Rolletjesbit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Rolletjesbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:38

een rolletjesbit is wel degelijk een scherper bit. Het koper zal reageren met speeksel en geeft een naar gevoel.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:43

Koper reageert met speeksel en geeft een naar gevoel? Heb ik echt nog NOOIT eerder gehoord. Dit buiten het "rolletjes" gebeuren, want er zijn wel meer bitten met koperen elementen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:45

probeer het eens terpetijn! Koper op een metalen vulling.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:52

Het zit hem in dit bit vooral in de 2 metalen.
Probeer eens aluminium tussen je kiezen (of eigenlijk werkt dat beter met vullingen) en voel wat een paard met een rolletjesbit voelt.
En dat is wel een naar gevoel te noemen ja.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:06

Is een bakerpraatje, en beetje flauwe vergelijking: bitten zijn en nooit van aluminium.
Als je zelf kiesvullingen hebt met dat ouderwetse kwikgebeuren, krijg je zeker een reactie op "zilverpapier" e.d..
Paarden hebben geen vullingen.
Heeft totaal niets met koperlegering te maken, want als ik dat koper van het reservebit van mijn paard op mijn kies-vuillingendruk, gebeurt er dus NIETS. Nul komma nul.

Met rolletjes die het bit al dan niet heeft dit al in geheel niets te maken, want dat is meer een technische kwestie.

Men heeft qua koper(legering) want in de meeste bitten die een "koper"onderdeel hebben, is dat natuurlijk geen 100% koper, maar slechts is het koper er een procentueel klein onderdeel van (anders zou het bolletje, de rol, het bit, veel te zacht zijn!).

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:01

Sommige bitten hebben wel degelijk rolletjes om mee te spelen, maar misschien niet ht bit dat TS bedoelt. Dat koper een naar gevoel geeft klopt ook niet helemaal. Het kan wel, als het bit niet goed schoon wordt gehouden, door koper oxidatie kopergroen worden en dat is giftig. De rede dat koper wordt gebruikt is dat het sneller op de temperatuur van de mond van het paard is. Maar is te zacht om in de pure vo gebruikt te worden.

Een sweet iron bit zou ook nog een optie kunnen zijn trouwens!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:19

Dat je als je het erop druk geen reactie krijgt lijkt me logisch, het dit wrijven de 2 metalen tegen elkaar.
Ooit scheikunde gehad? Het is namelijk met het grootste gemak in de scheikunde te zien ;).

Aluminium was een vergelijking: als stof a en b met elkaar reageren en c en d, betekend het nog niet dat a en c ook reageren.
Als het zo makkelijk was zou het fijn zijn.

Vissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:35

Ben geen bitjes kenner hoor dat ten eerste...

Maar ik heb een soort gelijk bit als in deze link: http://www.hghruitersport.nl/a-18606127 ... weet-iron/

Een tijdje geleden bij V Rijs gekocht. Was toen 20 euro (Dan wil je nog wel is wat proberen)
Kan die ik heb niet vinden op internet weet ook niet welk merk hij is.....
Is een dubbel gebroken watertrens met 2 kleuren koper. De lange stukken zijn zwart en het midden stuk is koper kleur. Is denk 14 mm dik.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 08:24

Ik heb het er gisteren eens goed met mijn instructrice over gehad en ga het proberen met het rolletjesbit. Het is een D-trens en iets dunner dan mijn bit van nu. Ik heb even niks anders en de rolletjes zitten er nu eenmaal op maar ze gaf aan dat dat niet zoveel uitmaakt. De reden dat ik dit ga proberen, is omdat mijn instructrice me gisteren vertelde dat ik dit probleem niét zelf heb gecreeërd. Dit paard liep al zo toen ik hem ging bijrijden. Omdat ik pas sinds kort les heb, heb ik in de tussentijd mijn houding helemaal naar hem aangepast. Aangezien ik van mezelf (op andere paarden) een hele nette houding heb en ook absoluut niet hard in mijn hand ben (volgens haar, ik dacht altijd dat ik te hard was maar niet dus), vond zij het het proberen waard.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:05

Hopelijk werpt het snel zijn vruchten af! En goed dat je eerst het probleem bij jezelf hebt gezocht. Succes en laat even weten hoe het gaat. :)

JRS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:50

Sprenger heeft een Test- Center, daar kun je verschillende bitten proberen.
Werkt heel prettig, wanneer je niet tevreden bent kun je een ander bit proberen.
Op de site van Sprenger kun je via een zoek programma de dichtsbijzijnde ruitersportzaak vinden welke een Sprenger Test Center heeft.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 09:21

Voor de mensen die het leuk vinden, even een update. Ik rij nu een aantal weken met de D-trens met rolletjes. Ik merk verschil omdat paard nu minder doordramt en op een halve ophouding terug wil komen.

Hij hangt alleen nog steeds verschrikkelijk. Ik ben bezig met heel veel op mijn zit rijden, maar zodra ik m dan weer oppak hangt hij weer. Hij kan geen contact hebben zonder te hangen. Ik ben hem ook gaan longeren met kaptoom zodat hij niets heeft om op te hangen, hier loopt hij heel lekker ontspannen en gebruikt zijn achterhand goed. Ik gebruik hierbij ook balkjes zodat hij zijn benen wat meer moet optillen.

Het hangen is dus nog steeds heel erg..