Zet de hindernis tussen de lange zijde en de a-c lijn in, dus dat je bijv. voorbij A afwendt, stukje aanrijdt en dan daar een hindernis hebt staan en daarna recht voor uit.
Ik denk eerder dat het probleem erin zit dat jij het eng vindt, omdat je geen controle over je pony hebt.
Je zegt dat hij het leuk vindt om te springen en daardoor harder gaat. Als ik jou was zou ik eerst aan de controle gaan werken en wees niet bang om hem voor de hindernis op de volte te zetten, totdat hij rustig is. Je kunt hierbij eerst gewoon op de volte om de hindernis galopperen, dus bijv. volte bij A, of een kleinere volte voor de hindernis. Als jij controle hebt, dus ook kunt schakelen in tempo, rijd je rustig op de hindernis aan, in het tempo dat jij wilt. Lukt dit niet, ga je weer verder op de volte. Weer terugrijden naar een langzaam tempo (wel in galop blijven) en als hij rustig is, probeer je het weer opnieuw. Geef hem wel de ruimte om zelf ook te kijken, dus één of twee passen voor de hindernis ontspan je je hand. Je hoeft de teugels dan niet los te gooien, maar gewoon je hand ontspannen, maar dus wel contact houden.
Ook kun je, als je gewoon aan het galopperen bent, de passen gaan tellen, zodat je je bewust wordt van de galopsprongen.
De meeste paarden kunnen zelf de afstanden wel redelijk inschatten, dus helemaal als je laag begint, zal je pony echt niet in de problemen komen.
Probeer te blijven zitten, tot de afzet. Als jij al eerder naar voren gaat en aanspoort bijvoorbeeld, zal je pony al springen. En als je hem goed de kans geeft om te kijken en bij de afzet goed meegaat en je benen aanlegt/aanspoort, komt het helemaal goed.
Ik raad je wel aan om eerst het vertrouwen te vinden in het galopperen en het aanrijden.
Ook een goede oefening is om 2 balken neer te leggen op bijv. 5 galopsprongen afstand en dan ga je dus ook echt tellen of je pony er 7 maakt. Hiervoor moet je wel even de juiste afstanden opzoeken voor een galopsprong van jouw pony. En ook in zo'n oefening kun je weer schakelen in tempo, dus de ene keer vraag je meer galopsprongen, dus verzameling en de andere keer minder, dus uitstrekken.
Kijk verder nooit naar de hindernis, maar kijk er over heen, of als je pony druk is, zei mijn instructrice dat je best gefocust kunt blijven op de manenkam, dus lekker bezig zijn met rijden en helemaal niet aan die hindernis denken. En dan gewoon vanuit de volte springen.
Helemaal bij lage hindernissen heeft je pony geen halve bak nodig om aan te rijden.
Succes!
En vergeet niet te genieten, paardrijden is vooral leuk