Slofteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:42

Unihorse, als je zo gaat beredeneren kun je niets meer van het paard vragen, laat staan ergens aan de muur vastbinden. Dan wordt hij gedwongen te blijven staan.
Als jij besluit dat het paard lang en laag moet lopen zonder slof is dat ook een vorm van dwang.
Zo ook met een volte, dat had het paard immers ook niet zelf besloten.
Een proef is nou net dat een paard gehoorzaam doet wat de ruiter van hem verwacht.

Ik zie soms bij sommige paarden voordelen in de slof. Hij heeft me ook wel eens het leven gered in een gevaarlijke situatie. Was op dat moment absoluut niet fijn voor het paard, maar aan een dood baasje heb je immers ook niets :+

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:42

Als je als ruiter goed met een slof kunt omgaan, heb je hem eigenlijk niet nodig.
Dus een slof is mi een hulpmiddel voor mensen die niet goed rijtechnisch kunnen rijden.

Verbod op al die marteltuigen zou goed zijn :j

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:43

Jaa voelen os niet perse dwang,
Het is anders geformuleerd als bedoeld, hij moest door krijgen dst hij moet zakken en niet in zijn eigen houding moet kruipen.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:47

@unihorses hij moet het voelen in de RUG .
het is niet om hem in de krul te krijgen , maar om hem lang laag te laten lopen en de rug los te laten.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:53

fuego3 schreef:
het is niet om hem in de krul te krijgen , maar om hem lang laag te laten lopen en de rug los te laten.

Dankje dit bedoelde ik _/-\o_

straalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:57

Mijn mening is; waarom gebruiken als het ook zonder gaat?
Natuurlijk kan het handig zijn enzo en ik heb er niks op tegen, zolang het goed gebruikt word en zolang het paard geen pijn heeft en met plezier werkt :)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:59

lrtj_ schreef:
fuego3 schreef:

Dankje dit bedoelde ik _/-\o_

loop tegen hetzelfde aan ;)
aan de teugel is geen probleem , maar die rug moet er uit , anders heeft aan de teugel lopen ook weinig zin.
dan kun je ook wachten op rug problemen.

en ik heb zelden hulpteugels aan mijn paarden hangen , maar als ze alleen als martel tuigen gezien worden , zal degene vast nog nooit goed gebruik hebben ervaren.
en ja ik ben er zeker op tegen dat ze er zomaar zonder nadenken overal aan gehangen worden, en worden misbruikt.
maar er zijn enkele gevallen die er echt bij gebaad kunnen zijn ( tijdelijk)

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:10

Zoals ik al zei, een goede ruiter heeft het niet nodig. En feitelijk loopt je paard niet aan de teugel als je zn rug niet los kunt rijden. Dan loopt hij netjes in de krul.
Ik zou een paar stappen terug gaan en eerst alles in stap oplossen. Liefst ernaast tot het is opgelost. Ik denk dat je je doel dan sneller en beter bereikt dan met slof.
Ik heb ook niks tegen een slof, maar tegen de meeste ruiters die ze gebruiken!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:19

Patoucha schreef:
Zoals ik al zei, een goede ruiter heeft het niet nodig. En feitelijk loopt je paard niet aan de teugel als je zn rug niet los kunt rijden. Dan loopt hij netjes in de krul.
Ik zou een paar stappen terug gaan en eerst alles in stap oplossen. Liefst ernaast tot het is opgelost. Ik denk dat je je doel dan sneller en beter bereikt dan met slof.
Ik heb ook niks tegen een slof, maar tegen de meeste ruiters die ze gebruiken!

je kunt niet alles oplossen in stap.
Het is voor het paard ook belangrijk dat hij afwisseling heeft.
Een paard is een vluchtdier en voelt zich prettig wanneer hij een stukje mag rennen.
Jonge paarden laat ik na de "training" ook vaak een stukje draven aan de lange teugel en je ziet daarbij gewoon hoe prettig ze het vinden om even "uit elkaar" zonder dat de ruiter wat vraagt te mogen rennen.
(overal waar te voor staat is niet goed)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:21

Patoucha schreef:
Als je als ruiter goed met een slof kunt omgaan, heb je hem eigenlijk niet nodig.
Dus een slof is mi een hulpmiddel voor mensen die niet goed rijtechnisch kunnen rijden.

Verbod op al die marteltuigen zou goed zijn :j

je hebt zoveel niet nodig... Je hoeft ook niet op een paard te gaan zitten, totaal onnodig :roll:

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:22

(Uiteraard) bij goed gebruik kan een slof een handig hulpmiddel zijn. Met een slofteugel loopt je paard echt niet in 1 houding, het zit immers 'nergens' aan vast. Je kan de slof net als je teugels verlengen en verkorten.

Zelf gebruik ik hem niet, maar ik ben er ook niet op tegen, mits hij natuurlijk met goed fatsoen gebruikt wordt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:28

Ik gebruik een slof heel af en toe op het strand oid... niet tussen de voorbenen door maar aan de zijkant.
Ik heb hem dan erbij als noodrem. Hangt altijd los, maar als hij na het trekken van een sprintje heel misschien niet terug zou komen kan ik hem erbij pakken.
Ik heb hem er meestal aan als hij een tijd niet op het strand is geweest bv in de winter.

En zoals je ziet hangt hij losjes (rechter peerd)
Afbeelding

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:32

Maar nou heb ik hier even een vraagje he,
er word altijd gezegd slof kan mits goed gebruik, snap ik helemaal en ben ik het ook 100% mee eens.

Maar,
Nu zie ik in de OP van de TS twee verschillende dingen, foto 1 is duidelijk helemaal verkeerd gebruik en in mijn ogen zware mishandeling. Nou zie ik op foto 2 iets wat ik niet helemaal begrijp, opzich niets verkeerds maar toch vind ik het vreemd.
Ik zie daar een paard wat dressuurmatig gereden word met een slof die zo los hangt dat ze er helemaal niets aan heeft of mee kan doen? en dit vinden wij goed gebruik? waarom dan in godsnaam die slof eraan? wij kunnen nou zeggen om hem stukken er even door te halen en daarna weer los, maar mocht en daarvan weer een foto komen is dit weer slecht gebruik?
net als momenten in het bos of op het strand begrijp ik het, maar zoals die eerste foto even niet.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:41

De bedoeling van mijn slofgebruik, ietjelover, is het 'idee' dat hij eraan zit. Dus hij werd eigenlijk niet gebruikt nee, daar heb je gelijk in. Maar als het ons vooruit geholpen geeft zonder dat het mijn paard kwaad gedaan heeft is dit toch prima?

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:45

De slof is bedoeld om te voorkomen dat een paard zijn hoofd omhoog gooit (als het paard niet wilt stoppen). Als ik hem gebruik is dat als een paard fris is en ik kan verwachten dat hij/zij er vandoor gaat en ik het niet kan stoppen zonder hulp. Ik maak hem dan ook niet tussen de voorbenen vast maar aan de zijkant.
Jammer genoeg zien mensen deze hulpteugel soms aan als hulpmiddel om hun paard in de krul te trekken, want ja met slof gaat "in de krul trekken" makkelijker als zonder de slof. Ik zie het hier ook op stal, het is echt verschrikkelijk. Maar ja, je kan niks zeggen als 14 jarige tegen een doorgeslagen volwassenen, want dan ben je een gek kind wat niks van paarden weet 8)7

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:47

oh jaa het is prima hoor daar niet van, want je doet er geen kwaad mee natuurlijk.
Maar ik vind het altijd zo vreemd, als een slof teugel er voor niets aan hangt is het goed gebruik volgens bokt, maar waarom moet ie er dan aan? dan is er eigenlijk geen reden waarom een slof ik uitgevonden? zodra hij iets op spanning staat is het slecht gebruik?

ik ben trouwens wel tegen slof gebruik hoor maar dit vraag ik me soms echt even af

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:49

dankjewel hanna, jaa ken het gevoel goed wat je zegt hoor, ik ben er ook helemaal tegen.

Voor jonge en wat frisse beesten kan ik het ook heel goed begrijpen maar zie het ook zovaak met dressuur rijden, een paard wat al veel kent en super braaf is, en dan hangt ie los?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:50

Over foto1: Daar hangt de slof btw ook los :) maar dat is volgens mij de koningin van de dressuur (a.nky) :o hoofd is eraf, maar dat is een oude relfoto omtrent de rollkur....
Ja het paard wordt daar Rollkur gereden en is de foto net op een banketstaaf afzetmoment in galop genomen :P
En daar kun je voor of tegen zijn, maar je kan niet beweren dat deze dame niet kan rijden of niet kundig genoeg is :+

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:51

Je kan een paard behoorlijk stuk rijden met slof, akkoord. Maar het probleem is dat iedereen zijn eigen 'punt' heeft tot waar het normaal is. De eerste foto in de OP vind ik niet normaal, terwijl er mensen zijn die er van overtuigd zijn dat dit maar even moet en het dan opgelost is.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:52

Afbeelding

slof hangt daar gewoon los in een boog, maar paard wordt rollkur gereden door een meervoudig Olympisch Kampioene ;)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:53

ik heb de fotoeven opnieuw bekeken endaar hangt de slof los, komt het paard 10 cm omhoog heeft meteen hevige druk in zijn mond te pakken dus paard blijft in mijn ogen uit angst daar diep beneden.

ik beweer ook zeker niet dat ze niet kan rijden, maar ik vind dit ook alles behalve goed als topruiter! in mijn ogen is het dan meer van 'het lukt me zelf niet dus dan maar zo'

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:54

Ja rollkur is nog eens hele andere discussie... Wordt vaak in de war gebracht met LDR etc... En dat is idd Anky geloof ik, aan de bak te zien.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:55

beetje banketstaaf foto qua afzetmoment

Afbeelding

Zie fase 5

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:56

Nou deze dame doet niet zomaar wat Ietjelover en het lukt haar echt wel zonder, schijnbaar maakt de slof deel uit van hun gymnastiseerprogramma :)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:00

maar in mijn ogen is dit zeker niet de keuze van het paard om zo diep te lopen en moet hij niet proberen er tegen in te komen, dan staat de slof meteen strak en word hij op zijn plaats getrokken