Niet stil blijven staan tijdens opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:52

ramona22 schreef:
is dat iemand haar even goed in de neus knijpt, dan blijft ze staan.

Huuuuu!!!!!

Er zijn veel overeenkomsten tussen mensen en paarden. We houden van wandelen, sporten, gymnastieken,
van gezelschap, van lekker eten, noem maar op.

Er zijn ook verschillen. Een paard heeft een immens kleine maag en geen galblaas (en kan toch gras verteren.)

Een ander verschil is een subtiel verschil in het strottenhoofd: een paardenkeel is alleen geschikt om diverse hinnikgeluiden mee te maken: een compleet A, E, I, O, U, AU, IJ etc. kan dat strottenhoofd niet.

En wat het strottenhoofd ook niet kan: lucht van de mond naar de luchtpijp en longen laten gaan.

Knijp je de neus dicht, krijgt het paard geen adem.

Vergelijk het, met als iemand jouw mond EN jouw neus dichtknijpt!!

(Ik snap best, dat het dier dan "heel zoet" blijft staan, maar ik snap ook, dat ze de eerstvolgende keer denkt "Oh, help, bah - gaan ze dadelijk weer zo naar doen, ik wil weg!!")

tinkersjakie

Re: Niet stil blijven staan tijdens opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 23:15

Wat iedereen zegt je moet hier even tijd voor vrijmaken en consequent zijn.
Had het zelfde en zo erg dat ik er naast stond te huilen...... Vanaf begin begonnen.
Eerst ernaast staan en teugels oppakken.... Dit was al een teken om te gaan lopen, dus terug....zei altijd wel "staan" erbij.
E belonen als het goed ging! Daarna trapje er naast. Elke keer weer terug tot dat ie netjes blijft staan. En weer belonen, dit deed ik dan wel met snoepjes.....maar echt alleen als ie echt bleef staan.
Dan ik zelf op trapje....weer zelfde verhaal. Elke keer terug zetten als niet goed ging. Daarna voet in de beugel...... En weer terug naar zijn plek als niet goed ging.......als ie op zijn plek goed bleef staan gebruikte ik de "staan".
En daarna opstappen. Als ie maar 1 been verzette ging ik opnieuw totdat het goed ging. En weer belonen.
Hier ging heel wat dagen inzitten en dit waren ook alleen maar dagen met deze training totdat het er gewoon inzat.
En nu. Zet hem op zijn plek waar ik wil opstappen, zeg af en toe nog "staan" en stap zo op, krijgt altijd nog een snoepje van me. Van beide kanten heb ik gelijk ook een strek oefening erbij gepakt.
Het gaat nu al jaren goed ook als ik op buitenrit ben en hij even naast een paaltje of iets anders hoog naast moet staan.

Maar ga hier apart tijd voor uitsteken en niet omdat je wil of moet rijden maar half half het doet. Je bent een paar dagen ervoor kwijt maar hebt daarna zoveel baat bij!