of als je een (halve)overgang wil maken.
Echt super tof dat je zo'n leuk paard mag rijden, lekker oefenen en ik denk dat je veel van dit mooie paardje kan leren. succes! :)

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 19:36

Bedankt! :)

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 06:03

Updateje: Gisteren dus voor het eerst les gehad op Dutchman. We zijn met m'n houding bezig geweest en ik ben er nu al een stuk hoopvoller over! Werd er iedere keer op gewezen dat ik m'n kin omhoog moest doen, m'n borstbeen naar voren en m'n onderbenen ook meer naar voren. Daarbij moest ik steeds in de spiegels en weerspiegeling van de kantine kijken hoe het eruit zag en of ik rechtop zat. In het begin voelde het heel onnatuurlijk (in het dagelijks leven zit ik ook nooit echt rechtop, met een rechte rug), maar in de loop van de les ging het steeds beter voelen. Ik merkte ook meteen dat ik in de galop beter kon blijven plakken aan het zadel. De komende tijd ga ik hier veel mee aan de slag, want ik wil dit gevoel natuurlijk wel vasthouden.
Ik zit nu in de trein en nu ik dit typ zit ook bewust al rechter. Vanavond rij ik weer eens een manegeles (ik had nog 5 lessen op m'n kaart toen ik met Dutchman begon, dus die wil ik nog wel op maken) dus dan kan ik ook meteen weer goed oefenen!
De eigenaresse van Dutchman had gister filmpjes gemaakt van de les, dus ik zal kijken of ik morgenochtend hier wat op bokt kan zetten.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:16

Wat leuk dat de eerste les zo goed is gegaan, en inderdaad als jij netjes recht op je paard zit en daar goed aan werkt komt het voorwaarts neerwaarts vanzelf en dan zijn jullie vast een super team.
Wat leuk ook dat de eigenaar van het paard ook een filmpje heeft gemaakt van je les dan kun je zelf ook even goed terug kijken. Goed hoor ga zo door!

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 12:28

Ik heb 2 filmpjes kunnen uploaden van de les van woensdag. Ik kreeg de opdracht om steeds in de spiegels en weerspiegeling naar mezelf te kijken en dan mijn bovenlichaam te corrigeren naar een houding die rechtop is. Zelf vind ik het er al iets beter uitzien, alleen zie ik, vooral in het filmpje van de draf, dat ik toch weer naar voren kruip. En dat terwijl ik dan voor m'n gevoel overdreven rechtop zit :P
Helaas is de kwaliteit van de filmpjes niet erg goed. De stem van de instructrice heb ik er even onder weggehaald.

Draf

Galop

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:05

wat rechterop zitten, doordat je naar voren gaat gaan je benen naar achter daardoor kan je je hakken niet goed uitdrukken. ook je handen mooi recht op houden