*Nieuwe duitse merrie op stal - Video en Foto*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:50

Mooi paard, maar zal zonder begeleiding niet zo doorgaan :n
Waarom moeten die jonge beesten meteen zo kort gehouden worden van voren in plaats lengte en balans in het lijf?
Stoor me wel heel erg aan je houding, krijg het idee dat je niet mee gaat, maar tegen zit...

Succes!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 16:01

Paard heeft zo te zien (zeker gezien haar jonge leeftijd) behoorlijk veel dressuur-potentie, maar ik schrik een beetje van jouw "licht"rijderij... Je rijdt op het verkeerde been "licht" (eerste filmpje) maar verderop bots en klots je ook in het zadel, je zit achter de beweging van het paard, hebt een holle rug en drukt jezelf geforceerd omhoog/naar voren. Om vervolgens ongecontroleerd neer te "vallen" veel te ver achter op de lepel van het zadel.
Nergens zie je, dat je jezelf in de cadans van het paard "op laat wippen" uit het zadel. En DAT zou lichtrijden moeten zijn, ik zie nu alleen zwaar-rijden.

Paard is ook, hoewel van nature prachtig bewegend, niet voorwaarts.

Je rijdt wel met de handen hier en daar vriendelijk, maar remt (onbewust) door achter de beweging te komen, de voorwaartse impuls af, omdat je geen zelfstandige balans hebt. Ook zie ik ergens dat je achteroverhangt (en daar dus wel aan de teugels hangt).
Ook behoort een nog zo jong paard ten eerste voorwaarts en neerwaarts te mogen lopen (ik realiseer mij echter, dat dit slechts momentopnames zijn... je zat er maar even en onverwacht op).
Het paard is in aanleg en uitvoering eerlijk gezegd "beter dan jij" (dat hoeft echter geen beletsel te zijn: het zou je kunnen stimuleren zelf "naar je paard toe" te rijden). Het verschil is echter nogal groot.

Sorry voor deze kritiek, maar zo zie ik het op basis van het door jou, TS, geposte filmmateriaal.

Je moet beslist heel gedegen (prive) les gaan nemen op dit ontzettend leuke en naar mijn mening in aanleg getalenteerde paard.
Laat die (het paard) ook eens bijhouden door er eens per week of 14 dagen een half uurtje een technisch goed onderlegde gevorderde ruiter op te laten, want paard op zich lijkt mij een zeer goede aankoop geweest, niets op aan te merken, mooi in tact, bewegingen, daar zit nog een hoop potentieel in!

Conclusie: met dit paard heb je fantastisch materiaal-in-aanleg in handen gekregen, dus werk aan de winkel voor jezelf om met haar een mooie harmonieuze combi te gaan vormen Investeer daarin!

Nou, meer motivatie om door te gaan en je paard en jou in overeenstemming te brengen heb je niet nodig... kilometers maken en investeren in paard en jezelf door veel rijden en een hele goede instructeur.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 14-07-13 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 16:06

We krijgen natuurlijk les, ik zit er de eerste keer op en dat maar 10 Minuten.. Ik snap niet waarom ik te horen krijg dat het zo niet verder gaat etc.. Is toch logisch dat ik haar eerst goed moet aanvoelen en ik zelf ook moet kijken hoe ik haar het beste voor mekaar krijg.. :n
Ik weet nu waar ik aan kan werken, en ik ben vast in een paar dagen zeker weer verder..

Len_Stanley

Re: *Nieuwe duitse merrie op stal - Video en Foto*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 16:11

Ik zal even ander video uploaden van me vorige paard.. Ik kon gister nog niet lekker met / op haar zitten en met de beweging mee gaan omdat ik haar eerst nog moest aanvoelen.. Ben nog geen half uur op dir paard gereden (koop, gister)
Nou goed, ik zou zeker tot eind volgende week een Video laten zien en dan hopen dat het beter gaat! Denk ik wel

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 16:17

Mooi paard hoor, meeste tips zijn gegeven denk ik zo.
Ik heb er wel mss 1 die je kan helpen met het lichtrijprobleem.
Heb vroeger hetzelfde dat het lichtrijden wat hectisch was. En ik had dan een klein paard die niet hoog opsmeet :-). Wat bij mij geholpen heeft is niet meer denken aan op en neer gaan. Dus niet meer letterlijk op je stijgbeugels gaan staan. Je gewoon je door het paard uit je zadel laten gooien en terug zachtjes neerkomen. Niet meer niet minder, eigenlijk lui worden. Als gevolg dat je been automatisch stiller wordt en beter hulpen kan geven. In jou geval dus meer voorwaarts.
Veel succes!

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 16:30

Oke ga ik proberen! Heb even andere video's gekeken en vergeleken.. Ja, het is wel erg! Ik kan normaal/goed lichtrijden alleen op haar was het gister nog te fris en dat is logisch maarja jullie zien het en zeggen er war van waarvoor ik ook hier ben.. Alleen na twee rondjes draf op een nieuw paard is niet veel en te weinig om te kunnen zeggen dat het paard te goed is en ik hem terug houd/er nog iemand anders op moet etc? Dan nog Video.. Hm :\

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 16:47

Er komen vanavond 2 Videos met mij en andere paarden.. Klopt wel ja, maar daar kunnen jullie even kijken of het daar dan beter gaat! Ook toevallig beide paarden 5 jaar oud.

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 16:55

Kijk maar even hier AUB, wel beter toch? 5 jarig ook.
Video 1:

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:01

Je rijdt op het verkeerde been licht? Verder zou ik ook dat paard actiever en meer voorwaarts willen zien :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:03

Zeker beter maar het is echt nergens voor nodig om zover uit het zadel te komen hoor, je maakt het jezelf onnodig moeilijk zo. Met de helft minder eruit ben je er ook. En lichtrijden is bedoeld om het binnen achterbeen te ontlasten...

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 17:10

Oke! Ik ga er eens goed aan werken, wennen en dan post ik volgende week een update!

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 17:15

Hier ben ik vorige week op proef gereden, me zit zeker beter?
ik denk dat het geen excuus is hoe ik op haar zat maar dat ik niet te slecht voor haar ben aangezien ik het wel kan alleen het gister zo snel niet ging.
Deze merrie is net 6. Natuurlijk heb ik toestemming.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:32

Leuke merrie, leuk project-paard :)

Punten van verbetering zijn wat mij betreft:

Sporen af, haar vast, (cap op).
Paard aan de voorkant loslaten en heel veel meer naar voren rijden.
Zou in je training veel overgangen gaan rijden en veel schakelen om haar achter sterker te maken.
Ook lekker veel voltes en slangevoltes rijden om haar weer soepel te maken.

Succes met haar!

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 17:39

BarbaLala schreef:
Leuke merrie, leuk project-paard :)

Punten van verbetering zijn wat mij betreft:

Sporen af, haar vast, (cap op).
Paard aan de voorkant loslaten en heel veel meer naar voren rijden.
Zou in je training veel overgangen gaan rijden en veel schakelen om haar achter sterker te maken.
Ook lekker veel voltes en slangevoltes rijden om haar weer soepel te maken.

Succes met haar!

Bedankt! Mijn merrie in de eerste post rijd ik alleen zonder sporen, had niet eens een zweer.
Verder bedankt voor de opbouwend kritik

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:23

Ts, op het laatste filmpje rij je idd een stuk beter met de beweging mee van het paard maar zie je ook dat je dit paard rustig de ruimte geeft van voren, ga zo, op deze manier ook met je nieuwe trainen. Kijk ook heel goed of je zadel wel goed ligt want enkele centimeters is een wereld van verschil.

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 20:39

bigone schreef:
Ts, op het laatste filmpje rij je idd een stuk beter met de beweging mee van het paard maar zie je ook dat je dit paard rustig de ruimte geeft van voren, ga zo, op deze manier ook met je nieuwe trainen. Kijk ook heel goed of je zadel wel goed ligt want enkele centimeters is een wereld van verschil.

Hee!! Daar wil ik zeker met haar heen, ik weet hoe het moet etc, nu moet het nog gaan lukken op mijn nieuw paard.
Klopt, de zadel ligt volgens verschillende mensen erg goed op zijn plek maar voor de zekerheid komt er een zadelmaker volgende week - moet toch komen voor een vriendin.

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 20:45

Conclusie: ondanks mijn slechte zit/houding gister wat een jonkie juist niet kan hebben, deed zij het alsnog goed, fijn! Nu moet ik op haar gaan zitten zoals op de laatste video hier boven (vos merrie) en ook zo rijden (meer ruimte etc) dan gaat het dus zeker beter worden? :-)

JelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:45

Egt een heel leuk paardje heb je daar!!! Ik ben blij voor je!! Ik vind het voor de eerste keer thuis erop er al heel erg relaxt uitzien.
Ik heb sinds 3 maanden ong. ook een nieuw paard. Deze is 1.80, zie profiel voor foto's. Hem moet ik ook voorwaarts rijden want hij is door zijn grote redelijk snel sloom en niet egt goed voor het been gereden. Hier ben ik nu dus druk bezig.
Ik heb gemerkt dat als je in het begin alleen het voorwaarts rijden oppakt dat dan de aanleuning vanzelf komt.(klinkt makkelijker dan het is, maar werkt wel) :o
Dus hier zou ik vooral aandacht aan schenken.

In ieder geval veel plezier met je nieuwe paardje. Ik denk dat dat wel goed komt. :D

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 12:46

silvia58 schreef:
Heel leuk paard, en daar lekker de tijd voor nemen ! +:)+
Volgens mij moet je gewoon heel erg wennen aan de ruime gangen van dit paard.
Dat is in het begin best wel moeilijk uit te zitten. Ik denk ook dat de beugels korter je het
wat makkelijker maakt ! Heel veel succes <3

Ja, dat is het! Ik ga vamiddag naar stal en heb er iemand bij omdat het gister zo erg was die kijkt en gaat helpen!!
Ik heb te horen gekregen dat haar volle broer iets ouder gister een M** Dressur is gelopen met een erg jonge amazone en maakten de 2e plek.. M** is zeker ergens hoog in het nederlandse Z te vergelijken.
Dat is leuk ok te horen, daarom ga ik nu als een speer eraan werken..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:52

Super leuk paard zeg. Die zou ik ook zo hebben gekocht. Maar er zit wel een hoop werk aan. Scheef en op de voorhand gereden, nu. Zoek goede begeleiding en dan komt het vast wel goed.

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 13:05

Druk bezig met het zoeken, de hele stal zoekt.. Voor nood heb ik al iemand die kijkt etc

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:17

Komt helemaal goed meid +:)+
Volgens mij rijd je straks de sterren van de hemel :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:32

Ja laatste filmpje rijd je beter (wellicht omdat je meer aan dat paard gewend was)?

Laat je inderdaad aub begeleiden op een hele serieuze manier, investeer in zeer goede (liefst prive)instructie, het zal jullie beiden niets dan voordeel brengen.

Dat je een geweldig leuk paard onder je k... hebt gekocht, daarover lijkt iedereen hier het wel eens!

Je rijstijl en rijkennis laat nog flink te wensen over (maar daar hebben we allemaal last van, we willen altijd beter worden dan we zijn... niks mis mee), maar dat is aan te pakken, te leren.

Zo ik het zie is het paard nogal een natuurtalent, en is jouw taak (zo niet "plicht", met zo'n geweldig paard), om alles in te zetten om je zelf zo goed mogelijk bij te laten spijkeren, zodat je de ontwikkeling van je paard niet stoort, maar bij kunt houden.
Dat lijkt me een enorme motivatie, en denk daarbij niet aan "snel" maar aan "goed".
Dat je ook begrijpt wat je aan het doen bent en waarom.

Een goede instructeur kan je dit bijbrengen.

Succes er mee!

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 21:02

Video komt zo!! Ging stuk beter met jullie tips, bedankt alvast maak zo topic aan!

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:37

Om te beginnen, wat een mooi paard!
Je ziet zeker wel verschil met hoe je op dit paard zit en op de paarden in de andere filmpjes. Misschien omdat die kleiner waren en je deze beweging meer gewend was?
Het lichtrijden viel mij ook meteen op. Heb het idee dat je er heel veel moeite voor moet doen. Voor mijn gevoel hobbelde je maar een beetje mee, je was nog niet aan het rijden met je zit. Maar voor de 1e keer vind ik het nog wel mee vallen hoor!

Er zijn gewoon een paar puntjes waar je aan moet gaan werken, deze zijn allemaal hierboven al genoemd; tempo (heel erg veel overgangen en weer versnellen en weer terug rijden), je zit (dit wordt waarschijnlijk al wel beter naarmate je er vaker op rijdt en went aan zijn manier van bewegen) en hij mag nu eerst nog wat lager lopen.

Als ik jou was zou ik opzoek gaan naar een fijne instructie waar je samen mee gaan trainen om samen met je nieuwe aanwinst een team te gaan vormen!