beton blok in mijn armen! help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:26

NeverGiveUp schreef:
Als jij niet vasthoudt.. Heeft je paard niks om vast te houden.. :)) Of denk ik nu te simpel.

;) Ja en nee.

Je denkt krek goed - als je het als mens voor elkaar krijgt, om direct zodra je paard "meer dan 3 gram gewicht geeft" acuut met je hand naar voor te gaan (hetzij een seconde later weer terug, of juist de teugels compleet los)
dan heeft-ie niets om op te hangen.

Maar het klinkt simpeler dan het is.
Wij stammen als mensen af van de apen :j en we hebben het reflex, dat als we "aan een boomtak hangen" en er blijkt meer kracht nodig te zijn dan verwacht, dat je dan automatisch, buiten je wil om meer kracht zet.
Je moet dus als mens met een hangend paard je aanwenden om iedere 2 seconden ofzo te voelen hoeveel druk je vingers eigenlijk hebben en meteen 'weggooien' wat te veel is. Dat valt te leren, maar het duurt eventjes.

@ Kiwigurl88:
... ook met 'boogteugels' kun je je paard gymnastiseren: vraag stelling door op de voltes je binnenbeen lang te maken, op te letten, dat het dier jou niet op je buitenste bil gooit, je schouders te "draaien" (torsie = binnenschouder terug/ buitenschouder naar voor) en met een uitgestoken arm (en die boog in de waslijn) - tot je het binnenoog ziet schemeren.
Corrigeer wegvallen over de buitenschouder met je hele buitenbeen (een veegbeweging van dij, knie en een beetje kuit - let op, dat je op je binnenbil blijft zitten!!) wegvallen over de binnenschouder corrigeer je door eerst te drijven (meestal is dat de oorzaak) en anders dus ook een veegbeweging.

Het nut hiervan: je moet een paard 'leren', om een correcte, rijkunstige wending te maken, dat doet-ie niet van nature.
Maar als je een correcte rijkunstige wending maakt, draagt het ver ondertredende binnenachterbeen extra.
Als je dit constekwent oefent (en aan de moeilijke zijde ietsje meer) komt de achterhand er ook onder.

Ook zo'n subtiele: let als je in de bak rijdt eens op, wat doet je paard als je laten we zeggen op de linkerhand bent bij de letters M en K met zijn neus...?
(Veel paarden steken m naar buiten, de hoek is dan verloren als rijkunstige wending.)
Vraag ook hier stelling met je waslijn, je zit en gewicht!

En uiteraard: rijd de overgangen naar een langzamer gang op zit en gewicht en liefst met een doorhangende teugel, ook dan moet hij de achterhand er onder zetten - denk aan de slide stops van de westernruiters.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:53

kiwigurl88 schreef:
nee nooit geprobeerd, wat zijn daar de voordelen van?

Nouja, ik ben sowieso een voorstander van bitloos omdat ik vind dat er nogal wat nadelen aan bitten kleven. Maar zo is bijv. de mond van een paard véél gevoeliger dan de neus (waar een bitloze optoming zit) Dus wellicht dat dat al het verschil zou maken bij jouw paard? Zou iets zijn om te proberen, werkt het, dan werkt het en misschien heeft het niet het gewenste resultaat. Je zou het al eens kunnen proberen met al een simpel stalhalster als je niet meteen een bitloze optoming wilt kopen.

FriesWytske

Re: beton blok in mijn armen! help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:59

@ Maartje1990 Dat is bullshit. Een neus is even gevoelig als een paardenmond. En ook bitloos kunnen ze sterk worden. En dan werk je in mijn ogen meer in met een bitloos hoofdstel op de neus.
Een paard wordt net zo sterk als de ruiter/amazone/menner hem/haar wil laten worden. En dit geld ook voor bitloos.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:09

FriesWytske schreef:
@ Maartje1990 Dat is bullshit. Een neus is even gevoelig als een paardenmond. En ook bitloos kunnen ze sterk worden. En dan werk je in mijn ogen meer in met een bitloos hoofdstel op de neus.
Een paard wordt net zo sterk als de ruiter/amazone/menner hem/haar wil laten worden. En dit geld ook voor bitloos.

ipv 'het is bullshit' kan je ook zeggen 'dat ben ik niet met je eens', beetje vriendelijker mag wel. Het is daarbij geen 'bullshit'. Want de gevoeligheid betreft de zenuweinden, niet de zenuwen zelf. De einden die zitten in de mond en zijn een stuk gevoeliger. De zenuwen zelf zijn veel minder gevoelig. Dáárom is de neus veel minder gevoelig :) En dat kan voor TS haar paard wellicht wél verschil maken :j

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:25

Je zegt hier zelf ik ben hem al een dikke 2j aan het trainen, tjaaa dan is er iets mis met de manier waarop je de training aan het opbouwen bent, na 2j zou dit eigenlijk in orde moeten zijn.
Ik weet het je zal zeggen jij kent mijn paard nog niet , en nee das idd waar, toch ga ik er van uit dat het moet kunnen, en echt op een veel kortere tijd dan dit.
Paard kan alleen maar hangen als jij hem tegentrekt, je moet dus echt jezelf gaan veranderen, en das best moeilijk, en soms echt confronterend.Zoiets gaan oplossen door hier een gouden tip te vragen zal echt niet lukken, enkel goede instructie kan hierbij helpen, mssn zelfs een tijdje een prof-ruiter, want dit resultaat wat je nu in je handen voelt is enkel het gevolg van jouw eigen rijstijl.

kiwigurl88 schreef:
ik wil niet opgeven maar ik ben al bijna 2 jaar met hem aan het vechten voor relaxed rijden. ik ben na het rijden nog 1dag met me spierpijn aan het worstelen. ik vind dat niet normaal na 2 jaar inspanning op dezelfde manier.

ik heb hem voor t leuk! en als ik t niet meer leuk vind moet er een andere oplossing komen. ik zeg niet dat dit per direct verkopen betekend.

wil eerst alles geprobeerd hebben, daarom vraag ik om tips

balken draven doe ik al, spring ook soms met hem

passoa heb ik ook geprobeerd maar word hij heel vervelend van

de achterhand is idd nog niet volledig ontwikkeld maar ik rijd genoeg tempo wisselingen stil draf snelle draf stap stil galop enz enz

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 20:56

Citaat:
Een neus is even gevoelig als een paardenmond.

Ik weet dit eerlijk gezegd niet.
Maar het grote punt is ook: voorkom, dat je appels met peren gaat vergelijken.
(Vergelijk: een stalhalster met 2 halstertouwtjes - dan wel een hackamore met fikse scharen en een neusband met bekleed metaal...)

Gesteld, dat een dier pijn in zijn mond heeft, kan het zijn, dat hij als reactie gaat hangen. OF dat geldt voor het paard van TS weet niemand op bokt, maar het is een optie.
Als je 'voor de grap' een weekje met een stalhalser rijd weet je meer. (Als het een echt mondprobleem is/was, zal het dier opgelucht zijn en als jij gewicht weggooit, ophouden met hangen. Al geldt ook voo rpaarden, dat ene eenmaal ingeroeste gewoonte er niet snel uitgaat...)

;) en wat uiteraard ook een optie is: blootshoofds en met een neckring/ balansteugel rijden.
(Paard heeft een bloot hoofd :j , jij uiteraard je cap op.)

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:01

Ik lees dat hij ook niet goed voorwaarts is, eerste wat ik zou doen is de voorkant met rust laten en alleen maar naar voren, naar voren, naar voren rijden, voorwaarts maken voor je been, meestal zakken ze dan vanzelf wel en gaat hij weer hangen, teugels los en naar voren rijden. Het gebeurt allemaal vanuit het achterbeen.

kiwigurl88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 21:44

Nou ik heb echt een openbaring gehad vandaag! Eerst gereden door iemand anders en werd steeds zwaarder..wat mijn probleem al was.. daarna alleen halster met touw, hij reageerde gelijk! Niet meer hangen en meer ontspanning was duidelijk te zien! Ik ga hier zeker mee door. Kan hem nu makkelijker voorwaarts rijden en makkelijker de achter motor activeren. Kan altijd nog een bit indoen maar voor nu ben ik echt blij met deze oplossing. Thanx allemaal voor de reacties

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:49

Joepie...!!!

Zo snel al resultaat - hartstikke fijn!

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:51

Wwt fijn! Mocht je voor een 'echte' bitloze optoming gaan raad ik je een sidepull aan, erg vriendelijk en heel duidelijk voor je paard.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:54

heb ik ook met mn Friesje gehad, niet zo super zwaar, maar ze liep wel te drammen. Heb toen veel overgangen terug gereden, en echt van achter naar voor gereden. Dat was de beste training die ik ooit heb gehad, ze liep zo licht! Weet niet of het helpt.. en ophoudingen?

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 05:54

xMercury schreef:
Ik snap je wel hoor TS, maar het blijkt dat je zo niet verder komt en dus echt aan de bak moet met hem. Been is reactie, geen reactie? Schop hem de bak door! Dit zal je een tijdje moet herhalen, maar als je gelijk goed doorpakt en consequent blijft, dan hou je er een heerlijk paard aan over :)

:? >;) 8)7 serieus???

@ts leuk dat het bitloos goed uitpakt! Misschien had hij ook wel een 'fout' bit in of tandproblemen?
Alleszinds fijn dat het een oplossing is voor jullie!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 05:58

Hoi gaat het om borisje? Heb je z'n tanden al laten doen aangezien hij zo goed op bitloos reageert? Bij mij was ie nooit hangerig dus het moet kunnen :) succes en doe hem de groeten van me ;)

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 18:33

xMercury schreef:
Ik snap je wel hoor TS, maar het blijkt dat je zo niet verder komt en dus echt aan de bak moet met hem. Been is reactie, geen reactie? Schop hem de bak door! Dit zal je een tijdje moet herhalen, maar als je gelijk goed doorpakt en consequent blijft, dan hou je er een heerlijk paard aan over :)

Ben het met je eens, mijn reus 1.76m is ook een diesel. Ik geef ook been, geen reactie meteen een tik.. naar voren.

En je zegt opsluiten, je zet je handen niet nét wat te vast? Ik ben zelf wel veel bezig met stelling links en rechts te vragen. Zorg ervoor dat je niet te 'statisch' je handen vast houd, dan word zijn houding ook nooit anders. Goed aan je been houden en figuren rijden.

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 18:50

Heb je zijn tanden al eens laten doen?
Ik herken mijn eigen paard hierin ook hangen en niet aan het been, haar tanden zijn nu gedaan en ze loopt super.

Veel succes :)

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 10:49

Wat fijn voor je dat het zo goed ging met een halster! Misschien toch iets met zijn tanden dan?
Ik herken je probleem verder goed. Mijn ruin heeft ook de neiging te gaan hangen in het bit, vooral als hij wat moe (of lui?) wordt. Het gaat nu beter na een aantal lessen, waarin ik hem activeer van achteren en hij steeds meer ontspant, maar het is hard werken :o Ik zou ook graag eens bitloos proberen, maar durf het niet zo goed... Toch het idee hem niet onder controle te hebben zonder bit. Hij kan nog al eens schrikkerig reageren en in het verleden schoot hij dan onder me weg. Ik denk dat ik eerst nog meer vertrouwen moet opbouwen dat hij dit niet meer doet voor ik de stap ga wagen. Mijn paard doet het trouwens beter op een dubbel gebroken niet te dik kunststof bitje, hij is dan veel rustiger met zijn hoofd.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 17:15

Benno08 schreef:
xMercury schreef:

:? >;) 8)7 serieus???

@ts leuk dat het bitloos goed uitpakt! Misschien had hij ook wel een 'fout' bit in of tandproblemen?
Alleszinds fijn dat het een oplossing is voor jullie!

Ja, serieus :)