Pessoa bit voor mijn pony ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 12:10

Brendaaaa schreef:
Bij hem hangt er dus tijdens buitenritten inderdaad een pelham in (die volledig los hangt in stap en draf, ik heb namelijk zachte handen als hij naar me luistert).

En als hij niet luistert?

Mijn (persoonlijke) probleem met dit soort redeneringen is dat je toch die harde hand zal gebruiken omdat je niet het probleem oplost, maar het symptoom opvangt. Een harde hand en een bit, zeer zeker als dat over zo'n scherp bit gaat, is een bar slechte combinatie, dat kan ernstige schade opleveren in de mond(en via de mond het verdere lichaam) en maakt verder het probleem wat je hebt niet minder groot, eerder groter.

Nu is mijn mening over hoe je dat aanpakt niet zo populair, want ik zou zeggen, gooi jezelf en je paard niet zo ineens in het diepe, kom dus (tijdelijk) niet in die situatie, dan hoef je ook niet die harde hand van ellende toch te gebruiken.
Ga eerst werken aan het probleem en bouw langzaam weer uit tot je ook die potientele probleemsituatie's kan beheersen zonder terug te moeten vallen op die harde hand.

En ja, dat is misschien wel vervelend, kan je misschien zelfs wel een half jaar niet alles doen wat je zo graag wil, maar daar heb je dan daarna jaren en jaren plezier van en je paard ook.
Het probleem is uiteindelijk dat wij mensen dingen willen doen waar dat paard misschien nog niet helemaal klaar voor is en niet het geduld hebben om daar naartoe te werken, dat terwijl wel daar naartoe werken uiteindelijk veel minder tijd kost dan het al die jaren "verkeerd" doen, met alle frustratie die daarbij komt kijken, want ook bij jou lees ik dat je dat terugvallen op dat scherpe bit en die harde hand helemaal niet prettig vindt, best weet dat dat niet goed is.

Weet je zelf niet goed hoe je het op moet lossen, haal er dan een instructeur bij met ervaring met dat soort zaken, die wel weet hoe je dat oplost zonder naar zware en potienteel schade veroorzakende middelen te moeten grijpen. En neem die tijd, zie dat niet als verlies, zie het niet als snert ik word beperkt, want je werkt aan waardevolle dingen waar je echt jaren plezier van zal hebben, dat pad is een mooi pad, daar zou je van moeten genieten.

Chezshir77

Re: Pessoa bit voor mijn pony ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:58

Een instructeur helpt je echt niet van je buitenrit problemen af. .... Mijn paard is in de bak zo mak als een lam maar buiten niet. Als hij buiten lastig terug te krijgen is zal ik idd wat minder zachte handen hebben op sommige momenten. Ik heb nog geen instructeur meegemaakt die met je mee op buitenrit gaat hoor. In de twintig jaar dat ik nu les op over het algemeen temperamentvolle paarden, heb ik nog nooit de oplossing gekregen voor het frisse paard op buitenrit. Alle tips en trucs binnen de bak hebben mij buiten weinig geholpen en dat zie ik echt bij iedereen. Waarom durven er anders zoveel mensen niet, of niet alleen op buitenrit? Ik ga wel graag een ook alleen. Meestal zoek weer rond aan een los teugeltje, maar als ik samen met stalgenoteen ga, moet ik regelmatig mijn paard inhouden. ....

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:07

Brendaaaa schreef:
Een instructeur helpt je echt niet van je buitenrit problemen af. .... Mijn paard is in de bak zo mak als een lam maar buiten niet. Als hij buiten lastig terug te krijgen is zal ik idd wat minder zachte handen hebben op sommige momenten. Ik heb nog geen instructeur meegemaakt die met je mee op buitenrit gaat hoor. In de twintig jaar dat ik nu les op over het algemeen temperamentvolle paarden, heb ik nog nooit de oplossing gekregen voor het frisse paard op buitenrit. Alle tips en trucs binnen de bak hebben mij buiten weinig geholpen en dat zie ik echt bij iedereen. Waarom durven er anders zoveel mensen niet, of niet alleen op buitenrit? Ik ga wel graag een ook alleen. Meestal zoek weer rond aan een los teugeltje, maar als ik samen met stalgenoteen ga, moet ik regelmatig mijn paard inhouden. ....

Er zijn absoluut instructeurs die je wel degelijk ook van dat soort problemen afhelpen. Misschien komt dat niet zoveel voor bij de echte dressuur-instructeurs(zullen er vast zijn die dat wel doen als je het vraagt), maar bij de nh-instructeurs is het zelfs vrij normaal, maar ook wel bij ander soortige instructeurs. Beetje wat specifieker zoeken op het probleem dat je op wil lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:11

Ik heb ervaring met een pessoabit.
Tijdje een aantal paarden voor iemand gereden, 1 was erg druk altijd en had je niets over te zeggen met een normaal bit. Eigenaar heeft toen een pessoabit gekocht en ik ben er mee gaan rijden.
Ik merkte meteen verschil, je hebt wat te vertellen op momenten dat het nodig is. Het is echt niet zo dat ik helemaal aan de teugels hang om dat hefboom effect te krijgen, maar soms even een kneepje van; hee hallo, niet zo onder mij weglopen, hierblijven!
Bit heeft echt geholpen, paard loopt nu op een gewoon bitje en loopt erg netjes.

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:16

jipsvenna123 schreef:
michejan schreef:
Ik denk eerder dat je iets aan de opvoeding/respect moet doen. je kunt er moeilijk steeds een zwaarder bit in gaan hangen. Het lost het probleem niet op namelijk.

en trouwens, tussen een enkelgebroken trens en een pelhalm/pessoa zit echt een heeeeeel groot verschil :j
Er zit ook nog wel wat tussenin hoor.

Zoals ? :)

Ja en als ze dadelijk gewend is aan de pelhalm, dan heb je niks meer dan is hij heel hard in de mond en heb je je pony verpest.
Doe eerst wat aan respect.

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:28

beste TS, ik heb ook wel eens een pessoa-bit gepakt voor een paardje wat een beetje lijkt op wat jij omschrijft. als je gewoon de dubbele teugel dr aan doet lijkt t me best een optie. dan kan je de ene teugel in de ring doen, zodat je nauwelijks hefboomwerking hebt. en dan eentje in een ring dr onder als een 'noodrem' of als ie dus te heftig wordt. zolang je over het algemeen maar met de 'vriendelijke' teugel het grootste deel van de tijd rijdt is het een prima idee.
ik heb ook voor een pessoa gekozen alleen voor buiten en voor de veiligheid van mijzelf, het paard en de andere mensen/paarden waarmee ik was. ik denk dat dat met een pelham ook kan(geen ervaring mee). zolang je maar het onderscheid kan maken tussen de 'harde' en de 'zachte' inwerking die je met/zonder de hefboom veroorzaakt
geen idee of dit duidelijk is, maar ik begrijp je probleem en je zou een pessoa-bit kunnen gebruiken

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 23:23

Wat is dit nu voor een onzinnige opmerking "brendaaaa"
Er zijn instructeurs genoeg die ook dit probleem op een buitenrit zeker willen oplossen.
Pistewerk is en blijft belangrijk, de basis begint altijd daar.
Buiteritten maken is eigenlijk net zo moeilijk als piste werk, dit klinkt mssn voor velen als iets dat onwaar is, maar dat hangt alleen af wat je als buitentocht wil doen, je kan bij een buitentocht de moeilijkheidsgraad vrij hoog maken.
Er werd ook al de opmerking gedaan dat een NH instructeur zo wie zo ook dit zou helpen oplossen, dit is niet altijd juist, er zijn er idd die dit kunnen en er zijn er die dit niet kunnen (meestal doen die dan bijna enkel grondwerken en vrijheidsdressuur en dergelijke, je moet dus echt specifiek gericht op zoek gaan, maar er zijn er echt voldoende die jouw probleem net als een uitdaging bekijken om dit tot een goed einde te kunnen brengen.
Ik reken mezelf bij die groep instructeurs, die dit probleem dus helpen op te lossen.

Brendaaaa schreef:

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 23:31

aeolusnr1 schreef:
Wat is dit nu voor een onzinnige opmerking "brendaaaa"
Er zijn instructeurs genoeg die ook dit probleem op een buitenrit zeker willen oplossen.
Pistewerk is en blijft belangrijk, de basis begint altijd daar.
Buiteritten maken is eigenlijk net zo moeilijk als piste werk, dit klinkt mssn voor velen als iets dat onwaar is, maar dat hangt alleen af wat je als buitentocht wil doen, je kan bij een buitentocht de moeilijkheidsgraad vrij hoog maken.
Er werd ook al de opmerking gedaan dat een NH instructeur zo wie zo ook dit zou helpen oplossen, dit is niet altijd juist, er zijn er idd die dit kunnen en er zijn er die dit niet kunnen (meestal doen die dan bijna enkel grondwerken en vrijheidsdressuur en dergelijke, je moet dus echt specifiek gericht op zoek gaan, maar er zijn er echt voldoende die jouw probleem net als een uitdaging bekijken om dit tot een goed einde te kunnen brengen.
Ik reken mezelf bij die groep instructeurs, die dit probleem dus helpen op te lossen.

Ik zeg niet dat die altijd dat probleem kunnen aanpakken, ik zeg dat het vrij normaal is dat in die hoek er ook instructeurs zijn die dat doen. Maar ook bij ander soortige instructeurs wel, nh is daar zeer zeker niet de enige heilige graal in.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:58

Ik ben blij te horen dat ze dus wel bestaan. .... Ik had de hoop wat dat betreft al opgegeven. Nu hoop ik dat ts er ook 1 kan vinden. .....

Ellis_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:18

ik rij zelf af en toe ook met passoa bit ik rij haar alleen op de boven teugel dus eigenlijk gewoon op het
dubbel gebroken bitje. word ze buiten sterk dan pak ik de onder teugel er bij waardoor ik net iets meer te zeggen heb.
zodra ze weer ontspand en lekker loopt laat ik de onderste teugel weer los zodat ze leert dat er niet altijd
druk zit op de onderste teugel en dat ze op het gewone bitje moet lopen!
ik doe dit nou een maand en ik kan nu sinds kort ook ' normaal' op een dubbel gebroken bitje buiten rijden zonder dat ze dribbelt en door dramt!

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:26

Zucht ik snap echt wel dat ze een iets scherper bitje wil, het is maar voor 1 week en daar zal hij niet stomp van worden. Het is ghetzelfde als dat mensen bij springen vaak een martingaal om hebben en soms op wedstrijd sporen terwijl ze die verder niet gebruiken. Naar mijn idee kan je je pony daar echt niet zo snel mee verpesten. Op lange termijn moet ze natuurlijk les krijgen maar ik denk dat ze dat zelf nu ook wel snapt en het is echt niet leuk om meteen te worden aangevallen door heel bokt. Is het niet juist slim dat ze om hulp vraagt inplaats van er meteen vanalles in en aan te hangen?

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:27

Ellis_1990 schreef:
ik rij zelf af en toe ook met passoa bit ik rij haar alleen op de boven teugel dus eigenlijk gewoon op het
dubbel gebroken bitje. word ze buiten sterk dan pak ik de onder teugel er bij waardoor ik net iets meer te zeggen heb.
zodra ze weer ontspand en lekker loopt laat ik de onderste teugel weer los zodat ze leert dat er niet altijd
druk zit op de onderste teugel en dat ze op het gewone bitje moet lopen!
ik doe dit nou een maand en ik kan nu sinds kort ook ' normaal' op een dubbel gebroken bitje buiten rijden zonder dat ze dribbelt en door dramt!

Ja zo gebruik je het als hulp om het beter te krijgen en ik denk dat dat juist fijn werkt?!
Die van mij weet nu ook dat hij er niet vandoor kan gaan (omdat ik poosje met mexicaans hoofdstel en MG buiten heb gereden toen hij er veel vandoor ging) en nu kan ik op touwhalster en soms zelfs op neckrope :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:48

Als een paard buiten sterk is doordat ie drammerig of fris is, dan kan dat altijd rijtechnisch opgelost worden. Ook frisheid moet in goede banen geleid worden door middel van het principe van nageeflijkheid. Dat is niet gemakkelijk en kost soms veel tijd en in ieder geval vraagt het om een een consequente ruiter die rijtechnisch correct rijdt. Ik heb de nodige ervaring met sterke drammers die buiten erg graag onder je vandaan willen kachelen, en in het verleden heb ik dat helaas ook weleens met een scherp bit op proberen te lossen. Wordt het paard allen maar sterker van, hij wapent zich dan tegen het bit door zich nog meer op te spannen. Zo'n paard moet leren op doorsluiten van de teugel en op de zit van de ruiter terug te komen. En echt, dat kan elk normaal paard leren. Er kan uiteraard meer aan de hand zijn, zoals een vertrouwensprobleem bij het paard, stress, vluchtgedrag, en dan zul je eerst de oorzaak van dat gedrag op moeten lossen. Maar dat lijkt me hier niet aan de orde.