Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Princesj schreef:Simpelman, kun je dit onderbouwen? Want je wil voorwaarts neerwaarts -> paard zakt terug in tempo -> been en dat opvangen met weerstand biedende hand. Maar hoe kan dat als je zoveel lengte hebt? Ik kan me dit voorstellen in de oprichting, of bij rond en diep rijden, maar bij voorwaarts neerwaarts ga je hier toch nooit op tijd bijkomen?
BAStable schreef:Maar op het moment dat zij in verzet gaat, ben ik de hele ontspanning kwijt en loopt ze naar de sterren te koekeloeren.
Is het dan een kwestie van volhouden en de aanhouder wint? Of stapje terug nemen? Op dat moment kan ze enorm sterk worden en ben ik haar helemaal kwijt. Soms ben ik net op tijd en dan is ze wel op 2 pinken te rijden.
Simpelman schreef:Door hun bouw zijn Friezen minder gemakkelijk te rijden, ze zijn geselecteerd om te trekken.
Ze zetten door hun hoge halsaanzet heel gemakkelijk de rug vast en hebben wat korte achterbenen.
Door veel onervaren ruiters wordt de mooie krul die ze kunnen maken in de hals gezien als een kwaliteit het is echter in werkelijkheid een flinke handicap.
Bij het aanrijden moet je eerst de "zwakke" punten verbeteren.
Een Fries moet langere tijd lang en laag voorwaarts gereden worden.
Ze moeten eerst goed leren zich niet vast te zetten maar met een ontspannen bovenlijn voorwaarts te gaan.
Bovenstaande vraagt extra kracht van de achterbenen die door hun bouw doorgaans slecht bespierd zijn.
Om de kracht in de achterbenen te vergroten moeten langere tijd veel overgangen gereden worden, steeds met een ontspannen rug en een vallende hals en hééél veel voltes mét buiging.
Dit alles een aantal maanden in draf. Zeker 6 maanden stap en draf, niets anders. Voorwaarts neerwaarts.
De galop krijg je er als hij sterk genoeg geworden is gratis bij.
Simpelman schreef:Als ze omhoog komt blijf je weerstand bieden precies tot het moment dat je voelt dat ze nageeft en dan direct geef jij dan ook na, je ontspant je hand en geeft twee drie cm teugel.
In de eerste periode van de africhting ben je hier flink mee bezig.
Always quit at the right moment.
FriesWytske schreef:Simpelman schreef:Door hun bouw zijn Friezen minder gemakkelijk te rijden, ze zijn geselecteerd om te trekken.
Ze zetten door hun hoge halsaanzet heel gemakkelijk de rug vast en hebben wat korte achterbenen.
Door veel onervaren ruiters wordt de mooie krul die ze kunnen maken in de hals gezien als een kwaliteit het is echter in werkelijkheid een flinke handicap.
Bij het aanrijden moet je eerst de "zwakke" punten verbeteren.
Een Fries moet langere tijd lang en laag voorwaarts gereden worden.
Ze moeten eerst goed leren zich niet vast te zetten maar met een ontspannen bovenlijn voorwaarts te gaan.
Bovenstaande vraagt extra kracht van de achterbenen die door hun bouw doorgaans slecht bespierd zijn.
Om de kracht in de achterbenen te vergroten moeten langere tijd veel overgangen gereden worden, steeds met een ontspannen rug en een vallende hals en hééél veel voltes mét buiging.
Dit alles een aantal maanden in draf. Zeker 6 maanden stap en draf, niets anders. Voorwaarts neerwaarts.
De galop krijg je er als hij sterk genoeg geworden is gratis bij.
Dit is een kul verhaal.
Heeft niks met dat het een fries is. Rijd zelf ook al heel wat jaren op Friezen. Dus weet dat dit niet klopt.
@ TS Denk dat je paard niet sterk genoeg is achter en daardoor dit doet. Gewoon overgangen rijden. En als je galopeerd, doe dat dan niet te lang.