Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Voor de rest heeft het idd met belans te maken. Misschien eens een zitlesje nemen? horseyfries schreef:Heeft niets met een Fries te maken trouwens maar alles met balans! Juiste spieren aanspannen en inderdaad voor je gevoel méér gaan staan en minder "zitten". Je laat wss je spieren te snel en te veel los als je gaat zitten. Uiteindelijk moet je zo kunnen lichtrijden dat je op ieder moment een tweede keer zou kunnen blijven staan, dus dat betekent dat je je spierspanning niet totaal weg mag laten vallen.
Rianne11_42 schreef:horseyfries schreef:Heeft niets met een Fries te maken trouwens maar alles met balans! Juiste spieren aanspannen en inderdaad voor je gevoel méér gaan staan en minder "zitten". Je laat wss je spieren te snel en te veel los als je gaat zitten. Uiteindelijk moet je zo kunnen lichtrijden dat je op ieder moment een tweede keer zou kunnen blijven staan, dus dat betekent dat je je spierspanning niet totaal weg mag laten vallen.
Het heeft voornamelijk te maken met geheel in balans zitten op een ontspannen manier, zowel horizontaal als verticaal. Je hoeft dan geen spierspanning bewust te behouden, maar je bent gewoon in balans genoeg om makkelijk 'rechtop' te kunnen blijven staan. Maar ik denk dat we hetzelfde idee hebben
)
Ik ben niet zo goed in uitleggen volgens mij
Rianne11_42 schreef:@horseyfries: Geen spierspanning is niet hetzelfde als ontspannen. Je hoort met zo min mogelijk spierspanning (of vormspanning) in balans te blijven zitten. I.m.o. moet je dan eerst leren hoe je op die ontspannen manier in balans komt te zitten en dan behoudt je die balans met vormspanning. Want als je constant bepaalde spieren moet aanspannen (voor jouw gevoel) om in een houding te blijven of niet te hard neer te komen, is er geen sprake meer van vormspanning of balans, maar van onbalans. I.m.o. komt eerst leren over balans en houding door ontspanning en dan het behoud ervan met vormspanning. Overlapt elkaar natuurlijk voor een deel (je kunt het niet helemaal scheiden van elkaar), maar je snapt vast wel wat ik bedoelIk ben niet zo goed in uitleggen volgens mij

Hier houdt de discussie voor mij dan ook op.