Ouder paard laten inrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: Ouder paard laten inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 07:37

Ik zou het ook niet meer doen een paard opleiden duurt jaren , tenminste als je het goed wil doen zodat het dier jou kan dragen.
Ook is het een fokmerrie geweest , hoeveel veulens heeft ze gehad en miss zijn haar bekken wel scheef , dus dan zul je er ook fysio enz erbij moeten halen en dat kost geld veel geld.
Als het dier jaren een broedmachine is geweest zou ik zeggen laat haar lekker haar oude dag slijten in haar eigen tijd , zoek een jong dier dat je kan opleiden tot rijpaard.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 07:47

Hier ook een oude merrie, alleen ze is vroeger wel ingereden. Daarna is ze 10 jaar alleen maar ingezet als fokmerrie. Toen de vorige eigenaar weer wilde rijden bleek ze een boos monsterpaard P. Ze ging ervandoor, en had er echt geen zin in.

Wij hebben haar weer vanaf het begin opgepakt (ook alles qua omgang opnieuw) en ik rij haar nu bitloos recreatief buiten. Het heeft ons wel 1,5 jaar gekost (maar goed, ze wilde in het begin niet eens een halster om). Vanwege zeer veel littekenweefsel in de mond rij ik haar dus wel bitloos, maar dat doet ze super. Ze is er nog nooit vandoor gegaan bij mij, en heeft er echt plezier in om wat door het bos te sjouwen.

Wat idd wel belangrijk is om haar even na te laten kijken door een fysio/osteopathie ofzo. Het kan namelijk dat er iets scheef zit ivm de bevallingen. Mijn paard heeft dit jaar weer een veulen gehad, en is alweer helemaal fit en nagekeken. Toen ze net hier was waren er wel wat blokkades, maar die waren met wat fysio zo verholpen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 07:49

ik zie het probleem niet. Tsja als je binnen een jaar Z dressuur wil gaan rijden, dat is niet reeel, maar inrijden om recreatief mee te rijden, waarom niet?
1 van onze paardjes is met haar 11e ingereden en nooit helemaal doorgereden, maar kun je zo op wegrijden, super braaf.
Dus als je met beleid en gezond verstand aan de slag gaat en zorgt voor begeleiding en goed naar je paard blijft kijken, dan zeg ik, gewoon doen, rustig aan en lekker genieten.
ik zie dat liever dan een 3 jarige in rijden.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 07:52

Mijn paard is trouwens als 18 jarige hier gekomen en nu 21 :D

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 07:53

Fijn dat je het met een particulier gaat proberen, dat is denk ik een prima keuze in deze situatie!

TS, Ik ben wel nog even benieuwd naar het antwoord van de trainingsstal die je gecontacteerd had? :)

Stralina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:07

Ik ben het eens met midgie :j

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:16

Merrie die ik,heb ingereden was 12 en zenuwachtig in de omgang. ZE is door een ongeluk nooit verder bereden, maar gaat wel eens mee rondje buiten met kind. ZE vind het Super.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:44

ik denk dat teveel paarden juist veel te jong worden ingereden en dat mensen kijken naar de kalender en niet naar het individu.
Oftewel, als een paard 3 jaar is, dan erop gaan zitten.
nu is 20 jaar wel wat aan de late kant ;). maar ik zie er echt mogelijkheden in en zou dr zeker voor gaan.

Ellis_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:05

mijn merrie heeft eerder ook als fokmerrie gedient en die heb ik nu een jaar
zadelmak! ze heeft als 2 en 3 jarigen wel de tuigpaarden keuringen en ibob gelopen!
ze is zeker niet de makkelijkste maar ik heb er zelf een super leuk recreatie paard aan en
ben er achter gekomen dat ze dresuur en springen ook geweldig vind!!
ik merk door haar leeftijd dat ze zich niet zo makkelijk laat overtuigen als een jonger paard
en ze gaat veel in discussie maar ze vind het wel super leuk!!
ik zou zeggen gewoon veel geduld hebben en rijden afwisselen met longeren!
dat hielp bij mij tenminste wel

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 08:01

Persoonlijk zou ik het niet meer doen. Een paard wat zo lang enkel fokmerrie is geweest, daar zijn de buik-, rug-, en achterhand spieren slap van geworden. Ik weet niet in welke mate dat bij haar het geval is? Maar áls je er voor kiest, probeer dan eerst aan de spieren te werken, als die zich nog goed laten trainen. (dat laatste is dan leeftijdsgebonden)
Zie maar; een mens dat zonder enige vorm van training talloze kinderen op de wereld heeft gezet, is die op latere leeftijd nog makkelijk in vorm te krijgen? En imo moet een paard wel enigszins bespierd zijn, om onder de man/vrouw te lopen.
Edit: je denkt echt aan laten inrijden? Dit zal veelal te snel voor haar gaan om bij te benen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:28

Ik heb een merrie van 15 jaar. Ze is altijd fokmerrie geweest en heeft al heel wat veulens op de wereld gezet. Ze was nog nooit onder het zadel geweest maar ik ben enkele maanden geleden begonnen met zadelmak maken. Over 3 weken gaan we zelfs voor het eerst starten (b dressuur). Haar rij carriere begint nu duspas maar wat heeft ze er een schik van :-). En dat in tegenstelling tot mijn vorige paard, hem heb ik op 15 jarige leeftijd weg moeten brengen omdat hij op was. Dus ik zou zeggen, gewoon lekker aan de slag gaan en genieten van alles dat jullie samen nog kunnen doen :-)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:44

Mijn pony is ook op een iet wat "oudere" leeftijd ingereden. Hij was waarschijnlijk 5. Een heel moeilijk geval, ze kwamen er niet eens op! op 8 jarige leeftijd echt een draak |( nu 5 jaar later gaat het super en "bedelt" hij vaak of ie mag gaan rijden!

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:55

Mijn paard is ook wat later ingereden. Hij was bijna acht jaar. Het is prima gegaan.

Er is wel, door de professionele trainer, gezegd dat specifiek dit paard veel, heel veel tijd nodig had om het te 'verwerken' in zijn hoofd. Dus niet te veel in een keer vragen en langzaam opbouwen. De eerste tijd mocht ik ook maar maximaal tien minuten rijden.

Nu rijd ik wat langer. Steeds een stukje meer. Iedere week een lesje meedoen. Wat basis dressuur, wat balkjes lopen in de les, en soms een piepklein sprongetje. Het gaat gewoon super. Maar ik ben vooral een recreatieve ruiter. Dus we gaan ook regelmatig naar buiten. We hebben hier veel lange en rechte stukken zandpad. Dat is ook heerlijk om te doen. Paard geniet. Ik geniet. Prima toch?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:30

cila81 schreef:
Denk dat ik al weet wat ik ga doen. Heb heel veel goede tips gehad waar ik zeker wat mee kan.
Ik ga haar lekker op de grond trainen eerst om haar toch wat meer spieren te geven en dan later ga ik het rustig aan proberen met een particulier hier in de buurt. (woon in een paarden omgeving in duitsland, dus dat moet goed komen). Ik blijf in de gaten houden of ze het aan kan en zo niet is het gewoon jammer, maar geen man over boord.
Gerdiena is in februari helemaal goed gekeurd dit mbt eventuele dracht en ik was benieuwd of ze niet zichtbare gebreken had. Dus ze zou het aankunnen, maar ff spieren kweken.
Jongens dank jullie wel voor de tips.

Goed idee! Ga gewoon lekker vanaf de grond rustig met haar aan de slag en heb plezier. Er zijn zijn naast gewoon longeren nog tal van dingen die je kunt doen vanaf de grond. Lange teugelen, dubbele longe, werk aan de hand met korte teugels, balkjes, vrijheidsdressuuroefeningen maar ook gewoon wandelen lags de weg. Mocht je haar ooit beleren en haar willen gebruiken voor buitenritten weten jullie beiden wat je kunt verwachten.
Mocht ze zich goed ontwikkelen kan je altijd nog overwegen om haar te gaan berijden.

Mijn merrie heb ik met 12 zadelmak gekocht en doorgereden en dat gaf verder geen problemen. Zij was als 3-jarige getraind voor de sulky maar niet gekoerst vanwege te heet gedrag. Daarna 2 veulens gehad en verder voornamelijk weidedecoratie geweest.