Slofteugel gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 10:11

Simpelman schreef:
Met mijn post probeer ik TS uit te dagen om te gaan zoeken naar andere oplossingen dan die van het gebruik van kracht.

Het gebruik van kracht tegen paarden is per definitie niet slim, zij zijn nl véél sterker en zullen binnen dit kader op den duur altijd winnen.
Zélfs als de ruiter met alle mogelijke hulpmiddelen een tijdelijke overwinning behaalt verliest hij het onvoorwaardelijke vertrouwen van het paard.

Waar is de vindt ik leuk knop?

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 10:11

Ik zou eerst uitzoeken waarom hij sterk word.

Meestal is het een uiting van pijn namelijk, en dan ga je hem nog meer pijn doen om zich aan jou te onderwerpen.
Persoonlijk zou ik alles na lopen

Tandarts, fysiotherapuit etc etc etc

geerke

Re: Slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 10:17

een slof als begrenser is prima....ook is het goed om eerst te zorgen dat de basis goed zit.
Maar zelf een paard met een goede basis kan sterk worden.
Dan helpt een goed gesprek niet.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 10:22

Anoeska schreef:
Iedereen moet het aanpakken zoals het voor hen prettig is. Ik ben van mening dat je nog zo lang binnen de hekjes dressuurmatig kan oefenen. Maar je moet een keer voor het eerst naar buiten, en dan is het toch een beetje anders.

Ik heb een totaal verreden paard gehad een paar jaar geleden. Binnen ging alles prima. Op wedstrijden liepen de winstpunten binnen. Maar het probleem zat buiten. Als ze de wijde wereld zag, gingen de kaken op elkaar en was ze niet meer te remmen. Gewoon blijven stappen was niks aan de hand, maar draven werd dribbelen en galopperen werd rennen. Dus hielden de eerdere eigenaren haar gewoon binnen, en daarmee werd buiten nog spannender.

Ik heb de eerste keer met een slof gereden, daarna een tijdje met thiedeman, en na een paar jaartjes kon ik met de armen wijd door het bos galopperen. Het heeft bloed, zweet en tranen en heel veel geduld gekost. Maar, mede dankzij wat hulp(teugels) konden we na een tijdje relaxt naar buiten.

Ik ben voor hulpteugels, wanneer ze een middel zijn om een doel te bereiken. En dus ook na een (korte) periode van gebruik weer af kunnen.

amen.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 10:37

Jullie willen een gevolg bestrijden zonder dat je weet wat de daadwerkelijke oorzaak is van het probleem.

Ik vind dat zonde van zowel paard als ruiter.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 10:49

Sonador schreef:
Jullie willen een gevolg bestrijden zonder dat je weet wat de daadwerkelijke oorzaak is van het probleem.

Ik vind dat zonde van zowel paard als ruiter.

veel paarden zijn buiten gewoon anders dan in de bak.Lijkt mij heel normaal.
Je kunt dus wel in de bak oefenen dat de basis in orde is maar je kunt nooit het 'buiten' oefenen in de bak.
Daar zal je toch echt voor naar buiten moeten.
Desnoods met een slof voor de veiiligheid in het begin.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:15

Nogmaals als je vertrouwen krijgt door een slof lijkt mij er niets mis mee.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:43

Jullie (of mischien ikzelf) :o halen 2 dingen door elkaar heen, namelijk het buitenrijden vs dresuurmatig trainen.

Een voorbeeld voor dresuurmatig trainen in een rijbak:

Als een paard sterk word, en hij pakt het bit vast en gaat ervan door.
Dan geeft het paard iets aan, zo van: "hey baasje, mijn rug doet zeer en ik kan fysiek niet doen wat je vraagt"

En je gaat vervolgens naar een slofteugel toe, dat is gewoonweg niet gezond met alle gevolgen van dien.

Daarom opper ik ook, eerst de oorzak vinden en dat oplossen.
Als je 100% zeker weet dat je de oorzaak hebt weggenomen en het "euvel" blijft dan.
Dan kan je idd een slofteugel gebruiken om daarmee aan te geven, van: "hey paard kijk je kan wel ....."

Als een paard tijdens het buitenrijden onwijs sterk is, omdat hij angstig is, is weer een totaal ander argument.
Mij m.i doet een paard niet voor niets een bit vastpakken, en geeft hij aan dat hij iets heeft.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:50

Ik denk dat juist jij het door elkaar haalt. Als een paard dressuurmatig helemaal onder controle is, niets mis mee is, en in de omgang goed opgevoed is, dan is er buiten ook niets mee aan de hand. En zo versta ik het probleem van TS.

Wat er wel aan de hand is, is dat het paard gewoon reageert op alle prikkels die hij niet is gewend. Een paard is geen robot.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:53

Een paar pakt niet zomaar een bit vast en gaat ervan door telkens.

Prikkels of geen prikkels, ik zou eerst echt willen weten wat er aan de hand is voordat ik er een hulpteugel aan hang.
Want dan maak je er JUIST een robot van!

Hij geeft nu juist aan dat er iets is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:04

Hoezo maak je er dan een robot van?

Een paard kan ''gewoon'' schrikken, zonder dat er iets aan de hand hoeft te zijn. Natuurlijk werk je ernaar om het paard zo fijn mogelijk buiten te kunnen rijden, maar je zal toch echt buiten moeten rijden om te oefenen. Je kan nog zo veel schriktrainingen of controleoefeningen doen, je paard bij wijze van spreke eerst (al duurt het dan wel erg lang voor je naar buiten kan :')) dood parelliseren. De echte situaties zijn voor een paard anders. Er komen zoveel factoren bij.

De een schrikt en zet het op een rennen, de ander schrikt en gaat bijv. stilstaan. Op het moment dat het paard schrikt heb je (vaak) net wat meer controle met een hulpteugel, wat het veiliger maakt om het paard goed op te kunnen leiden.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:14

Ik kan het hier dmv typen niet goed verwoorden wat ik bedoel.

Ik vind dat je juist door een hulpteugel te gebruiken, en laten we eerlijk zijn de meeste gebruiken hem niet correct.
Dat je je paard omtovert in een dood dier wat totaal niet mag doen wat hij graag wil (in dit geval mischien wegrennen voor een prikkel, of pijn)

Als mijn paard zoiets doet, dan ga ik eerst beredeneren waarom hij dit doet.
En dan pas gepaste actie ondernemen, en als een hulpteugel de enigfste manier is, ok dan leg ik me erbij neer.

Maar ik kan hier nergens lezen wat nu de reden is van het vastpakken en wegrennen.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:24

Waarom moet er altijd een (lichamelijke) oorzaak / gebrek aan basis zijn als een paard op een buitenrit wat frisser, enthousiaster en onvoorspelbaarder wordt?
Ts: het gaat erom dat jij ontspannen op je paard zit. Als het daarbij helpt een hulpteugel achter de hand te hebben, zou ik dat gewoon doen.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:34

Ikeje schreef:
Waarom moet er altijd een (lichamelijke) oorzaak / gebrek aan basis zijn als een paard op een buitenrit wat frisser, enthousiaster en onvoorspelbaarder wordt?

Leg mij nu eens uit waar de logica zit in:
Hij is fris dus hangen we er maar een slofteugel aan!

Waarom mag een paard niet enthousiast en of angstig zijn?
Waarom moet hij dan aan ons onderwerpen dmv die slofteugel?

Je gebruikt de slofteugel omdat je dus geen kracht genoeg hebt, om hem terug te krijgen?
Maar mischien kan je een paard er ook wel "eruit" krijgen zonder kracht te gebruiken?

Chips ik ben wel erg fel vandaag :P
Komt omdat ikzelf ook een grote fout heb gemaakt met ons paard door niet te luisteren naar wat zij probeerde te vertellen :(
Laatst bijgewerkt door Sonador op 11-06-13 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:50

Joh, een paard kan buiten prima frisser zijn hoor. Mooi voorbeeld met de merrie die ik rijd. Ze hebben een tijdje aan de wei langs de weg gestaan. Kwam er dan een auto langs, niks aan de hand. Nu ging ik laatst met haar aan de hand stappen en er kwam een auto aan (we stonden precies aan de andere kant van het hekje op 2 meter afstand van diezelfde wei als waar ze in stond) en toen schrok ze. Nu reed die auto wel flink door en door de berm heen, wat natuurlijk een ander geluid maakte, maar er rijden wel vaker op die weg auto's door de berm als er een tegenligger aankomt.

Nog een mooi voorbeeld: Op het paard met een ervaren paard zijn de bordjes die bij de ingang van het bos staan niet eng. Aan de hand zijn diezelfde bordjes ook niet eng. Maar als ik erop zit vreten die bordjes haar op.

Oh wacht, ik weet er nog 1! Als ik mijn paard naar het andere pad leidt (wat ook naar de stallen toegaat en waar ze dus vaak zat heeft gelopen), dan gaat ze zichzelf al helemaal opfokken omdat ze weet dat we naar buiten gaan. Dan begint ze al met snuiven en zichzelf oppompen. Ze blijft wel goed handelbaar hoor, maar toch. Terwijl ze daarvoor al een uur gelopen heeft en helemaal in het zweet gewerkt is, zodra ze door krijgt dat we naar buiten gaan is alle moeheid alweer vergeten.

Dus: TS, als jij je veiliger voelt met een slofteugel kan je hem zeker gewoon erbij pakken. Als je hem niet nodig hebt is dat heel fijn, maar als je hem wel nodig hebt dan hangt hij er in ieder geval.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:51

Sonador schreef:
Ikeje schreef:

Komt omdat ikzelf ook een grote fout heb gemaakt met ons paard door niet te luisteren naar wat zij probeerde te vertellen :(

Ja als je het eng vindt dat hij fris is en helpt je vertrouwen, wat is er dan mis mee?
Paardrijden moet leuk en veilig blijven. Overigens betekent een slof niet meteen dat je hem met zijn kin op zn borst moet trekken.
Je kan het gebruiken om te begrenzen en bij mij werkt het vooral psychisch.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:00

Ik ben niet tegen het gebruik van een slof. Waar ik wel tegen ben is een slofteugel gebruiken uit onmacht of onkunde van de ruiter/amazone.

Een paard doet bepaalde dingen omdat het 1- verkeerd aangeleerd is geworden, 2- omdat het niet weet wat jij vraagt (Heeft het niet geleerd), 3 - omdat het pijn heeft of 4- omdat het een paard is.

In eerste instantie zou ik eens kijken naar het niveau van je paard. Wat kan hij wel en wat kan het niet. Hoelang is het beleerd. Zit de basis goed. etc.

Als je het al niet doet, begin eens met grondwerk ipv alleen maar kermisrondjes rijden in binnen- en buitenbak. Doe ook eens je paard Gymnastiseren Je zult dan merken dat het allemaal veel makkelijker gaat als men dan gaat rijden.

Er zullen ongetwijfeld meer tips en adviezen zijn en het is aan jou deze wel of niet te gebruiken. Hopelijk voel je je niet persoonlijk aangevallen door de diverse tips en adviezen en meningen ;)

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:07

Ik zou er inderdaad voor de zekerheid maar een slof aan hangen. Alleen maar mooi als je hem niet hoeft te gebruiken. En mocht ie inderdaad te sterk worden kan je nog ergens op terugvallen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:08

Ik heb ook een voorbeeld!
In de winter rijdt ik niet veel in het veld vanwege slechte ondergrond, maar als het een zondags beter is ga ik wel wandelen. Het probleem is niet dat mijn paard bokt/steigert omdat hij fris staat, hij komt immers genoeg buiten. Hij loopt dan gewoon heel graag. Zo een wandeling, was hij al de hele weg braaf geweest en mooi te controleren, mocht hij van mij een galopje doen op een mooie rechte weg. Na 20 passen stuift hij ervandoor ik laat hem in eerste instantie doen, gevaar is er niet. Tot ik een tegenligger zie, op dat moment had hij al zo'n serieus tempo dat ik hem niet meer op 2 pinkjes terug kreeg. Ik had het geluk dat ik kon stoppen op het veld mbv een volte. Maar wat als dat niet kon? Dan was een extra hulpje voor de stop wel handig geweest.

Ik heb nooit naar hulpteugels gegrepen omdat mijn paard dat niet nodig heeft in de piste en om het alleen voor die enkele keren in de winter te kopen zonde is van mijn geld en omdat ik weet dat ik remmingsmogelijkheden heb. Ik begrijp TS dus goed dat ze er uit voorzorg iets bij wil hebben wat ze misschien zelf niet moet gebruiken en na enkele keren zelfs gewoon thuis kan laten. Gewoon voor haar veiligheid en die van mede weggebruikers.

Wanneer je met een jong paard op de weg kunt hangt van paard tot paard af. Ik ken mensen die hun paarden in het veld verder opleren ipv de piste. Ik zou dus niet weten waarom niet.

Anpommetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:13

als je vertrouwen op bouwt, door inderdaad rustig buiten te gaan stappen en oefenen, kun je dat onvoorwaardelijke vertrouwen behouden.. Maar ik zie ook geen probleem om een slof teugel erbij te hangen als dat voor jou een veiliger gevoel geeft, als je er maar paardvriendelijk mee omgaat! ;)

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:26

Ik snap nog steeds niet hoe jullie een paard vertrouwen willen geven, dmv van het gebruik van kracht.

Je geeft hem m.i. geen vertrouwen. Je bent dan meer bezig met onderwerpen.
Ook niks mis mee opzich, maar dat is dan weer een andere benadering.
Laatst bijgewerkt door Sonador op 11-06-13 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:27

Een verhaaltje: een echt praktijkvoorbeeld, van hoe dingen werken bij een paard.
Voor wie na kan denken vindt hier alle argumenten voor en tegen het gebruik van bv een slofteugel zoals TS voorstelt.

Een manegepaard, een grote gezonde sterke tuigpaard ruin met veel bravoure, werkt 3 uur per dag, 6 dagen per week, 18 ruiters per week.
Hij wil niet meer één bepaalde hoek van de manege door, hij is bang. Behoorlijk storend voor een manege dit gedrag daar hij dus per dag een 100 keer of meer de "lessen" verstoord in alle gangen, door 12 m voor de hoek af te wenden naar de andere zijde.
In een aantal maanden van geëtter, slaan, schreeuwen, wordt de druk opgevoerd tot geweld. Veel verschillende experts hebben zich er aan gewaagd met als resultaat nul, nooit van zijn leven gaat hij de hoek in met niemand. De overblijvende oplossing is de slager...
Het probleem werd opgelost door één ruiter in 3 sessies van 15/20 minuten.
1/ een écht contact leggen door rustig voelend te poetsen en te masseren, échte aandacht, rustig de dominantie installeren 15 min
2/ vervolgens in het zadel zonder enige dwang zo ver in de richting van het gevaar gaan als dat het paard tolereert, het paard hiervoor zeer uitbundig te prijzen, wég gaan van het gevaar rustig een ander grapje doen, het gevaar opnieuw benaderen, niet verder dan kan zonder dwang, prijzen, einde van de les, slapen gaan.
3/volgende sessie, volgende dag(belangrijk), idem als 1 en 2
paard gaat door de hoek.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:28

Sonador schreef:
Ik snap nog steeds niet hoe jullie een paard vertrouwen willen geven, dmv van het gebruik van kracht.

Je geeft hem m.i. geen vertrouwen. Je bent dan meer bezig met onderwerpen.
Ook niks mis mee opzich, maar dat is dan weer een andere benadering.

Jij blijft er maar vanuit gaan dat de slof er strak aangaat.
Het gaat om je eigen vertrouwen en als dat groeit kan je dat ook aan je paard geven.

Ben het er helemaal mee eens dat als je zijn kin op zijn borst ermee trekt en het bos ingaat dat hij daar geen vertrouwen van zal krijgen.
Maar waarom ga je er vanuit dat dit gebeurt?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:35

Sonador schreef:
Ikeje schreef:

Waarom mag een paard niet enthousiast en of angstig zijn?
Waarom moet hij dan aan ons onderwerpen dmv die slofteugel?

Je gebruikt de slofteugel omdat je dus geen kracht genoeg hebt, om hem terug te krijgen?
Maar mischien kan je een paard er ook wel "eruit" krijgen zonder kracht te gebruiken?

Ik zeg niet dat een paard niet enthousiast of fris mag zijn. Als je op een bospad of in een weiland zit heb je over het algemeen genoeg tijd om het paard 'eruit' te krijgen. Maar als je langs een weg moet, of door een tractor wordt gepasseerd is die tijd er niet altijd. En dan liever even zijn kin op zijn borst zoals hier wordt geroepen (al zie ik niet in waarom je er gelijk aan zou moeten blijven hangen). Topicstarter klinkt niet als iemand die de slof zal gebruiken om haar paard ook op buitenrit in de krul te kunnen trekken, als zij het een prettiger idee vind, waarom niet. De enige manier om een fris paard ontspannen te houden is als je er zelf met een prettig gevoel opzit, waarschijnlijk heb je dan die hele slof niet nodig, dus kan hij er na een paar ritjes weer vanaf.
Ik begrijp het dat je er van baalt dat je signalen van je paard hebt gemist, maar wordt er ook moe van dat er hier gedaan wordt alsof een paard altijd en in alle omstandigheden op je pinken en je zit zal reageren.
Zelf rijd ik nooit met slof, maar zou er niet over twijfelen er een om te hangen als ik hem nodig denk te hebben. Liever een keer zijn kin op zijn borst dan mijzelf, het paard en overige weggebruikers in gevaar te brengen.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:38

Simpelman schreef:
Een verhaaltje: een echt praktijkvoorbeeld, van hoe dingen werken bij een paard.
Voor wie na kan denken vindt hier alle argumenten voor en tegen het gebruik van bv een slofteugel zoals TS voorstelt.

Een manegepaard, een grote gezonde sterke tuigpaard ruin met veel bravoure, werkt 3 uur per dag, 6 dagen per week, 18 ruiters per week.
Hij wil niet meer één bepaalde hoek van de manege door, hij is bang. Behoorlijk storend voor een manege dit gedrag daar hij dus per dag een 100 keer of meer de "lessen" verstoord in alle gangen, door 12 m voor de hoek af te wenden naar de andere zijde.
In een aantal maanden van geëtter, slaan, schreeuwen, wordt de druk opgevoerd tot geweld. Veel verschillende experts hebben zich er aan gewaagd met als resultaat nul, nooit van zijn leven gaat hij de hoek in met niemand. De overblijvende oplossing is de slager...
Het probleem werd opgelost door één ruiter in 3 sessies van 15/20 minuten.
1/ een écht contact leggen door rustig voelend te poetsen en te masseren, échte aandacht, rustig de dominantie installeren 15 min
2/ vervolgens in het zadel zonder enige dwang zo ver in de richting van het gevaar gaan als dat het paard tolereert, het paard hiervoor zeer uitbundig te prijzen, wég gaan van het gevaar rustig een ander grapje doen, het gevaar opnieuw benaderen, niet verder dan kan zonder dwang, prijzen, einde van de les, slapen gaan.
3/volgende sessie, volgende dag(belangrijk), idem als 1 en 2
paard gaat door de hoek.

En drie weken later? Na 54 nieuwe ruiters? Mijn gok.. er is een andere hoek waar het paard niet meer doorheen gaat.
Ik zie niet zo goed in wat dit te maken heeft met de slofteugel van topicstarter. Of moet ze afstappen om hem te masseren, mocht hij aan de kletter gaan?