Voor het eerst rijfoto's; commentaar welkom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 23:07

Ik zou me hier ook wel wat meer in willen verdiepen. Het lijkt me een goede manier om wat grondbeginselen aan te leren bij een paard, zoals wijken voor druk en actie -> reactie. Ik zie alleen het nut niet zo van die driving game achterhand. Misschien komt dat omdat je paardje niet zo vrolijk kijkt op de foto.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 08:59

Als ie niet blij kijkt heeft het geen nut? Wil je kunnen wijken of sideways willen met je pard dan zal die achterhand toch ook mee moeten. Bovendien wil je natuurlijk controle over elk lichamsdeel, dus ook de achterhand. Waarom lijkt het jouw niet nuttig?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:42

memory schreef:
Als ie niet blij kijkt heeft het geen nut? Wil je kunnen wijken of sideways willen met je pard dan zal die achterhand toch ook mee moeten. Bovendien wil je natuurlijk controle over elk lichamsdeel, dus ook de achterhand. Waarom lijkt het jouw niet nuttig?

Nee, zo bedoel ik het niet.
Ik snap niet helemaal het doel van wat je aan het doen bent. Ik bedoel niet dat het nutteloos is. Waar drijf je de achterhand heen als je dit doet en waar gaat de voorhand heen?

memory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 11:09

Waar de achterhand heengaat? weg van mij Haha! . Nee ff serieus, in het begin ben je al tevreden met 1 stapje van je weg, maar dit voor je langzaam op totdat je een heel rondje de achterhand kan wegdrijven. De voorbenen blijven staan waar ze staan, ze draaien wel een beetje mee maar het paard gaat niet vooruit.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:24

Ziet er goed uit... Mijn tinker kijkt ook altijd zo sacherijnig ( lees geconcentreerd) als we dit soort dingen doen.. Je fjord loopt mooi nageeflijk vind ik, knap hoor
Kan ie ook zonder steun van het hek wijken?

memory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 11:29

Op de grond zijn we er mee bezig, dat gaat redelijk, hij gaat nog steeds een beetje naar voren. In het zadel probeer ik het af en toe maar aangezien het op de grond nog niet goed gaat heb ik in het zadel hetzelfde probleem.
Dankjewel voor het compliment, we zijn zeker een half jaar niet bezig geweest met nagefelijkheid (alleen nagevelijkheid naar links en rechts Knipoog) en toen ik het voor het eerst weer vroeg deed ie het meteen op heel weinig druk van mijn handen, echt een supergevoel!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 19:08

Is dit de pat parrelli manier?
Steeds alles in vier fasen (haar, huid, spier, bot toch?)
Ziet er heel leuk uit!
En dat eerste is zekers wel goed voor je pony!
Wordt hij buigzamer van en krijgt meer vertrouwen in jou.
geweldig! OK dan!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 19:48

Tessebes"]
[quote="memory schreef:

Nee, zo bedoel ik het niet.
Ik snap niet helemaal het doel van wat je aan het doen bent. Ik bedoel niet dat het nutteloos is. Waar drijf je de achterhand heen als je dit doet en waar gaat de voorhand heen?
[/quote]

Als het goed is blijft de voorhand staan en draait hij dus zijn heup weg voor je. Ik doe deze oefening liever met contact tegen het paard aan ( een hand of vinger) zodat hij onder het zadel voor de druk van mijn been zijn heup verplaatst. Als je deze oefening ook doet met de voorhand ( dus de achterhand zou blijven staan) Dan kun je na verloop van tijd de stap naar wijken( zijwaarts) makkelijker maken omdat je zo elk deel bij kunt sturen..

Zou iemand dit mijn Blizz ook nog even uit willen leggen... Scheve mond Haha!

memory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 21:10

Of het nu met directe druk (aanraken) of mentale druk, maakt niet zo veel uit. Hoewel het wel iets zegt over de mate van respect dat het paard voor je heeft. Ik kan nu ook zijn achterhand laten wijken als ie 5 meter van me af staat door er alleen naar te kijken. Dat heeft verder qua gymnastisering misschien niet zo veel nut. Maar hoe mer respect je op de grond krijgt dus te meer respect je paard ook voor je heeft in het zadel. Als ik zijn neus naar me toe vraag en dan alleen maar naar zijn achterhand kijkt zet hij deze al om bijvoorbeeld. Zo krijg je je paard licht aan de hulpen.

Myrz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:11

Wat n ontzettend vage naam voor een paard:
Mongolie=Mongool snap! Bloos
Maar wel leuke fjord hoor! OK dan!

memory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 21:17

Verward Haha! hahaha, mijn paard heet geen Mongolie! Ik ben daar 3 maanden op stage geweest. Mijn fjord heet Sjobrend.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 22:36

Kan je mijn Fjord dit wijken leren? Als we tegen dat beest duwen om te wijken duwd ie lekker hard terug Verward

memory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 23:00

Hoe hard begin je met duwen Lachen ?
Je begint ook niet meteen met wijken maar eerst met wegduwen van de voorhand en achterhand, als hij op beide licht reageert dan ga je hem sideways laten doen tegen het hek, dan sideways zonder hek en dan wijken onder het zadel. Het gaat nog steeds om het principe van wijken voor druk.

Je werkt in fases begint bij fase 1 (press the hairs, echt zo licht) fase 2 (press the skin), fase 3 (press the mussels), fase 4 (press the bones). Zodra je paard reageert (wijkt voor de druk)stop je met duwen en aai je hem op de plek waar je geduwd hebt. Je geeft hem bij elke fase ong. 3 seconden om te reageren, geen reactie volgende fase. Vind een effectieve fase 4, als alleen duwen met je vingers op het bot niet genoeg is pak er dan een hoevenkrabber bij en duw die in zijn nek om het maar ff bot te zeggen. (voor voorhand heb je bv de ene hand op zijn kaak en de andere hand op zijn nek vlakbij zjn schouder) Hij heeft genoeg "waarschuwingen"gehad van te voren, maar ik kan me niet voorstellen dat je dat nodig zou hebben.
Zodra die ook maar en pasje toegeeft, rub to a stop (aaien met dezelfde handen op dezelfde plek, totdat ie stopt). Hij zal snel genoeg doorhebben dat ie maar beter weg kan gaan voordat het vervelend wordt. Op www.paardnatuurlijk.nl staat het ook uitgelegd.

Dit heb ik ook niet in 10 min. bereikt, daar ben ik maanden mee bezig geweest en ik ben er nog mee bezig om steeds betere, snellere en lichtere reacties te krijgen. Of het nu een fjord is of een arabier dat maakt niks uit, ieder heeft zo zijn eigen problemen, maar ieder paard kan leren wijken.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 23:03

sonjabelgium schreef:
Kan je mijn Fjord dit wijken leren? Als we tegen dat beest duwen om te wijken duwd ie lekker hard terug Verward

Hartstikke logisch van hem Haha!
Terugduwen is een reflex wat een paard beschermt tegen roofdieren. Denk aan die sabeltandtijger die bovenop hem kan springen!!

Door je niet als roofdier te gedragen kan je hem ook leren wijken (nageven o.a) voor druk, voorwaarts, neerwaarts, naar boven en beneden!

De aard van het beestje doet er niet toe. Al duurt het wijken bij een fjord misschien iets langer en de stop bij een arabier.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 23:09

Deze namiddag stond fjordje lief met z'n kont in de poort te vreten. Ik wil de poort dicht doen, want anders gaat tinkerhengst lief in de modder banjeren. Dus ik vraag fjordemans aan de halster een stap opzij. Geen reactie, SNUK, hoofd los en vreten maar Bloos! Ik vraag het weer, zelfde resultaat, dus ik ga z'n heup tikken, hangt ie in m'n richting. Duw ik harder, gaat ie lekker terugdouwen Verward Neem ik de halster terug beet, zeg van "VERDOMME, KOM MEE NU" en hij komt Verward Mja ...
Tinkerhengst kent de bedoeling feilloos en onze shet ook. Fjordje moet zichzelf bewijzen geloof ik, bevestigen dat fjorden koppig kunnen zijn *LOL*

memory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 23:15

Ik denk niet dat het koppigheid is, hij weet wat hij kan maken en maakt daar ernstig gebruik van. Je hebt blijkbaar geen effectieve fase 4 aangezien keihard duwen niet helpt. Ik zou dit gewoon gaan oefenen in de bak, met wat in de topic staat kun je volgens mij al een aardige start maken . Maar het vergt wel enig werk. Hij gaat natuurlijk niet spontaan uit zichzelf op fase 1 wijken Knipoog

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 15:35

op een fjord ZONDER hoofdstel.. Dat hoef ik niet te proberen met hubo.. Scheve mond

memory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-03 19:10

Waarom niet? Met een goede voorbereiding kan je elk paard op een halster rijden. Of het nu een fjord is of een arabier.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 20:04

Een paard is dan zelfs zonder tuig te rijden!
Vooral jonge paarden is dit makkelijk te leren, omdat zij nog niet gewend zijn aan het tuig enzo.
Meestal is het het moeilijkste voor de ruiter Haha!

Lijkt mij ook heel leuk om zo te kunnen rijden, misschien dat ik aan mijn instructrice ooit kan vragen of ik op mijn lievelingspaardje ff met halster mag rijden. Maar dan heb ik neit écht training vooraf gedaa, dus weet niet of het zo'n goed idee is! Tong uitsteken

karleylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 20:22

GAVE FJORD!!! ik vind het heel knap dat je zo goed met je fjord kan rijden..!! als ik zo op mijn fjordje ga zitten krijgen we het echt niet zo ontspannen voor elkaar..!

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 19:05

Leeftijd doet er in mijn geval ook niet veel goeds aan, hij is aan het puberen Knipoog Hij was vandaag overigens erg braaf met de DA (klinische controle laten uitvoeren en entingen gegeven), maar tegen mijn man ging ie dan vanavond klieren. Lekker komen duwen en knabbelen aan de handen en kleren en hardnekkig blijven proberen. Heeft ie gevoeld hoor Haha! Na een aantal meppen kreeg hij het ineens in z'n bovenkamer dat hij niet mocht komen dringen en duwen ....

memory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 19:41

Tja, ik heb ook Sjobrend zijn jonge halfbroer getraind (van 2,5) en ik moet zeggen dat ie op bepaalde onderdelen wel wat moeilijker was (circling game bv.) maar ondanks dat het een beetje een domme sufferd is heeft ie alles toch goed opgepakt hoor, je kunt hem nu zo omzetten.

Als je pard komt klooien en je wilt het niet, tja dan moeten en paar klappen af en toe. maar alleen als je van te voren gewaarschuwd hebt of hij al weet dat het niet mag. Tja het blijft om respect draaien natuurlijk...