Het rijden van een zeer dominante citango ruin.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:47

wembleyk schreef:
Hallo, ik vraag me af of er iemand is die mij kan helpen. Ik heb een 4jarige citango x Esteban ruin.
Dit beestje heb ik van veulen af aan en is altijd al een karakter paardje geweest.
Toen hij eenmaal beleerd was bleek hij super braaf, nooit 1 pas verkeerd.
Nu half jaar verder begint hij met dominant gedrag. Sinds 4dagen is het heel erg, hij reageerd niet op been of zweep en bij gebruik hiervan staat hij recht om hoog en vooral slaat hij met z'n voor benen in de lucht. Hij is verder gezond ook de tanden zijn goed. maar ik blijf steeds proberen of hij het nu misschien wel braaf doet maar hij krijgt steeds minder ontzag en geloof me slaan en schoppen verergert alles dubbel z'n ogen rollen er bijna uit. Ook heb ik hem aan de longe gedaan en ook aan de longe is het 2 rondjes en dan komt hij op z'n achter benen op me af dit alleen als ik zweep of stem gebruikt.
Mijn paard is 1.76 hoog dus je bent ook gelijk redelijk hoog van de grond vind het toch niet zo prettig. Iemand tips of ook een gelijk probleem? Ik hoorde wel dat citango ook moeilijk is maar geen idee
Ben benieuwd naar jullie hulp

Ik geloof niet dat het dominant gedrag is, ik denk juist dat het dier jou duidelijk wil maken dat er wat anders aan de hand is, het dier is notabene nog maar 4 jaar, nog niet uit gegroeid is nog aan het wisselen,
Ligt het zadel wel goed.

Dat hij niet op been en zweep reageert zal waarschijnlijk komen dat je te grof bent met je zweep en been hulpen.
Als het dier met zijn ogen rolt lijkt me dit meer uit angst voor jou been en zweep, is logisch dat het dier daar tegen in gaat, heo harder jij word met je hulpen hoe meer het dier het vertrouwen in jou kwijtraakt .
Neem dus wel les zou ik zeggen en dan van iemand die jou kan vertellen hoe je een paard rijd met zo weinig mogelijk hulpen en druk , dan weet ik zeker dat hij het wel gaat doen voor je,
Het probleem is niet het paard maar ben je echt zelf.

Miss_Ed

Re: Het rijden van een zeer dominante citango ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:36

Hier dan even een klein verhaaltje over de Bach Bloesems.
Bach bloesems zijn natuurlijke producten en zullen nooit schadelijk zijn voor jou of je paard.
Ze worden tegenwoordig ook veel voor mensen gebruikt. Als je je uit balans voelt en niet lekker in je vel zit kan dit je helpen bij je negatieve emoties.
Er zijn 38 bloesems en elke bloesem is uniek en heeft een andere uitwerking. Zo heeft elke bloesem uitwerking op een bepaalde emotie.

Zo heb ik een paar maand geleden een Bach bloesem consulente bij mijn paard gehad. Zij heeft geluisterd naar het verhaal van mij en mijn paard, heeft naar hem gekeken en even met hem gewerkt. Daarna heeft ze een mix gemaakt van een paar bloesems. Dit heb ik in een paar flesjes terug gekregen. Elke dag 6 druppeltjes (liefst verdeelt over de dag) en dat minstens 3 maand lang. Daarna zou hij min of meer 'gewend' zijn geraakt aan zijn nieuwe gedraag en is hij meer in balans. Zo houd het ook aan als je op een gegeven moment stopt met de druppeltjes.

Hier even wat site's voor wat meer informatie:
http://www.depaardenkastanje.nl/remediekiezer.html
http://www.38bachbloesems.nl/index.html

Ik zou er wel een consulente bij halen, om zo het onderliggende probleem te vinden.
Sommige consulenten vinden het goed als je alleen even een verhaaltje over je paard vertelt. Maar ik denk dat dat niet genoeg is, want ik zou zelf andere bloesems aanwijzen voor mijn paard als de professional heeft gedaan. En de bloesems die hij nu heeft, werken wel!

Kwal

Re: Het rijden van een zeer dominante citango ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:39

Wat voer je hem?

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 20:43

Xdonja ik voer de hele dag kuil en handje brok

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 20:44

Saga jou verhaal lijkt een beetje de mijne ong

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:56

Hoi Ts,

Mijn excuses als het al genoemd is maar ik er overheen heb gelezen.

Ik werk op een stal waar 'Probleem' paarden aangepakt worden.
Een tijdje geleden reed ik een paard, dat alleen maar bokte en steigerde, omdat hij 'dominant' was.
Omdat alles nagekeken was en uitgesloten werd, dachten ze dat het een kwestie van aanpakken was.
Op een opgeven moment werd hij braaf, maar bij de eigenaar waarbij hij wist dat ze bang was, bleef hij het doen ( het werd wel minder )

Toen hebben ze tóch nog een keer een zadelmaker erbij laten komen, en wat bleek nou, als hij bergopwaarts moest, en moest gaan zitten, begon het te knellen bij de schoft. (waardoor hij pijn had en begon te staken)
Nu denk ik niet dat er op deze leeftijd al zware trainingen afgelegd worden in dit geval, maar hij heeft natuurlijk meer bespiering gekregen, Als ik jou was, zou ik het zadel nog eens laten checken of hij nog goed ligt.

Succes!