Wissels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Re: Wissels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 07:35

Ik ga ook mee met Setteke, je leert je paard volgens mij net niet uitzwaaien als je de wissel met je buitenbeen vraagt. Je begrenst met je buitenteugel. Als je een jonkie leert wisselen hou je ook de buitenteugel een beetje open om hem niet door de binnenschouder te laten vallen en zo begrens je ook de achterhand tegen uitzwaaien.
In de series lukt het volgens mij idd niet meer enkel met je binnenbeenhulp.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 08:17

Een dressuurwissel moet vanuit een paard dat al gaat zitten gesprongen worden, van achter naar voren, kaarsrecht en omhoog(bergop). In het ideale geval.
Een springwissel moet gewoon wisselen, snel en efficiënt. Of dat achterste voren scheef diagonaal en de grond in is maakt in principe niet uit ;). Als je maar geen tijd verliest en je goed kan aanrijden op de volgende sprong.
Als een springer een dressuurwissel zou sprinngen zoals het echt moet, verliest hij veel tijd.

Hoe je een wissel aanleert verschilt per paard, sommige springen hem makkelijk, andere niet, andere springen na enz. Springruiters leren ze over algemeen aan om de hoek in te rijden scherp om te stellen en hulp te geven en anders met een balk.
Dressuurruiters proberen dit te vermijden, een balk moet je namelijk weer afleren en de hoek in rijden wil je niet ivm contragalop dat paard moet kennen en je wissel altijd op een recht stuk is.
Dressuurruiters doen het dus door van hand te veranderen of als paard meer moeite heeft rechts/linksom keert maken en wisselen. In het ideale geval gallopeerd je paard kaarsrecht linksom en rechtsom leg je je been om en springt hij om. Maar om aan te leren heb je vaak eerst linker stelling, rechtstellen, rechterstelling (maar linkergalop) en dan scherpe flitsende beenhulp dat paard beetje "schrikt" als het waren omspringt en dan veel belonen en niet teveel doen in een uur.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 08:28

Hier leren we ze het ook niet over een balk, voor de door jou genoemde reden Ashley :) Wij rijden meestal ook een links- of rechtsomkeert en zorgen dat het paard zeker recht is. Zonder recht paard geen goede wissel, springpaard of niet :) Hier wachten we tot we bijna op de hoefslag zijn en laten ze dan "omvallen" (dit is echt met heel groene paarden). Nadien doen we het ook gewoon op de diagonaal of zelfs op de middenlijn, binnenhoefslag of hoefslag. En recht is idd heel belangrijk, ook voor springpaarden :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 08:32

turquoises schreef:
En laat je paard op je binnenbeen omspringen
turquoises schreef:
setteke schreef:

Geinig, doe je dat alleen in de leerfase of bijvoorbeeld in de serie's ook nog steeds?

Omspringen op de hulp van je binnenbeen en met het buitenbeen begrenzen.
Als je de wissel alleen op je buitenbeen laat springen kan je paard gaan uitzwaaien en je hebt de kans dat wanneer je een draf appuyement inzet dat hij aan galoppeerd.

Hoe doe je dat dan met de eners?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 09:07

Binnenbeen omspringen is heel gebruikelijk bij springruiters.
In de dressuur is het niet handig aangezien je het paard dan sneller scheef drukt.
Jonge paarden leer je beter niet pas een wissel als de contragalop bevestigd is,liever al veel eerder.
Om laten vallen in de bocht doen veel springruiters,maar hierdoor is de kans op naspringen veel groter.
De bedoeling is immers om de nieuwe binnenschouder vrij te maken en met het omvallen in de hoek komt het paard juist op de binnenschouder.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 09:37

Ambre: dat omvallen is echt als je een supergroen paard hebt, niet als ze al wat meer bevestigd zijn. Ik vind het omvallen de prettigste manier om het mee te nemen spelenderwijs, zo is het paard het minst onder druk gezet.
En dat binnenbeen wordt hier nooit gedaan :) dus is niet voor alle springruiters gebruikelijk :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 09:44

De meeste springpaarden moet ik altijd even nadenken voor ik ze in galop krijg,die springen vaak aan op het binnenbeen.
Ik geef de hulp altijd met het buitenbeen.
Mijn jonge paarden leer ik de wissel door in de contragalop de achterhand naar binnen te drukken en het gewicht op de buitenschouder te houden.
Gaat ook prima,leren ze ook heel snel en je leert ze wisselen van achteruit.
Maar voor ieder paard en iedere ruiter zijn manier,als het maar werkt.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:33

Ik heb hier nog nooit een (spring)paard gehad welke aansprong op het binnenbeen... Dat werkt toch helemaal niet?? (ale voor mij toch niet :D )

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:25

In mijn ogen ook niet maar mijn ervaring leert dat toch veel mensen dat doen en ook zo leren.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:27

Springpaarden zijn inderdaad meestal op binnenbeen gewend. Je springt bij dressuur op buitenbeen aan om een mooie sprong te krijgen en niet dat hij in de galop "valt". Bij springen maakt het niks uit.
Aan de andere kant al leer je een paard omspringen door aan zn linker oor te trekken :+ je kan hem alles leren als je maar consequent erin bent ;).

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:40

Nou mijn haren rijzen hier toch echt ten berge hoor :o :)

Ik denk dat de springpaarden die jullie kennen dan absoluut niet dressuurmatig gereden worden :) Waarom zou het met springen niks uitmaken? Die paarden moeten ook een goed gesprongen galop hebben en veel balans. We "stampen" onze paarden niet zomaar in galop omdat het "maar' een springpaard is.
Het is enkel zo, en daar ben ik het roerend mee eens, dat het in een springparcours niet uitmaakt hoe je aanspringt of wisselt maar dat het onbelangrijk is is allesbehalve waard. Een iet wat zelfrespecterend springruiter kan heus wel op een goede manier galop aanspringen en wisselen. :)

Dat in galop vallen dat is zo met paarden die net zadelmak zijn om het die dieren makkelijker te maken. Als ze éénmaal wat bevestigd zijn (na een maand of 3 doorrijden) dan leren ze ook gewoon galop aanspringen op het buitenbeen hoor. Net zoals ze een wissel leren op een rechte manier en over de diagonaal.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:48

Deze paarden zijn keurig gereden hoor.Lopen mooi in balans en recht en over de rug.
Alleen de hulp voor het aangalopperen gebeurd op het binnenbeen.
Ik hoor dat trouwens ook nog vaak in manegelessen,binnenbeen doordrukken om aan te galopperen.
Heeft imo ook niets te maken met het behoud vd sprong,wat net zo belangrijk is bij een springpaard als bij een dressuurpaard.
Hier lopen de springpaarden ook een serie,contragalop of een werkpirouette.
Maar als de wissel achter iets later is,wel in dezelfde sprong,dan is dat niet zo erg.
In 2 stukken is nooit de bedoeling.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:52

Ik heb er nooit van gehoord, maar dat zal wel aan mij liggen dan :D
Ambre: ik doelde ook meer op het antw van ashley dan op dat van jou :) aanspringen is hoe je het ze aanleert natuurlijk, maar ik heb het nog nooit gehoord van het met het binnenbeen te doen :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 12:05

Haha:wees blij!Duidelijk een betere opleiding genoten dus!
Ik heb zelfs eens een discussie met een oude z jury gehad die bleef volhouden dat het aanspringen met het binnenbeen dient te gebeuren!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 12:09

:D thx!
Oei, tja bewijst maar eens dat jury's niet altijd de zaligmakende waarheid weten! :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 12:48

Charisma; ik heb het hier over het gemiddelde amateur springpaard. Ik ken er maar (heel) weinig die een wissel dressuurmatig correct kunnen springen....
Ik heb het niet over professionals, heb gp ruiters wissels om de pas zien maken waar menig dressuurruiter nog wat van kan leren ;).
Maar vind over het algemeen dat amateurs (t/m M bedoel ik dan een beetje en die geen paarden voor handel rijden) paarden vaak dressuurmatig slecht voor elkaar hebben. En dan heb ik het alleen nog over gas rem stuur ;). Uiteraard ken ik ook die het keurig doen maar als je naar een wedstrijd gaat blijven de "slechte" vaaak wel hangen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:18

Ja, dan zal ik bevoordeeld zijn van op een stal te trainen waar dressuurmatig rijden van een springpaard hoog in het vaandel staat! :)
Ik ben het met je eens dat een groot deel van de springruiters hun paard enkel laten springen en dressuurmatig niet voor mekaar hebben. Heel erg zonde vind ik dat!
Maar je haalt de goede ruiters met een goede dressuuropleiding en de paarden die hierdoor zijn opgeleid er wel zo uit. En ik ben blij dat ik mag zeggen dat van onze paarden ze er allemaal uitspringen op die manier.
Maar idd het dressuurniveau van de gemiddelde amateurspringruiter is bedroevend :o

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:22

Haha inderdaad toen ik met mijne ging springen (destijds m dressuur) stond iedereen ervan te kijken niet dat ik zo'n geweldige ruiter ben maar wel dat m'n paard top voor elkaar was op simpel trensje mooi rustig rond liep.
Daarom vind ik dat ze eigenlijk t/m L geen martingalen/speciale bitten erin mogen doen, dan wordt men wel gedwongen ze meer voor elkaar te hebben. Ik ben van mening dat elk paard dat kan alleen bij sommige kost het (veel) meer tijd en dat hebben ruiters vaak niet ;). Want als je met een 6jarige B rijdt is hij "oud" :+.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:34

Ja, hier zijn we er ook heilig op om de parden met gewone bitten te rijden en geen hulpmiddelen tot het Z.
Daarna kan je het wel iets makkelijker voor jezelf maken, maar dan ben je er ook bekwaam voor. En dan nog, als je paard fijn te sturen is op een gewone optoming hoef je er ook niks anders aan te gaan hangen.

Hier lopen ze ook altijd erg netjes rond, je haalt de goed opgeleide paarden er zo uit op wedstrijd. En idd, iedereen wil altijd te snel gaan, je moet de paarden de tijd geven om het allemaal te verwerken en te leren. En als je ze wil verkopen, de echte goede halen ze er zo uit, of je nu B springt of Z.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:24

Een wissel doe je natuurlijk nooit alleen maar op een buiten of binnenbeen. Het is een combinatie van beide waarbij mijn binnenbeen wel de wissel inzet en het buitenbeen begrenzend is.
Bij mijn meest ervaren paard hoef ik bijna geen hulp te geven. Die doet het op een heel kleine evenwichtshulp. :D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:41

Ik gebruik mijn binnenbeen enkel wanneer ik de wissel iets meer naar voren wil springen,verder eigenlijk alleen buitenbeen en mijn binnenheup naar voren.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:59

ambre schreef:
Ik gebruik mijn binnenbeen enkel wanneer ik de wissel iets meer naar voren wil springen,verder eigenlijk alleen buitenbeen en mijn binnenheup naar voren.

Idem.
Of ooit als ze er echt niet in willen om laatste "zetje" te geven maar hij moet het uiteindelijk op het buitenbeen doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:19

shirleyp schreef:
Het moment van aanleren is voor veel mensen nog een flink discussiepunt. Ik heb die van mij als vierjarige al een wisseltje leren springen. Hij springt ze mooi correct in één keer en hij werd er zelf helemaal enthousiast van :D Hij wisselde vanuit zichzelf al vrij snel en ik heb er gewoon een commando aan geplakt. Ik houd wel in de gaten dat hij ze correct uitvoert en netjes wacht op mijn hulp. Ook nu ik de contragalop aan het aanbieden ben, heb ik er nog geen last van gehad.

Hij moet voor een mooie dressuurwissel natuurlijk nog veel meer verzamelen en opspringen, maar die verfijning zoeken we eventueel later wel op. Volgens mij kun je van een correcte vlakke springwissel best een correcte gesprongen dressuurwissel maken.

Sommigen zijn enorm tegen het aanleren van een wissel bij een jong paard, anderen gebruiken het juist. Ik denk dat je moet kijken naar het paard zelf.

Met aanleren heb ik idd een balk gebruikt aan het einde van een iets verkorte diagonaal (van hand veranderen en dan uitkomen tussen b-f bijvoorbeeld) , zodat hij hem wel meteen recht leert springen.

ik ga hier helemaal in mee. ik ben ervoor het wisselen op jonge leeftijd al,te doen. verder moet je ze gewoon de hulpen goed leren. geen probleem met de contra dan hoor

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:20

ik wil dat ie een wissel springt op t buitenbeen, maar het is maar hoe je het ze aanleert