Opstapprobleem, tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Opstapprobleem, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:59

Ik heb de teugels juist loshangen bij het opstijgen, alleen als een paard daadwerkelijk gaat stappen of hupsen neem ik ze aan om ze gelijk los te laten zodra een paard stil (wil gaan) staat. Zoveel mogelijk alle mentale druk eraf dus.
Als ze eerst wel steeds braaf stilstond denk ik trouwens toch aan ofwel pijn in de rug ofwel spanning naar het rijden toe (misschien gaat het iets te hard allemaal?)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 07:13

En heb je al eens een aantal keer achter elkaar op-af gedaan? Als je paard gevoelig blijft reageren op opstijgen is er toch echt desensibilisatie nodig. Natuurlijk moet al het andere uitgesloten zijn, zoals gezondheid en een goed passend zadel.

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:31

@ Jetta: Over dat prikken.. Tuurlijk moeten ze tegen kunnen, maar als je onbewust elke keer je voet in de schouder port, krijgen ze wel een blauwe plek.. Dan is het niet zo fijn als er weer een voet in port waardoor ze ook kunnen hupsen. Voet op de singel voorkomt dat :)

minkxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:53

Hallo TS,

Ik herken je probleen, mijn verzorgpaardje deed dit ook.
Bij haar kwam het door de druk die op de singel komt wanneer je opstijgt, zij kreeg daar enorm veel spanning van en werd net een bommetje. Als ik opstapte liet ik iemand haar vasthouden en aan de andere beugel hangen zodat de druk al ietsje meer verdeeld werd. Wanneer ik zat stapte ik meteen weg, zo voorkom ik dat mijn 'bommetje' afgaat en dat scheelt veel spanning. Na 10 min rijden stapte ik af en weer op, de spanning en de druk op de singel is dan weg en kon ik opstappen zonder enige problemen! Overigens zette ik haar altijd met haar hoofd (bijna) tegen het hek, zodat ze niet vooruit kan schieten. Je paard in de hoek parkeren kan ook helpen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! ;)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:55

Een paar dat nog zoveel spanning opbouwt.....daar moet je niet op willen zitten. Daar is nog voorwerk te doen.
@Lauralarissa: prik je je paard in de schouder met opstappen? Misschien doe je dan iets fout. Of moet je de anatomie van het paard beter bestuderen.

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 20:30

Jetta schreef:
Een paar dat nog zoveel spanning opbouwt.....daar moet je niet op willen zitten. Daar is nog voorwerk te doen.
@Lauralarissa: prik je je paard in de schouder met opstappen? Misschien doe je dan iets fout. Of moet je de anatomie van het paard beter bestuderen.

Haha, ik niet, maar zie veel mensen dat wel doen. Die stappen dan op met hun rechterzij tegen de buik van het paard aan, doen dan voet in de beugel en velen raken dan onbewust met hun tenen hun paard in de schouder. Oké voor jou elleboog ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 20:32

Ik zou vaker herhalen. Dus als het paard huppelt en spanning krijgt van alleen al de teugels oppakken, zou ik daarmee beginnen. Teugels oppakken, wachten tot het paard ontspant en weer laten vallen. Dit herhalen tot je geen reactie meer krijgt op de teugels oppakken.
Dit dus ook verder met voet in de beugel. Voet in de beugel houden tot het paard ontspant en dan weer voet uit de beugel. Tot je geen reactie meer krijgt als je je voet in de beugel zet.
Dan eroverheen hangen, weer hetzelfde verhaaltje.
Dan gaan zitten, weer wachten tot het paard ontspant en er weer af.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 08:20

Inderdaad Lauralarissa. Je zou de elleboog kunnen raken.
@Sassol: ja, dat is de manier. Voor een paard wat niet van de ruiter wegstapt. Dat zie je nl vaak ook gebeuren en ik heb het ook mwegemaakt. Als je paard nog niet blijft staan, ben je nog niet ver genoeg met het wennen aan jouw aanwezigheid en de dingen die daarbij horen. Vertrouwen krijg je door samen werken en je paard toestaan te leren. In alles waarin je paard nageeft, zelf ook na te geven en te belonen. Veel tijd, veel rust. Niet af laten leiden door al die lui aan de bakrand met hun adviezen en praatjes. ( heb ik weinig last van, ik rij mijn jonge bink buiten in)

GeorgetteB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:55

Als ik jou was zou ik je paard logeren met zadel en hoofdstel. En dan je beugels los. Dat heb ik ook gedaan bij een pony die ik heb ingereden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:00

GeorgetteB schreef:
Als ik jou was zou ik je paard logeren met zadel en hoofdstel. En dan je beugels los. Dat heb ik ook gedaan bij een pony die ik heb ingereden.

Hoe zou dit het opstapprobleem verhelpen GeorgetteB?

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:03

De fjord waar ik op rijdt loopt ook weg zodra ik de teugels op maat neem, maar als ik de teugels gewoon laat hangen kan ik er zo opstappen! Het hoort natuurlijk niet zo, maar als het bij jou ook helpt kun je gewoon telkens de teugels iets strakker pakken :)

Nepal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 16:01

Ha dames,

Vandaag heb ik mn stoute schoenen aangetrokken het en weer geprobeerd met een aantal van jullie tips. Eerst heb ik gelongeerd met zadel en hoofdstel en bijgezet met touwtjes. Toen ze een beetje dr eerste energie en rillerigheid kwijt was, heeft een stalgenootje mij geholpen. Ik heb toch weer het krukje gepakt en heb haar naar binnen toe gesteld en laten nageven. Vervolgens op het krukje gaan staan, beetje druk geven op de beugel en toen ze daar ook netjes op bleef staan rustig opgestapt. Na het opstappen heb ik haar meteen laten halthouden, hierbij heeft mijn stalgenootje ook geholpen. Vervolgens hebben we die na 10 minuten nog eens herhaald en het ging hartstikke goed. Morgen ga ik het weer zo doen. Bedankt voor al jullie tips en het meedenken. Ik heb er echt wat aan gehad.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 16:20

Super! :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:44

Helemaal top. Wat ik doe als ik erop zit: een keer linksom draaen, een keer rechtsom draaien.En idd op en af een paar keer doen. Goed van je.

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:37

super!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:27

Fijn dat het zo goed gaat!

Ben het niet helemaal met jetta eens, sommige paarden bouwen nu eenmaal spanning op. Mijn 20 jarige merrie is altijd opgefokt met opstappen, in de bak alleen wanneer je begint daarna kun je zo vaak op en af stappen als je wilt, met buitenrijden kun je 10 x op en af stappen en ze zal 10 x opgefokt zijn. Het is wel in de jaren verbeterd, ze blijft nu staan tot ik zit maar vroeger was dat wel anders, zeker buiten raced ze direct weg als ik op wilde stappen. Nu dribbelt ze wat en als ik haar laat halthouden tot ze stilstaat zoals hier een tip is gegeven steigert ze.
Longeren helpt bij haar ook wel, extra energie = extra spanning bij haar.

Mijn ruin die ik zelf beleerd heb, heb ik op dit punt heel veel tijd voor genomen. Heb van het opstappen een stappenplan gemaakt.
1.Ik ging naast hem staan op opstapplek en bleef met hem meelopen tot hij stilstond dan belonen. 2.Vervolgens met de beugels rammelen, wat aan trekken enz, stil staan? belonen.
3.voet in de beugel, stilstaan? weer belonen.
4.voet in de beugel en iets gewicht erop zetten, stilstaan? weer belonen
5.Krukje ernaast gezet en op het krukje gaan staan
6. stap 3 en 4 herhalen terwijl je op het krukje staat
7. dan gaan hangen over het zadel, zowel met hulp van krukje als zonder
8. dan opstappen en blijven zitten, stilstaan? belonen

Ik heb hem tevens opstappen zowel links als rechts aangeleerd met deze stappen. Heb hier 2 dagen aanbesteed 20 minuutjes en meneer blijft altijd braaf staan met opstappen. Is even tijd erin investeren maar dan ben je er wel vanaf. Grootste beloning is rust, dus ik ben niet meteen gaan rijden de eerste keer dat hij weer braaf bleef staan. Eigenlijk is het gewoon een herhaling van zadelmak maken.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:43

Steeds weer herhalen totdat ze stil staat. Hoe vervelend het ook is.
Ik had het ook echt bij mijn merrie. Nu is zij wel wat kleiner, maar als ik mijn voet in de beugel zette, draaide ze helemaal naar mij toe en wilde ze verder lopen.

Nu geef ik haar eerst een snoepje voordat ik ga opstijgen en ze blijft hierdoor echt stil staan, en niet alleen stil als ik erop zit, maar ze wacht echt geduldig totdat ik het been geef. ideaal is het voor mij. is ook wel een snoepmonster, maar ideaal. kan nu rustig in mijn eentje want dat ben ik daar wel vaak, opstijgen. En soms krijg ze ook nog een snoepje als ik erop zit.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:54

Klopt, herhalen...herhalen, herhalen! @ Twinducklin:Mijn paard bouwde helaas ook heel veel spanning op. Door het inbuigen, kan het paard niet weg, het draait om je heen. Dat gaat ook om veiligheid van de ruiter. En desensibiliseren, dat vind ik erg belangrijk. Steeds spanning opbouwen en niet leren om die spanning af te laten vloeien, dat is eigenlijk niet goed. En kan gevaarlijk zijn.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:09

Jetta schreef:
Klopt, herhalen...herhalen, herhalen! @ Twinducklin:Mijn paard bouwde helaas ook heel veel spanning op. Door het inbuigen, kan het paard niet weg, het draait om je heen. Dat gaat ook om veiligheid van de ruiter. En desensibiliseren, dat vind ik erg belangrijk. Steeds spanning opbouwen en niet leren om die spanning af te laten vloeien, dat is eigenlijk niet goed. En kan gevaarlijk zijn.

bedoel je dat op mij? met niet leren om spanning af te laten vloeien?
Mijn merrie gaat de spanning pas af als ik haar laat lopen, zolang ik haar stil laat staan bouwt ze alleen maar meer spanning op, de stappen die ik bij mijn jonge paard heb geleerd moet ik bij haar absoluut niet doen, dan flipt ze uit. Het jonge paard ontspant echter bij elke keer als ik hem beloon. Beloon in die zin, ik stop ermee en zeg dat hij braaf is. Tussendoor loop ik een rondje met hem om eventuele spanning kwijt te komen en hij erover kan nadenken dan is het bij hem OK. Bij mijn merrie is het hoe meer ik haar laat nadenken, hoe meer spanning.
Ik weet dat ik bij mijn merrie nu eenmaal niet moet opstappen en wachten, maar ik vind wel dat ze op mijn hulp moet wachten en niet mag lopen zolang ik nog niet zit. Ik voel aan haar gewoon wanneer ik opstap hoeveel spanning er is, hoelang ik haar halt laat staan, bij veel spanning geef ik haar commando stap direct als ik zit, nog voordat ik beugel in heb, andere keer kan ik haar rustig even laten staan. Maar zij wil gewoon heel graag voor je werken en dat bezorgd haar zoveel spanning dat ze vooruit wil, prima maar wel op mijn hulp!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:42

Gevoelige paard! Ik laat mijn paard ook niet lang stilstaan. Maar wat je zegt:pas wegstappen als jij dat aangeeft. Ik moet bij mijn paard zorgen dat ie op mij let. Als hij zijn eigen ding gaat doen......gaat het fout.
Ik laat hem na het opstappen een rondje om mijn been draaien, beide zijden. Ik ben net bezig hem in te rijden. Hij is al eerder ooit zonder succes zadelmak gemaakt op de verkeerde manier. Hij was daarom heel bang en bouwde gigantisch veel spanning op en schoot er zo hard vandoor, dat je gelanceerd werd. Heel gevaarlijk.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:59

Dat is heel gevaarlijk inderdaad. Dat doet die van mij gelukkig niet, als ik haar gewoon laat lopen vloeit de spanning eraf. meestal ontspant ze na een 40m a60m wel. Al een hele vooruitgang tot een jaar of 8 geleden als ik buiten moest opstappen opnieuw zat ze in galop voordat ik zat als ik niet haar hals inboog, inmiddels kan ik gewoon met een los teugeltje opstappen mits ik haar meteen laat aanstappen, stilstaan betekend bij haar spanning opbouwen. Maarja ik heb een maf paard, als ik onderweg wil halthouden kan dat wel met de neus van huis af maar niet met de neus naar huis toe dan gaat ze springen/zijwaarts/dreigen met steigeren etc. draai ik haar om gaat ze op rust staan :-P maargoed met haar 20jaar ga ik dat er niet meer uitkrijgen!

Beetje offtopic maar hoop dat het bij ts nog steeds goed gaat!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:07

Ik hoop het ook. Die paarden.....allemaal anders, net mensen!

onnonnonno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 21:47

Laat iemand anders misschien je paard voor je stil houden?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:05

Als je je paard ingebogen houdt, kan hij niet weg. Hij kan alleen om je heen draaien. Als iemand het paard gewoon vast houdt, kan hij wel weg. Dat gebeurt ook vaak.