Voorwaarts krijgen en houden op een subtiele manier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Le_Duc

Re: Voorwaarts krijgen en houden op een subtiele manier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 10:23

@moorcats: in mijn les springen we sowieso niet veel, en mijn instructrice is van mening dat je meer bereikt met been dan met zweep. Ze heeft niet eens zelf een zweep bij de hand. Ik heb geen idee hoe de andere lessen eruit zien, maar bij de mensen waar ik heb gereden ging het er netjes aan toe. Duc kan op zich het werk aan, anders was hij al lang al gestopt. Hij geeft zelf óók aan het te kunnen, want als we meer ruimte hebben (dus bijvoorbeeld iedereen in een rijtje en de voorste mag een rondje galopperen) loopt hij wel door. Dat is deels ook het punt waarom ik dit post en vraag, want hij kán het wel.

@aeolusnr1: idd rij ik met mijn 2 jaar zeker nog niet geweldig en ik kan nog héél, héél, héél veel leren. Ik ben dan ook van plan om nog een poosje door te gaan om nog meer op te steken ;)

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:32

Ik denk dat je dan consequent moet zijn, dat hij nu misschien een beetje een loopje met je neemt. Maar als je zegt dat je soms moet schoppen om hem voorwaarts te krijgen, dan is ie dood voor het been. Als hij bij normale kuitdruk geen reactie geeft, kan je beter na 2 keer geen reactie, een tikje achter je kuit met een dressuurzweep geven. Dan maak je hem weer scherp, schoppen werkt echt niet om hem scherp op het been te krijgen. Probeer ook voor zover mogelijk ruimte te krijgen en houden als je zegt dat hij daar goed op reageert, wendt af als je dicht op je voorganger komt, grote volte hier en daar, schakel ook wat binnen de gang waarin je zit, dus na afwenden bijv wat verruimen en voor je weer op de hoefslag komt neem je hem weer terug, probeer dit zoveel mogelijk te doen, dan maak je het wat afwissendeler voor hem en dut hij niet zo snel in. Als je alleen maar in colonne mag rijden, dan wordt het al moeilijker, maar dan merk je wel snel dat hij terugvalt, als je dus op tijd reageert, been,been, tik, , hou je aansluiting.
(Goed) paardrijden is best moeilijk, je moet veel dingen tegelijk doen, maar ook dingen laten. Als je maar een keer in de week rijdt in een groepsles, leer je het niet echt snel helaas.

xoMichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 20:54

Consequentie, is zoals velen hier al zeggen, de oplossing. Het gaat erg veel tijd en moeite kosten, maar je krijgt er heel veel voor terug. Ook ik zat met een paard wat totaal niet voor het been was, na een 'schopje' liep hij 2 seconden een prima tempo en daarna zakte hij weer terug. Ik ben toen gestopt met het geven van schopjes en ben gewoon druk gaan geven met mijn kuiten in combinatie met ruimte in de teugels (geen boogjes, gewoon losse hand). Reageerde hij hier niet op? Tik met het zweepje net achter mijn kuiten.
Dit moet je echt consequent aanhouden zolang het nodig is. Het resultaat wat ik heb bereikt is een paard wat haast niet meer aangespoord hoeft te worden. Ik zou me gewoon een paar weken volledig gaan richten op het tempo!

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:07

ipv een harde schop, 2 kleine schopjes geven. bij een harde schop zetten ze hun buik uit en dan kun je schoppen en slaan wat je wilt, dan heeft het geen zin meer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:48

Is het niet gewoon zo dat jij iets naar voren zit? Daarmee zet je je paard nl op de handrem, en zal hij idd steeds weer terugvallen. Dat is dan namelijk wat je vraagt. Niet wat je wilt, maar wel wat je vraagt. Omdat, als er ruimte is, hij wel doorloopt, én omdat op maneges mensen vaak leren iets achterover te gaan zitten in galop.