Welke hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 16:06

En hoewel Norway van Jazz is en die weer van Ulft die meer springen gefokt is,
komen de meeste Jazz nakomelingen niet normaal over een sprongetje heen...

Als je begrijpt wat ik bedoel Haha!

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 16:12

Jazz komt van Cocktail Lachen

Ulft is ook een allrounder.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 16:16

Had ik ook weer errug vaag neergezet!!!
En ik had nog wel: als je begrijpt wat ik bedoel erbij gezet... Verward

Norway is van Jazz maar Ulft zit er ook nog achter de moeder van Norway en.... Vingers aflikken
Grrr, kom gewoon niet meer uit mijn woorden Frusty

Ik heb nakomelingen van Jazz nog niet normaal over een sprongetje zien komen...
Daar komt het eigenlijk op neer... Haha!

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 17:02

Cocktail he?? Cocktails zijn net zo..

Eefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 17:31

Norway Cool
ow echt een mooi beestje Kwijl
echt zo cuty Lovers

Gucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 19:38

ik heb Norway al een paar keer in het echt gezien en gaan met die banaan zou ik zeggen het is een schitterend dier..en loopt ook goed. maar het ligt er ook aan of je een spring veulen wil of een dressuur veulen dressuur dan voor norway en springen gaan voor de hannoveraan Grandilot.
Maar ja das mijn keuze ik ben helemaal gek het de hannoveraan. en ik zou zeggen het ligt er ook aan welk ras de merrie is. Succes en laat het wel even weten he..

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Gucci op 2001-09-01 19:42 ]</font>

Noell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 22:30

Ik zou voor Norway gaan super uistraling zoals ik die foto zie! nu nog hopen dat hij z'n uistraling! endat hij een super karakter heeft!

Barbara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 09:35

Ik heb er totaal geen verstand van maar wij hadden ook een Jazz op stal. Ik vondt hem een vreselijk lelijke ramshoofd hebben en hij was niet te rijden, kwam constant in verzet. sprong op het hek terwijl de eigenaar erop zat. Steigeren, met 4 benen in de lucht. Was echt niet leuk meer, gelukkig heeft ze hem verkocht voordat er echt ongelukken gebeuren. Ik moet wel zeggen dat hij prachtig kon lopen maar ikzelf vindt een goed karakter toch belangrijker. Maarja, ik heb geen merrie, dus makelijk kletsen.

groetjes

Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 09:51

Sandro Kwijl Kwijl Kwijl , wow ik zou hem kiezen!!! Party!!

lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 10:36

ik vind cento echt om te Kwijl
maar ik weet natuurlijk niet of hij bij jou merrie past dat weet jij natuurlijk het beste!! Haha!
maar mijn voorkeur gaat echt naar hem uit Lovers
laat je het weten als je een beslissing heb genomen?

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 10:36

Citaat:
Op 2001-09-02 22:30, schreef Noell:
Ik zou voor Norway gaan super uistraling zoals ik die foto zie! nu nog hopen dat hij z'n uistraling! endat hij een super karakter heeft!

nou hij heeft helemaal geen superkarakter.
Kijk maar wat sjuimpje hier boven schrijft: Jazz (moeilijk) x Ulft (moeilijk) x AMOR (supermoeilijk) dat is gewoon een combinatie van allemaal supergoede maar ook keimoeilijke paarden...

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 10:54

Ik denk dat het uiterlijk niet het enige is waar je naar moet kijken: naast het karakter(wat heeeeeel belangrijk is) moet je ook kijken wat er bij jepaard past qua bouw en karakter: als je paard langgelijn d is en je zet er een langgelijnde hengst op, dan heb je grote kans dat je een vrij lang veulen eruit krijgt, wat vrij moeilijk bij elkaar te rijden is; als je een heel beknopt paard hebt en je zet er een beknopte hengst op, krijg je er een proppie uit dat meestal moeite heeft met verruimen etc.
Wat je kan doen om een wat beter overzicht te krijgen is:
een schema maken van je paard met aan de ene kant zijn pluspunten en aan de andere kant zijn minpunten (qua karakter en qua bouw).
Doe dat ook met de hengsten die jouw voorkeur hebben en kijk wat er op deze manier goed bij je paard past. Zo vallen er al een paar hengsten af en heb je grotere kans dat je een goe dveulen er uit krijgt, maar...FOKKEN IS GOKKEN. Je kan het theoretisch helemaal goed voor elkaar hebben, maar het heoft niet altijd zo te gaan..
Succes er verder mee
groetjes wendy Pling

Mytens_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 11:46

ja je moet wel voor je zelf weten of je een spring of dressuurpaard wilt fokken.

Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 11:57

SANDRO HIT!!!! (ofzoiets) moooooooi Kwijl Kwijl Kwijl Kwijl Kwijl Kwijl Kwijl Kwijl Kwijl

Pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-01 14:46

Hoi,

Ik twijfel nog tussen Cento en Grandilot, maar ik zit ook aan Wolfgang te denken. Maar het wordt een van deze drie hengsten. Ik ga ze alledrie nog een keer bekijken.

groetjes
Denise

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 14:50

Zou ik zeker doen en neem er de tijd voor (dat heb je toch). Je hoeft pas volgend jaar te beslissen welke hengst je neemt, dus denk er goed over na. Wil ik meer de dressuurkant op of de springkant (als je nl. een springhengst neemt, heb je grotere kans op een goede springer en andersom ook, dat wil echter niet zeggen dat een spring-afstammeling neit kan dressuuren en andersom, maar je moet de kans zo groot mogelijk maken om te slagen, vandaar).
Succes er verder mee.

Mytens_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 15:02

Sjuimpje en Steef wat jullie zeggen is onzin.
Ik weet niet of jullie weleens op de hengstenkeuring in Den Bosch komen of ' In de strengen' lezen of op de VSN komen Verward
maar daar werden juist een paar jazz nakomelingen geprezen om hun springcapaciteiten, en er hebben ook foto's van deze paarden in de paardenbladen gestaan. Het zegt niks hoor of hij nou dr. of spr. gefokt is achter Norway=Jazz=Cocktail=Furioso, en van Furioso komen ook goede springpaarden, ze kunnen nl ook dingen erven van de grootouders en de paarden die daar weer achter zitten. For Pleasure is ook van Furioso en dus familie van Cocktail.....Het ligt ook aan de begeleiding, Ferro is eerst ook door Henk vd Broek in de springcompetities uitgebracht en heeft deze ook gewonnen. later kwam hij bij Coby van Baalen terecht en nu is het de best presterende KWPN hengst qua dressuur, dus het zegt niks.
Jazz staan bekend om eenkenninge karakters dus dat houd in dat je eerst hun vertrouwen moet winnen en als je die hebt doen ze alles voor je.
Ferro geeft soms lastige paarden die niet willen werken maar als je ze eenmaal zover hebt dat ze willen werken doen ze alles voor je.
het is meer een kwestie van begeleiding en de juiste ruiter die met paarden met karakter om kunnen gaan. En daar gaat het meestal mis, mensen die niet genoeg ervaring hebben en kiezen voor paarden met 'karakter'.
BV de Sjiem en gladdy S, stonden bekend als lastig en nu.............nu ze eenmaal vertrouwen in hun ruiters hebben doen ze alles....

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 15:45

Mooi beschreven Mytens. Ben het helemaal eens met je.

Idd als om kan gaan met een paard met karakter prima dan moet je het doen. Alleen loop je de kans dat het gewoon niet klikt en dan is een paard niet gelijk lastig of slecht tenzij hij vals is maar dat is weeeeer anders Scheve mond\ .

Bij de juiste ruiter is ieder paard een top paard daar geloo ik heilig in. Party!!

Mytens_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 09:15

precies Pris jij snapt me.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 09:26

je hebt helemaal gelijk,
maar het blijven niet de makkelijkste, in de juiste handen zijn ze top maar er zijn maar weinig mensen bij wie dit bloed ècht past en die er mee weten om te gaan, meestal flopt dit type bloed bij de wat meer dominante ruiter...

Of Norway zelf een moeilijk dier is weet ik niet, heb ik ook niet beweerd, ik heb alleen geschreven dat het moeilijk bloed is.

Enne...
ik heb gezegd dat ik 2 nakomelingen van Jazz heb zien lopen die beide echt niet normaal konden springen, weet de moederlijnen niet precies maar als ik echt een springpaard uit die concorde zou willen fokken zou Norway nooit bij mij opgekomen zijn.

Maar Prakkie heeft het het meest bij het juiste eind Haha!
Fokken is gokken *LOL*

Danijelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 09:29

Grandilot!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Lovers

Mytens_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 09:34

Jep maar het heeft niks met dominant te maken maar met consequent. Veel mensen denken dat als ze een Jazz of Ferro nakomeling hebben ze gelijk goed kunnen rijden en opvallen omdat deze hengsten zelf ook goed in de dr. sport presteren en die kijkn niet verder naar het karakter van deze hengsten. maar je moet niet naar de bloedlijn kijken als je een matige ruiter bent maar naar het paard individueel en dan naar het papier als je dat belangrijk vindt. Als je niet goed (genoeg) kan rijden voor bloedpaardjes met karakter dan moet je prioriteiten stellen. Wat is belangrijk?....afstamming en moeilijk karakter waar je niet mee om kan gaan of een paard met ander papier en een makkelijk karakter.En daar wordt de fout gemaakt bij de meeste en daar worden de hengsten de dupe van, die krijgen een slechte naam vanwege hun afstammingen die bij de verkeerde mensen terecht komen.
maarja zo denk i kerover.

Sjuimpje;
maar je spreekt jezelf een beetje tegen Verward
hierboven zeg je dat jet het over 2 nakomelingen hebt van Jazz en hier helemaal boven op deze pagina zeg je dit:
quote Sjuimpje:
"Ik heb nakomelingen van Jazz nog niet normaal over een sprongetje zien komen...
Daar komt het eigenlijk op neer"

Achja je kent je paard zelf het beste en je kunt de hengsten ook nog IRL gaan bekijken en dan krijg je wel een goed beeld. Het is maar net hoe de merrie is en dat weet je zelf het beste en dan weet je ook welke hengst er het beste bij past. Ik ben benieuwd voor wie kiest !!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mytens op 2001-09-04 09:41 ]</font>

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 09:35

Verward
leg uit... Vingers aflikken

Mytens_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 09:41

Zie hierboven,.....

Pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-01 16:15

Hoi,

Ik heb drie hengsten waarnaar ik ga kijken. Dat zijn Dobel's Cento, Grandilot en erbij is gekomen Wolfgang. Wolfgang heb ik al eens eerder gezien en dat is zo een eerlijke en leive hengst. Het is echt een schatje. Ook als is hij 21, maar dat maakt niet uit. Hij heeft zich al bewezen.

groetjes
Denise