Haflinger Storm @work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 20:40

Dankjewel MelissaYM, leuk om te horen :-)

Thanks Fenna ;-). Echt schoppen wil ik het ook niet noemen, maar onder de categorie onnodig prikken valt het toch wel een beetje :o. Hij moet inderdaad actiever aan mijn been gaan worden, maar das nog knap lastig, maar ook dat gaat wel lukken als je ziet waar we vandaan komen. Wat betreft de galop zie je het goed. Dat vindt hij inderdaad nog erg moeilijk en maakt zich dan behoorlijk sterk en valt er snel uit wat ik nog niet helemaal aan voel komen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:20

Leuke haflinger heb je onder je kont.
De meeste tips zijn eigenlijk al wel gegeven dus ik ga niet in herhaling vallen. Wat mij opviel en ik weet niet of dit bij andere ook is opgevallen maar ik heb het idee dat het zadel wel iets verder naar achteren mag. Niet veel maar net even stukje verder naar achter.

Wubbo

Re: Haflinger Storm @work

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:40

Ik vind het er ook niet fijn uitzien, je zet je handen vast op je been en geeft hem geen ruimte.
Het ziet er niet ontspannen uit.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 10:56

Geloof dat dat al wel bekend is en dat ook zeker een aandachtspunt is voor mij om aan te werk ;-)

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:11

Leuke Haflinger!

Ik had vroeger ook een probleem met te veel been geven. Als je zo vaak been geeft reageren ze uiteindelijk niet meer op je been. Probeer tijdens het draven je benen stil te houden, als been geven echt nodig is doe je dit (als je pony langzamer gaat bijvoorbeeld) reageert hij hier niet op? Dan kan je een tikje geven met een zweep. Hij moet reageren op je been en door elke pas been te geven krijg je niet de reactie die je wilt. Ik reed ook heel veel overgangen, stap, halt, stap, draf (dan echt 2 passen stappen en weer aandraven) ook veel slangevoltes met op elk rechte stuk een overgang, dit deed ik ook met 8jes rijden enzovoort. Met van hand veranderen reed ik soms een overgang terug, of juist een paar passen middendraf en daarna weer arbeidsdraf.

Probeer zelf wat meer te ontspannen en dan komt dit helemaal goed. Paar stappen terug maar je zal zien dat het ontzettend helpt! Ben benieuwd hoe het dan gaat na een tijdje oefenen!

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 11:19

Bedankt Milligan voor je nuttige tip!! Ga ik zeker mee aan de slag :-)

juliaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:51

Als ik jou was zou ik echt wat meer denken aan dat ze wat meer voorwaarts wordt, en minder streng aan de voorkant. Dan hoef je niet zo te prikken in je paard. Als ze dan beter loopt kan je je gaan verdiepen aan de voorkant maar doe dit wel met les. Dan is je paard blij en jij hopelijk ook!

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:24

Knappe Storm weer eens, heb ook een topic geopend en qua rijden komen wij wel een beetje overeen, behalve het aansporen dan. Ook ik moet meer op mijn kont zitten in galop, mijn handen te ver uit elkaar en zet ze ook vast hahaha. Verder vindt ik jullie echt vooruit gegaan, komt goed.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 20:37

Haha ha die benen is goed binnen gekomen ;-). Ben daar echt mee aan het werk gegaan sta inderdaad op hoogvliet.

Dank je marga! Ik blijf gewoon lekker door oefenen.

Nynke2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:48

Handen dichter bij elkaar en niet zo veel schoppen.

En je moet echt op elk moment blijven denken aan je houding. Op sommige momenten strek je je armen best veel. Je moet er altijd een knik in houden. Als dat niet werkt moet je misschien je handen iets hoger houden en dan kijken of je paard ook nog wel hetzelfde blijft reageren. Die sporen zou ik af doen als ik jou was.
Wat is Storm leuk!

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 20:56

Sporen zijn al af inderdaad. Ben aan het om hem weer meer aan het been te krijgen dmv veel overgangen. Gaat langzaam de goed kant op. Probeer me zeker bewust te zijn van mijn houding maar alles tegelijk is nog best lastig haha. Maar stukjevbij beetje gaan we er wel komen. Leuk dat je storm leuk vindt. Het is ook echt een lief maar eigenwijs dier :-)

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:14

Ik vind het schoppen ook wel meevallen, er word hier gedaan alsof we zelf allemaal een stel goden onder de ruiters zijn :\
Maar idd spoortjes af, lekker veel overgangen rijden zodat ie lekker actief word! En misschien niet in de groeples rijden, maar kijken of er nie een wat 'goedkopere' prive instructie in de buurt aanwezig is ;)
Succes!

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 11:24

Dankje Sannedeedee1. Haha leuke opmerking over een stel goden onder de ruiters :-).
Echt schoppen is het ook nog niet eens inderdaad, maar het gehele plaatje geeft wel onrustig beeld. Overgangen ben ik inderdaad al veel mee bezig en ipv sporen gebruik ik nu mijn zweepje als ik weinig tot geen reactie op mijn been krijg.
Moet ook eerlijk zeggen dat sinds mijn verzorgster hem niet meer rijdt (en hem inmiddels helemaal niet meer doet) ik al wel verschil begin te merken, vooral aan voorkant merk ik meer ontspanning, waardoor ik ook makkelijker mee ontspan.
Verder rij ik op dit moment ook lekker veel buiten met hem (zie onderschrift) wat hem ook de nodige afwisseling biedt in het werk.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:29

Faringo schreef:
Dankje Sannedeedee1. Haha leuke opmerking over een stel goden onder de ruiters :-).
Echt schoppen is het ook nog niet eens inderdaad, maar het gehele plaatje geeft wel onrustig beeld. Overgangen ben ik inderdaad al veel mee bezig en ipv sporen gebruik ik nu mijn zweepje als ik weinig tot geen reactie op mijn been krijg.
Moet ook eerlijk zeggen dat sinds mijn verzorgster hem niet meer rijdt (en hem inmiddels helemaal niet meer doet) ik al wel verschil begin te merken, vooral aan voorkant merk ik meer ontspanning, waardoor ik ook makkelijker mee ontspan.

Haha, ik heb ook altijd verschil gemerkt met bijrijders, en zonder :o
Ik heb ook een tijdje met sporen gereden, ze had gewoon schijt aan je zonder, op een gegeven moment ben ik daar toch maar mee gestopt, en als ze niet reageerden maar een tikje geven :D dat deed ik eerst nooit omdat je dan een partij bokken kan verwachten, nu doet ze dat niet meer en is heel goed aan het been :)
Hoop dat je nog veel plezier hebt van je haffie, het is een leuk dier! :j

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 12:26

Gaat wel goed komen hoor :-)

WhiteWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 01:48

Leuke Haf!
Wat mij opvalt is dat je je handen dicht bij je probeert te houden, waardoor je je haf minder ruimte geeft om zijn voorbenen te gebruiken. Probeer dus je werkruimte voor het zadel te houden. Wees bewust van je balans. Zet je hakken zo laag mogelijk terwijl je je been onder je lichaam houdt en streef op die manier naar een verticale lijn van schoudergewricht naar je heupgewricht naar je hak. Op die manier kun je van nature de bewegingen van je paard volgen en erop inspelen.
Succes!

soofje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 18:23

gaafe haf!! probeer idd wat minder been te geven :P

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 07:55

Dankjewel Whitewolf voor je uitleg :-). Probeer ik nu inderdaad op te oefenen. Zo hoor je inderdaad te zitten ja, maar ja makkelijker gezegd dan gedaan ;-). Ben me er in ieder geval veel meer bewust van nu en dan let je er tijdens rijden toch ook sneller op.

Dankjewel soofje77

sellesob

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 10:20

Jullie zijn beide enorm vooruit gegaan, ik zou alleen wel je sporen af doen of in ieder geval niet de hele tijd in zijn buik porren..

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:52

Fijne gangen heeft 'ie zeg!
Hij is mooi groot in zijn bewegingen, probeer dat lekker te benadrukken. Zoals je hem nu onder je hebt lopen word hij enigsinds tegen gehouden in de bewegingen. Je hebt hem wat kort in de hals en weinig op het achterbeen, hierdoor maakt hij zijn passen als het ware niet helemaal af. Zonde, aangezien hij het zeker in zich heeft. Probeer hem wat meer ruimte te geven van voren. Veel overgangen rijden, stap-draf, verzamelen-verruimen, stap-galop. Zorg daarbij voor voldoende reactie op je been. Weg is ook écht weg! Hierdoor zet je hem meer op het achterbeen en zal hij vanzelf in de hand zakken, ook wanneer je hem meer ruimte geeft. Hij zal minder achter de loodlijn kruipen en meer vanuit het achterbeen gaan lopen. Op die manier geef je hem meer ruimte en zullen zijn bewegingen veel meer tot zijn recht komen.

Succes, je hebt een leuk paard!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:04

Leuke Haf! :)
De foto waar je op het verkeerde been zit en de laatste foto zien er het beste uit, al lijkt hij daar wat tegen de hand te komen.
Het eerste filmpje heb ik wel bekeken de 2e niet.

Wat ik verbeterd aan jullie als combinatie zou willen zien:

Je paard langer in de hals rijden waardoor hij ook meer zal gaan verruimen in het voorbeen.
Je paard meer van achter naar voor rijden.
Ik zie een paard dat in een houding loopt, gekort word op zijn beweging. Geen ontspannen aan de teugel lopend dier.

Ook in de galop kan je nog veel winst behalen, meer voorwaarts en niet teveel aan de voorkant zitten zodat hij ruimer word.

Jijzelf kan meer op je billen gaan zitten, en heel erg op je houding letten in overgangen, dat je niet naar voor of achter gegooid word.
Goed op je zitbeentjes zitten.
Benen stiller, sporen af en pas omdoen als je met de M begint.
(Ik stoor me heel erg aan je zwabberende benen, het alsmaar schoppen en als je sporen om hebt is dat nog vervelender voor je paard.)
Bovendien zijn sporen ter verfijning van de hulpen en niet om een lui paard meer voorwaarts te krijgen. (Dat werkt ook niet op lange termijn.)

Succes met je paardje in ieder geval!

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 12:52

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties en opbouwende tips!! Kan ik waarderen. Ben ook al flink op die manier aan het oefenen (hoewel met deze hitte iets minder ;-)). Moet zeggen dat hij zonder sporen eigenlijk fijner loopt, geen reactie is nu tik met zweep. De ene dag gaat het beter als de andere aangezien hij echt een hele trucendoos heeft om onder het werk uit te komen, maar we gaan de goede kant op. Probeer hem inderdaad van voren meer ruimte te geven en door veel overgangen actiever aan het been te krijgen en hem door de overgangen ook meer vanuit zijn achterhand te laten lopen. Dit lukt aardig maar we zijn er nog niet.

Jippelmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:01

Ik zie ook veel spanning, voorwaarts oplossen. Ik reed zelf veel schijnovergangen en had voor een luchtig contact. En zelf inderdaad ontspannen, dat is heel lastig vooral als je in je armen spanning hebt, ik heb daar zelf lang last van gehad. Als je zelf een goede balans kan vinden op je paard en dan zelf kan gaan ontspannen heb je de helft al gewonnen, Instructie kan je daar zo goed bij helpen, die zien vanaf de grond toch veel zaken die je op de rug niet altijd door heb. Ik vind het echt een heel gaaf paard trouwens!

xRooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 20:00

Je drijft aan bij bijna elke pas, als je dat blijft doen, reageert hij niet meer op je been. Probeer in het begin van het rijden je paard aan het been te rijden. Veel overgangen en tempowisselingen maken. Ook kan het wel wat actiever volgensmij. Tempo lijkt me goed. Veel succes! :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:59

Super leuke haf, lange manen :~

De aanleuning zou een pakje losser en meer ontspannen mogen, het oogt allemaal wat strak nu :) Probeer je soms wat voorwaarts neerwaarts te rijden of gaat hij dan op je handen hangen? Je beenhulpen zijn nu wat gevaarlijk met die sporen, omdat je risico hebt dat hij wat bot op je been wordt na een tijdje. Dus ik zou de sporen er even afhalen en goed vooruit proberen rijden dmv je benen en zit. Beter één goede tik met de zweep als hij na een derde waarschuwing niet reageert op je been dan honderden porretjes met je spoortje ;) Je algemene houding valt nog best mee, misschien je handen wat meer gaan dragen en een beetje meer meegeven als hij nageeft.

Nog veel succes en plezier samen! :D