Pony breekt uit in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:01

heeft ze wel al de balans onder het zadel om überhaupt al toe te zijn aan galop? heeft bij mijn pony ook heel lang geduurd, en het wegrennen is puur omdat ze zichzelf overeind wil houden met een ruiter op haar rug. aan nagevelijk rijden en aan de teugel rijden heb je nog niks. nog even niet teveel willen sturen en mooi willen rijden, eerst haar de balans laten vinden. ik heb dit geleerd door uit de mond te blijven en haar in de verlichte zit onder mij door te laten galoperen, niet teveel willen zitten en sturen, dat komt wel.
ik moet de teugels altijd loslaten en haar aan de manen vasthouden. meegaan met het paard. ze is nu met een week of 3 zo rijden al vele malen stabieler, en nu pas kunnen we aan zit en stuur gaan werken

LZL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 14:03

Sassol schreef:
Bij de term 'aan de teugel' krijg ik vaak al de kriebels. Officieel wordt hiermee bedoelt dat je paard nageeft aan je hand. In de praktijk betekent dit helaas dat het paard aan de voorkant gewoon in de krul geknepen of getrokken wordt.

Ik vermoed dan ook dat je paard nog niet echt balans heeft in de galop en jij haar dus ook nog eens stoort door aan de voorkant te zitten.

Mijn advies: kijk niet naar het hoofd maar werk aan voorwaarts/neerwaarts, hals strekken en weer oppakken (je paard volgt dus je hand, niet gewoon kort trekken).
Neerwaarts is dus een gevolg van ontspanning. Maar ten eerste moet je paard voorwaarts (wat niet betekent dat je paard hard moet gaan, maar dat hij een voorwaartse drang heeft) zijn.

Heb je les?

Nee ik bedoel natuurlijk niet: In de praktijk betekent dit helaas dat het paard aan de voorkant gewoon in de krul geknepen of getrokken wordt. Ik bedoel gewoon nageeflijk, niet op een harde manier maar vanuit de rust zeg maar, maar ik denk ook dat ik haar dus eerst beter voor niet te veel kan storen, en het hoeft ook niet nu gelijk ik bedoel ze is nog maar 4, maar op dit moment als ik voor haar iets lichts vraag dat ze het dan al te moeilijk vind worden.

LZL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 14:04

matasja schreef:
heeft ze wel al de balans onder het zadel om überhaupt al toe te zijn aan galop? heeft bij mijn pony ook heel lang geduurd, en het wegrennen is puur omdat ze zichzelf overeind wil houden met een ruiter op haar rug. aan nagevelijk rijden en aan de teugel rijden heb je nog niks. nog even niet teveel willen sturen en mooi willen rijden, eerst haar de balans laten vinden. ik heb dit geleerd door uit de mond te blijven en haar in de verlichte zit onder mij door te laten galoperen, niet teveel willen zitten en sturen, dat komt wel.
ik moet de teugels altijd loslaten en haar aan de manen vasthouden. meegaan met het paard. ze is nu met een week of 3 zo rijden al vele malen stabieler, en nu pas kunnen we aan zit en stuur gaan werken

Mijn pony is op haar derde al beleerd en is nu een jaar onder het zadel. Ze meeste basis zit er eigenlijk al in, in stap en draf, en in galop ook wel maar dan zonder nageeflijk zijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:05

Ik vind het sowieso altijd een hele goed oefening om eens te rijden met losse teugels of alleen een buitenteugel. Op die manier moet je wel je zit en benen gebruiken, je (in z'n algemeenheid, niet jij persoonlijk TS) zit al veel te snel aan de teugels waardoor je een paard krijgt wat slecht aan de hulpen is.

LZL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 14:05

FriesWytske schreef:
Ja, zo heb ik het samen met mijn instructeur opgelost. En als ze niet op de halve volte willen. Wat dan ook nog wel eens wil. Dan gewoon rechtdoor gaan. Maar jij beslist wat je doet. Gaat ze uit zichzelf op de volte. Ook niet toelaten. Dan ga jij dus rechtuit. Hebben ze snel door, dat jij degene bent die de baas is.

Goede tip zal het proberen! ;)

LZL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 14:06

Sassol schreef:
Ik vind het sowieso altijd een hele goed oefening om eens te rijden met losse teugels of alleen een buitenteugel. Op die manier moet je wel je zit en benen gebruiken, je (in z'n algemeenheid, niet jij persoonlijk TS) zit al veel te snel aan de teugels waardoor je een paard krijgt wat slecht aan de hulpen is.

Oke, ik oefen ook al veel om met mn benen te sturen. Maar bedankt voor de tip! :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:08

Heb je les TS?

LZL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 14:09

Sassol schreef:
Heb je les TS?

Ja ik heb les, zijn er mee bezig natuurlijk.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:10

Sassol schreef:
Bij de term 'aan de teugel' krijg ik vaak al de kriebels. Officieel wordt hiermee bedoelt dat je paard nageeft aan je hand. In de praktijk betekent dit helaas dat het paard aan de voorkant gewoon in de krul geknepen of getrokken wordt.

Ik vermoed dan ook dat je paard nog niet echt balans heeft in de galop en jij haar dus ook nog eens stoort door aan de voorkant te zitten.

Mijn advies: kijk niet naar het hoofd maar werk aan voorwaarts/neerwaarts, hals strekken en weer oppakken (je paard volgt dus je hand, niet gewoon kort trekken).
Neerwaarts is dus een gevolg van ontspanning. Maar ten eerste moet je paard voorwaarts (wat niet betekent dat je paard hard moet gaan, maar dat hij een voorwaartse drang heeft) zijn.

Heb je les?

+1

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:13

Hm ik krijg inderdaad ook de kriebels van aan de teugel rijden.... Dan denk ik aan trek je paard in de krul..........
Misschien moet je het wijzigen en neerzetten nagefelijk rijden ;) staat namelijk toch iets vriendelijker :D

LZL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 14:15

sannedeedee1 schreef:
Hm ik krijg inderdaad ook de kriebels van aan de teugel rijden.... Dan denk ik aan trek je paard in de krul..........
Misschien moet je het wijzigen en neerzetten nagefelijk rijden ;) staat namelijk toch iets vriendelijker :D

Dat is ook wat ik bedoel.. nageeflijk rijden.. heb het al even veranderd :o

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:18

Wat zegt je instructrice over(de oorzak van) dit probleem en wat zijn haar tips hierbij?

LZL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 14:21

Hoef geen tips meer, heb er genoeg goede gekregen! :o :D
LZL schreef:
Als ik galopeer en mijn pony(4 jaar oud) en haar probeer nageeflijk te rijden gaat ze ervandoor, het word haar dan blijkbaar te moeilijk. En als ik haar op de volte zet breekt ze elke keer uit, dan galoppeerd ze gewoon ineens de andere kant op,ook als ik het heeel lichtjes probeer. Iemand tips? Ze moet het toch een keer leren in galop en in stap en draf is het goed. Ik zit op les ja! voor de gene die dat wil weten :)

LZL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 14:22

Sassol schreef:
Wat zegt je instructrice over(de oorzak van) dit probleem en wat zijn haar tips hierbij?

Wat de meeste van jullie ook zeggen :)

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:07

manonutjuh schreef:
lie634 schreef:
gebruik je hulpteugles gebruik is touwtjes en zet die heel strak en laat haar zo 5 min staan
en als ze niet luisterd of gek doet maak je haar dat duidelijk

uhm, naar deze tip zou ik zeker niet luisteren!

Sluit je haar wel goed op met je buitenhand? Dus alleen lichte stelling vragen met je binnenhand, en met je buitenhand stuur je haar de volte op. Hierdoor kan ze dus niet de andere kant op rennen, omdat je dus niet trekt aan je binnenteugel, maar begrenst met je buitenteugel en buitenbeen.

Heb je les? Ik denk dat je instructrice je hier goed bij kan helpen.

Niet doen idd heeeel raar antwoord

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 07:57

LZL schreef:
sannedeedee1 schreef:

Dat is ook wat ik bedoel.. nageeflijk rijden.. heb het al even veranderd :o

Haha okee :D
Succes met trainen, hoop voor je dat dit goed komt (komt het vast wel met goede begeleiding en naar mate jullie wat meer ervaren zijn :) )

Zandro

Re: Pony breekt uit in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:04

Misschien ook het bit eens laten nakijken als ze zo gevoelig in de mond reageert.

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:02

LZL schreef:
Als ik galopeer en mijn pony(4 jaar oud) en haar probeer nageeflijk te rijden gaat ze ervandoor, het word haar dan blijkbaar te moeilijk. En als ik haar op de volte zet breekt ze elke keer uit, dan galoppeerd ze gewoon ineens de andere kant op,ook als ik het heeel lichtjes probeer. Iemand tips? Ze moet het toch een keer leren in galop en in stap en draf is het goed. Ik zit op les ja! voor de gene die dat wil weten :)

Laat haar eens longeren misschien helpt dat ?

LZL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 11:06

Tijdens longeren doet ze dit ook.. :+ heel apart.. ze draait in een hoek zich gewoon om. Ik gebruik bij longeren geen hulpteugels ofzo. Gewoon neutraal zeg maar ook zonder zadel. Dus kan ook niet aan zadel liggen. Alleen op de linkerhand.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:43

LZL schreef:
Tijdens longeren doet ze dit ook.. :+ heel apart.. ze draait in een hoek zich gewoon om. Ik gebruik bij longeren geen hulpteugels ofzo. Gewoon neutraal zeg maar ook zonder zadel. Dus kan ook niet aan zadel liggen. Alleen op de linkerhand.

Breekt ze met rijden dan ook alleen uit op de volte op de linkerhand? Dan is het waarschijnlijk ook de natuurlijke scheefheid die in de weg zit. Maar dit zou je dan ook moeten merken in draf op de voltes, dat de beenzetting toch niet helemaal klopt of dat de ene kant op betere stelling/buiging hebt dan de andere kant.

LZL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 13:50

Sassol schreef:
LZL schreef:

Breekt ze met rijden dan ook alleen uit op de volte op de linkerhand? Dan is het waarschijnlijk ook de natuurlijke scheefheid die in de weg zit. Maar dit zou je dan ook moeten merken in draf op de voltes, dat de beenzetting toch niet helemaal klopt of dat de ene kant op betere stelling/buiging hebt dan de andere kant.

Ja, volte linkerhand. Dat zou inderdaad kunnen kloppen wat jij zegt, omdat ze echt een favoriete kant heeft. Ze gaat liever rechtsom, en loopt die kan op ook altijd beter. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:03

xDreamerx schreef:
LZL schreef:
Als ik galopeer en mijn pony(4 jaar oud) en aan de teugel vraag dan gaat ze ervandoor, het word haar dan blijkbaar te moeilijk. En als ik haar op de volte zet breekt ze elke keer uit, dan galoppeerd ze gewoon ineens de andere kant op,ook als ik haar heeel lichtjes probeer aan de teugel te rijden. Iemand tips? Ze moet het toch een keer leren in galop en in stap en draf is het goed.

Oké nu even ontopic. Hoe vraag je haar aan de teugel? Het is denk ik een stukje onervarenheid van jullie beiden, misschien is de pony qua kracht of soepelheid nog helemaal niet aan de galop toe, of geef je haar niet de juiste hulpen, of ben je onbewust hulpen (met bijv.) je zit aan het geven waardoor ze niet anders kan. En dan kan er best wel een stukje ongehoorzaamheid bij zitten, maar dat los je op met duidelijkheid en hulp van een goede instructeur! En dus niet zoals in de eerste reactie beschreven staat, maar dat weet je zelf ook wel denk ik :)

edit: ik zie trouwens dat degene van de 'touwtjes strak-methode' 12 jaar is...

Dan als mevrouw geen ervaring heeft, moet ze ook niet reageren ;) tjee wat een opmerking van mevrouw-12jaar-

LastDream

Re: Pony breekt uit in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:22

dwingen heeft geen zin, je pony is 4. moet nog een heleboel leren. toen julie 4 waren was ook niet 1x keer alles duidelijk. misschien wel 100x uitgelegd gekregen tot je het snapt. :o ;) is bij je pony ook zo. je kan hem wel afstraffen en dwingen maar waarvoor? omdat ie het niet snapt? juist. geef hem die 100x keer uitleg tot dat ie het wel snapt
:)

LZL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 14:28

larissa288 schreef:
dwingen heeft geen zin, je pony is 4. moet nog een heleboel leren. toen julie 4 waren was ook niet 1x keer alles duidelijk. misschien wel 100x uitgelegd gekregen tot je het snapt. :o ;) is bij je pony ook zo. je kan hem wel afstraffen en dwingen maar waarvoor? omdat ie het niet snapt? juist. geef hem die 100x keer uitleg tot dat ie het wel snapt

Ik ga hem ook niet afstraffen of dwingen ;)

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:29

LZL schreef:
larissa288 schreef:

Ik ga hem ook niet afstraffen of dwingen ;)

haha , nee dat ene meisje dat denk van wel :=