Jong paard in de juiste stelling, help?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DynamiteS

Re: Jong paard in de juiste stelling, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 10:57

Bedankt allemaal voor de tips!

euhmm.. Ik heb zaterdag les gehad, en het ging zo goed! :D In het begin liep ze wat te klooien (ik had haar niet gelongeerd van tevoren dus ze had veel te veel energie..), maar na behoorlijk wat draf- en galopwerk liep ze zo netjes! Nog wel een klein beetje zoekend naar het juiste tempo, maar verder heel ontspannen en al behoorlijk nagefelijk, goede buiging links etc. Rechts is wat moeilijker nu, daar valt ze door mn binnenbeen heen (tips?). Ik was zo blij na de les :) Hoor ik gister via de eigenaar van de paarden dat mijn instructrice had gezegt dat ze vond dat het snel gaat en dat we al veel vooruitgegaan zijn :j

@Caira: hoe bedoel je? :oo

Verder, ik heb gister ook gereden, maar dat ging iets minder, ookweer omdat ze veel te veel energie had. en volgens mij zit de hengstigheid dr aan te komen want ze was écht vervelend! Niet willen luisteren, alleen hard willen lopen, neem ik een beetje druk valt ze weer stil, en echt niet in een tempo daartussen willen lopen.. Terwijl ze dit heel goed kan! Nja, zal dr dagje wel niet gehad hebben zullen we maar zeggen.

Nog meer tips over longeren?
Kreeg gister lichtelijk op mn kop van de eigenaar dat ik gwn in de bak longeerde zonder longeercirkel en dat dat meer kwaad dan goed deed, dus had hij een cirkel in de bak uitgezet. Ze liep wel veel ontspannener en de overgangen gingen veel makkelijker. Eigenlijk ging alles veel makkelijker. Maar dit is toch ook niet zo super goed voor de balans omdat ze nu ergens tegenaan kan lopen en niet echt op eigen benen hoeft te lopen? Of zeg ik nu iets heel doms? :oo
Val me hierop ook alsjeblieft niet aan, zoals ik al zei, ik heb mezelf alles moeten leren omdat anderen me niet wilden/konden helpen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:44

Sonja89 schreef:
Simpelman schreef:
Het eerste stadium is de gewenningsfase, de fase dat een jong, groen paard moet leren wennen aan het ruitergewicht op zijn rug en daarin zijn evenwicht moet zien te vinden. In die eerste fase staan de takt en Losgelassenheit centraal. Losgelassenheit is een Duits begrip dat neerkomt op ontspannen (losgelatenheid).

Fijn om te lezen dit! Waar ik mijn hoofd over blijf breken: overal hoor je dat het 'slecht' is voor de houding, het gestel van een jong paard om in die 'ontspannen' houding te lopen zónder aanleuning, want het paard moet zijn rug bollen om het ruitergewicht optimaal te kunnen dragen. Hoe is dat te verenigen met die 1,5 jaar waarin het paard in een 'niet optimale' houding loopt? Of stel ik nu een heel domme vraag? :Y)

In respectvolle aanvulling op Simpelman: wie beweert, dat het slecht voor een paard zou zijn, "om zonder aanleuning te lopen" verward denk ik een boel zaken.
Op zichzelf klopt het wel, dat een paard zijn rug onder ons moet bol maken.
Let wel: dat is onze taak, om hem dat te leren, want qua instinct spant hij hele andere spierne op het moment dat er een ruiter neerdaalt/ ploft op die rug.
Maar een paard nadrukkelijk vragen, de hals te strekken lost de tegenstelling op: de rug wordt bol, de goede spieren worden sterkt, het dier blijft vrolijk "in zijn hoofd" en draagt de ruiter met de goede spieren.
Dan volgt het halsstrekken - in - contact en als topprestatie een nageefelijk paard met een voorwaarts neerwaartse hals...
En van daar uit kun je dan gaan werken (idd na zoiets als anderhalf jaar) aan houdingcontrole. Zelfs in Deurne, zo'n 25 jaar terug werd het zo geleerd: eerst "over de schouder rijden" (halsstrekken met contact en idealiter nageefelijkheid) en dan pas "echt" ;) aan de teugel.
(Uiteraard: het dier is aan de teugel, als hij nageeft met een voorwaarts neerwaarts gestrekte hals - maar velen zien het belang van die hele oefening dus niet. Of ze willen het niet zien, want het is moeilijk zat.)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:50

Janneke2 schreef:
om hem dat te leren, want qua instinct spant hij hele andere spierne op het moment dat er een ruiter neerdaalt/ ploft op die rug.
Maar een paard nadrukkelijk vragen, de hals te strekken lost de tegenstelling op: de rug wordt bol, de goede spieren worden sterkt, het dier blijft vrolijk "in zijn hoofd" en draagt de ruiter met de goede spieren.

Maar wanneer spreek je van 'nadrukkelijk vragen' en wanneer van dwang?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:47

Sonja89 schreef:
Janneke2 schreef:
om hem dat te leren, want qua instinct spant hij hele andere spierne op het moment dat er een ruiter neerdaalt/ ploft op die rug.

Maar wanneer spreek je van 'nadrukkelijk vragen' en wanneer van dwang?

Ja - goede vraag.
De grote veiligheid is uiteraard wel, dat je een paard niet kunt dwingen, om die hals te strekken. (Ik weet tenminste niet hoe dat zou moeten. Niet dat ik nou behoefte heb aan tips in die richting, maar toch....)

Wat ik wellicht beter op had kunnen schrijven: vraag bij herhaling en op andere momenten. Lukt het niet op het rechte eind, vraag het dan weer in de hoek (die ik vaak rijdt als de helft van de grote volte). Lukt het niet in galop, ga ik terug naar draf en probeer opnieuw. Lukt het niet goed door zelf heeel rustig te ademen, laat ik het dan proberen met zelf iets met mijn hand alvast naar voor gaan - enzovoorts. En de dag na een off dag gewoon longeren, al dan niet met bodyrope, "cadeauverpakking" van bandages of de pessoa.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 21:50

Ik doe het meestal op het eind van de training/les en tussendoor om haar op adem te laten komen. Dan heeft ze al even nagefelijk (of in die richting) gelopen, en dan heeft ze daar toch wel behoefte aan. Strekt ze haar hals, belonen!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:07

Hierbij een aanvullend stukje tekst dat mogelijk helpt om in de juiste richting verder te werken:

Een bereden paard heeft van nature de neiging om de rugspieren aan te spannen.
Waarschijnlijk een poging om het gewicht op zijn rug "tegen te houden", te blokkeren.
Wanneer een paard ongenoegen beleeft, pijn voelt of angstig is zal het zijn rugspieren aanspannen.
Denk aan: ruwe hulpen, stevige bitten op gevoelige lagen waartegen het geen enkele bescherming heeft, zweep, straf, onzekerheid of angst veroorzaakt door het gedrag van zijn ruiter.
Ook een ruiter die niet ontspannen zit of niet in balans is met de bewegingen van zijn paard veroorzaakt rug spanningen in het paard.
Het paard lost die onbalans niet op door zich los te laten en zelf de balans te zoeken maar door zich vast te zetten.
Wij doen overigens tijdens ongenoegen en stress precies hetzelfde met onze rug.
De meeste paarden lopen onder de ruiter met min of meer aangespannen rugspieren.
Dit is het "algemene beeld" van een gereden paard.
Zelfs als de rug ontspannen is is deze in veel gevallen hol door het simpele gewicht van de romp van het paard en zijn eventuele ruiter.

Een paard dat met aangespannen rugspieren loopt is niet goed en niet prettig te berijden.
Het is stug en loopt per definitie met het gewicht op de voorhand.

Het paard moet leren de buikspieren aan te spannen.

Het zg nageven is bedoeld om de blokkering in de rug op te heffen.
We “forceren” het paard door een moment met een voorwaarts drijvende hulp (buikspieren aanspannen (spoor)) tegen het bit te komen, doordat we met de hand weerstand bieden tegen de druk die het paard op het bit geeft heeft het paard indien het hier op nageeft, de neiging de rug even los te laten.
Het paard moet hiervoor wel eerst geleerd hebben voorwaarts te gaan, hiermee moet men bij de africhting dus beginnen. Voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts.
De hand is rustig, ontspannen, soepel, teder, tolerant echter als hij weerstand biedt is hij als een betonnen plaat.
Het is het paard dat de druk uitoefent en het is het paard dat deze kan opheffen, het beloont hiermee zichzelf en wordt hierheen geholpen door een compliment op het juiste moment van zijn ruiter.

Denk aan een soepele liniaal:
deze is in eerste instantie licht of sterker hol ingebogen (hol) aan de bovenzijde (de rug van het paard)
de drijvende hulp nodigt in eerste instantie uit de buikspieren aan te spannen dit veroorzaakt een zich strekkende, recht wordende liniaal op het moment dat de voorwaartse beweging af begint te rollen vangen we die even op, met een weerstand biedende hand, aan de voorkant van de liniaal nu wordt de liniaal licht bol, dit is het moment dat het paard nageeft, we geven nu ruimte, we openen/ontspannen licht de hand en brengen die een klein beetje naar voren en nodigen het paard hiermee uit om de boven halslijn te verlengen en de buikspieren licht aangespannen te houden. De boven halslijn is via de schoft verbonden aan de rug deze manipulatie zal nu dan ook de ruglijn doen verlengen, de rug blijft ontspannen.

Het aanleuning nemen van het paard is het bewijs dat het de buikspieren licht aangespannen houdt en de rug ontspant ofwel met een lange bovenlijn blijft gaan.
Deze situatie is in eerste instantie niet stabiel, maar moet iedere paar seconden opnieuw opgebouwd worden.

Ruwheid, angst, straf, onzekerheid, onrust, een schreeuwende gespannen ruiter, stalmoed, een niet zachte, tedere, nagevende ruiterhand maken het stabiliseren van deze situatie vrijwel onmogelijk.
Daarom nu rijden de meeste mensen hun paard te diep, het is een poging tot gewelddadige en geforceerde verlenging van de rugspieren die slechts als gevolg heeft dat het paard zich vast zet tussen de schouderbladen en hierdoor niet meer in staat is te dragen met de achterhand

Hier mist de juiste geestelijke gesteldheid van het paard, vertrouwen, ontspanning, welzijn.
Als je kijkt naar de twee manieren van rijden zie je een duidelijk verschil in uitstraling bij het paard.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 09:38

Sow, behoorlijk stuk.. Dankje Simpelman ;)
Op wedstrijd zie je vaak dat ze met de kin zowat tegen de borst lopen, gespannen ruggetje, in sommige gevallen open mond..

Ik heb laatst ook gelezen dat de buikspieren van het paard vaak vergeten worden, hoe train je die het beste (oefeningen)?

Iemand nog tips om aan mijn balans te werken? Ik hoor mensen regelmatig zeggen dat ik een goede zit heb, maar vind zelf van niet. Ben met paardrijden veel te kritisch :+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:47

Nog een....

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Laat iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Ontspanning en voelen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:24

DynamiteS schreef:
Sow, behoorlijk stuk.. Dankje Simpelman ;)
Ik heb laatst ook gelezen dat de buikspieren van het paard vaak vergeten worden, hoe train je die het beste (oefeningen)?

Door voorwaarts neerwaarts te rijden train je de buikspieren.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 13:07

Oke dankje