Weer een serieus dressuurtopic met m'n alround haf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 21:09

Vendel schreef:
Citaat:
Die volte vergroten en verkleinen in galop is ook een goede tip! In draf doe ik het regelmatig, maar ga het nu ook eens in galop proberen, dankjewel :)

:)
Let daarbij goed op het tempo: jouw tempo. En dat je de buitenschouder goed begrensd. Rennen en trekken bij deze oefening maakt 'm zinloos. Misschien is het ook nog te moeilijk ook, wanneer je aangeeft dat ze in de draf nog steun zoekt op de wand. Eerst rechtrichten, daarna pas verzamelingsoefeningen. _/-\o_

Okay :) Op les zijn we ook al met meer verzameling bezig, dus het moet opzich wel kunnen. Een volte (klein/groot) gaat allemaal prima, maar op bijv. een lange zijde op de 2e hoefslag wil ze nog wel eens naar de kant hangen, maar dat komt ook doordat ik dat nog niet bijzonder veel geoefend heb :)

Edit, ik zal ze dus eerst wat meer gaan rechtrichten voor ik verder met verzameling ga

justeef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:43

Nee dat bedoel ik inderdaad niet meer tegen werken heeft geen zin, dat wordt een kracht wedstrijd die niemand van een paard kan winnen ;)

Bij mij helpt het omdat ik door mijn handen hoger te zetten mijn hele houding mee omhoog neem zegmaar, ik ga meer zitten en ook laat ik meer los in mijn schouders doordat ik me handen niet meer in een lijn naar beneden hou. Hierdoor en in combinatie met lekker overgangen naar voren rijden en die voltes gaat de pony met mij mee in de lossere houding en wordt ze veel losser en minder zwaar. Misschien kan je het een keer proberen het hoeft natuurlijk niet bij iedereen te helpen maar mij heeft het erg geholpen, misschien kan je een plaatje zoeken van bijvoorbeeld anky op Google en dan goed letten op hoe ze haar handen draagt dat bedoel ik een beetje. Hopelijk is het zo wat duidelijker :)

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:25

Wat een leuke haf!

Probeer echt actiever te rijden. en met actiever bedoel ik niet direct sneller, maar het paard moet gelijk reageren voor je been. dus meer voorwaartsedrang hebben.
Ook zou ik proberen om hem met instappen/draven eerst echt met de neus nog lager. zo rekt hij al zijn spieren op in de hals, rug, lendenen en kont. in dit lage hoeft hij niet rond, als de neus maar laag is. In dit lage kan je hem makkelijk oppakken. Ik heb met mijn haflinger ook moeite gehad om die valse knik eruit te halen. Dit heb ik gedaan door hem in dit lage aan de teugel te rijden. dus met zijn neus richting zijn borst. (niet op de borst) doordat je hem iets achter de loodlijn stelt zal zijn hals wel ronder moeten worden. als hij dit doet en ook ontspannen is, want dat is natuurlijk heel belangrijk, zou je hem steeds iets verder op kunnen pakken en meer bovenin stellen.
Ook heb je het al gezegd, maar probeer echt van achteren naar voren te rijden. dus achterhand moet echt activer. probeer die aan te spreken met je been of met en klein tikje, je zou hem iets heet kunnen maken en van voor dit weer op kunnen vangen, heeft bij mijn haf wel geholpen. Ook kun je tempowisselingen en overgangen rijden, volten en andere bochten etc.

Sucses!

smurffie

Re: Weer een serieus dressuurtopic met m'n alround haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:32

Ik heb even het filmpje bekeken en vindt dat eigenlijk de foto's bevestigen.
Paard loopt gehaast en op de voorhand, en jij bent alleen bezig met het koppie.

Probeer van voren eens helemaal los te laten en van achteruit de motor aan te zetten.
Ergens in het filmpje doe je dat wel en zie je direct een hele fijne nagevelijkheid komen!
Paard loopt niet jou tempo, dat moet eerst 100% in orde zijn.