Dressuurfjord Vera (M2) aan het werk (Update pag. 7)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Priscilla_90

Re: Dressuurfjord Vera (M2) aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 23:15

ziet er goed uit
om de achterhand wat meer te activeren en sterker te maken kan je ook korte stukjes verzamelen en weer wegrijden en consequent blijven.

voor appueren probeer je paard niet tegen te zitten maar naar de kant toe te zitten waar je naartoe ga
en zit een beetje mee met je buitenteugel op de foto hou je haar te veel terug op je buitenteugel waardoor ze geen lengte en buiging in de hals krijg

veel succes ermee :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 23:20

Priscilla_90 schreef:
ziet er goed uit
om de achterhand wat meer te activeren en sterker te maken kan je ook korte stukjes verzamelen en weer wegrijden en consequent blijven.

voor appueren probeer je paard niet tegen te zitten maar naar de kant toe te zitten waar je naartoe ga
en zit een beetje mee met je buitenteugel op de foto hou je haar te veel terug op je buitenteugel waardoor ze geen lengte en buiging in de hals krijg

veel succes ermee :)

Thx ik ga het appuyeren wat vaker oefenen, dan gaat het vast beter!

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 23:28

om, het appueren makkelijker te maken , neem hem mee vanaf je links of rechts omkeert of een stukje schouderbinnenwaarts

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 23:31

Priscilla_90 schreef:
om, het appueren makkelijker te maken , neem hem mee vanaf je links of rechts omkeert of een stukje schouderbinnenwaarts

Ja uit schouderbinnenwaarts sowieso, dat is de manier om een appuyement in te zetten. Maar uit een keertwending travers rijden doe ik wel heel vaak en eigenlijk is dat precies hetzelfde :)

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 23:34

hm het is niet helemaal hetzelfde met travers gaan de achterbenen eigenlijk als eerste en met appueren hoort het net andersom ahah gewoon lekker oefenen komt vanzelf wel goed

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 23:47

Priscilla_90 schreef:
hm het is niet helemaal hetzelfde met travers gaan de achterbenen eigenlijk als eerste en met appueren hoort het net andersom ahah gewoon lekker oefenen komt vanzelf wel goed

Jawel travers en appuyeren is precies dezelfde oefening alleen travers is op de hoefslag of a-c lijn en appuyeren op de diagonaal. De beweging is identiek. Stel je rijdt een keertwending en je gaat eruit in travers. Als je die keertwending een kwart later uit was gegaan, had het appuyement geheten.
Travers, renvers, appuyement, zijn allemaal termen voor dezelfde oefening..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 00:04

Dorine92 schreef:
Lara_Silver schreef:
Hoe moet ik dit brengen.. Naja, als je M1 rijd zou je eigenlijk de basis en dus alle 3 gangen onder de knie moeten hebben. Als ze gaat dribbelen wil dat zeggen dat het in de basis nog niet helemaal snor zit. Maar daar ging het nu niet om. :) Ben benieuwd naar je volgende topic, het is altijd leuk andere rassen te zien die dressuurmatig serieus gereden worden. :)

Uhm we rijden M2, niet M1 ;)
En ja natuurlijk kan Vera best stappen maar schouderbinnenwaarts vind ik eerlijk gezegd ook niet echt iets om in stap te rijden. Dat vindt Vera blijkbaar ook niet want ik merk aan haar dat ze dat saai vindt en dan gaat ze dribbelen om te laten merken dat ze zich verveelt. Keertwendingen vindt ze wel heel leuk en ze laat altijd erg graag zien hoe goed ze dat kan! :P

Sorry M2 :) Ik vind het juist een fijne manier om te controleren of de stap nog goed zit. Of ik er nog een ruime, gecontroleerde stap met voldoende achterbeen uit kan rijden. Juist door ze eens wat lengtebuiging te vragen. Natuurlijk zijn er oefeningen die ze veel leuker vinden dan anderen, maar zeker de basis van alle zijgangen zou ook in stap bevestigd moeten zijn. Maar dat is mijn mening. Uiteraard iedereen zijn eigen methode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 00:13

Dorine92 schreef:
Priscilla_90 schreef:

Ja uit schouderbinnenwaarts sowieso, dat is de manier om een appuyement in te zetten. Maar uit een keertwending travers rijden doe ik wel heel vaak en eigenlijk is dat precies hetzelfde :)

Volgens mij haal je kw en links/rechts omkeerd door elkaar (ook gezien je reactie op sjolvir) ;) eerste moet in stap, 2de kan in alle gangen.

Zou naast de activiteit ook werken aan de buiging en lossigheid, dat steeds belangrijker. En dat verbeter je inderdaad door de buiging vanuit je l/r omkeerd mee door te nemen in je appuyement.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 12:01

Citaat:
Volgens mij haal je kw en links/rechts omkeerd door elkaar (ook gezien je reactie op sjolvir) ;) eerste moet in stap, 2de kan in alle gangen.

Haha je hebt gelijk ik zat idd aan kw te denken ipv links/rechtsomkeert :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 16:18

Er zijn een aantal dingent e zien over het geven van de hulpen, maar ik zou vooral graag ietsjes meer lucht in de hand willen zien en iets minder naar beneden gedrukte, weggedrukte hand. Daarbij ziet het eruit alsof je behoorlijk wat spanning in je been hebt. Ook daarbij, meer luhct, af laten hangen en die buik gaan voelen. Je ziet bijvoorbeeld bij de appuyementen hoe ver je je been naar achter brengt. dat zegt mij dat je teveel moet doen en niet genoeg voelt.
Paard is ook vrij strak in de hals (ook niet makkelijk met een fjord natuurlijk).

Leuk achterbeen heb je erop zitten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 16:38

Dorine92 schreef:
Citaat:

Haha je hebt gelijk ik zat idd aan kw te denken ipv links/rechtsomkeert :P

Zie het al is al uitgelegd! Reden om het zo te doen ipv afwenden bij A of C en dan appyeren,
is dat als je een L of R omkeert rijdt je je paard veel makkelijker uit de wending mee kan nemen.

Stappen, leer je paard vanuit rust te stappen, ga niet altijd als je stapt iets doen, dus niet altijd aangalopperen, of halthouden,
of KW rijden, ook gewoon soms niets dan stap.. en als ze dan braaf is, laten zakken.
Zo leert ze er rust in te houden.
Die van mij weet ook stap, dan zie je haar denken, ik moet wat, wat moet ik, ik wil wat, wat wil jij, als ik nou alvast... Ik ga maar...
Kortom probeer ook soms "niets" te doen, behalve gewoon stappen.
Punten met een fjord kwijtraken in de stap is doodzonde, want met nette stap stukken kan je 2 x een dikke voldoende voor een
KW scoren en een dikke voldoende bv voor verzameld stappen en uitgestrekte stap.
Zo jammer om die punten te missen, aangezien de gemiddelde fjord geen bewegings topper is en die onderdelen,
ook door niet bewegings toppers correct uit te voeren zijn.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 16:46

Ziet er goed uit zeg!
Zo vaak zie je een goede dressuur fjord niet voorbij komen moet ik zeggen. :p
Tsjaa, die van Sjolvir natuurlijk, maar verder heb ik ze nog niet echt gezien! :n

Een vraagje, heb je haar manenkam nou echt rond geknipt? Het eerste wat mij namelijk op viel was; Wat een ronde hals! :+ Toen bedacht ik, ik ga in je profiel spieken, maar werd er niet veel wijzer van. Dus, houd je ons allemaal voor de gek met die rond geknipte manen kam, of loopt ze nou echt zo rond..?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 16:55

LU, je moet niet naar de manen kijken, maar naar daar waar de hals overgaat in de manen.
Daar moet je op richten.

Bij fjorden knippen we echt een boog, dus ook al loopt paard met hals als een bezemsteel,
dan hebben de manen toch een boog, dus zoek de overgang, hals/manen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 17:41

Ahh, ik vind het bij een fjord altijd wat lastig zien..
Ik heb ze tot nu toe nog niet gezien dat de manen echt rond geknipt worden.. Maar heb dan ook niet veel privé fjordjes gezien maar enkel op de manege. :P

MissHollandx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 17:46

Ziet er netjes uit! ook een leuk beestje

anoukyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 17:53

super !!! ziet er goed uit !!!
ik ben fan van jullie :D
geeft weer een beeld dat fjorden het WEL kunnen..
hoop dat ik dit ook nog mag bereiken met mijn fjordie (:

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 19:58

Fellor schreef:
Er zijn een aantal dingent e zien over het geven van de hulpen, maar ik zou vooral graag ietsjes meer lucht in de hand willen zien en iets minder naar beneden gedrukte, weggedrukte hand. Daarbij ziet het eruit alsof je behoorlijk wat spanning in je been hebt. Ook daarbij, meer luhct, af laten hangen en die buik gaan voelen. Je ziet bijvoorbeeld bij de appuyementen hoe ver je je been naar achter brengt. dat zegt mij dat je teveel moet doen en niet genoeg voelt.
Paard is ook vrij strak in de hals (ook niet makkelijk met een fjord natuurlijk).

Leuk achterbeen heb je erop zitten.

Dat van die lucht daar heb je wel een punt hoor, daar ben ik me van bewust. Vera is op 2 pinken te rijden als je haar niet uitdaagt, maar we gaan dus nu even door een moeilijke fase heen waarin ik haar grenzen aan het opzoeken ben, en daar soms ook wat overheen ga. Dit rijdt minder lekker dan wanneer je niet gaat schaven aan dingen, maar ik kies dan toch voor de moeilijke weg want als je geen grenzen opzoekt word je niet beter (en als je nooit over de grens gaat weet je ook niet waar de grens zit).
Vera vindt dat achterbeen-gedoe moeilijk en als ik daar dus aan ga sleutelen krijg ik het enigzins terug in mijn hand wanneer ze het zwaar krijgt. Dat is denk ik wat jij ziet. Ze is nu niet zo licht als anders, maar als ik zo doorga met het sterker maken van het achterbeen gaat ze het haar waarschijnlijk steeds gemakkelijker af en wordt de verbinding wel weer lichter.
Appuyementen zijn we nog niet in getraind maar ik wilde ff op de foto zien hoe dat er nu uitziet :j

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 20:01

Sjolvir schreef:
Zie het al is al uitgelegd! Reden om het zo te doen ipv afwenden bij A of C en dan appyeren,
is dat als je een L of R omkeert rijdt je je paard veel makkelijker uit de wending mee kan nemen.

Stappen, leer je paard vanuit rust te stappen, ga niet altijd als je stapt iets doen, dus niet altijd aangalopperen, of halthouden,
of KW rijden, ook gewoon soms niets dan stap.. en als ze dan braaf is, laten zakken.
Zo leert ze er rust in te houden.
Die van mij weet ook stap, dan zie je haar denken, ik moet wat, wat moet ik, ik wil wat, wat wil jij, als ik nou alvast... Ik ga maar...
Kortom probeer ook soms "niets" te doen, behalve gewoon stappen.
Punten met een fjord kwijtraken in de stap is doodzonde, want met nette stap stukken kan je 2 x een dikke voldoende voor een
KW scoren en een dikke voldoende bv voor verzameld stappen en uitgestrekte stap.
Zo jammer om die punten te missen, aangezien de gemiddelde fjord geen bewegings topper is en die onderdelen,
ook door niet bewegings toppers correct uit te voeren zijn.
[/quote]

Gewoon stappen lukt gewoon hoor :) gelukkig maar. Keertwendingen gaan ook goed. Ik wil nu gaan werken aan de uitgestrekte stap want ze vult niet genoeg aan van achter. Nog tips?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 20:04

LoveUggs schreef:
Ziet er goed uit zeg!
Zo vaak zie je een goede dressuur fjord niet voorbij komen moet ik zeggen. :p
Tsjaa, die van Sjolvir natuurlijk, maar verder heb ik ze nog niet echt gezien! :n

Een vraagje, heb je haar manenkam nou echt rond geknipt? Het eerste wat mij namelijk op viel was; Wat een ronde hals! :+ Toen bedacht ik, ik ga in je profiel spieken, maar werd er niet veel wijzer van. Dus, houd je ons allemaal voor de gek met die rond geknipte manen kam, of loopt ze nou echt zo rond..?

Ik zou zeggen voor een fjord heeft ze een erg goed ontwikkelde en mooie hals, en ze loopt echt wel goed rond, maar de manen zijn gelijk achter de oren en vlakbij de schoft wel korter dan in het midden van de hals. Dus het is een beetje van beide denk ik :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 20:08

anoukyrsa schreef:
super !!! ziet er goed uit !!!
ik ben fan van jullie :D
geeft weer een beeld dat fjorden het WEL kunnen..
hoop dat ik dit ook nog mag bereiken met mijn fjordie (:

Ja ik heb gewoon geluk, deze is goed gefokt (bij sommige fjorden zit hun eigen lichaam hen gewoon in de weg)
En ze heeft een super meewerkend karakter :j

Ik longeer haar trouwens erg veel met de dubbellonge, dat helpt enorm! Misschien kan je daar wat mee met jouw fjord :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:14

Aanvullen van achter is slechts een deel, je hebt ook de ontspanning nodig en de wil voorwaarts te gaan,
daarbij moet je niet vergeten, om van voor lucht te geven, zodat ze in haar hele frame wat kan verruimen
en meer ruimte voor hals en hoofd.
Weet uiteraard niet of je dat al doet of niet, maar goed stappen, vooral goede uitgestrekte stap is inderdaad niet makkelijk.
Je hebt er rust voor nodig en voorwaarts zijn.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 20:28

Sjolvir schreef:
Aanvullen van achter is slechts een deel, je hebt ook de ontspanning nodig en de wil voorwaarts te gaan,
daarbij moet je niet vergeten, om van voor lucht te geven, zodat ze in haar hele frame wat kan verruimen
Weet uiteraard niet of je dat al doet of niet, maar goed stappen, vooral goede uitgestrekte stap is inderdaad niet makkelijk.

Ja in stap wel idd ik denk nu vooral aan halsstrekken, dan gaat het het beste. Als ik erbij ga drijven wordt het een dribbelstap. Ze heeft nu een half voetje overstap maar ik wil meer. Ontspannen stappen dat is helemaal geen probleem.

Impuls werken we aan (momenteel vooral in draf) maar dat krijg ik nu dus nog in mijn hand terug. Een kwpn-er kun je net zolang naar voren drijven tot ie van de hand af is maar dat gaat bij Vera niet werken, als ik haar echt aan dr lot overlaat aan de voorkant dan gaat dr nek naar voren en gaat ze versnellen ipv verruimen en ze valt compleet en niet-meer-te-herstellen uit elkaar (dan komt de fjord naar boven: jaaa lekker rondjes racen door de bak!)
Maar dat zeg ik, dit is een fase, ze moet uiteindelijk gewoon weer lichter worden, maar dan wel met een verbeterd achterbeen :j

Ik moet nog even uitvogelen hoe ik die uitgestrekte stap er maximaal uit kan krijgen

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:34

Wauw knappe fjord zeg!!!
Ga zo door! *\o/*

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:39

Dorine92 schreef:
Sjolvir schreef:

Ja in stap wel idd ik denk nu vooral aan halsstrekken, dan gaat het het beste. Als ik erbij ga drijven wordt het een dribbelstap. Ze heeft nu een half voetje overstap maar ik wil meer. Ontspannen stappen dat is helemaal geen probleem.

Impuls werken we aan (momenteel vooral in draf) maar dat krijg ik nu dus nog in mijn hand terug. Een kwpn-er kun je net zolang naar voren drijven tot ie van de hand af is maar dat gaat bij Vera niet werken, als ik haar echt aan dr lot overlaat aan de voorkant dan gaat dr nek naar voren en gaat ze versnellen ipv verruimen en ze valt compleet en niet-meer-te-herstellen uit elkaar (dan komt de fjord naar boven: jaaa lekker rondjes racen door de bak!)
Maar dat zeg ik, dit is een fase, ze moet uiteindelijk gewoon weer lichter worden, maar dan wel met een verbeterd achterbeen :j

Ik moet nog even uitvogelen hoe ik die uitgestrekte stap er maximaal uit kan krijgen

met mate bijdrijven, bij Sjol en Toobs hetzelfde probleem, als ik te veel doe, krijg ik dat meteen op mijn bord met een drafdribbel
en weg punten. Je moet haar ook niet losgooien he?! ruimte geven is iets meegaan met de hand, zorgen dat het paard iets
kan verruimen in het frame, niet uit elkaar laten vallen. Je voelt dan als het waren de benen verder grijpen en achter verder onder
treden.
Hoe is haar stap zonder iemand erop? Kan ze dan ruim overstappen? Niet ieder paard is begenadigd met een goede stap.
Die van mij heeft nog een trucje in het assortiment.. jij vraagt en geeft iets, zij neemt een snoekduik, rukt de teugels uit je
handen en draaft alvast maar aan :+ Ken het probleem dus.
Blijven oefenen is het devies.. ;)

Kroon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:45

super mooi