Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Als je maar geen tijd verliest en je goed kan aanrijden op de volgende sprong.
Wij rijden meestal ook een links- of rechtsomkeert en zorgen dat het paard zeker recht is. Zonder recht paard geen goede wissel, springpaard of niet
Hier wachten we tot we bijna op de hoefslag zijn en laten ze dan "omvallen" (dit is echt met heel groene paarden). Nadien doen we het ook gewoon op de diagonaal of zelfs op de middenlijn, binnenhoefslag of hoefslag. En recht is idd heel belangrijk, ook voor springpaarden
turquoises schreef:En laat je paard op je binnenbeen omspringen
turquoises schreef:setteke schreef:
Geinig, doe je dat alleen in de leerfase of bijvoorbeeld in de serie's ook nog steeds?
Omspringen op de hulp van je binnenbeen en met het buitenbeen begrenzen.
Als je de wissel alleen op je buitenbeen laat springen kan je paard gaan uitzwaaien en je hebt de kans dat wanneer je een draf appuyement inzet dat hij aan galoppeerd.
dus is niet voor alle springruiters gebruikelijk
)
je kan hem alles leren als je maar consequent erin bent
.
Waarom zou het met springen niks uitmaken? Die paarden moeten ook een goed gesprongen galop hebben en veel balans. We "stampen" onze paarden niet zomaar in galop omdat het "maar' een springpaard is.
aanspringen is hoe je het ze aanleert natuurlijk, maar ik heb het nog nooit gehoord van het met het binnenbeen te doen
thx!
.
. Uiteraard ken ik ook die het keurig doen maar als je naar een wedstrijd gaat blijven de "slechte" vaaak wel hangen. 
. Want als je met een 6jarige B rijdt is hij "oud"
.
shirleyp schreef:Het moment van aanleren is voor veel mensen nog een flink discussiepunt. Ik heb die van mij als vierjarige al een wisseltje leren springen. Hij springt ze mooi correct in één keer en hij werd er zelf helemaal enthousiast vanHij wisselde vanuit zichzelf al vrij snel en ik heb er gewoon een commando aan geplakt. Ik houd wel in de gaten dat hij ze correct uitvoert en netjes wacht op mijn hulp. Ook nu ik de contragalop aan het aanbieden ben, heb ik er nog geen last van gehad.
Hij moet voor een mooie dressuurwissel natuurlijk nog veel meer verzamelen en opspringen, maar die verfijning zoeken we eventueel later wel op. Volgens mij kun je van een correcte vlakke springwissel best een correcte gesprongen dressuurwissel maken.
Sommigen zijn enorm tegen het aanleren van een wissel bij een jong paard, anderen gebruiken het juist. Ik denk dat je moet kijken naar het paard zelf.
Met aanleren heb ik idd een balk gebruikt aan het einde van een iets verkorte diagonaal (van hand veranderen en dan uitkomen tussen b-f bijvoorbeeld) , zodat hij hem wel meteen recht leert springen.