Voorwaarts neerwaarts vs. aan de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:12

Jotoma schreef:
Grazen staat met een reden tussen haakjes. Natuurlijke beweging is op de voorhand, ik heb in elk geval nog geen enkel paard mee gemaakt die zijn achterhand 'natuurlijk' er onder zet.

Mijn buikspieren niet meer trainen omdat ik al een holle rug heb? Die houding heb ik nou eenmaal van kind af aan, dat krijg ik er niet in 1x uit natuurlijk. Als ik die bekken goed wil gebruiken, krijg ik last van mijn rug, mede door mijn slappe buikspieren. Dus jou opmerking : je bent te laat.. sorry ik moet er even om lachen ;)
Zonder zadel rijden doe ik ook, maar daar gaat mijn jarenlange holle rug en verkeerde houding echt niet 'ineens' goed van staan.

Ik denk dat wij best hetzelfde doel hebben, alleen zit er een verschil in denkwijze. Ik denk niet dat je het zo bedoelt, maar je geeft mij de indruk alsof je op je paard gaat zitten en het komt vanzelf wel.
Die natuurlijke beweging, hartstikke leuk, maar ik ben niet van mening dat je zo'n eenheid kan worden met je paard dat hij die natuurlijke beweging overneemt. Als jij een rugzak op hebt, zal dat ook heel moeilijk worden. Je streeft er naar om zo min mogelijk je paard in de weg te zitten, maar hij zal zn lijf toch iets anders moeten gebruiken dan wat hij natuurlijk doet.. wanneer er iemand op zit.

hmm. Ik ben bang dat we op een veschillende golflengte zitten. :o
Maar ik zal proberen uit te leggen hoe ik het zie.
Wb natuurlijke beweging op de voorhand is een invloed die door de engelse volbloeds veelal in de paarden gefokt is.
een engels volbloed was bedoeld om snelheid te maken, en daar is dus ook zijn lichaam op gericht...snel en hard rennen/stuwen
die staan in stilstand idd op de voorhand.
dressuurpaarden (of veelzijdige paarden) kunnen én verzamelen én snelheid maken . De kracht zit al vanachter van nature en balans is meer verdeeld op 4 benen.
Het is dus sterk afhankelijk welk paard je hebt of rijd.
Voor een paard met een neerwaartsgebouwde romp, is het bijna onmogelijk om het gewicht veel op de achterhand te krijgen. En je hebt als ruiter vaak veel gewicht "in handen" . Heb ze veel gereden en ben er bewust mee gestopt en me meer gaan focussen op de evenwichtsmodel paarden.
Mijn bewuste keuze is dus ook de pre geworden, omdat je daarop al duidelijk merkt meer gedragen te worden en de paarden van nature al veel meer gewicht nemen op de achterhand (het is ook niet moeilijk voor ze)
Aangezien het dressuurrijden als doel de ultieme verzameling voor elkaar te krijgen, is dit voor een pre ook makkelijker te doen dan voor een paard met een neerwaarts gebouwde romp.
Het skelet kan je helaas niet meer veranderen, maar desalniettemin, moet je bij deze paarden "juist" de achterhand meer dragend trainen, om ze meer te kunnen laten "zakken" vanachter waardoor je een meer in evenwicht uitgevoerde oefening kan laten zien.

Als jij je bekken zou kantelen, en je bovenlijf iets meer naar voren zou brengen. Krijg jij geen last van je rug...hooguit spierpijn in de te korte rugspieren.
Ik vind dus dat je beter die spieren langer kan maken, zodat je bekken een weer "natuurlijke" vorm kan gaan gebruiken, dan je buikspieren trainen, waardoor je nog meer de boel in elkaar gaat trekken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:47

nombrado schreef:
maar wat is de functie van een bepaalde spiergroep aanpakken? bv buik spier? als het lichaam recht beweegt, is dat toch niet nodig? dan wordt er door beweging toch vanzelf bepaalde spiergroepen (onbewust) getraind?

...als je een goed getraind paard onder je krijgt, dat al voldoende buik- etc. spieren heeft, zodat het dier jou goed kan dragen zonder een holle rug te maken of te krijgen (...dat zijn 2 verschillende processen, die elkaar versterken: hol maken is of een reflexmatige reactie op gewicht, of duidt op pijn - de rug weg laten zakken is vooral te weinig spierconditie)
tja, dan kun je direct verder met ander werk, dat klopt.

Bij jonge of verreden dieren is het een ander verhaal.

nombrado schreef:
natuurlijke beweging is niet grazen op de voorhand (dat is een beeld die uitsluitend in nederland ontstaat op de postzegellandjes)

Deze ontgaat mij.
Ook op de prairie en ook op de steppen van centraal Mongolie grazen paarden.
Verder kan het gebeuren, dat bij gevaar of rond hengstigheid paarden de prachtigste passages etc. laten zien, keurig op de achterhand.
Natuurlijk bewegen kan dus nog van alles zijn.

nombrado schreef:
als je goed rijd, train je dus alle spieren.

Roerend mee eens: wat mij beterft is dat een soort van definitie: wie niet goed rijdt, traint niet alle spieren (die nodig zijn voor het goede rijden).
Alleen - nadat we het eens zijn over deze volzin, komen de details: "wat is dat dan precies, goed rijden? Hoe zie je dat? Waaraan merk je dat? Wat zijn de goede spieren? Wat merk je (acuut, of na verloop van tijd) aan je paard?"

nombrado schreef:
Belangrijkste spier die er getraind moet worden om een ruiter (gewicht) te kunnen dragen is de achterhandspieren. Dat is de motor en daarvanuit komt de kracht.
Mijn doel is met het paard een eenheid te kunnen worden. Hetgeen wat een paard in vrijheid laat zien in beweging, wil ik ook als ruiter voelen. Doel is, voor mij, een atletisch lenig paard, met kracht en soeplesse. Los in alle spieren en met gemak de oefeningen kunnen uitvoeren. (zoals die dat ook los kan laten zien)
de communicatie is voor mij het aan een paard duidelijk maken wanneer ik wat verwacht.

Ja, precies.

nombrado schreef:
als jij buikspieren wil gaan trainen om jezelf geen holle rug te laten hebben, ben je al te laat. En dit kan je beter oplossen door goed te staan, zitten en lopen, met je bekken goed recht op je fundament . Je hele skelet is je fundament. Als je sec spiertraining gaat doen, gaat je bekken niet van recht worden. Je trekt dan alleen nog meer je fundament uit zijn verband.
Het skelet is zo gemaakt , dat het recht en in balans kan bewegen. Mits je het juist gebruikt.

Hm, ik ben geboren (of iets van dien aard) met nogal een holle onderrug. Dus wellicht was ik als kleuter al te laat. |( :D
Of is mijn skelet |( niet zo gemaakt, dat het in balans kan bewegen...
Persoonlijk voel ik wel voor je pleidooi van het belang van correct zitten, staan etc. - ik wissel dit af et buikspieroefeningen (omdat het me anders helaas domweg niet lukt, om correct te zitten, staan, etc.) En ik begrijp ook d*nders goed het belang van "de oefening integreren in je leven": van alleen maar die sportschool ga je niet beter zitten, etc.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:14

nombrado schreef:
dressuurpaarden (of veelzijdige paarden) kunnen én verzamelen én snelheid maken . De kracht zit al vanachter van nature en balans is meer verdeeld op 4 benen.
Het is dus sterk afhankelijk welk paard je hebt of rijd.
Voor een paard met een neerwaartsgebouwde romp, is het bijna onmogelijk om het gewicht veel op de achterhand te krijgen. En je hebt als ruiter vaak veel gewicht "in handen" . Heb ze veel gereden en ben er bewust mee gestopt en me meer gaan focussen op de evenwichtsmodel paarden.
Mijn bewuste keuze is dus ook de pre geworden, omdat je daarop al duidelijk merkt meer gedragen te worden en de paarden van nature al veel meer gewicht nemen op de achterhand (het is ook niet moeilijk voor ze)
Aangezien het dressuurrijden als doel de ultieme verzameling voor elkaar te krijgen, is dit voor een pre ook makkelijker te doen dan voor een paard met een neerwaarts gebouwde romp.
Het skelet kan je helaas niet meer veranderen, maar desalniettemin, moet je bij deze paarden "juist" de achterhand meer dragend trainen, om ze meer te kunnen laten "zakken" vanachter waardoor je een meer in evenwicht uitgevoerde oefening kan laten zien.

Ik ben het toch echt bijna met je eens, alleen krijg opnieuw het gevoel dat het de paarden het gratis en voor niets is. Als je op een PRE gaat zitten en niets doet, hij uit zichzelf goed loopt. En dat ben ik niet met je eens. Het zal voor de PRE makkelijker zijn en dan kan je nog zo goed zitten als ruiter, als die PRE flegmatiek is of slappe buikspieren heeft, zal die rug ook moeilijker gebruikt worden. Begrijp je wat ik bedoel?

nombrado schreef:
Als jij je bekken zou kantelen, en je bovenlijf iets meer naar voren zou brengen. Krijg jij geen last van je rug...hooguit spierpijn in de te korte rugspieren.
Ik vind dus dat je beter die spieren langer kan maken, zodat je bekken een weer "natuurlijke" vorm kan gaan gebruiken, dan je buikspieren trainen, waardoor je nog meer de boel in elkaar gaat trekken.

Nou ja, ik krijg dus wel last van mijn rug. Zal vast spierpijn zijn omdat je idd die korte spieren lang maakt. Maar ook mijn fysio gaf aan, je buikspieren zijn te slap. Het is dus de combinatie van de je core trainen (ik train mn buikspieren dus ook op zo'n fitnessbal), waardoor ik beter in balans raak en dus ook beter mn bekken kan kantelen.
Ik zie ook niet helemaal hoe je de boel in elkaar trekt (met name die rugspier niet) als je buikspieren traint. Het eerste wat ik voelde toen ik zonder zadel ging rijden, mn navel iets introk en mn bekken kon kantelen.. waren mn buikspieren..

nombrado

Re: Voorwaarts neerwaarts vs. aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:35

hihi, bijna....maar mijn ervaring is wel zo, dat dan pas alle kwartjes vallen gaan. ;-)
en tuurlijk voel ik nu zeker het verschil als ik op een ander gebouwd paard zit.
als een pre flegmatiek is? dan heeft dat een oorzaak. En is het mijn taak die communicatie duidelijk te laten verlopen. Dat is been en zit. (en daar kan je al heel veel mee) uiteindelijk wordt het een simpel aangeven en ontspannen van de ruiter als het paard het gevraagde uitvoert.
Hoe rechter, ontspannen en in balans ik op een paard zit, hoe beter het paard onder mij (omdat ie geen verstoringen krijgt) zal gaan bewegen.

Ik vind het zeer goed van je dat je je eigen lijf ook meeneemt in het verhaal. Heel belangrijk zeker.
Nu heb ik zelf een sportachtergrond , dus mijn lijf is behoorlijk recht en ontspannen, ook als ik op een paard zit. Heb me veel verdiept in houding en beweging van de mens, en dan valt je idd op, dat wel 90% van de mens zijn lijf niet juist gebruikt. (door wat voor omstandigheden ook)
Echter als je snapt, dat het skelet er voor gemaakt is als fundament om recht en in balans te bewegen, dan ga je het anders bekijken idd.
Ik denk zelf. Als je je rugspieren iets meer zou "verlengen" , je vanzelf weer de rechtheid in je skelet krijgt van hoe het bedoeld is.

als je op je paard zit (met of zonder zadel) en je de onderkant van je bekken iets naar voren brengt? en je bovenlijf recht boven je bekken houd (en dat is vaak meer naar voren dan we denken) dan kan het paard je helpen die rugspieren van je langer te "masseren"

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:53

Janneke2 schreef:
Hm, ik ben geboren (of iets van dien aard) met nogal een holle onderrug. Dus wellicht was ik als kleuter al te laat. |( :D
Persoonlijk voel ik wel voor je pleidooi van het belang van correct zitten, staan etc. - ik wissel dit af et buikspieroefeningen (omdat het me anders helaas domweg niet lukt, om correct te zitten, staan, etc.) En ik begrijp ook d*nders goed het belang van "de oefening integreren in je leven": van alleen maar die sportschool ga je niet beter zitten, etc.

zo wordt je niet geboren hoor ;-)
maar wordt gevormd door de omgeving.
als mens in onze vooruitstrevende cultuur, zitten wij , al zeer jong, veel te veel. En het lijf is niet echt ontwikkeld om te zitten :D
Je ziet in de derde wereld landen mensen die veel lopen (water halen) kinderen die veel lopen. vaak met hele stellages op hun hoofd km lopen moeten om iets te halen.
hun lichaam is sterk, doch niet met korte spieren, maar lange lenige krachtige spieren (als die van een danser) en hun lichaam is kaarsrecht. Zij hebben geleerd hun fundament zo functioneel mogelijk te gebruiken.

Ik denk dat het grootste probleem bij de westerse cultuur is , het vast"geroeste" bekken, door al het (verkeerd) zitten achter computers in 1 houding. Het begint al in je jeugd. uren in schoolbanken zitten, in de groei van je lichaam. (heb hier altijd als kind ook een gruwelijke hekel aan gehad, lang zitten)
Wat ik meestal aanraad met dit soort klachten is te gaan dansen. Salsa en Merenge bv, dat is werken vanuit je heupen, waardoor je spieren leert ontspannen en langer maakt (verkramping eruit)
Er zijn wel wat meer oefeningen hoor, ook tijdens je dagelijkse bezigheden. Maar ook het rijden zonder zadel, en het leren ontspannen van bepaalde spiergroepen (door bv diep en laag te ademen door je buik) kunnen je al heel goed helpen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:11

nombrado schreef:
Janneke2 schreef:

zo wordt je niet geboren hoor ;-)
maar wordt gevormd door de omgeving.
als mens in onze vooruitstrevende cultuur, zitten wij , al zeer jong, veel te veel. En het lijf is niet echt ontwikkeld om te zitten :D

Ja - ik weet dat een mens is gemaakt om te lopen of te liggen, maar dat mijn holle rug onstaan zou zijn door te veel zitten lijkt me stug.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:36

Even ontopic :D

Ik rij ook een jong paard en rijd hem nu alleen maar ontspannen 'over de rug'.
Het kontakt met zijn mond is 'aan' maar hij kan zijn hoofd gewoon omhoog doen maar het loopt fijner voor hem en voor mij als hij laag is. Dit vertel ik hem door zachtjes in de teugel te knijpen, hij moet tenslotte ook leren waar hij moet lopen.
Het tempo is niet hoog, verdeeld over vier benen. Ik vind dat er veel over tempo gereden wordt bij jonge dieren. Dan gaan ze juist op de voorhand lopen en komt de rest er achteraan.
In deze voorwaarts/neerwaarts rijd ik lange oefeningen als volte, hand veranderen en gebroken lijn. Daarnaast rijd ik tempowisselingen maar steeds eerst weer terug naar de ontspanning.
Door het zo aan te pakken zoekt hij vanzelf mijn hand op en blijft fijn laag lopen (met af en toe een blik omhoog want er is voor een jong paard natuurlijk een hoop te zien en veel afleiding ;) ).
Zo heb je een ontspannen paard wat plezier heeft ( ik prijs hem de hemel in voor de stomste dingen) en zo train je langzaamaan alle spieren (ook buik- en rugspier :P ) waardoor hij sterker wordt en zich straks meer kan oprichten voor verzameling.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:40

Een leuk boek in dit kader, waarin veel aandacht wordt besteed aan de anatomie van het paard, is:
Van ruiter naar Trainer van Leandra Theunissen.
Wordt veel aandacht besteed aan de natuurlijke scheefheid van het paard en hoe je dit kan voelen en op kan lossen. Idd ook van achter naar voren rijdend.

Capri5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 12:47

Aan de teugel vindt ik een totaal verkeerd begrip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:50

Vertel, waarom?

En hoe kun je een begrip verkeerd vinden? :)

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 17:25

@pantarhei: bedankt, ik zal er eens naar op zoek gaan.

@capri & yamcha: ik denk dat ik je wel begrijp. Aan de teugel klinkt als focussen op het 'aan de TEUGEL' zijn, dus alleen op de voorkant richten. Echter, als een paard goed 'aan de teugel'/nageeflijk/over de rug loopt, komt de activiteit van achter.
Bij de term aan de teugel zullen velen gaan zagen of prutsen aan de voorkant om het beeld voor elkaar te krijgen. Het achter naar voor rijden wordt hierbij vergeten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:46

xChanelx schreef:
@pantarhei: bedankt, ik zal er eens naar op zoek gaan.

@capri & yamcha: ik denk dat ik je wel begrijp. Aan de teugel klinkt als focussen op het 'aan de TEUGEL' zijn, dus alleen op de voorkant richten. Echter, als een paard goed 'aan de teugel'/nageeflijk/over de rug loopt, komt de activiteit van achter.
Bij de term aan de teugel zullen velen gaan zagen of prutsen aan de voorkant om het beeld voor elkaar te krijgen. Het achter naar voor rijden wordt hierbij vergeten.

precies...kneepjes in de teugel om hem met zijn hoofd naar beneden te krijgen is dus (in de klassieke rijkunst) uit den boze :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:00

Ja, klopt wel. Maar in principe is het wel zo, zo heb ik het althans geleerd, dat aan de teugel gewoon loslaten is in nek en kaak, en dat gebeurt aan de voorkant. Dat je niet aan de voorkant moet gaan prutsen om dat voor elkaar te krijgen is anders wat. Al moet je wel iets, met stijve, dode handen gaat het niet lukken.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:09

Ik rijd mijn paard meestal aan het begin van de training VN en aan het einde van de training ook wat VN en dan halsstrekken. Ze is nu vijf. Nog nooit nadelen van ondervonden, ze is heerlijk licht en soepel te rijden en hangt niet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:01

Yamcha schreef:
Ja, klopt wel. Maar in principe is het wel zo, zo heb ik het althans geleerd, dat aan de teugel gewoon loslaten is in nek en kaak, en dat gebeurt aan de voorkant. Dat je niet aan de voorkant moet gaan prutsen om dat voor elkaar te krijgen is anders wat. Al moet je wel iets, met stijve, dode handen gaat het niet lukken.

Het lukt met handen die niet achterwaarts inwerken maar weerstand bieden als het paard na voorwaarts drijven de neus naar voren of het hoofd omhoog brengt.
Het paard zal hier op nageven, dwz het bit loslaten en zich daarmee ontspannen in de bovenlijn. De hand is nu zacht, gevend, teder, voorzichtig.
Je begint hier voorzichtig mee als er losgelatenheid/vertrouwen is bereikt en het paard zijn evenwicht heeft hervonden mét ruiter.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:07

er is pas vastheid in kaak en aan het bit, als de ruiterhand vanaf het begin los zacht en meewerkend is.
En zich realiseert dat het hoofd en hals van een paard de balans is van zijn lijf.
als je een paard op de juiste manier vanachteruit rijd, heb je dat hele circus van weerstandbiedende hand van voor niet nodig. Dan krijg je namelijk de "aanleuning" kado

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:15

"Vastheid in de kaak en aan het bit als de ruiterhand vanaf begin zacht en meewerkend is"? Dacht ik niet.

Bedoel je niet losgelatenheid in kaak en aan het bit? Of bedoel je stabiliteit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:22

Simpelman schreef:
Yamcha schreef:

Het lukt met handen die niet achterwaarts inwerken maar weerstand bieden als het paard na voorwaarts drijven de neus naar voren of het hoofd omhoog brengt.
Het paard zal hier op nageven, dwz het bit loslaten en zich daarmee ontspannen in de bovenlijn. De hand is nu zacht, gevend, teder, voorzichtig.
Je begint hier voorzichtig mee als er losgelatenheid/vertrouwen is bereikt en het paard zijn evenwicht heeft hervonden mét ruiter.

Jaaa.... daar ben ik dus nu mee bezig in de lessen..... geeft een super gevoel...... :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:08

even aangepast :o
nombrado schreef:
er is pas vastheid in kaak en aan het bit, als de ruiterhand vanaf het begin "strak"vast en niet los zacht en meewerkend is. Een zachte en meegaande ruiterhand en dus een ruiter die zich realiseert dat het hoofd en de hals van een paard zijn balans is krijg je geen paarden van met vastgezette kaken en spanning in het bit gebied.

als je een paard op de juiste manier vanachteruit rijd, heb je dat hele circus van weerstandbiedende hand van voor niet nodig. Dan krijg je namelijk de "aanleuning" kado

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:31

Citaat van Carl Hester...in mijn ogen de beste paardentrainer op deze aardkloot:
"Jonge paarden moeten zeker vw-nw worden gereden, maar in dit stadium niet te veel. De hoeveelheid hangt af van de natuurlijke balans van het paard. De ruiter leert het paard aan de teugel te gaan, omdat dit op jonge leeftijd een natuurlijke houding voor hem is om in balans te bewegen. In hun training moet je ze vaak laten stappen en de gelegenheid geven hun hals te strekken en op adem te komen. op deze leeftijd zijn ze over het algemeen nog niet sterk genoeg om de hand te volgen en hun achterhand langdurig onder te brengen, wat het belangrijkste is bij het voorwaarts neerwaarts gaan. Onervaren ruiters moeten zich ervan bewust zijn dat paarden hier in het begin niet sterk genoeg voor zijn. Als je een jong paard tien minuten voorwaarts-neerwaarts rijdt, is dat genoeg voor die dag en is het uitgeput, terwijl het voor oudere paarden deel uitmaakt van hun ontspanning tijdens een trainingssessie."

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 11:21

Bedankt oji!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:44

nombrado schreef:
even aangepast :o
nombrado schreef:
er is pas vastheid in kaak en aan het bit, als de ruiterhand vanaf het begin "strak"vast en niet los zacht en meewerkend is. Een zachte en meegaande ruiterhand en dus een ruiter die zich realiseert dat het hoofd en de hals van een paard zijn balans is krijg je geen paarden van met vastgezette kaken en spanning in het bit gebied.

De "vastheid in kaak en aan het bit" is in werkelijkheid een gebrek aan kracht in de achterhand.
Om te voorkomen dat het paard teveel met de relatief zwakke achterhand moet werken (deze te beschermen) spant het zich aan in de rug tussen de schouderbladen en in nek en kaak.
Het voorkomt hiermee de Durchlassigkeit. Zo kan het op de voorhand blijven gaan.
Het nageven aan het bit vraagt het paard de rug los te laten en in één beweging nek en kaak, het nemen van aanleuning die als het goed is hierna volgt is het bewijs dat het paard zich in deze losgelatenheid blijft dragen.
Hiermee komt het in de achterhand terecht. Nu moet het voorwaarts gereden worden om de aanleuning te handhaven en van hier uit de achterhand verder te ontwikkelen.

Dit kun je zoals al gezegd vooral niet te lang handhaven.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:00

kàn, maar hoeft niet
met de PRE merk ik juist onrust in de mond (spelen met bit) waaruit blijkt dat ze de kracht nog niet hebben achter.
Wel begin ik altijd eerst sterker te maken aan de longe (zonder enig bijzet) zo krijg je ze sterk genoeg, om de ruiter te dragen en worden ze fijn voor je stemhulp.