Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
aeolusnr1 schreef:Hallo ik heb jouw topic gelezen, en das behoorlijk lastig en uiteraard een hele tijd ook pijnlijk, en tjaaa je moet dan idd op zoek naar een oplossing.
Eerste vraag is natuurlijk wat is er mis met jouw fysieke toestand, heb je al controle laten uitvoeren naar rugproblemen, of fysio- , osteo-, of andere, en wat waren hun bevindingen ?
Ook het zadel wat op jouw paard ligt kan hier bij een rol spelen, maar ik begreep dat daar reeds naar gekeken wordt.
Ook jouw rijhouding, is van heel groot belang voor allerlei zaken, controle over het paard, balans, maar idd ook voor eventueel spieren die je gaat overbelasten door bv een scheve houding, die je dan onbewust heel de tijd probeert te compenseren, hierbij is een heel goeie instructeur paardrijden van groot belang.
Nu zijn er nog andere factoren die van belang kunnen zijn, paardrijden is iets dat al heel veel jaren door mensen wordt gedaan, maar in vroeger tijden was het eigenlijk een bijna uitsluitend mannelijke bezigheid, want in vroeger jaren was het niet echt sport maar werk.
Zadels zijn dus ontworpen voor een mannelijk persoon, ook nu nog in onze moderne wereld is dat nog steeds zo, en de anatomie, de bouw van een mannelijke heup is echt helemaal anders dan een vrouwelijke.
Ook bij fietsen zie je dat er zadels zijn voor mannen en andere speciaal voor vrouwen.
Ook zadels voor het paardrijden zijn er enkele merken die daar speciaal een vrouwelijke reeks bij hebben, dit is nog steeds eerder een uitzondering dan een regel, maar het bestaat dus echt wel.
Bij mensen die dus echt problemen ondervinden kan dit dan soms een grootte verbetering met zich mee brengen.
Je vertelde zelf ook dat ooit een soort Fysio , jouw het advies gaf om een smaller paard uit te zoeken, dat is zeker bij jouw probleem geval een noodzaak, en wat jij daar als commentaar op gaf begrijp ik echt niet, je zegt ik heb nu geen smaller paard, tjaaaa als je gezondheid, je fysieke toestand het zo niet toelaat, tjaa dan heb je gewoon geen andere mogelijkheid, dan moet je maar gaan uitkijken naar een smaller paard ter vervanging of mssn een paard erbij dan.
Hier moet je gewoon met redelijkheid en met verstand een keuze in gaan maken, enkel voortgaan op gegevens betreffende gevoelens, das hier zeker altijd een foute keuze, gezondheid gaat altijd voor.
Ik hoop je hiermee toch een beetje een uitleg te hebben kunnen aanbieden.
succes verder.
Ninx schreef:Oh ja: hoe meer ik draaf, hoe minder last ik heb....
Ik heb een ruin die heel geschikt is voor afstanden, dat is dan ook mijn grote droom.
Met hem moet ik dus veel draftraining doen, en dat houd ik dus langer vol dan stappen....
Ninx schreef:absque_dubio schreef:Tweede deel; ik kreeg op bokt van iemand de tip om naar gangenpaarden te kijken, bij mij helpt dir niet maar misschien bij jou wel?
Ik heb 2 IJslanders...Wel brede.... En over het algemeen zijn ze niet zo heel vreselijk breed. Maar ik heb het weer voorelkaar gekregen de breedste te vinden
janneke584 schreef:Ninx schreef:Oh ja: hoe meer ik draaf, hoe minder last ik heb....
Ik heb een ruin die heel geschikt is voor afstanden, dat is dan ook mijn grote droom.
Met hem moet ik dus veel draftraining doen, en dat houd ik dus langer vol dan stappen....
Ook dat is heel herkenbaar. Heel lang stappen is bijna niet te doen door de pijn.
Sandraa schreef:Nog een aanvulling, met type paard die het beste gaat bedoel ik dus de snelle en vlakke haflingers/fjorden etc. De paarden met veel "elastiek" of juist de flegmatieke kastelen zijn funest
Sandraa schreef:Nog een aanvulling, met type paard die het beste gaat bedoel ik dus de snelle en vlakke haflingers/fjorden etc. De paarden met veel "elastiek" of juist de flegmatieke kastelen zijn funest