sjouk_L schreef:Ziet er goed uit hoor! Achterbeen wordt ik inderdaad ook blij van, kan menig kwpner in het M2 nog van leren. Voor wat betreft je contragalop. Wat je heel vaak ziet, en dat lijkt jou fjord ook een beetje te doen. Dat is dat ze het hoofd netjes ook in contrastelling houden, maar dan eigenlijk over er binneschouder naar binnen vallen. Dit kan het achterbeen dan niet bijhouden en dan vallen ze eigenlijk uit elkaar.
Wat ik van mij instructeur altijd moest was het paard minder stelling laten aannemen en dan zeer specifiek de schouder recht voor het achterbeen zetten. Of zelfs de schouder iets meer naar de bakrand laten neigen, zodat je als het ware een soort schouderbinnewaarts rijdt, maar dan dus omgekeerd, omdat je galop op "omgekeerd"is. Even voorbeeldje. Als je rechtsom contragalop rijdt, heb je de linkergalop. Dan mag de schouder dus niet naar rechts, maar deze moet naar links, alsof je schouderbinnenwaarts links rijdt. Maar je rijdt dan natuurlijk nog wel rechtsom die contragalop.
Op de rechte lijn rijdt je dan bijna schouderbinnenwaarts, in de wending natuurlijk minder, maar probeer wel de schouder naar buiten voor de achterhand te houden. Dit zullen ze dan eerst heel lastig vinden, maar zodra dit goed gaat en je gaat je contragalop ook weer met iets contrastelling rijden zal je zien dat het achterbeen dan wel mee wil.
Ga ik eens proberen
Zijgangen onder allerlei omstandigheden rijden worden ze sowieso sterker van dus het kan zeker geen kwaad