Dressuurfjord Vera (M2) een maand later: zoek de verschillen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 10:31

sjouk_L schreef:
Ziet er goed uit hoor! Achterbeen wordt ik inderdaad ook blij van, kan menig kwpner in het M2 nog van leren. Voor wat betreft je contragalop. Wat je heel vaak ziet, en dat lijkt jou fjord ook een beetje te doen. Dat is dat ze het hoofd netjes ook in contrastelling houden, maar dan eigenlijk over er binneschouder naar binnen vallen. Dit kan het achterbeen dan niet bijhouden en dan vallen ze eigenlijk uit elkaar.

Wat ik van mij instructeur altijd moest was het paard minder stelling laten aannemen en dan zeer specifiek de schouder recht voor het achterbeen zetten. Of zelfs de schouder iets meer naar de bakrand laten neigen, zodat je als het ware een soort schouderbinnewaarts rijdt, maar dan dus omgekeerd, omdat je galop op "omgekeerd"is. Even voorbeeldje. Als je rechtsom contragalop rijdt, heb je de linkergalop. Dan mag de schouder dus niet naar rechts, maar deze moet naar links, alsof je schouderbinnenwaarts links rijdt. Maar je rijdt dan natuurlijk nog wel rechtsom die contragalop.

Op de rechte lijn rijdt je dan bijna schouderbinnenwaarts, in de wending natuurlijk minder, maar probeer wel de schouder naar buiten voor de achterhand te houden. Dit zullen ze dan eerst heel lastig vinden, maar zodra dit goed gaat en je gaat je contragalop ook weer met iets contrastelling rijden zal je zien dat het achterbeen dan wel mee wil.

Ga ik eens proberen :) Zijgangen onder allerlei omstandigheden rijden worden ze sowieso sterker van dus het kan zeker geen kwaad :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 10:33

Tabaluga12 schreef:
Wederom fantastische foto's!! Contragalop komt vanzelf, blijven trainen dan wordt ze vanzelf sterkter. En wat heb jij een fantastische mooie zit. Ik denk dat jij nog ver gaat komen (of dat nou met Vera is of met een ander paard) En ik ben echt verliefd op die knappe fjord!!!

Thx! Is wel de bedoeling om ver te komen dus dat is leuk om te horen :D
En ik ben zelf ook wel een beetje verliefd hoor, mn vriend wordt er soms jaloers van :P

Anoniem

Re: Dressuurfjord Vera (M2) een maand later: zoek de verschillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:38

Ziet er goed uit, gaat al mooi bergop. Blijf wel opletten dat je je luchtigheid behoud aan de voorkant, soms wordt ze nog wat sterk(of jij), probeer dan door te sluiten en weer die ontspanning op te zoeken.

Met de contra, probeer haar zo recht mogelijk te houden en blijf zelf ook luchtig denken. Het lijkt of je ook iets verkrampt waardoor je haar alleen maar tegenwerkt. Leg desnoods je tempo iets hoger zodat ze iets fijner kan doorspringen wanneer het moeilijk wordt, als je merkt dat het beter gaat sluit je weer een klein stukje door.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 11:00

orion456 schreef:
zeker al hele verbetering weer wat op de fotos te zien is. Leuk dat je dat ook zo goed voelt binnen een maand al die verbetering.
Wat sommigen hier adviseren om de teugels wat losser te laten en haar meer ruimte te geven.....dat zou ik niet doen. Je geeft zelf al aan dat ze makkelijk uit elkaar valt, dus dan moet je haar niet meer ruimte geven, zeker niet in galop, want dan krijg je snel dat ze in 2 of 3 delen gaan galopperen. Om de galop te verbeteren, veel tempowisselingen rijden op de rechte lijn op de binnenhoefslag. Goede oefening voor rechtrichten en achterbeen wordt sterker door de tempowisselingen. Ook goede oefening om achterbeen sterker te maken in de galop, is op een volte de achterhand wat naar binnen laten komen (stelling en buiging naar wending van de volte behouden) en beginnen met een soort arbeidspirouette. Krijg je betere sprong van en dus sterker achterbeen. Voor de contragalop.....begin makkelijk... ga eerst van hand veranderen en rij op de hoefslag een stukje door in contragalop (makkelijkste) en ga dan in draf over voor de hoek. Probeer een keer een gebroken lijn 5m. Als die oefeningen allemaal goed gaan (red. ze blijft goed doorspringen met voldoende sprong) ga je de oefeningen steeds moeilijker maken. Gebroken lijn 10m. van hand veranderen en 1 hoek meepakken, daarna een heel rondje. Daarna volte contragalop. Dit heeeel veel oefenen, dan wordt ze er ook steeds beter in en sterker. Door veel contragalop te oefenen zul je ook merken dat je balans steeds beter wordt.
Zoals hier ook al gezegd werd, let erop in de contra dat je niet te veel stelling aanneemt en op de rechte lijnen zelfs helemaal rechtstellen. Ik zou geen schouderbinnewaarts gaan rijden in de contra wat hier ook gezegd werd, dan leer je je paard om in de contragalop stelling en buiging naar de andere kant aan te nemen zonder om te springen naar de andere galop. Mocht je verder willen komen......en met de galopwissels bezig gaan, krijg je daar moeite mee, omdat ze dan geleerd heeft om niet om te springen bij het omstellen. Terwijl voor de wissels ga je leren om naar andere stelling en buiging om te stellen en dan de hulp voor de andere galop erbij te doen, de wissel moet gaan springen.

dat is handig om te weten want mn "ultieme droom" :P met Vera is om Z2 te halen :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 11:40

Even een update: Inmiddels gaat de contragalop alweer een stuk beter. Echt bizar, het gaat nu zo onwijs hard ineens! Het lijkt wel per week met sprongen vooruit te gaan! Om dit te laten zien plaats ik maar even wat foto's van afgelopen zondag:

Als eerste de contragalop:

Afbeelding

Afbeelding

Verder is die extra druk op de teugels die ik noemde, waarvan ik al aangaf dat dat even nodig was om er doorheen te komen, niet meer nodig. Ze heeft zelfs meer zelfhouding gekregen. Ook heb ik altijd al wel gedacht dat er een leuk voorbeen in zou kunnen zitten, die komt er nu sinds kort ook stukjes al uit :) Heb daar niet echt goede foto's van, maar ik voel het wel:

Afbeelding

Afbeelding

En hier dan!!:

Afbeelding

Ze is nu alweer vlugger geworden, ook in het achterbeen. Soms heb ik zelf het gevoel dat het achterbeen even het voorbeen voorbij gaat qua snelheid (klinkt dat raar?? :P ) Zegmaar een beetje wat ze soms een "elektrisch achterbeen" noemen. Zover zijn we natuurlijk nog niet, maar ik voel soms wel hem er heel vlug even ondertrekken. Je ziet dat gevoel ook op sommige foto's terug: (ik weet dat ze hier wat te diep is)

Afbeelding

Ze wordt wel lekker los van af en toe een paar pasjes wat te diep:

Afbeelding

We pakken nu vaker af en toe een appuyementje mee om alvast te oefenen voor de Z :P En nu hoeft mijn buitenbeen niet zo ver meer naar achteren als in het begin, dus dat gaat ook beter:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En travers gaat ook goed:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze kan zich nu ook makkelijker verkorten en verlengen in het lijf, dus dan wordt de draf mooier van (explosiever zegmaar, als je weg en terug gaat rijden). Dat verkorten zie je oa hier:

Afbeelding

Afbeelding

Verzamelde galop:

http://imageshack.us/a/img22/2875/6ed8.jpg
http://imageshack.us/a/img7/3618/kv1o.jpg

Hier nog achterwaarts:

http://imageshack.us/a/img706/3323/ncl0.jpg

En keertwending:

http://imageshack.us/a/img153/6237/bzs1.jpg

En als laatste halthouden en groeten:

http://imageshack.us/a/img845/9348/r8kk.jpg

Ik heb nog wel 100 mooie fotos, maar dit lijkt me wel genoeg om een beeld te vormen van hoe snel ze alweer verbeterd is :D
Laatst bijgewerkt door Sica op 27-06-13 22:19, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Maximaal 15 zichtbare foto's, heb de rest in link gezet

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 11:42

Joolien schreef:
Ziet er goed uit, gaat al mooi bergop. Blijf wel opletten dat je je luchtigheid behoud aan de voorkant, soms wordt ze nog wat sterk(of jij), probeer dan door te sluiten en weer die ontspanning op te zoeken.

Met de contra, probeer haar zo recht mogelijk te houden en blijf zelf ook luchtig denken. Het lijkt of je ook iets verkrampt waardoor je haar alleen maar tegenwerkt. Leg desnoods je tempo iets hoger zodat ze iets fijner kan doorspringen wanneer het moeilijk wordt, als je merkt dat het beter gaat sluit je weer een klein stukje door.

Ja vooruit is een goede inderdaad, want ik wil haar niet leren om over te springen als het moeilijk wordt :P

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 13:16

orion456 schreef:
Ik zou geen schouderbinnewaarts gaan rijden in de contra wat hier ook gezegd werd, dan leer je je paard om in de contragalop stelling en buiging naar de andere kant aan te nemen zonder om te springen naar de andere galop. Mocht je verder willen komen......en met de galopwissels bezig gaan, krijg je daar moeite mee, omdat ze dan geleerd heeft om niet om te springen bij het omstellen. Terwijl voor de wissels ga je leren om naar andere stelling en buiging om te stellen en dan de hulp voor de andere galop erbij te doen, de wissel moet gaan springen.

Ik denk trouwens dat jij denkt dat er gezegd wordt dat je bijvoorbeeld in de linkergalop op de rechterhand rijdt en dan schouderbinnenwaarts naar rechts, maar dat werd volgens mij niet bedoeld met die tip. Het ging om linkergalop op de rechterhand en dan schouderbinnenwaarts naar rechts. Nu ik er nog eens over nadenk :P Dus dan heb je dat probleem wat jij zegt over die wissels helemaal niet, want het paard wordt niet omgesteld naar de andere kant, hij behoudt gewoon de contrastelling..

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:31

@Dorine92, Zoals jij omschrijft is inderdaad zoals ik bedoelde. Dus inderdaad je hebt het probleem met omstellen niet. Omstellen zoals orion456 bedoeld lijkt mij inderdaad niet handig. Alleen als je inderdaad wél een wissel wil springen moet je omstellen.

Zoals ik inderdaad bedoelde maak je het paard echt sterken in de contragalop.

Ik moet zeggen dat ik de laatste fotoreeks ook weer top vind! Superknap hoor. Contra galop wordt inderdaad al veel fijner. Dat komt waarschijnlijk ook grotendeels doordat je zelf denkt aan rechtstellen en dan zelf ook automatisch beter gaat zitten Super hoor!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 21:20

Dank je! :) Ja en het is gewoon toch ook een kwestie van kilometers maken. Als je het vaker oefent, wordt ze sterker, gaat het beter, kun je nog beter oefenen, wordt ze weer sterker, etc..

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:00

Duidelijk...haha. Het is ook lastig uitleggen zo op papier zonder een plaatje te zien van het paard.
Leuk dat je zo veel en snel vooruitgang voelt. Geeft mij altijd nog meer motivatie om lekker verder te gaan en dingen weer uit te proberen.
Appuyementen zijn goede oefening voor buiging en draagkracht van achter, dus ga lekker oefenen daarmee zou ik zeggen. Ik weet niet meer of ik al gezegd heb, maar je kunt ook in de contragalop veel tempowisselingen gaan rijden op de rechte lijn. Succes.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 14:22

orion456 schreef:
Duidelijk...haha. Het is ook lastig uitleggen zo op papier zonder een plaatje te zien van het paard.
Leuk dat je zo veel en snel vooruitgang voelt. Geeft mij altijd nog meer motivatie om lekker verder te gaan en dingen weer uit te proberen.
Appuyementen zijn goede oefening voor buiging en draagkracht van achter, dus ga lekker oefenen daarmee zou ik zeggen. Ik weet niet meer of ik al gezegd heb, maar je kunt ook in de contragalop veel tempowisselingen gaan rijden op de rechte lijn. Succes.

Ja die tempowisselingen heb ik toevallig gisteren met mn instructrice aan gewerkt :)
En idd zolang er vooruitgang is, is er motivatie.. :D

Heidi95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:50

Ik heb niet veel toe te voegen aan de mensen boven mij, maar vind je paardje zo gaaf dat ik dat even kwijt moest haha ;)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 16:51

Heidi95 schreef:
Ik heb niet veel toe te voegen aan de mensen boven mij, maar vind je paardje zo gaaf dat ik dat even kwijt moest haha ;)

Hihi vind ik zelf ook :)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:25

Dorine92 schreef:
dat is handig om te weten want mn "ultieme droom" :P met Vera is om Z2 te halen :D

Dat ga je ook wel halen hoor :j
Vera heeft meer dan genoeg kwaliteiten en als ik zie hoe jullie nu in korte tijd vooruit gegaan zijn!

Wat betreft de contragalop.. zorg dat ze goed na blijft geven.
Soms moet je even iets duidelijker tegen haar blijven zodat ze echt over de rug blijft gaan.
Als je dat voor elkaar hebt lekker wat schakels meenemen, wordt ze nog weer sterker van.

Je ziet er nu ook mooier op vind ik! Veel meer 1 geheel!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 14:30

Kelly_Taco schreef:
Dorine92 schreef:

Dat ga je ook wel halen hoor :j
Vera heeft meer dan genoeg kwaliteiten en als ik zie hoe jullie nu in korte tijd vooruit gegaan zijn!

Wat betreft de contragalop.. zorg dat ze goed na blijft geven.
Soms moet je even iets duidelijker tegen haar blijven zodat ze echt over de rug blijft gaan.
Als je dat voor elkaar hebt lekker wat schakels meenemen, wordt ze nog weer sterker van.

Je ziet er nu ook mooier op vind ik! Veel meer 1 geheel!

Dank je! :D
Ik ben nu sowieso van plan om heel veel aan de galop te gaan werken, want in het Z moeten de galop-stap overgangen op de rechte lijn en dat is toch moeilijker dan vanuit de bocht.. En aangezien we vrijdag weer 2 winstpunten hadden (op 1 puntje na zelfs bijna 3 als mevrouw niet compleet in staking was gegaan bij 1 keertwending met als resultaat een 3 ) staat de teller op 6 dus dan moeten we wel echt voor het Z gaan trainen.
En Z2.. ik hoop dat het lukt (en dat ze niet verkocht wordt)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 14:26

Dank je :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 18:17

Jaja niet teveel te vreten geven en goed trainen :D

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 09:48

Ik had jullie gezien in Heiloo met losrijden!
Het zag er erg netjes uit en ik vind je er ook mooi opzitten :)
Nog gefeliciteerd met je punten en prijs!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 10:23

Evy schreef:
Ik had jullie gezien in Heiloo met losrijden!
Het zag er erg netjes uit en ik vind je er ook mooi opzitten :)
Nog gefeliciteerd met je punten en prijs!

Ja klopt! Dank je! Nog 2 dan mogen we Z :) Hoop die laatste 2 woensdag te halen.. Daarna krijgt Vera ruim 2 weken vakantie en dan gaan we trainen voor het Z :D

sellesob

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 10:06

Ziet er beter uit ! je steekt je been niet meer zo af en dit geeft ook een mooier beeld. veel succes jullie komen er wel !