Fries galoppeerd graag overkruist of in de verkeerde galop..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Re: Fries galoppeerd graag overkruist of in de verkeerde galop..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 15:40

Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik heb er heel veel aan! Ik ga er zeker mee aan de slag, het zal wel even duren voor ze mooie spieren krijgt, maar ik heb het er voor over :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 06:41

Princesj schreef:
Simpelman, kun je dit onderbouwen? Want je wil voorwaarts neerwaarts -> paard zakt terug in tempo -> been en dat opvangen met weerstand biedende hand. Maar hoe kan dat als je zoveel lengte hebt? Ik kan me dit voorstellen in de oprichting, of bij rond en diep rijden, maar bij voorwaarts neerwaarts ga je hier toch nooit op tijd bijkomen?

Het terugzakken in tempo bij het loslaten van de rug (dat het neerwaarts gaan als gevolg geeft) geeft aan dat het paard nu meer moeite doen om de massa met de achterhand op te tillen en voorwaarts te stuwen. Vraag je hierbij dan in het voorwaarts een verruiming van de passen zal het paard aan deze extra inspanning proberen te ontkomen door de rug vast te zetten en de hals omhoog te brengen.
In deze waarneming vind je vanzelf al de logica dat het voorwaarts neerwaarts rijden de achterhand zal doen ontwikkelen, wat op zichzelf natuurlijk geen nieuws is, deze kennis is het resultaat van eeuwen van rijkunstige ontwikkeling en zéker niet een idee van mijzelf.

Als een paard zich in het neerwaarts gaan ontspant en de hals laat vallen zal het ergens op zijn weg naar beneden de begrenzende hand ontmoeten die het paard in een juiste gebruikshouding houdt.
Het neerwaarts is niet "de grond stofzuigen", maar een lichamelijke en mentale instelling.
Indien het bij het voorwaarts drijven nu, om te ontkomen aan de extra inspanning, eerst de rugspieren aanspant ipv eerst de buikspieren en daarmee de hals omhoog brengt stoot het op de begrenzende weerstand biedende hand.
Dit in het begin in goede banen leiden vergt een geroutineerde ruiter die weet wat hij aan het doen is.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 07:11

Wat leg je dat fijn en goed uit!
Dus door middel van de weerstand biedende hand blijft ze laag, heeft ze de achterhand eronder én spant ze haar buikspieren aan waardoor ze haar rug op een goede manier gebruikt?
En stel dat ze toch omhoog komt? (dat dan waarschijnlijk komt door een foute timing van mezelf) handen ontspannen, geen weerstand bieden en weer vanuit haarzelf laten ontspannen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 07:27

Als ze omhoog komt blijf je weerstand bieden precies tot het moment dat je voelt dat ze nageeft en dan direct geef jij dan ook na, je ontspant je hand en geeft twee drie cm teugel.
In de eerste periode van de africhting ben je hier flink mee bezig.

Always quit at the right moment.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 07:34

@ simpelman, bedankt voor deze geweldige uitleg! Nu is mij een heel stuk duidelijk over de knelpunten met mijn friesje _/-\o_

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 07:43

Maar op het moment dat zij in verzet gaat, ben ik de hele ontspanning kwijt en loopt ze naar de sterren te koekeloeren.
Is het dan een kwestie van volhouden en de aanhouder wint? Of stapje terug nemen? Op dat moment kan ze enorm sterk worden en ben ik haar helemaal kwijt. Soms ben ik net op tijd en dan is ze wel op 2 pinken te rijden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:00

Natuurlijk.
Volhouden, als je een stapje terug neemt leer je haar dat ze er gemakkelijk onder uit kan komen.

Wél direct belonen voor goed gedrag, in het begin heel korte sessies.
Quit at the right moment.
Leer haar dat ze er onder uit kan komen door het gevraagde te doen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:17

BAStable schreef:
Maar op het moment dat zij in verzet gaat, ben ik de hele ontspanning kwijt en loopt ze naar de sterren te koekeloeren.
Is het dan een kwestie van volhouden en de aanhouder wint? Of stapje terug nemen? Op dat moment kan ze enorm sterk worden en ben ik haar helemaal kwijt. Soms ben ik net op tijd en dan is ze wel op 2 pinken te rijden.

Wat bij mij goed helpt is proberen een beetje buiging te maken. Dus het inzetten van een volte met begrenzend buitenbeen. Eventueel een klein beetje stelling vragen als enkel het buigen nog niet de gewenste reactie geeft.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:20

Simpelman schreef:
Door hun bouw zijn Friezen minder gemakkelijk te rijden, ze zijn geselecteerd om te trekken.

Ze zetten door hun hoge halsaanzet heel gemakkelijk de rug vast en hebben wat korte achterbenen.
Door veel onervaren ruiters wordt de mooie krul die ze kunnen maken in de hals gezien als een kwaliteit het is echter in werkelijkheid een flinke handicap.
Bij het aanrijden moet je eerst de "zwakke" punten verbeteren.

Een Fries moet langere tijd lang en laag voorwaarts gereden worden.
Ze moeten eerst goed leren zich niet vast te zetten maar met een ontspannen bovenlijn voorwaarts te gaan.
Bovenstaande vraagt extra kracht van de achterbenen die door hun bouw doorgaans slecht bespierd zijn.
Om de kracht in de achterbenen te vergroten moeten langere tijd veel overgangen gereden worden, steeds met een ontspannen rug en een vallende hals en hééél veel voltes mét buiging.
Dit alles een aantal maanden in draf. Zeker 6 maanden stap en draf, niets anders. Voorwaarts neerwaarts.

De galop krijg je er als hij sterk genoeg geworden is gratis bij.

Dit is een kul verhaal.

Heeft niks met dat het een fries is. Rijd zelf ook al heel wat jaren op Friezen. Dus weet dat dit niet klopt.

@ TS Denk dat je paard niet sterk genoeg is achter en daardoor dit doet. Gewoon overgangen rijden. En als je galopeerd, doe dat dan niet te lang.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:44

Bedankt Simpleman, ik weet weer wat me te doen staat :)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:55

Simpelman schreef:
Als ze omhoog komt blijf je weerstand bieden precies tot het moment dat je voelt dat ze nageeft en dan direct geef jij dan ook na, je ontspant je hand en geeft twee drie cm teugel.
In de eerste periode van de africhting ben je hier flink mee bezig.

Always quit at the right moment.

ik ben het helemaal met je eens, alleen heb ik altijd het idee dat bij jonge paarden het fijnste is als je ze de eerste periode wat meer steun en sturing geeft. ik ben zelf iemand die altijd lang en laag rijdt, daar rij ik mee in, en ook mee uit.

maar mijn ervaring is toch dat het voor de jonkies fijner is om op iets meer steun te lopen, dan dat ze volledig op hun eigen benen moeten lopen. (ik train juist bij de jonkies van hoog naar lang en laag)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:45

Ikzelf rijd mijn paarden graag hoog ingesteld, daarom begin ik laag. ;)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:51

FriesWytske schreef:
Simpelman schreef:
Door hun bouw zijn Friezen minder gemakkelijk te rijden, ze zijn geselecteerd om te trekken.

Ze zetten door hun hoge halsaanzet heel gemakkelijk de rug vast en hebben wat korte achterbenen.
Door veel onervaren ruiters wordt de mooie krul die ze kunnen maken in de hals gezien als een kwaliteit het is echter in werkelijkheid een flinke handicap.
Bij het aanrijden moet je eerst de "zwakke" punten verbeteren.

Een Fries moet langere tijd lang en laag voorwaarts gereden worden.
Ze moeten eerst goed leren zich niet vast te zetten maar met een ontspannen bovenlijn voorwaarts te gaan.
Bovenstaande vraagt extra kracht van de achterbenen die door hun bouw doorgaans slecht bespierd zijn.
Om de kracht in de achterbenen te vergroten moeten langere tijd veel overgangen gereden worden, steeds met een ontspannen rug en een vallende hals en hééél veel voltes mét buiging.
Dit alles een aantal maanden in draf. Zeker 6 maanden stap en draf, niets anders. Voorwaarts neerwaarts.

De galop krijg je er als hij sterk genoeg geworden is gratis bij.

Dit is een kul verhaal.

Heeft niks met dat het een fries is. Rijd zelf ook al heel wat jaren op Friezen. Dus weet dat dit niet klopt.

@ TS Denk dat je paard niet sterk genoeg is achter en daardoor dit doet. Gewoon overgangen rijden. En als je galopeerd, doe dat dan niet te lang.

Over kulreacties gesproken! :brr:

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 20:26

ik loop tegen een soortgelijk probleem aan, ik heb een verzorgfries (ik ben de enige die er op rijd, de echte eigenaar heeft een men park en rijd heel af en toe met haar en de wagen)
in het begin was ze heel onzeker en een beetje ''verpest'' door iemand die alleen maar wilde racen met haar.
het begon met bokken en steigeren, maar nu loopt ze super braaf!
in stap loopt ze flink door, er zit echt heel veel pit in, en in de draf loopt ze echt super mooi.
ik geef haar dan ook de ruimte (best losse teugel)
maar zodra ik in galop aanspring, springt ze meestal in de verkeerde galop aan.
dan probeer ik in draf voltes te maken (gaat gewoon goed), spring ik aan ik galop, dan snijd ze de bochten echt heel erg af.
pas na 20 minuten overgangen maken, springt ze goed aan, en dan rijd ze echt super lekker (ze zit dan als n stoel)

ohja, ik reed vroeger altijd met mijn benen, omdat ze beleerd voor de kar is en de echt eigenaar haar op stem heeft beleerd rij ik nu ook echt op stem.
dit is voor mij ook wennen, maar ze luistert er wel heel erg naar

heeft er iemand tips..?

Blitz22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 21:08

er zijn vast wel wat mensen die jullie kan helpen... en oefenen kom je een eind.... geef hem ook de tijd, de 1 leert het snel de ander langzaam. je hebt zo te lezen al veel bereikt. :)