Door het bit heen drammen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:10

Ginootje schreef:
Oke, toch dan had ik het toch wel goed gevonden op google :P Was net even gaan zoeken en kwam hierop uit! Weet jij wat die rolletjes voor werking hebben? Wil ook weer niet te streng.

De rolletjes zorgen ervoor dat het paard het bit niet vast kan pakken.. Ik denk dat jou paard dat misschien doet en dan door dramt.
Je kan googlen op rolletjes bit dan vind je wel informatie over het bit, en ik zou overleggen met je instructrice wat het beste bit zou zijn voor je paard!

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 20:12

annibel schreef:
Ginootje schreef:
Oke, toch dan had ik het toch wel goed gevonden op google :P Was net even gaan zoeken en kwam hierop uit! Weet jij wat die rolletjes voor werking hebben? Wil ook weer niet te streng.

De rolletjes zorgen ervoor dat het paard het bit niet vast kan pakken.. Ik denk dat jou paard dat misschien doet en dan door dramt.
Je kan googlen op rolletjes bit dan vind je wel informatie over het bit, en ik zou overleggen met je instructrice wat het beste bit zou zijn voor je paard!

Ik ben van instructrice veranderd, en de nieuwe die ik heb (Ken ik al langer persoonlijk.) die zei dat een stang wel een optie zou zijn..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:12

annibel schreef:
Ginootje schreef:

Het bit van de foto is geen rolletjesbit maar een western D-snaffle. :)

Succes TS!

[edit] N.a.v. je bericht hierboven, bedoelt ze echt een stang als in een hefboomwerking-bit of als in een ongebroken mondstuk wat onjuist vaak de term stang meekrijgt?

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 20:16

@magda_90 Heb even een foto bekeken op internet, ze bedoeld een ongebroken mondstuk. (Wat stang word genoemd)
Ik blijf doorrijden met dit bitje, en ik kijk of ik 't zo kan oplossen.. Kan altijd nog van bit gaan veranderen.

Hmm, als ik zo de verhalen lees van een rolletjes bit word ik toch niet heel vrolijk :( (Elektriciteit schokjes enzo als ze het bit vast pakken.)
Laatst bijgewerkt door Elles op 25-07-13 06:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Twee kort na elkaar geplaatst berichten samengevoegd. Graag edit knop gebruiken als je nog iets wilt toevoegen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:19

Ok, gelukkig!

Prima, want tenzij het bit anatomisch gezien niet (meer) past en daardoor problemen geeft (als in staken bijvoorbeeld) hoeft er over het algemeen niet veranderd te worden. Nogmaals succes. :)

[edit] Die schokjes van dergelijke mondstukken zijn nogal omstreden of het daadwerkelijk plaats zou vinden of niet.

Ginootje

Re: Door het bit heen drammen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 20:20

We gaan het zo proberen :) En hopen dat 't zo oplost :)

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:30

magda_90 schreef:

Succes TS!

[edit] N.a.v. je bericht hierboven, bedoelt ze echt een stang als in een hefboomwerking-bit of als in een ongebroken mondstuk wat onjuist vaak de term stang meekrijgt?

Ik had je reactie al gelezen! :) Zat eerst ook te denken aan een western bit..

TS ik zou persoonlijk niet overgaan op een stang, net als hierboven door verschillende mensen gezegd wordt niet teveel met bitten gaan wisselen maar kijken waarom het paard zo doet.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 20:32

annibel schreef:
magda_90 schreef:

Succes TS!

Ik had je reactie al gelezen! :) Zat eerst ook te denken aan een western bit..

TS ik zou persoonlijk niet overgaan op een stang, net als hierboven door verschillende mensen gezegd wordt niet teveel met bitten gaan wisselen maar kijken waarom het paard zo doet.

Het is of de puberteit of een stukje onzeker? Het is mijn eerste eigen paard, en laat me te snel dingen aanpraten! Bokt geeft me daarom wel weer vertrouwen dat het niet aan 't bit hoeft te liggen.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:39

Gelukkig zijn er mensen die je willen helpen :)
Hoelang is ze al onder het zadel en wat heeft de vorige eigenaar met haar gedaan?
Misschien is ze niet correct in/door gereden? Heeft ze dit gedrag altijd al bij jou vertoont?

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 20:42

annibel schreef:
Gelukkig zijn er mensen die je willen helpen :)
Hoelang is ze al onder het zadel en wat heeft de vorige eigenaar met haar gedaan?
Misschien is ze niet correct in/door gereden? Heeft ze dit gedrag altijd al bij jou vertoont?

Ze is onder 't zadel sinds dat ze 4 jaar is.. (Ingereden op het strand bij de 1e eigenaresse)
Met 4,5 - 5 jaar naar een zorgboerderij gegaan met autistische kinderen waar ze voornamelijk aan de longe liep of voltige.
Ze is nog niet goed doorgereden denk ik, ze heeft dit gedrag ook wel bij de oude eigenaresse vertoont en bij mij nu een maandje denk ik. Ze is voor de rest niet veel op de straat gereden wat ik nu wel veel met haar doe. Bij de zorgboerderij is ze ook niet veel onder 't zadel geweest en bij mij is ze nu zeker 5 dagen onder het zadel omdat ze zich anders heel erg gaat vervelen (Je moet haar goed bezig houden)

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:46

Ginootje schreef:
Ze is onder 't zadel sinds dat ze 4 jaar is.. (Ingereden op het strand bij de 1e eigenaresse)
Met 4,5 - 5 jaar naar een zorgboerderij gegaan met autistische kinderen waar ze voornamelijk aan de longe liep of voltige.
Ze is nog niet goed doorgereden denk ik, ze heeft dit gedrag ook wel bij de oude eigenaresse vertoont en bij mij nu een maandje denk ik. Ze is voor de rest niet veel op de straat gereden wat ik nu wel veel met haar doe. Bij de zorgboerderij is ze ook niet veel onder 't zadel geweest en bij mij is ze nu zeker 5 dagen onder het zadel omdat ze zich anders heel erg gaat vervelen (Je moet haar goed bezig houden)

Misschien dat ze daarom zo doet, het klinkt niet echt als een leerzame tijd voor een jong paard..
Veel les nemen en blijven oefenen!! Ik denk dat veel overgangen en figuren rijden wel helpt.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 20:47

annibel schreef:
Ginootje schreef:

Misschien dat ze daarom zo doet, het klinkt niet echt als een leerzame tijd voor een jong paard..
Veel les nemen en blijven oefenen!! Ik denk dat veel overgangen en figuren rijden wel helpt.

Veel les nemen ben ik van plan! Ik loop nu ook met haar door de bak de figuren! (Ze loopt dan achter mij aan *los*) ze heeft hier heel erg veel plezier in..

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:51

[quote="Ginootje]
Veel les nemen ben ik van plan! Ik loop nu ook met haar door de bak de figuren! (Ze loopt dan achter mij aan *los*) ze heeft hier heel erg veel plezier in..[/quote]

Leuk dat je zoveel met haar bezig bent en probeert om het goed te krijgen :)
Ik zou ook veel trainen onder het zadel, maar dan wel op een goede manier. Eerst alleen in stap en als dat goed gaat ook in draf, later galop..
Korte trainingen, veel belonen en stoppen als het goed gaat! En ik zou vooral niet teveel longeren, daar bouwen ze conditie mee op en worden ze alleen als sterk van.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 20:53

annibel schreef:
[

Longeren doe ik ook niet veel nee! In de bak doe ik voornamelijk stapwerk inderdaad en rij ook veel buiten met haar! Daar geniet ze ook ontzettend van. Morgen ga ik beginnen met een ontspannen wandeling buiten & daarna nog wat stapwerk in de bak.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:54

Ginootje schreef:
annibel schreef:
[

Longeren doe ik ook niet veel nee! In de bak doe ik voornamelijk stapwerk inderdaad en rij ook veel buiten met haar! Daar geniet ze ook ontzettend van. Morgen ga ik beginnen met een ontspannen wandeling buiten & daarna nog wat stapwerk in de bak.

Super goed van je! Succes met haar :)

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 21:26

Harstikke bedankt voor alle berichten & adviezen.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 00:41

De bitten die voor western rijden bedoelt zijn zoals de snaffle op de foto zijn in het algemeen dunner als de trensjes die de meeste gebruiken voor het engelse rijden(de enige uitzondering zijn de myler trensen die zijn ook zo dun, maar die komen wederom uit het western rijden) . Er zijn genoeg paarden die dat fijner vinden omdat er in de mond soms te weinig ruimte is voor een dikkere trens.

Een ongebroken trens zal jouw probleem waarschijnlijk niet oplossen omdat de druk dan voornamelijk op de tong komt en het grootste deel van de paarden vinden dat heel vervelend of hebben er juist schijt aan en denderen dubbel zo hard door.

Zou dus eerder kijken naar een dunnere gebroken trens als een ongebroken.