Ik rijd niet goed genoeg voor mijn paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:20

Zonde dat je minder plezier hebt in je paardje, omdat het allemaal niet zo goed lukt als je zou willen. Ik lees best veel onzekerheid in je berichten. Dat zal je pony vast ook wel voelen als jij op zijn rug zit. Bedenk dat de ervaren ruiters die je beschrijft, ook ooit zijn begonnen zoals jij. Ze hebben allemaal hard moeten trainen en lessen om het niveau te halen waar ze nu zijn. Dus dat het jou nu nog niet meteen lukt, is echt niet zo erg.
Probeer iets meer te focussen op de dingen die WEL goed gaan, in plaats van de nadruk te leggen op de nageeflijkheid. Bedenk voordat je gaat rijden, wat je die dag gaat oefenen. Bijvoorbeeld mooie ronde voltes en gebroken lijnen. Let dan eens niet op waar hij loopt met zijn hoofd, maar leg de nadruk op het netjes op de letter rijden en voorwaarts blijven rijden. Of oefen eens een proefje met je paard. Gewoon simpel doen wat de voorlezer zegt, maar zonder continue bezig te zijn met de nageeflijkheid. Besteed je aandacht aan het goed voorwaarts rijden van figuren en overgangen. Op die manier kun jij wat meer ontspannen, maar zet je je pony wel lekker aan het werk met goede oefeningen. Echt waar, die nageeflijkheid komt dan vanzelf. Want als jij je pony lekker voorwaarts kunt rijden, met een stille lichte hand (dus zonder rommelen aan de teugels), dan komt die nageeflijkheid vanzelf.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:36

Luna1981 schreef:
Ik ga denk ik bij dat meisje lessen die gister op hem heeft gereden, ze is kampioen geweest en rijdt heel netjes. Ze had nog nooit op hem gezeten en reed zo met hem weg. Ik ga ook wat meer nu in het topic lezen over nageeflijkheid. Alleen het uitvoeren ervan vind ik zo moeilijk, op de juiste momenten een halve ophouding geven en ontspannen en zelf ontspannen. Ik ben er echt heel slecht in, sommige mensen stappen op paarden en lopen meteen nageeflijk bij hun en ik kan dat alleen bij paarden die heel makkelijk nageeflijk lopen. :P Maar idd ik moet niet opgeven al wil ik dat bijna elke dag, en kom ik soms er huilend vanaf bijna. Ik ga gewoon een keer lessen en kijken hoe het dan gaat. Het is namelijk zo'n goed paardje qua karakter zo superlief en hij zou alles kunnen; western, dressuur, springen, goed endurancepaard. Ik ben gek als ik hem wegdoe maar ik ben niet goed genoeg voor hem.. Dit gaat denk ik jaaaren duren hahaha.

Maar zij hebben er waarschijnlijk ervaring mee, jii moet het nog leren. Het belangrijkste is dat je ervoor open staat en dat sta je zeker zo te lezen.
Het is een kunst om te ontspannen en los te laten in contact op het juiste moment maar daar groei je in. In het begin zul je het op de verkeerde momenten doen of te weinig maar je gaat het voelen, echt en dan wordt het een samenwerking tussen jou en je paard.
En praat jezelf niet aan dat je niet goed genoeg voor hem bent! Je zorgt voor hem, houdt zo te lezen van hem, forceert hem niet, houdt zijn welzijn voor ogen en bent eerlijk naar jezelf en hem. Ik kan geen beter persoon bedenken want dit is hoe het hoort. Je bent meer dan goed genoeg voor hem door dit. Daar staat het nageeflijk rijden los van. Dat komt echt!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:17

Je zegt ook dat je onzeker bent, faalangstig. Kan het niet ook gewoon zijn dat je heel veel nadenkt op het paard, waardoor je zelf gespannen bent? Als jij gespannen bent, dan is je paard het ook.
Ik zou dus eens goed op jezelf gaan letten:
-Je ademhaling
-Spierspanning in je lichaam
-Heb je plezier als je rijdt

Dus nog even los van of je rijtechnisch de goede hulpen geeft, ben JIJ wel ontspannen en 'nageeflijk'?

Kieffertje

Re: Ik rijd niet goed genoeg voor mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:24

Er zijn al veel goede tips gegeven: Probeer er eerst van overtuigd te raken dat het feit dat je paard niet nageeflijk loopt bij jou, niet betekent dat hij supergespannen is en het allemaal heel vervelend vindt. Als jij probeert met een vriendelijke hand te rijden en een constante verbinding te houden met beide teugels, dan ben je goed bezig. Op een gegeven moment zul je merken dat je genoeg handigheid hebt ontwikkeld waardoor je paard nageeft, maar tot die tijd ben je gewoon fijn aan het rijden en veel aan het leren.

michejan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:23

Er zijn al veel goede dingen genoemd. Daar kun je wel wat mee denk ik. Kleine toevoeging van mij: Ik denk vooral dat je eerst weer moet leren om plezier te hebben met je paardje. Als jij het leuk vindt voelt je paard dat en wordt ie al een stuk blijer. verder les nemen en geef jezelf gewoon de tijd om het te leren. De goede ruiters zijn ooit ook begonnen door te oefenen...

Zorg er gewoon voor dat je je paardje correct en netjes recht rijdt, dan komt die aanleuning vanzelf. op een gegeven moment komt er een soort "klik"en dan lukt het opeens wel :j

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:42

Zoals iedereen al schrijft; iedereen moet het leren!
Heb je al wel eens gedacht aan Centered Riding?
Als je weet HOE je iets moet doen en hoe het moet voelen wordt het vaak een stuk makkelijker.
Het voordeel daarvan is dat je begint met grondwerk, zodat je rustig kan voelen wanneer iets goed is en hoe het voelt als het niet goed is, zodat je daar je paard niet bij in de weg hoeft te zitten.

mokummertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:31

Goed dat je les neemt, maar bedenk wel dat goed kunnen rijden nog geen garantie is dat ze goed les kan geven. Laat je dus goed informeren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:21

Heb niet alles gelezen. Denk dat het verwarrend is voor je paard als jij een andere methode rijdt dan de andere ruiters die op zijn rug zitten. Ik zou dus een bijrijder zoeken die ook volgens de De Bodt methode rijdt. En ja, toch op zoek gaan naar instructie, dat is de enige manier om jezelf en jullie als combinatie te verbeteren.

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:34

Vooral niet je plezier in het rijden laten bederven... Jouw verhaal lijkt op de mijne. Heb mijn paard gekocht toen hij 3,5 was, net onder t zadel en ik kon ook nog niet zo fantastisch rijden. Ik ploeter nog steeds in de B met een paar winstpuntjes. Toen ik zwanger was, is de bijrijdster met hem gestart in de M1 en haalt daar regelmatig winstpunten met hem. Inmiddels loopt mijn paard beter dan ik kan rijden en natuurlijk zou ik het liefst ook zo goed rijden. Ik heb twee keer in de week privéles met hem en verder ga ik lekker buiten rijden en doen we wat grondwerk.

Ik zou zeggen gewoon lekker genieten van het rijden, af en toe wat lesjes nemen en vooral samen veel leuke dingen doen. Is dat niet veel belangrijker dan op hoog niveau rijden?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:40

Belachelijk dat een stal mensen gaat verbieden om bepaalde instructie over de vloer te laten komen... als het nou instructie is die aan dierenmishandling oid. grenst oke, naar een normale instructeur verbieden?

In welke omgeving zit je?
Heb je al op de site van AdB gekeken naar andere instructeurs?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:43

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar door op verschillende paarden te rijden, ontwikkel je sneller 'ruitergevoel'.
Ik heb een tijd lang vooral eigen paarden gereden. Sinds enkele jaren rijd ik veel vaker verschillende paarden (ja ook op een gewone manegepaarden).
Maar daardoor ben ik veel meer gaan 'voelen'. Je leert meer schakelen en aanpassen.
Dat is mijn rijvaardigheid ten goede gekomen.
Ik dacht vroeger ook dat ik een 'niet zo'n begaafde ruiter' was (ben ik ook :+ ), maar door veel te oefenen en goed te voelen/vergelijken, kun je een heel eind komen.
En verder veel vragen, lezen en leren bij verschillende instructeurs. Centered Riding is ook een goede tip. Helaas zijn er niet zoveel instructeurs die dat kennen, maar uit boeken kun je ook wel veel leren.
Paardrijden is een moeilijke sport... steeds weer. Je kunt je een leven lang ontwikkelen.

Muffin01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 23:27

Ik begrijp je helemaal. Het lukt me niet om mijn verzorgpaard aan de teugel te rijden.
Wat ik ook doe ze is stug, werkt tegen enz. Als er een betere ruiter opzit is ze super makkelijk.
Les nemen kan echt heel veel helpen. Als je doorzet zal het uiteindelijk wel lukken!
Veel succes ermee!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:18

Muffin01 schreef:
Ik begrijp je helemaal. Het lukt me niet om mijn verzorgpaard aan de teugel te rijden.
Wat ik ook doe ze is stug, werkt tegen enz. Als er een betere ruiter opzit is ze super makkelijk.
Les nemen kan echt heel veel helpen. Als je doorzet zal het uiteindelijk wel lukken!
Veel succes ermee!

Omdat dat niet de juiste manier is. Gepluk aan de voorkant krijg je geen aan de teugel mee maar een nep krulletje.
Warom ik ook niet zou aanraden om langs de bakrand bij anderen te gaan kijken... plukken en rukken is tegenwoordig helemaal in... maar dus absoluut niet het juiste.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:24

Zowel voor ts als muffin,
Het belangrijkste is je handen ontspannen houden.
Ga werken aan je paard eerst goed te laten reageren op je been, zonder dat zal hij nooit aan de teugel kunnen lopen.
Dus een kneepje met de kuit moet hup meteen naar voren reactie geven.
Je zult merken dat ze vaak al op gewoon jou ontspannen hand aan de teugel terwijl jij denkt dat je er niets mee doet.
Een iets moeilijkere moet je dan een beetje mee helpen, maar echt eerst zorgen dat hij naar voren is op de eerste kleine kuitdruk.

En omdat hij het bij andere wel doet heb je het juiste leerpaard gevonden.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:31

Air schreef:
Muffin01 schreef:
Veel succes ermee!

Omdat dat niet de juiste manier is. Gepluk aan de voorkant krijg je geen aan de teugel mee maar een nep krulletje.
Warom ik ook niet zou aanraden om langs de bakrand bij anderen te gaan kijken... plukken en rukken is tegenwoordig helemaal in... maar dus absoluut niet het juiste.

Juist wel gaan kijken! :j Je hoeft namelijk niet alleen te leren wat goed is, maar ook wat fout is, en wat de gevolgen van elk zijn. En ik ben redelijk zeker dat TS (mede door dit topic) wel weet dat plukken aan de voorkant niet hoort.

Niet opgeven TS! Iedereen kan paardrijden, zij het beter op het ene dan op het andere paard. Je legt nogal een druk om jezelf om het goed te willen doen en daardoor gaat het soms helemaal niet goed. Probeer eens een keer te rijden zonder verwachtingen. Verwacht niks, 0,0. Gewoon lekker paardrijden zonder stress. Dan zal je altijd beter eindigen dan je begonnen bent. ;)

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:15

Sassol schreef:
Je zegt ook dat je onzeker bent, faalangstig. Kan het niet ook gewoon zijn dat je heel veel nadenkt op het paard, waardoor je zelf gespannen bent? Als jij gespannen bent, dan is je paard het ook.
Ik zou dus eens goed op jezelf gaan letten:
-Je ademhaling
-Spierspanning in je lichaam
-Heb je plezier als je rijdt

Dus nog even los van of je rijtechnisch de goede hulpen geeft, ben JIJ wel ontspannen en 'nageeflijk'?

Precies dit:)

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:27

Geen tips voor je TS, zit in het zelfde schuitje
Laatst bijgewerkt door Killed op 12-07-13 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:29

Sorry maar je instructrice rijdt hem echt niet door zijn lijf hoor..

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:33

Ik dacht dat jij ook op de eerste 2 foto's zat aan de hand van je beschrijving :=

Paard loopt met een holle rug, en ik zie geen actieve achterhand eerlijk gezegd. Beide teugels geen aanleuning en op de 2e foto helemaal, 1 teugel los andere strak. Je moet in mijn ogen niet op de teugels ongelijke 'druk' hebben..Maar als jij er blij mee bent, helemaal top.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:49

Ik ZIE helemaal geen foto's, ook niet in het profiel van TS?
Ook geen links er naar.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:51

Er valt ook helemaal niks te ZIEN want de foto's zijn net verwijderd :P

mokummertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:55

Dat is nou weer jammer.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:36

Okee, nou dan kan verlaat ik het topic maar weer, want dan kan ik er echt helemaal geen zinnig woord over zeggen, daarvoor zou ik dan wel bijv. een filmpje met TS zelf op het paard willen zien.

Wellicht rijdt zij helemaal niet zo slecht als zij zelf denkt, of verwacht zij te veel resultaat in te korte tijd.

Luna1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 13:37

senna21 schreef:
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar door op verschillende paarden te rijden, ontwikkel je sneller 'ruitergevoel'.
Ik heb een tijd lang vooral eigen paarden gereden. Sinds enkele jaren rijd ik veel vaker verschillende paarden (ja ook op een gewone manegepaarden).
Maar daardoor ben ik veel meer gaan 'voelen'. Je leert meer schakelen en aanpassen.
Dat is mijn rijvaardigheid ten goede gekomen.
Ik dacht vroeger ook dat ik een 'niet zo'n begaafde ruiter' was (ben ik ook :+ ), maar door veel te oefenen en goed te voelen/vergelijken, kun je een heel eind komen.
En verder veel vragen, lezen en leren bij verschillende instructeurs. Centered Riding is ook een goede tip. Helaas zijn er niet zoveel instructeurs die dat kennen, maar uit boeken kun je ook wel veel leren.
Paardrijden is een moeilijke sport... steeds weer. Je kunt je een leven lang ontwikkelen.

Eigenlijk zou ik weer bij een manege willen rijden. Het liefst wil ik terug naar mijn vorige manege waar ze centered riding les geven en wat de beste manege van de stad is maar omdat ik daar ooit weggepest ben mag ik daar niet meer rijden. :( Terwijl ik die meiden weer gezien heb en er geen problemen meer zijn. Jammer want daar hebben ze ook goede paarden.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:39

Wat jammer dat de foto's weg zijn.
Aan de antwoorden te zien hier: heb je niet een te slecht beeld van jezelf en een te goed beeld van de mensen om je heen?
En die manege, mag je daar ook niet met je eigen paard gaan lessen dan?
Of kun je niet een fijne instructrice van daar vragen je bij jou te komen helpen?