rijden zonder zadel ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Re: rijden zonder zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:11

ik raad je even een aantal dingen aan en af :)

aan raden
eerst even longeren ,
doe er een lekker dik dek op met longeersingel
gebruik een hoofdstel
cap op

af te raden
met halster
zonder cap

succes

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 22:25

little_birdy schreef:
ik raad je even een aantal dingen aan en af :)

aan raden
eerst even longeren ,
doe er een lekker dik dek op met longeersingel
gebruik een hoofdstel
cap op

af te raden
met halster
zonder cap

succes

dit was ik allemaal al van plan :j ik longeer haar altijd! ook voor het rijden anders is ze te heig! hoofdstel heb ik ook nodig voor de controle en ik rij nooit zonder cap :) toch heel erg bedankt voor de tips :D

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 07:15

graag gedaan hoor :)
ik ben er zelf namelijk hard vanaf gestuiterd toen ik er met alleen een halster zonder dekje enz erop :')

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:11

Je kunt een barebackpad gebruiken, dan zit je steviger en zachter

GeorgetteB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:44

Ik zou het zeker niet laten! Longeren is strak plan maar dat doe je toch al!

xxLoesxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:46

Is het verstandig om voor het rijden te longeren? of maakt dat niet veel uit?

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:21

xxLoesxx schreef:

jaa, kan helpen maar ligt ook aan het paard, je hebt paarden die net wat meer conditie hebben en dus nog actiever zijn dan :)
en paarden die na 3 rondjes al moe zijn bijwijze van ;)

xxLoesxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:18

Vereentjex schreef:
xxLoesxx schreef:

jaa, kan helpen maar ligt ook aan het paard, je hebt paarden die net wat meer conditie hebben en dus nog actiever zijn dan :)
en paarden die na 3 rondjes al moe zijn bijwijze van ;)

Okee, ik longeer hem eigenlijk nooit, en het rijden gaat gewoon goed, maar ik dacht misschien is het wel verstandiger, maar dat ligt dus helemaal aan je paard, dank je wel :)

SiTer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:17

Ik heb zelf een barebackpad en mijn pony kan ook best fel zijn, maar met zo'n pad heb je toch net even wat meer houvast vind ik. Gewoon na het rijden het zadel eraf, pad erop en lekker uitstappen om op te bouwen. Succes!

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 00:47

nou ja gisteren heb ik dan eindelijk de moed verzamelt om het toch maar te doen :D het duurde wel wat voor ik er op zat aangezien mijn merrie niet veel van het opstapje moest weten maar ik ben er op geraakt en ze was super ik heb al eerder op paarden gereden zonder zadel maar god wat zat ze lekker seg :j

ze verschoot 1 keer maar sprong gelukkig enkel opzij en ging niet heel de bak onveilig makes zoals gewoonlijk ;)

binnekort zullen er wel foto's volgen

SiTer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 07:44

Super leuk! Fijn dat ze het ook zo goed deed. Met het krukje moet je gewoon veel oefenen dan snapt ze vanzelf wel hoe dat werkt :) Ik heb met die van mij veel geoefend met ernaast staan en dan met een zweepje tegen haar kont kietelen om haar recht ervoor te krijgen (je weet wel, stap naar voren, beetje dichterbij, etc). En dan veel belonen wanneer ze netjes blijft staan. Dat hebben ze snel genoeg door hoor.

pjmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 07:46

ben benieuwd naar de foto's!!

pjmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 07:46

ik ga binnenkort op ponykamp stoeledans doen zonder zadel :)

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 11:02

pjmpaarden schreef:
ik ga binnenkort op ponykamp stoeledans doen zonder zadel :)

deed ik vroeger ook altijd op paardenkamp :) in de gulden sporen

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 11:03

SiTer schreef:
Super leuk! Fijn dat ze het ook zo goed deed. Met het krukje moet je gewoon veel oefenen dan snapt ze vanzelf wel hoe dat werkt :) Ik heb met die van mij veel geoefend met ernaast staan en dan met een zweepje tegen haar kont kietelen om haar recht ervoor te krijgen (je weet wel, stap naar voren, beetje dichterbij, etc). En dan veel belonen wanneer ze netjes blijft staan. Dat hebben ze snel genoeg door hoor.

hmm daar zal ik dan eens werk van maken ! heel erg bedankt _/-\o_

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:11

Ik vond het in het begin ook erg eng, nu kan ik alles, van rengalop tot flinke
sprongen. Het is een eitje, en zeker leuk! :)
Als eerste zou ik even kijken hoe je pony is, veel pony's zijn met het warme weer wat lomer
dan als het waait, ik zou sws als het waait niet zonder zadel gaan rijden. Want als je pony
van wapperende dingen schrikt, kan dat heel onverwachts komen en lig je er zo af.. :+
Als je pony met het warme weer nog steeds erg druk is, even longeren voor het rijden,
daarnaast zou ik ergens gaan rijden met een zachte onderbodem, hiervoor lijkt een goede
bak mij het beste. Als je een bodyprotector hebt, aandoen! Als je nu valt, doet het al een stuk minder pijn door de zachte ondergrond en je bodyprotector. Ik weet niet wat de grootte van je pony is, ik heb het op een van
mijn pony's gedaan, die was 1.40 m. Nu doe ik het ook op mijn E pony, als je een kleine pony tot beschikking hebt, zou ik dat zeker in het begin doen. Van een kleine pony val je altijd minder hard dan een grote.

Gewoon rustig gaan stappen, je vertelde dat je pony vrij hevig reageert op je hulpen, gewoon
lekker lang teugeltje maar wel contact aanhouden. Rustig met de stap van je pony meebewegen,
probeer in stap niet te klemmen met de benen maar ze iets aangesloten te houden. Als de stap goed
lukt, kun je een drafje proberen. Je moet zelf even kijken wat lekkerder voor jou zit, lichtrijden door
je knieën te steunen of doorzitten. Gewoon in een rustig drafje beginnen, kijk hoe ze hier op reageert.
Als je dit allemaal onder de knie hebt, kun je best beginnen aan een galopje. Ik zou hierbij voorzichtig
zijn met de hulpen, áls ze bokt moet je daarop voorbereid zijn, probeer het hoofd liet te laag te krijgen.
Als je uiteindelijk de gangen onder de knie hebt, kun je zelf kijken wat je nog meer wilt doen!

Succes! :D

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 11:42

Lieshorses schreef:
Ik vond het in het begin ook erg eng, nu kan ik alles, van rengalop tot flinke
sprongen. Het is een eitje, en zeker leuk! :)
Als eerste zou ik even kijken hoe je pony is, veel pony's zijn met het warme weer wat lomer
dan als het waait, ik zou sws als het waait niet zonder zadel gaan rijden. Want als je pony
van wapperende dingen schrikt, kan dat heel onverwachts komen en lig je er zo af.. :+
Als je pony met het warme weer nog steeds erg druk is, even longeren voor het rijden,
daarnaast zou ik ergens gaan rijden met een zachte onderbodem, hiervoor lijkt een goede
bak mij het beste. Als je een bodyprotector hebt, aandoen! Als je nu valt, doet het al een stuk minder pijn door de zachte ondergrond en je bodyprotector. Ik weet niet wat de grootte van je pony is, ik heb het op een van
mijn pony's gedaan, die was 1.40 m. Nu doe ik het ook op mijn E pony, als je een kleine pony tot beschikking hebt, zou ik dat zeker in het begin doen. Van een kleine pony val je altijd minder hard dan een grote.

Gewoon rustig gaan stappen, je vertelde dat je pony vrij hevig reageert op je hulpen, gewoon
lekker lang teugeltje maar wel contact aanhouden. Rustig met de stap van je pony meebewegen,
probeer in stap niet te klemmen met de benen maar ze iets aangesloten te houden. Als de stap goed
lukt, kun je een drafje proberen. Je moet zelf even kijken wat lekkerder voor jou zit, lichtrijden door
je knieën te steunen of doorzitten. Gewoon in een rustig drafje beginnen, kijk hoe ze hier op reageert.
Als je dit allemaal onder de knie hebt, kun je best beginnen aan een galopje. Ik zou hierbij voorzichtig
zijn met de hulpen, áls ze bokt moet je daarop voorbereid zijn, probeer het hoofd liet te laag te krijgen.
Als je uiteindelijk de gangen onder de knie hebt, kun je zelf kijken wat je nog meer wilt doen!

Succes! :D

heel erg bedankt voor de uitleg en hulp mijn merrie is een E pony van 1m55 een bodyprotector heb ik niet al moet ik wel toegeven dat ik mij nooit echt pijn doe als ik van haar val ik ben zelf namelijk 1m72 dus je valt niet zo lang :D

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:56

Ik rijd altijd met een dekje+bondje en dan een longeer singel, puur omdat mijn paard een erg uitstekende ruggengraat heeft en dat anders zeer pijnlijk is :+ Eerste x stuiterde ik van hier naar daar en lag ik er bijna naast.. Maar nu na 3x oefenen ben ik bij zijn wildste bokseries van gister blijven zitten :D dus ik zou gewoon lekker oefenen :)

Gewoontjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:03

Ik ben er juist wel eens afgegleden met een dekje :P

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:22

Ik ging laatst zonder zadel naar het bos met een vriendin van me. Alleen het probleem is dat mijn paard van wedstrijdjes houd. Elke keer als er een pony in draf gaat, denkt ze; OH IK MOET WINNEN, en zoeff, daar gaat ze in ren-galop.
Dus je voelt het al aankomen, die vriendin van me wou naast me gaan rijden, gaat in draf, en daar ging mijn paardje dan, MET MIJ ER OP ! Die andere pony croste er achter aan, en dat meisje viel er af omdat ze een volte wou maken en hij sneed dus de boel af. En weg was de pony.. Die van mij bokte drie keer heel erg hoog, ik schrok me echt rot, want zo iets doet ze niet vaak in volle ren-galop. Toen ik d'r stil had sprong ik er maar gelijk af en hield haar goed vast, want meestal als een pony een heel stuk voor haar rijd gaat ze hem half bokkend en steigerend te lijf. We hadden nog dikke geluk dat de vader van het meisje een hardloop wedstrijd had, en die liep echt HEEL TOEVALIG langs. Dus wij riepen; PAK MABEL, PAK MABEL ! Hele paniek aanval.. En toen hadden we haar weer terug. Ik zweer het je, ik doe dit dus nooit meer. Mijn god, dat was de schrik van mijn leven.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 19:05

zoals beloofd hier eindelijk een paar foto's :)
eerst even longeren en rijden:
Afbeelding
Afbeelding

en dan zonder zadel uitstappen en klein stukje draven;
Afbeelding
Afbeelding
en een sfeerplaatje :)
Afbeelding

Nynke2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:11

Wat een mooi paard en fijn dat het goed ging! Mijn lease pony is nogal snel en schrikt heel snel. Ik heb ook al twee keer op haar zonder zadel gereden.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 19:14

Nynke2000 schreef:
Wat een mooi paard en fijn dat het goed ging! Mijn lease pony is nogal snel en schrikt heel snel. Ik heb ook al twee keer op haar zonder zadel gereden.

hier net hetzelfde probleem al moet ik zeggen dat het echt goed gaat zonder zadel en ze enkel opzij springt als ze verschiet

Nynke2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:54

TsarinaZ schreef:
Nynke2000 schreef:

hier net hetzelfde probleem al moet ik zeggen dat het echt goed gaat zonder zadel en ze enkel opzij springt als ze verschiet

Fijn :D

CelineSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:01

Wat fijn dat het goed ging! En de foto's zien er lekker ontspannen uit.
Lekker opbouwen met zonder zadel rijden en telkens een stukje langer dat je paardje er ook aan gaat wennen,
en dan kan je er na een paar keer misschien wel op zonder eerst met zadel te rijden. :D ;)
of doe je dat sowieso altijd? (weet natuurlijk niet hoe je paardje is hihi)