Baltimore (3 jr) een maandje verder!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quarterboef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:16

Ik vind je tweede topic er beter uit zien dan deze reeks foto's.. ik ga mee met bevenstaande tips!
Tof van je dat je het zo goed opneemt :)
Ik heb zelf ook een jonge merrie van pas 4, na wat oefenen en teugel langer laten met contact is ze vanzelf neusje-over-vloer gaan lopen, ze worden er zoveel fijner en soepeler van.
Succes! *D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:21

Hulde aan TS voor de manier waarop ze reageert op de feedback! Vraag aan overige reageerders: denk dat TS erg geholpen is met beschrijven van wat ze wél moet doen... Wat er níet moet weet ze nu wel.

Tip die ik je wil geven:
Handen inderdaad rechtop. Je zit idd wat in stoelzit, maar eerlijk gezegd vind ik dat op dit moment even wat minder interessant. Belangrijker is het dat je paard met wat lossere bovenlijn gaat lopen.
Probeer daarom je paard lang, laag te rijden, dus steeds met licht contact je paard uit te nodigen voorwaarts, neerwaarts te gaan: dus rustig je hand naar voren en kijken of je paard je hand volgt.

Begrenzen als je paard zich er dan naar boven uit wil drukkken, en toestaan als je paard inderdaad je hand volgt. Vandaar uit dan veel overgangen gaan rijden ( terug laten komen op je zit!! Daarbij vlot maken voor je beenhulp in het weer wegrijden). Daar wordt je paard sterk van en komt de achterhand er vanzelf meer onder ( waardoor de voorhand automatisch meer 'oprichting' zal gaan krijgen).
Daarnaast aandacht voor het rechtrichten: veel van hand veranderen, en zorgen dat je paard recht blijft, wendingen gebruiken om je paard los te krijgen ( stelling vragen). Dit alles met een gewoon contact teugeltje, steeds kijken of je paard je hand naar voren wil volgen, en alleen maar begrenzen als je paard zich er naar voren uit wil drukken.)

Natuurlijk moet je paard uiteindelijk van dit lang, laag ook weer opgepakt worden, maar dat vind ik echt iets om onder begeleiding van een instructeur te doen!

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:26

Hmm. Net 3 jaar en al behoorlijk aan het werk.
Tip van mij. Zet haar nog even lekker een paar maanden in het land en pak haar eind van het jaar weer voorzichtig op of nog liever in het volgend voorjaar.
In die tijd kun je misschien zelf nog les nemen om je eigen punten aan te pakken. Ik denk niet dat je dat op zo'n jong dier moet doen dat zelf nog zoveel moet leren.

Ik ben niet zo van het jong beleren en doorpakken. Bij mij zijn ze minimaal ruim 4 jaar oud als ze zadelmak gemaakt worden. Dan krijgen ze nog een paar maanden om het geestelijk te verwerken en dan gaat het "echte" werk pas beginnen met 5 1/2 of 6 jaar.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:30

Als ik even op Punz in mag haken denk ik dat de stoelzit wel een oorzaak is of kan zijn van het er uit willen drukken. Als jij vanuit je zit het paard naar de hand toe helpt kun je loslaten van voor wat je wilt, maar zal het paard blijven komen omdat dit van bovenaf onbewust wordt gestimuleerd.

Daarnaast TS: focus je niet op het hakken uitdrukken, dat is een aangeleerd kunstje. Het heeft er bij jou nu voor gezorgd dat je benen zover uitstrekt dat je een verkeerde houding aanneemt. Als jij je voeten wat terugplaatst en op de bal van je voet steunt zul je automatische rechterop komen te zitten. Verder: zie mijn eerdere post :)

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:33

Misschien je handen iets rechter op houden..
dit lijken voor mijn gevoel wel ''piano handen''

Nienkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:50

Eerder is er door meerdere mensen een opmerking gemaakt over je handen en de plaatsing van je benen die ik nog graag wil aanvullen. Wat betreft je handen.. je handen rechtop houden, de duim is het hoogste punt. Van de zijkant af gezien zou je dan een doorlopende lijn hebben van het bit teugel naar je elleboog. Op die manier kan je met je handen, of eigenlijk je armen, meegaan in de beweging van je paard zijn hoofd. Nu kan je die lijn niet maken en kan je dus niet goed meegaan en heb je een strenge hand.
Wat betreft je benen.. er zou een verticale lijn moeten zijn die loopt door schouders, heup en enkels.als die te zien is zit je recht boven je paard en kan je goed steunen op je beugels. Je hakken hoeven inderdaad niet zover uitgedrukt te worden, dat zorgt alleen maar voor pijn in je enkels. Misschien je beugels een gaatje langer doen om je been iets naar achteren te kunnen leggen. En blijf voor je uit kijken zodat je rechtop blijft zitten.

Verder een leuk paardje! Veel succes samen!

Koetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 10:53

Als eerste allemaal bedankt voor de reacties! Ik heb er veel aan!
Zoals punz al aangeeft weet ik nu wel wat ik NIET moet doen, maar heb ik meer aan de tips waarbij er wordt gezegd wat ik WEL moet doen;) ik weet nu namelijk wat ik fout doe.
Tips om het te verbeteren kunnen nooit genoeg zijn;)

Ik ga hiermee meteen aan de gang en zal alles meenemen!
Eerst lekker een weekje vakantie en dan ga ik ermee aan het werk.

En dat we ervoor gekozen hebben om op 3 jarige leeftijd mee te beginnen is een bewuste keuze. De een begint er idd op de leeftijd van 4 jaar mee, de ander op 3, de ander laat een paard veulen op een 4 jarige leeftijd. Dat zijn allemaal keuzes die iedereen maakt. en in de winter laten we haar met rust , zodat ze alles een beetje kan laten bezinken, en daarna us ze alweer 4 als we het weer oppakken.

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:25

Ik vind het niet heel fijn ogen, hoewel je wel heel erg bezig bent met het welzijn van het paard, waarvoor bravo! Denk aan je handen, rechtop houden en laat haar wat los in de bovenlijn, voor een 3jarige gaat dit nog een probleem veroorzaken!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:23

Judith_VB schreef:
Hmm. Net 3 jaar en al behoorlijk aan het werk.
Tip van mij. Zet haar nog even lekker een paar maanden in het land en pak haar eind van het jaar weer voorzichtig op of nog liever in het volgend voorjaar.
In die tijd kun je misschien zelf nog les nemen om je eigen punten aan te pakken. Ik denk niet dat je dat op zo'n jong dier moet doen dat zelf nog zoveel moet leren.

Ik ben niet zo van het jong beleren en doorpakken. Bij mij zijn ze minimaal ruim 4 jaar oud als ze zadelmak gemaakt worden. Dan krijgen ze nog een paar maanden om het geestelijk te verwerken en dan gaat het "echte" werk pas beginnen met 5 1/2 of 6 jaar.

Het is geen wel of niet op 3 jaar beleren topic, ts vraagt rijtips, niet of ze haar paard nog een tijd op het land moet zetten of niet ;). Graag ontopic blijven dus :)

@ts: loslaten vanvoor, loslaten en tempo rijden, dat paardje leert zakken en leert verruimen :)

_YVN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 20:42

Jaaaaa Baltimore! Het toekomst toppertje!

Je bent al goed bezig Chloe! Ze mag nog wel wat meer ontspannen in haar hele lijf.. Ze komt vanuit haar lichaam wat gespannen over, waardoor ze gaar rug wat weg lijkt te drukken. Heb je al eventueel gekeken voor een nieuw zadel wat je zei? Anders heb ik er nog wel 1 liggen haha!

Ik zou anders eens proberen met een wat lossere teugel, wel contact maar niet doorvragen. Proberen haar gangen te bestuderen, snap je? Probeer aan te voelen hoe ze loopt en stem daar op af. Ik weet van toen ik haar zelf reed dat ze, ondanks dat de bak nog steeds wat aan de zware kant is, ruimte nodig heeft. Probeer haar voor zo min mogelijk te bewerken. Houd je handen alleen netjes rechtop met de juiste teugellengte. Zorg dat je wel contact hebt maar probeer niet te kneden in de teugels ofzo alleen goed rechtop en op maat. Op die manier weet ze dat ze moet zakken, tenminste bij mij destijds wel. Vul met been aan als ze voor wat tegen de teugels aan loopt en probeer in eerste instantie niks te doen met de teugels, blijft ze sterk probeer haar dan te begrenzen. Anders werkt voltes draaien en slangenvoltes rijden ook heel goed bij haar.

Blijf vooral oefenen! Dan komt het zeker goed met jullie!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 19:55

Ben ik de enige die zich afvraagt of het zadel wel de juiste maat heeft voor de ruiter?

_YVN_

Re: Baltimore (3 jr) een maandje verder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 19:59

@ cowgirl: daar is ze wel van bewust, ze is namelijk op zoek naar een nieuw zadel vertelde ze :)

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 20:09

druk je knieën in het zadel en zorg dat je tenen naar de neus van je paard wijzen ;)

en idd wat de mensen hier boven zeggen...
geef ze voor meer ruimte... mijn pony is ook jong (4 jaar) maar sinds 4 weken onder het zadel
ik heb een redelijke losse teugel en hij komt zelf mn hand opzoeken en dat beloon ik natuurlijk ook :)
dus ook met een langere losse teugel zoeken ze wel je hand op maar lopen dan wel lekker langer en lager :)

sellesob

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 10:18

Volgensmij heb je je handen niet helemaal rechtop, let daar op als je aan het rijden bent dat ziet er wat netter uit..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:09

Hoi TS, hebben de tips je wat opgeleverd?

Koetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 10:35

Hoi! De tips hebben me zeker wat opgeleverd ! Maar ik ben tussendoor ook op vakantie geweest dus doe lekker rustig aan en vooral met dat warme weer. Maar bedankt allemaal!

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:07

Je handen rechtop houden je bent nu aan het pianospelen en tenen naar binnen

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 00:28

Wat leuk om te volgen, zo'n verslagje elke maand! Ik zou zeggen: ga zo snel mogelijk weer zo rijden als je een maand geleden deed, daar liep je paard echt heel erg fijn! Nu loopt ze opgekropt, oren naar achteren en jij zelf hebt heel erg veel spanning in je handen en armen, waarschijnlijk doordat je je houding probeert te verbeteren. Het geheel ziet er erg geforceerd uit, zowel jouw lichaam als dat van je paard. Misschien neem je teveel hooi op je vork door je zit zo te willen verbeteren terwijl je ook nog een jong paard opleidt. Belangrijk is dat je weer met gevoel gaat rijden. Ook je eerste fotoverslag zag er veel fijner uit dan je laatste, sorry. En Bokt is een mooi medium maar ga niet lukraak met alle adviezen aan de gang. Je hebt een geweldig leuk paard,echt waar!