Welk bit voor paard dat niet aan teugel loopt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:08

Zet je handen en/of je armen en/of je schouders misschien vast? Sommige paarden zijn daar nl. heel gevoelig op.

Ik denk niet dat je dit met een ander bit oplost. Het enige waar je tussen zou kunnen wisselen is enkel of dubbel gebroken of een simpel stangetje. De dikte van het bit kan ook schelen, maar als jij er al een vrij 'zwaar' bit in heb hangen dan ligt het niet aan het bit maar aan iets anders. Dat kan impuls zijn of vastzetten van de ruiterhand.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:14

"aan de teugel lopen" krijg je niet echt niet beter voor elkaar met een scherp bit ofwat

het is juist de kunst om je paard uit onspanning nageefelijk te rijden, daarbij hebt je echt geen ander bit nodig , just saying ;)
en omdat voor elkaar te krijgen is les nemen. iemand die het haarfijn uitlegt zodat je het begrijpt :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:19

Ik zou het niet zo snel in het bit zoeken, al is het wel goed dat jij je afvraagt of het bit wel past, want heel vaak is een bit te dik (omdat men denkt dat het zachter is) maar kan het dier daardoor de kiezen niet op elkaar krijgen en werkt een dikker bit alsnog averechts. Verder heeft ieder paard zijn voorkeur qua bit, de een vindt een dubbelgebroken bit lekkerder, de ander wil een stang. De zoektocht naar een bit wat je paard lekker vindt kan lang zijn en best kostbaar uitpakken. Er zijn adressen waar je bitten kunt lenen om uit te proberen, zodat het uiteindelijk minder geld kost.

Om te beginnen zou je even kunnen kijken of je het voor elkaar krijgt om je paard zonder bit lang en laag te leren lopen. Want veel mensen zoeken het in het bit, terwijl er een rijtechnisch probleem is. En dan, als het zonder bit lukt om het dier te laten strekken, kun je kijken of het met bit lukt.

Ik heb zelf geen ervaring met een Myler comfort snaffle, maar hoor daar heel positieve ervaringen over, je zou je zoektocht daarmee kunnen starten.

Nog niet zo heel lang geleden ben ik bij Parelli het "Game of contact" gevonden. Ik zou je willen adviseren om het programma van Parelli te gaan volgen, het helpt je bij inzicht in wat een paard denkt en hoe het voelt. Als je de die basis hebt, en een beetje bekend bent met de horsenalities, dan ga je snappen waarom een paard zo denkt zoals hij denkt en zo reageert zoals hij reageert.

En dan, als de basis goed zit, heb je het "Game of Contact".

Kijk maar naar dit filmpje naar de veranderingen die dit teweeg gaat brengen. En nee, dit is niet het resultaat van een bit.
Dit is een resultaat van anders rijden.

http://www.youtube.com/watch?v=KhE1YIT3zAY

http://www.youtube.com/watch?v=sFIHqWpkZsY

antje_vip

Re: Welk bit voor paard dat niet aan teugel loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 15:01

Aan de teugel lopen, gaat automatisch als het paard ontspant.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:56

Makkelijk om te roepen dat ieder paard op een enkel of dubbelgebroken bit ontspannen kan lopen. Sommige paarden hebben juist helemaal niets met die beweeglijke bitten in hun mond.
Het kan echter aan veel zaken liggen, juiste instructeur, goed passend zadel, geen pijn (in het lijf of de mond) en ook het type bit (of bitloos) is daarin bepalend. Ik ben na een lange zoektoch uitgekomen op een boomloos zadel, een hoofdstel met anatomisch kopstuk en met een pelham bit (met dubbele teugel). Waarom? Omdat deze hele combinatie voor haar het meest rustgevend en duidelijk is. Let wel, voor ik bij de Pelham uitkwam heb ik ook andere zaken geprobeerd en uitgesloten maar dit bit was net de kers op de taart en mijn paard heb ik nog niet eerder zo ontspannen aan het werk gekregen en ik heb een echte prinses op de erwt.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:55

Klopt, die van mij gaat echt flippen van zo'n rinkelend watertrensje

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 06:42

Sprenger Ultra Aurigan is een heel fijn en zacht bit wat een fijne aanbleuning stimuleert. Op een ander bit alléén zal je paard echter niet nageeflijk worden. Daar is toch echt ruitergevoel dus instructie voor nodig!

Mypegasuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 07:22

Sprenger dynamic rs rijdt ik mee :) fijn bit!

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:16

Slechte instructie dus, die geeft niet aan dat je even een ander bitje in moet hangen? Als mijn instructeur vind dat mijn hoofdstel ofzo niet goed zit dan zegt hij dat ook.

Simpel bitje in en lekker een andere instructie zoeken.. met deze kom je kennelijk geen steek verder..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:20

Er zijn een aantal Bokkers die met hun paard/pony Z of hoger lopen en dit gewoon op een trensje doen.
Dus gewoon een simpel trensje een D of water en inderdaad les nemen. Aan de teugel moet je voelen en als er dat niet is kan je lang tobben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-13 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:25

Ja, en in de krul 'trekken' en aan de teugel is ook weer een heel ander verhaal natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:21

Het is LENTE!❀ In de bijbel hebben ze het over 40 dagen en nachten regen en noemden het een ramp, in Nederland noemen we dat zomer!

dat onderschrift : Jihaaa :D

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:34

Borisje schreef:
Geen enkel bit zal een paard nageeflijk doen lopen. Alleen de goede ontspanning en gebruik van het lichaam doet dat. Bespaar je geld aan een bit en zoek een goede instructeur. :)

precies mijn gedachte _/-\o_

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:20

Misschien is je paard wel scheef, een paard kan niet nageeflijk lopen als hij niet kan ontspannen.
Het paard gaat nageeflijk lopen als de achterhand eronder is en dat doe je met je zit en niet met je handen.
Dus mijn advies is om eerst eens goed les te nemen zodat je leert om je paard recht te richten en op je zit te rijden