Harde draf voor galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oneofus

Re: Harde draf voor galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:11

Gewoon vanuit een rustige draf de hulpen geven, en zorgen dat het paardje genoeg gesloten loopt. Benen eraan en vooraan opvangen, waardoor je er voor zorgt dat het paard niet 'uiteen valt'.

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:49

Soms helpt het ook na een volte halve baan aan te springen. In zo een figuur moet je paard al rustiger ;)

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:54

Ik rijd ook zo'n paard op mijn manege. Het lijkt alsof ik keihard moet draven om in galop te gaan en dan is het moeilijk om hem rustig te laten galoperen. Probleem met dit paard is dat hij erg moeite heeft met stelling (beide kanten) en slecht reageert op het binnenbeen. Als ik dan heel veel voltes rijdt, dus ik bedoel dat ik bijna alleen nog maar voltes maakt (groot en klein), waarbij de stelling gevraagd wordt met buitenteugel en binnenbeen, wanneer dat eenmaal soepel gaat is het aanspringen ineens veel beter. De reden van het loslaten van de binnenteugel is een test voor de ruiter, de meesten gebruiken de binnenteugel te veel om te sturen en dat moet je afleren. Om goed aan te springen moet de binnenteugel met minimaal contact worden gebruikt om de binnenschouder de ruimte te geven.

Ben het eens met Aeolus. Aanspringen doe je op je buitenbeen omdat bij het aanspringen altijd het buitenachterbeen als eerste vertrekt. Wanneer je aangaloppeert terwijl je lichtrijdt, dan is als je staat het binnenachterbeen in de lucht, op het moment dat je gaat zitten komt het buitenachterbeen naar voren en dit is het moment om aan te springen. Eenmaal in galop gebruik je voonamelijk je binnenbeen voor het drijven en gebogen houden in de juiste stelling. Een andere oefening is vanuit verlichte zit aan te galopperen, dan zit de ruiter het paard niet zo in de weg (gegeven dat de ruiter B is en nog niet volleerd amazone).

Al typende realiseer ik mij nu dat het lichtrijden is bedoeld om paarden niet in aan te laten springen tijdens de duitse cavalerie. Misschien als je op het verkeerde been lichtrijdt (de engelse manier)
dan kan ze hem makkelijker vanuit het lichtrijden te laten aanspringen. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik heb wel ervaren dat sommige paarden beter een volte rijden bij "verkeerd lichtrijden" omdat dan het binnenachterbeen meer gestimuleerd wordt om te dragen. (was de theorie)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:17

miek2012 schreef:
Ben het eens met Aeolus. Aanspringen doe je op je buitenbeen omdat bij het aanspringen altijd het buitenachterbeen als eerste vertrekt.

Even uit nieuwsgierigheid (weet dat er meer mensen zijn die dat doen nl maar zelf dus nooit geleerd/gedaan).
Hoe maak je dan het onderscheid tussen galop en bijvoorbeeld travers en appuyeren?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:02

travers is een buigoefening, en is zeer zeker een heel belangrijke oefening bij het rechtrichten, en algemene gehoorzaamheid.
Hierbij vraag je de achterhand net iets meer naar binnen zodat het paard op drie sporen loopt, (buitenachter dus achter het binnenvoor).
De stelling van het paard blijft hierbij gewoon net iets naar binnen, dus de buiging wordt net iets groter.
Appuyeren, is een oefening die enkel in de hogere reeksen gereden wordt, en dat komt omdat het paard dit ook eerst moet aankunnen, dit vraagt meer medewerking, meer losgelatendheid, meer algemene training en losheid in de spieren , dit mag je niet gaan vragen aan een paard dat net in staat is een B-proef correct te gaan rijden.
Eigenlijk om het heel kort te zeggen is een appuyement, een soort wijken voor het been maar dan met andere stelling, en het is net die andere stelling die het vrij moeilijk maakt voor het paard deze oefening ook correct uit te voeren.
Bij wijken voor het been , een oefening die eigenlijk vrij makkelijk is, het paard valt als het ware zelf al in de juiste richting , maar bij het appuyement is de stelling net anders en moet hij echt laten zien dat hij weet wat wijken voor druk betekend.

Stelling vraag je niet met de buitenteugel, maar met de binnenteugel.
Wijken/draaien doe je idd met de buitenteugel.
Bij wijken is het soms even verwarrend, je binnenteugel is op dat moment even de buitenteugel.

0000 schreef:
miek2012 schreef:
Ben het eens met Aeolus. Aanspringen doe je op je buitenbeen omdat bij het aanspringen altijd het buitenachterbeen als eerste vertrekt.

Even uit nieuwsgierigheid (weet dat er meer mensen zijn die dat doen nl maar zelf dus nooit geleerd/gedaan).
Hoe maak je dan het onderscheid tussen galop en bijvoorbeeld travers en appuyeren?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 22:51

Denk dat 0000 bedoeld met stelling met buitenteugel, buitenteugel tegen de hals, binnenbeen eraan. Maar als je stelling vraagt doe ik mijn buitenteugel wat tegen de hals, binnen teugel wat van de hals en binnenbeen eraan. Niet teveel met de teugels want dan wend je af. Voor een wending druk ik net nog even mijn binnenbeen aan, binnenteugel er net iets meer vanaf, en buiten teugel eraan.

We gaan gewoon kijken wat voor hun de beste manier is van aanspringen. Op de volte, zoals in haar proef, al kan dit voor een groen paard al wel weer moeilijk zijn, of toch lekker de baan rond. Dat zien we dan wel, eerst eens zien hoe de galop is en hoe ver ze inmiddels door ontwikkeld zijn als team.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:07

Nee, ik bedoel het aanspringen op buitenbeen. Als je je buitenbeen naar achteren legt en daarmee drijft om aan te springen (ipv drijven met alleen het binnenbeen zoals ik bijvoorbeeld doe) hoe maak je dan onderscheid tussen aangalopperen en zijwaarts gaan voor datzelfde buitenbeen? Bij mij is het zo dat ik in travers en in het appuyeren mijn buitenbeen naar achteren leg en daarmee opzij zet en mijn binnenbeen ligt er stil tegenaan en komt alleen in als ze buiging verliezen. In het aangalopperen drijf ik dus niet met mijn buitenbeen want als ik dat wel doe, gooien ze de kont naar binnen...

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:05

Heb nu het basisboek van Museler erbij gepakt ("Te paard"). Begint met: "rijdt het paard in de juiste stelling.
Breng het binnenzitbeen energiek naar voren door het eenzijdig aanspannen van de kruisspieren. In verbinding daarmede drijven beide kuiten het paard voorwaarts (binnenste kuit op de singel, buitenste een handbreed achter de singel, echter in de eerste plaats de binnenste. " (heb ik het dus even altijd verkeerd gedaan)
"beide teugels moeten gelijk nageven, om de voorwaartse beweging toe te staan. de druk op de binnenzijde kan ook versterkt worden door de buitenteugel een weinig weerstand te bieden. Het belangrijkste is dus de eenzijdige kruiswerking. Bij een verder gevorderde graad an dressuur is deze hulp reeds voldoende"
0000 Volgens Museler hoef jij als gevorderde (immers bezig met travers en appuyementen) je paard alleen maar op zithulpen aan te laten galoperen.

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:09

0000 ik rijdt zelf alleen manegepaarden. Indien ik hiermee een travers kan rijden dan is het aanspringen vaak inderdaad alleen op het aantrekken van de kruisspieren mogelijk, waarbij de beenhulpen ondergeschikt zijn aan de zithulp. Een niet gevorderd paard, moet je vaak alles uit de kast halen en serieus aandrijven, maar ik dacht dat ik dan moets beginnen met de buitenbeen en dan verder op het binnenbeen. Een boek lezen helpt dus af en toe wel...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:15

miek2012 schreef:
Een boek lezen helpt dus af en toe wel...

Eeeeh....weet even niet hoe ik dit op moet vatten dus ik ga er maar even vanuit dat je het niet zo bot bedoeld als het er staat.
Mijn vraag was dus specifiek bedoeld voor mensen die wel op een niveau rijden waar je beide hulpen (regelmatig) nodig hebt. Aangalopperen op alleen zit klinkt hartstikke leuk in theorie, in de praktijk ken ik helemaal niemand die het gebruikt. Wel als ondersteuning, de beenhulp is maar heel klein, maar dat is de beenhulp voor het naar binnen plaatsen van de achterhand ook.

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:25

0000 sorry, nee, ik bedoelde het naar mij zelf toe. Ik had duidelijker moeten zijn. Mijn niveau is niet hoog genoeg om te kunnen zeggen dat alleen zithulp genoeg is. Ik merk wel dat bij sommige paarden er goed op reageren, vooral als je vanuit stap wilt aangaloperen. De beenhulp naar achter is bedoeld om uitzwaaien naar buiten te voorkomen, travers zet juist de achterhand naar binnen. Ik kan me zo voorstellen als jouw paard makkelijk in travers gaat, je de hulp voor de galop minder sterk moet laten zijn.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:53

0000 schreef:
Nee, ik bedoel het aanspringen op buitenbeen. Als je je buitenbeen naar achteren legt en daarmee drijft om aan te springen (ipv drijven met alleen het binnenbeen zoals ik bijvoorbeeld doe) hoe maak je dan onderscheid tussen aangalopperen en zijwaarts gaan voor datzelfde buitenbeen? Bij mij is het zo dat ik in travers en in het appuyeren mijn buitenbeen naar achteren leg en daarmee opzij zet en mijn binnenbeen ligt er stil tegenaan en komt alleen in als ze buiging verliezen. In het aangalopperen drijf ik dus niet met mijn buitenbeen want als ik dat wel doe, gooien ze de kont naar binnen...

Wat grappig dat je dit aanhaalt! :)

Ik sprak namelijk begin dit jaar iemand van onze club een oudere vrouw, we hadden het zo over het paardrijden, proefjes, dressuur etc. Nouja gewoon algemeen eigenlijk. Zij vertelde mij ook heel nadrukkelijk dat je nooit een paard moet leren op je buitenbeen aan te galopperen. Ik heb een jong paard die ik alles nog moet leren (en zelf ook nog een bult te leren) en daarom kwamen we daar eigenlijk zo op. Maar goed, ik dacht dus hè? Waarom niet? Een voorwaartse hulp doe je in mijn ogen op 2 kuithulpen (binnen én buiten), anders ga je overgang galop krijgen terwijl je even net iets meer buiging vraagt naar mijn idee.

Zei vertelde mij dat haar altijd geleerd was om inderdaad op 2 kuithulpen in galop aan te springen, buitenbeen achter de singel en binnenbeen op de singel. En zo is het mij ook altijd aangeleerd. Dit heeft zij ook altijd netjes zo gedaan met (jonge) paarden die het allemaal ook nog moesten leren, alleen toen ze uiteindelijk M+ werd kwam ze daar toch wel mee in de knoei. Ze kreeg hele nette overgangen galop terwijl dat niet de bedoeling was....... En paardlief reageerde alleen maar gewoon netjes op de hulpen die ze gaf. Uit haar eigen ervaring vertelde ze dus dat dit knap lastig was en zie het een paard dan nog maar eens af te leren.. Ze vertelde me toen ook nadrukkelijk, spring dus NOOIT aan op je buitenbeen, dan kom je later in de knoei....

Ik ben toen op mijn eigen hulpen gaan letten en nu ben ik best een luie ruiter (hou er niet van teveel tegelijk te doen, werkt voor mij alleen maar verwarrend...) Maar zelf zet ik vooral druk op mijn binnenbeen, op die kuitdruk moeten ze bij mij aangalopperen. Ik kwam er dus achter dat ik het altijd altijd juist 'verkeerd' deed qua mijn eigen gedachte gang, maar afgaande op het advies en ervaring van die vrouw juist weer goed. :')

Nu doordat 0000 dit zo aanhaalde moest ik terug denken aan de woorden van die vrouw bij ons op de club, ik kan me er dus heel goed bij voorstellen dat het voor paarden erg lastig kan worden in de hogere klasses als ze gewend zijn om op buitenbeen aan te springen. :j

Enne die quote van miek2012 over dat boek bedoelt ze denk ik meer voor haar zelf dan dat het echt tegen jou bedoeld is 0000 (althans zo lees ik het), voor haar meer als naslag werk (hoe zit het ook alweer? Wat zegt de theorie? ;) )
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 05-06-13 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

raichalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:57

op de manege hebben we ook zoon vergelijkbaar typetje, loesje doet precies hetzelfde. dan zet ik haar eerst terug naar arbeidsdraf en dan op de volte aangraloperen, na een tijdje snapte ze dat al prima en nu is al wat afgeleerd :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 22:08

Hmm ben ik ook weer wat wijzer! Met mijn vz paard HA ik eigenlijk alleen zitten, spoor extra aan en hij galoppeerd weg. Vanuit stap was het helemaal simpel, even door drukken met 2 benen, zitten en we zaten in galop :+ Hier hebben we de galop trouwens ver in een hoekje gestopt. (Zoals marinke al weet :j)