Bonte Sjors voor de 2e x HAW

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

verwijderen

Re: Bonte Sjors voor de 2e x HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 15:51

@anneliesdj: ik ga proberen hem dus minder op mijn zit terug te rijden? Wat ik wel merk dat als ik hem lang en laag rijd hij dan een beetje gaat hangen aan de teugels en mij dan eigenlijk uit balans brengt. Ik moet hem dan weer wat been bijgeven en wat met mijn handen friemelen om hem niet aan de teugels te laten hangen. Dit is soms voor mij nog erg moeilijk maar we doen ons best en zal dit vaker met hem gaan oefenen. Bedankt voor je tips.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:53

nee niet minder op je zit terugrijden, alleen terugrijden als het moet en dan inderdaad zoveel mogelijk op je zit. Beetje been geven als hij gaat hangen op je teugel is prima, hij moet op eigen benen leren lopen.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 16:14

Dank je wel opisopp en Larissa288

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 16:39

Sjemira schreef:
@anneliesdj: ik ga proberen hem dus minder op mijn zit terug te rijden? Wat ik wel merk dat als ik hem lang en laag rijd hij dan een beetje gaat hangen aan de teugels en mij dan eigenlijk uit balans brengt. Ik moet hem dan weer wat been bijgeven en wat met mijn handen friemelen om hem niet aan de teugels te laten hangen. Dit is soms voor mij nog erg moeilijk maar we doen ons best en zal dit vaker met hem gaan oefenen. Bedankt voor je tips.

Juist wel terugrijden op je zit want je wilt geen gewicht in je handen hebben. Maar tegelijk moet je wel tempo houden dus als hij nageeft en dan erg terugvalt in tempo moet je meer been geven. Je ziet dan ook vaak dat ze doorknikken in de hals en zwaar worden op de hand, dat is duidelijk een teken van te weinig impuls, dus meer been eraan houden en zorgen dat hij ook goed vlot op je been is. Dan krijgt hij meer ruimte in beweging en zal het neusje er ook meer uit komen en gaat hij je hand volgen.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 17:09

Ok, we gaan ons best doen :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:24

Top! Ben benieuwd naar de volgende foto's :)

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 17:38

Hihi ok, dat duurt dan wel weer even hoor. maar zal je dan ff pb-en.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:44

Ah leuk :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:01

Alleen terug op je zit als hij onder je vandaan loopt, dus als hij het tempo over neemt door sneller te gaan dan jij aangeeft. Inderdaad wat actiever rijden en steeds kijken of hij voorwaarts - neerwaarts je hand naar beneden wil volgen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:19

Leuke foto's!
Probeer de dijbeenspier waar je op zit naar buiten te draaien, zo draaien automatisch je knieën naar binnen en trek je je hakken ook niet meer zo op.

x_anne23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:35

probeer hem nog wat actiever te rijden zodat hij later zijn rug beter gaat gebruiken. Ook als hij gaat hangen in je teugels dan wat meer been geven zodat hij op z'n eigen benen gaat lopen
maar het ziet er al een stuk beter uit dan in je vorige topic :j

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 23:50

Dank jullie wel en dat van die dijbeenspier ga ik ook proberen maar ik denk dat je bedoelt naar binnen te draaien zodat mijn knie meer in t zadel komt??, pffff heb nog veel om te onthouden hahaha.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 18:10

dank je wel

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:44

Wat ziet dit er leuk uit! Alleen vind ik je binnenhand op de eerste galopfoto redelijk streng. :P
Verder ga ik geen 'tips' geven omdat ik op rijtechnisch gebied niet echt een held ben hoor haha.

Edit: Ik had sterk ipv streng getypt

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 19:44

Dank je wel

CelineSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 23:31

Ziet er goed uit, leuk paard ook!
Probeer alleen je hakken wat meer uit te drukken :P
Komt helemaal goed met jullie, succes nog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:17

Leuk paard om te zien en leuk dat je er een filmpje bij plaatst.

Wat ik mis is LOS en LUCHTIG. Jullie zijn allebei gespannen terughoudend en daardoor ga jij je hand naar beneden drukken en daar vastzetten.
In je zit zie ik voornamelijk dat je "scharniert". Je benen gaan naar voren en je gewicht gooi je naar achter bij het neerkomen en bij het staan gooi je jezelf naar voren en komen je benen weer terug.
Ik denk dat je hele lijf bewust loslaten goed zou kunnen helpen. Een tip hiervoor is om op 6 plekken naast de hoefslag een pion in de bak te zetten en bij iedere pion je spieren allemaal kort te spannen en dan bewust te ontspannen en "in je zit te zakken". Dan heb je duidelijke plekken om eraan te werken tot het meer gewoonte wordt en je bekken losser wordt.
Jezelf aanleren te drijven met je kuit ipv de hak helpt ook erg!

Met lichtrijden je ellebogen los naast je lichaam laten scharnieren/afhangen zodat je hand afhankelijk van je bovenlijf de mond kan volgen is ook belangrijk! Nu wipt je hand mee naar voren achter omhoog met lichtrijden.

Wat betreft het tempo; ik zou op dit punt absoluut niet gaan remmen/terughouden/terugrijden enz.
Los alle overdreven voorwaartse drang op met buiging. Voorbeeldoefening: volg de hoefslag en geef hem verantwoordelijkheid voor het tempo dat je vooraf in je hoofd hebt. Zodra hij van dit tempo afkomt maak je een volte met buiging door je binnanhand van de hals te brengen en met je zit de bocht door te helpen totdat hij rustig wordt. Zodra hij terug is op jouw voorgestelde tempo laat je alles los qua hulpen (dus niet teugels losgooien), volgt weer de hoefslag en beloont hem met je stem. Zodra hij weer tempo "breekt"doe je hetzelfde. Ipv voltes kun je ook alleen stelling nemen door 1 hand omhoog te brengen en een "release" te geven zodra je het gewenste tempo hebt. Na een paar goeie beslissingen van zijn kant ga je over op iets anders. Niet eindeloos repeteren.

Tot zover voorlopig even mijn tips ;) Probeer dingen met techniek en structuur aan te pakken ipv groter/steviger worden in hulpen of voorwaartse drang "ongewenst" te laten lijken. Buig het om naar iets wat je wel wil!

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 17:07

@Fellor, dank je wel voor je uitgebreide reactie, ik ga hier zeker mee aan de slag. Alleen wat bedoel je precies met:

Ipv voltes kun je ook alleen stelling nemen door 1 hand omhoog te brengen en een "release" te geven zodra je het gewenste tempo hebt. Na een paar goeie beslissingen van zijn kant ga je over op iets anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 18:38

Sjemira schreef:
@Fellor, dank je wel voor je uitgebreide reactie, ik ga hier zeker mee aan de slag. Alleen wat bedoel je precies met:

Ipv voltes kun je ook alleen stelling nemen door 1 hand omhoog te brengen en een "release" te geven zodra je het gewenste tempo hebt. Na een paar goeie beslissingen van zijn kant ga je over op iets anders

Wat ik daarmee bedoel;

Stel, je bent aan het draven op de hoefslag en je paard gaat voor jouw gevoel haasten/spannen. Dan til je 1 hand omhoog (met zachte gebogen elleboog en NIET terughalen naar achter maar echt omhoog) zodat het paard wat druk in de mondhoek krijgt en zijn hoofd iets naar binnen of buiten stelt (in het begin is naar buiten stellen makkelijker zodat ie niet naar binnen valt).
Zodra je paard verbetering in het tempo of ontspanning aanbiedt breng je je hand terug naar de normale neutrale ontspannen positie. Als je dit een aantal keer doet kan je zonder spanning of confrontatie wat doen aan het haasten en leert je paard zelf dat gewoon het tempo onderhouden de makkelijkste optie is. (zoals we bij horsemanship zeggen; make desirable easy and the undesirable difficult). Daarbij doe je meteen wat aan buiging e.d.

Leer je paard dus wel eerst het verschil tussen stelling en buiging en hand hoog/hand opzij. Maar als je het op de buitenteugel en met beleid doet werkt het ook bij paarden die dit niet kennen.

Edit; wat betreft die volte als je paard te hard gaat en tempo breekt; begin met +- 15 meter en maak hem kleiner tot je het gewenste effect krijgt en dan terug naar je basispositie en weer naar d hoefslag. Zo geef je duidelijk aan wat je wel en neit wil.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 18:53

@Fellor: is duidelijk dank je, maar denk idd dat ik dan beter voor de hand naar boven kan kiezen en dan buiten stelling dan hem op een volte zetten, meneer heeft dan nogal eens voor een handje om extra sterk te worden in de t 2e gedeelte van de volte en dan gewoon de andere kant op te gaan hahaha.
Op t moment is hij super te rijden maar het is nu ook veel warmer dus haalt hij minder streken uit hahaha.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 19:07

wat leuk om te zien dat hij in zo'n korte periode al zoveel meer op je vertrouwt en zoveel meer rust in het lopen heeft gekregen :D

ik vind het er leuk uitzien, je handen, of liever gezegd je armen en schouderpartij vallen inderdaad op, je hebt er bijna geen druk op voorzover ik kan zien, maar doordat je blokkeert zorg je dat je paard zich minder loslaat en voor een los/vaste aanleuning waardoor het moeilijker is hem constant nageeflijk te houden/krijgen. ik ga met lante's opmerkingen mee, ik denk dat je goed op weg bent en lekker vooruit gaat als je paard iets scherper aan je hulpen weet te krijgen in het voorwaarts/neerwaartse; als hij in je hand gaat hangen loopt hij teveel van zijn achterbeen af en moet je er wat meer activiteit in zien te krijgen door bv. overgangen :)

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 22:47

Dank jullie wel, we hebben vanavond gelest en het ging eigenlijk wel heel goed, lekker voorwaarts gereden. Zelfs de galop ging op beide zijden goed. Mijn handen meer bij elkaar gehouden en hoger. Moet er wel steeds op letten maar merk wel dat Sjors daar veel beter op reageert.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:56

Leuk paard om te zien en geloof, volgens de berichte, dat jullie een goede band hebben opgebouwd in korte tijd.
op de foto's zie ik een wat gespannen ruiter, misschien wel helemaal niet bewust maar this allemaal wat stijf en vooral in de armen, waardoor je ook onnodig streng lijkt.
Foto's waar je teugel mee geeft zie je ook dat paard niet volgt en in zijn houdinkje blijft lopen. Zou mooi zijn als hij ook je hand durft te gaan volgen.

Big_Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:38

Wat een leukerd! Mooi getekend ook :j

'Op een aantal foto's kunnen jullie zien dat ik de teugels losjes laat en niet te veel in zijn mond hoef te zitten om hem nageeflijk te krijgen.'
Dat is niet nageeflijk, hij blijft daar in zijn eigen houding lopen. Hij zou daar je hand moeten volgen

soofje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 19:19

Aanleuning is echt verbetert!! Gaaf paardje ook!!