rechtrichten oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

Re: rechtrichten oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 12:22

Ik dacht met dubbele lijnen te werken, maar vond geen hulp en aangezien ik hier ook geen ervaring mee heb ging ik hier meer slecht dan goed mee doen, dus dit heb ik niet gedaan.
Ik maak nu wel gebruik van de pessoa teugel met hulp van mijn instructeur, voor de achterhand en het ruggebruik en er is al vooruitgang

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:24

Janneke2 schreef:
.........Ooit reed ik een dier, dat een matige overgang stap-draf had. Nou, als je dan in stap travers deed voor je aandraafde, dan steeg je werkelijk op. Dus behalve souplesse, werkt het ook in stap op kracht.
(Waarom tenslotte ook niet? Om ondanks de extra strekking aan de buitenzijde toch voorwaarts te blijven stappen, het buitenachterbeen onder de massa te blijven zetten IS kracht nodig.)e]

Je geeft zelf eigenlijk het antwoord al. Door de travers maakte je het paard los waardoor het zijn achterhand links en rechts gelijk kon belasten. Daarom kan een paard daarna krachtiger wegdraven, het gebruikt dan eindelijk zijn 4 benen gelijk, een scheef paard kan dat niet. Je verminderd de scheefheid met die travers, doordat je de holle kant langer maakt.

Kracht ontwikkel je enkel in draf of galop. In de stap houdt een paard nl altijd 3 benen aan de grond. Dat is een stukje eenvoudige bio mehchanica.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:56

Janneke2 schreef:
.........Ooit reed ik een dier, dat een matige overgang stap-draf had. Nou, als je dan in stap travers deed voor je aandraafde, dan steeg je werkelijk op. Dus behalve souplesse, werkt het ook in stap op kracht.
(Waarom tenslotte ook niet? Om ondanks de extra strekking aan de buitenzijde toch voorwaarts te blijven stappen, het buitenachterbeen onder de massa te blijven zetten IS kracht nodig.)

Abacab schreef:
Je geeft zelf eigenlijk het antwoord al.

Nou nee - dat maak jij er van.

Ik geef toe, in gangen met een zweefmoment werken sommige dingen zoals travers net ietsje anders dan wanneer je op de grond blijft, zoals in stap.
En uiteraard zijn kwesties als souplesse (waaronder: recht zijn) en kracht uiteindelijk gekoppeld

Abacab schreef:
In de stap houdt een paard nl altijd 3 benen aan de grond.

Ik zou zeggen: 2 of 3. Gewoon kijken.

(En ga just for fun eens zelf duinopwaarts lopen. Houd constant 1 been als mens aan de grond, ik heb zelf nooit gedaan als wedstrijdroeiers, die draven de duinen op.
Volgens mij ontwikkel je heus kracht als je alleen maar duin op wandelt...)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 14:09

Alsjeblieft ts neem goed les, want ga niet zomaar wat oefeningen uitvoeren als sb, travers, renvers, want je als je niet weet waarom je een oefening doet dan kun je een paard alleen maar schever maken. (Stel paard valt op het linkervoorbeen, neemt dus teveel gewicht op dat been, je wilt 'm meer in evenwicht hebben, dan wil je dat zijn rechterachterbeen wat gewicht overneemt dus ga je travers rijden, zodat het linkervoorbeen meer vrijheid heeft, maar ga je sb rijden dan zal het paard nog meer het gewicht op de binnenbenen zetten, maak je het weer erger-maak je de verkeerde benen sterker/belast je meer) je moet weten wanneer je welke oefening moet doen en ook weten wanneer het goed is en het niet meer hoeft. Weet je zeker dat je paard linksgebogen is? Naar 1 kant makkelijker stelling aannemen betekend niet dat het paard dan naar die kant gebogen is. Gaat ie bijv naar rechts goed stelling aannemen maar loopt ie met z'n achterhand naar buiten weg, betekend het niet dat zijn spieren aan die binnenkant korter zijn.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 14:14

saskiakefie schreef:
Alsjeblieft ts neem goed les, want ga niet zomaar wat oefeningen uitvoeren als sb, travers, renvers, want je als je niet weet waarom je een oefening doet dan kun je een paard alleen maar schever maken. (Stel paard valt op het linkervoorbeen, neemt dus teveel gewicht op dat been, je wilt 'm meer in evenwicht hebben, dan wil je dat zijn rechterachterbeen wat gewicht overneemt dus ga je travers rijden, zodat het linkervoorbeen meer vrijheid heeft, maar ga je sb rijden dan zal het paard nog meer het gewicht op de binnenbenen zetten, maak je het weer erger-maak je de verkeerde benen sterker/belast je meer) je moet weten wanneer je welke oefening moet doen en ook weten wanneer het goed is en het niet meer hoeft. Weet je zeker dat je paard linksgebogen is? Naar 1 kant makkelijker stelling aannemen betekend niet dat het paard dan naar die kant gebogen is. Gaat ie bijv naar rechts goed stelling aannemen maar loopt ie met z'n achterhand naar buiten weg, betekend het niet dat zijn spieren aan die binnenkant korter zijn.

Ik heb les hoor, privéles. Het is mijn instructeur die zei dat ik veel SB moet rijden, dus, maar ik vroeg mij gewoon af of er nog andere oefeningen.
Als mijn paard recht voor je staat of je laat haar rechtdoor lopen en je kijkt nar haar, dan zie je dat ze scheef is

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 14:21

Ja elk paard heeft een natuurlijke scheefheid. :) Veel SB is niet per definitie goed, je moet weten op welke hand je SB moet doen, want wat is haar stuwende been, wat is haar dragende been? Dan sb rijden op de kant waar het stuwende been het binnenbeen is zodat die ondertreed en sterker wordt in het dragen. Rijdt je op allebei de handen sb, dan ben je nog niet aan het rechtrichten, rechtrichten is de natuurlijke scheefheid CORRIGEREN. Travers is net andersom, daar draagt voornamelijk het buiten(achter)been. Wil je Renvers rijden dan kun je dat wel even vanuit de SB doen. Maar ik raad je aan om ook te handwerken, omdat je bij het rijden alles moet voelen en met handwerken je het kan ZIEN en dat kan je plaatje net wat completer maken, of je moet super goed alles kunnen voelen, maar ik vind het zelf een zeer zinvolle aanvulling.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:25

Hallo, :D

Ik kom hier even binnenvallen, ik wil graag beginnen om met dubbele lijnen te longeren, ook aanraden van de fysio.
Maar eerlijk is eerlijk, eerlijk gezegd heb ik er eigenlijk totaal geen idee hoe het moet.
Is dit net als gewoon longeren of?
Misschien klinkt dit heel stom hoor, maar heb me er eigenlijk nooit zo in verdiept! :o

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 17:02

Dan kun je er het beste een lesje in nemen want het is al niet zo eenvoudig en zeker als je het niet geleerd hebt. :) Je longeert met 2 teugels in feite, de ene kant van de longeerlijn zit vast aan de binnenste bitring en gaat via de longeersingel weer naar jouw toe, en de andere kant van de longeerlijn zit achter de achterhand langs, door de singel en weer aan de buitenste bitring.

http://img147.imageshack.us/img147/9499/img0135hc1.jpg

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 17:28

Ga ik ook zeker doen, haha! :-D Donderdag komt er iemand! Maar wilde graag ook jullie adviezen horen!
Heb bij een oud stalgenootje welleens gezien dat 1 longeerlijn gewoon hoe je beschreef, en de longerlijn aan de buitenkant zeg maar over de rug lag... zoals dit zeg maar... : http://img9.imageshack.us/img9/5894/dsc00005kl1op.jpg

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 17:35

Ja ik zou sowieso beginnen met over de rug zodat ie kan wennen, maar nog niet dubbel zoals op de foto, dus vastgemaakt aan de longeersingel en dan weer terug, later ook via de achterhand zodat je die motiveert de achterbenen er verder onder te zetten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:37

saskiakefie schreef:
Stel paard valt op het linkervoorbeen, neemt dus teveel gewicht op dat been, je wilt 'm meer in evenwicht hebben, dan wil je dat zijn rechterachterbeen wat gewicht overneemt dus ga je travers rijden, zodat het linkervoorbeen meer vrijheid heeft, maar ga je sb rijden dan zal het paard nog meer het gewicht op de binnenbenen zetten, maak je het weer erger-maak je de verkeerde benen sterker/belast je meer

...hm - in mijn ervaring:
als een paard graag veel gewicht wil op het linkervoorbeen, en je doet SB "om je rechterkuit", dan zijn er idd een aantal gevaren. Zoals paard gaat lekker hangen op de buitenteugel. Of buigt enorm in de hals (soort van "valt over de buitenschouder") maar dat zijn allemaal variaties op het thema, dat het doel "goed dragend, ondertredend rechter achterbeen" nog niet is bereikt.
(...daar hadden we het hier al eerder over: de combi "binnenbeen buitenteugel als zijnde rechterbeen linkerteugel" werkt niet ideaal in zo'n geval.)

En simpeler gesteld (zonder de wat heftige oefeningen als SB, travers, etc.) een paard dat graag gewricht heeft op linksvoor, zal op de grote volte al laten merken, dat-ie graag gewicht geeft op de binnenteugel. (Of:"het paard wil, dat jij aan de linkerteugel trekt". Want dan heeft-ie daar een steuntje.)
"Spaanse" ;) oplossing: zelf goed rechtop zitten (niet meegaan in al dat gewicht dat naar voor gaat) voorwaarts rijden op de volte (in de hoop, dat linksachter zal gaan ondertreden) zelf netjes torderen (zodat het dier de wervelkolom buigt) en vooral "alle gewicht weggooien": met je doorhangende binnenteugel stelling vragen (hand beetje opzij en vooral naar voren).
Gevolg: paard neemt gewicht van linkervoorbeen over naar linkerachterbeen. (Ook linksachter moet kunnen dragen.)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 08:47

saskiakefie schreef:
Dan kun je er het beste een lesje in nemen want het is al niet zo eenvoudig en zeker als je het niet geleerd hebt. :) Je longeert met 2 teugels in feite, de ene kant van de longeerlijn zit vast aan de binnenste bitring en gaat via de longeersingel weer naar jouw toe, en de andere kant van de longeerlijn zit achter de achterhand langs, door de singel en weer aan de buitenste bitring.

http://img147.imageshack.us/img147/9499/img0135hc1.jpg

Is niet voor elk paard makkelijk.
Als je een paard hebt, die niks achter zijn bips tollereerd, heb je er een kluif aan.

Ik doe het ook zoals de vrager (lizet toch...? Sorry) heeft laten zien in de foto.
Maar ik heb ook de 2 manieren geleerd.

Het moet je ook liggen natuurlijk...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:11

Janneke2 schreef:
saskiakefie schreef:
Stel paard valt op het linkervoorbeen, neemt dus teveel gewicht op dat been, je wilt 'm meer in evenwicht hebben, dan wil je dat zijn rechterachterbeen wat gewicht overneemt dus ga je travers rijden, zodat het linkervoorbeen meer vrijheid heeft, maar ga je sb rijden dan zal het paard nog meer het gewicht op de binnenbenen zetten, maak je het weer erger-maak je de verkeerde benen sterker/belast je meer

...hm - in mijn ervaring:
als een paard graag veel gewicht wil op het linkervoorbeen, en je doet SB "om je rechterkuit", dan zijn er idd een aantal gevaren. Zoals paard gaat lekker hangen op de buitenteugel. Of buigt enorm in de hals (soort van "valt over de buitenschouder") maar dat zijn allemaal variaties op het thema, dat het doel "goed dragend, ondertredend rechter achterbeen" nog niet is bereikt.
(...daar hadden we het hier al eerder over: de combi "binnenbeen buitenteugel als zijnde rechterbeen linkerteugel" werkt niet ideaal in zo'n geval.)

En simpeler gesteld (zonder de wat heftige oefeningen als SB, travers, etc.) een paard dat graag gewricht heeft op linksvoor, zal op de grote volte al laten merken, dat-ie graag gewicht geeft op de binnenteugel. (Of:"het paard wil, dat jij aan de linkerteugel trekt". Want dan heeft-ie daar een steuntje.)
"Spaanse" ;) oplossing: zelf goed rechtop zitten (niet meegaan in al dat gewicht dat naar voor gaat) voorwaarts rijden op de volte (in de hoop, dat linksachter zal gaan ondertreden) zelf netjes torderen (zodat het dier de wervelkolom buigt) en vooral "alle gewicht weggooien": met je doorhangende binnenteugel stelling vragen (hand beetje opzij en vooral naar voren).
Gevolg: paard neemt gewicht van linkervoorbeen over naar linkerachterbeen. (Ook linksachter moet kunnen dragen.)

Hier kan ik me helemaal in vinden hoor.. :) Ik benoemde alleen even de oefeningen op, de gevolgen en waarom je niet zomaar klakkeloos allemaal oefeningen moet gaan doen zonder dat je weet wat het doel is. :)

@maralyn: Even bijlezen, staat ook in m'n laatste bericht... Ik geef daar alleen aan wat dubbele longe is, niet dat dat het makkelijkste is? of hoe je moet beginnen? Dat staat in m'n berichtje erna.