Brendaaaa schreef:Bij hem hangt er dus tijdens buitenritten inderdaad een pelham in (die volledig los hangt in stap en draf, ik heb namelijk zachte handen als hij naar me luistert).
En als hij niet luistert?
Mijn (persoonlijke) probleem met dit soort redeneringen is dat je toch die harde hand zal gebruiken omdat je niet het probleem oplost, maar het symptoom opvangt. Een harde hand en een bit, zeer zeker als dat over zo'n scherp bit gaat, is een bar slechte combinatie, dat kan ernstige schade opleveren in de mond(en via de mond het verdere lichaam) en maakt verder het probleem wat je hebt niet minder groot, eerder groter.
Nu is mijn mening over hoe je dat aanpakt niet zo populair, want ik zou zeggen, gooi jezelf en je paard niet zo ineens in het diepe, kom dus (tijdelijk) niet in die situatie, dan hoef je ook niet die harde hand van ellende toch te gebruiken.
Ga eerst werken aan het probleem en bouw langzaam weer uit tot je ook die potientele probleemsituatie's kan beheersen zonder terug te moeten vallen op die harde hand.
En ja, dat is misschien wel vervelend, kan je misschien zelfs wel een half jaar niet alles doen wat je zo graag wil, maar daar heb je dan daarna jaren en jaren plezier van en je paard ook.
Het probleem is uiteindelijk dat wij mensen dingen willen doen waar dat paard misschien nog niet helemaal klaar voor is en niet het geduld hebben om daar naartoe te werken, dat terwijl wel daar naartoe werken uiteindelijk veel minder tijd kost dan het al die jaren "verkeerd" doen, met alle frustratie die daarbij komt kijken, want ook bij jou lees ik dat je dat terugvallen op dat scherpe bit en die harde hand helemaal niet prettig vindt, best weet dat dat niet goed is.
Weet je zelf niet goed hoe je het op moet lossen, haal er dan een instructeur bij met ervaring met dat soort zaken, die wel weet hoe je dat oplost zonder naar zware en potienteel schade veroorzakende middelen te moeten grijpen. En neem die tijd, zie dat niet als verlies, zie het niet als snert ik word beperkt, want je werkt aan waardevolle dingen waar je echt jaren plezier van zal hebben, dat pad is een mooi pad, daar zou je van moeten genieten.