Jotoma schreef:Grazen staat met een reden tussen haakjes. Natuurlijke beweging is op de voorhand, ik heb in elk geval nog geen enkel paard mee gemaakt die zijn achterhand 'natuurlijk' er onder zet.
Mijn buikspieren niet meer trainen omdat ik al een holle rug heb? Die houding heb ik nou eenmaal van kind af aan, dat krijg ik er niet in 1x uit natuurlijk. Als ik die bekken goed wil gebruiken, krijg ik last van mijn rug, mede door mijn slappe buikspieren. Dus jou opmerking : je bent te laat.. sorry ik moet er even om lachen
Zonder zadel rijden doe ik ook, maar daar gaat mijn jarenlange holle rug en verkeerde houding echt niet 'ineens' goed van staan.
Ik denk dat wij best hetzelfde doel hebben, alleen zit er een verschil in denkwijze. Ik denk niet dat je het zo bedoelt, maar je geeft mij de indruk alsof je op je paard gaat zitten en het komt vanzelf wel.
Die natuurlijke beweging, hartstikke leuk, maar ik ben niet van mening dat je zo'n eenheid kan worden met je paard dat hij die natuurlijke beweging overneemt. Als jij een rugzak op hebt, zal dat ook heel moeilijk worden. Je streeft er naar om zo min mogelijk je paard in de weg te zitten, maar hij zal zn lijf toch iets anders moeten gebruiken dan wat hij natuurlijk doet.. wanneer er iemand op zit.
hmm. Ik ben bang dat we op een veschillende golflengte zitten.
Maar ik zal proberen uit te leggen hoe ik het zie.
Wb natuurlijke beweging op de voorhand is een invloed die door de engelse volbloeds veelal in de paarden gefokt is.
een engels volbloed was bedoeld om snelheid te maken, en daar is dus ook zijn lichaam op gericht...snel en hard rennen/stuwen
die staan in stilstand idd op de voorhand.
dressuurpaarden (of veelzijdige paarden) kunnen én verzamelen én snelheid maken . De kracht zit al vanachter van nature en balans is meer verdeeld op 4 benen.
Het is dus sterk afhankelijk welk paard je hebt of rijd.
Voor een paard met een neerwaartsgebouwde romp, is het bijna onmogelijk om het gewicht veel op de achterhand te krijgen. En je hebt als ruiter vaak veel gewicht "in handen" . Heb ze veel gereden en ben er bewust mee gestopt en me meer gaan focussen op de evenwichtsmodel paarden.
Mijn bewuste keuze is dus ook de pre geworden, omdat je daarop al duidelijk merkt meer gedragen te worden en de paarden van nature al veel meer gewicht nemen op de achterhand (het is ook niet moeilijk voor ze)
Aangezien het dressuurrijden als doel de ultieme verzameling voor elkaar te krijgen, is dit voor een pre ook makkelijker te doen dan voor een paard met een neerwaarts gebouwde romp.
Het skelet kan je helaas niet meer veranderen, maar desalniettemin, moet je bij deze paarden "juist" de achterhand meer dragend trainen, om ze meer te kunnen laten "zakken" vanachter waardoor je een meer in evenwicht uitgevoerde oefening kan laten zien.
Als jij je bekken zou kantelen, en je bovenlijf iets meer naar voren zou brengen. Krijg jij geen last van je rug...hooguit spierpijn in de te korte rugspieren.
Ik vind dus dat je beter die spieren langer kan maken, zodat je bekken een weer "natuurlijke" vorm kan gaan gebruiken, dan je buikspieren trainen, waardoor je nog meer de boel in elkaar gaat trekken.

) waardoor hij sterker wordt en zich straks meer kan oprichten voor verzameling.