Voorwaarts paard, niet te houden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 07:36

ayla31 schreef:
savannah030x schreef:
als je paardje echt ontzettend voorwaarts is , kan je hem ook voor het rijden even kort longeren. en zoals er hier al word gezegt , bezighouden zodat hij bezig is met jou. ik heb er zelf ook last van met mn net 6 jarige paardje, die heb ik steeds voor het rijden gelongeerd , omdat ze erg druk was en als ik haar terug hield , kwam ze omhoog. ze was dit jaar (vorig jaar) voor het eerst geschoren , en ze stond natuurlijk ook dag en nacht binnen s'winters. nu ze dag en nacht buiten staat is ze als heel wat rustiger.
verder nog heel veel succes !

Ja longeren doe ik soms al 3 kwartier dan rijden, denk dat ze het eerder moeilijk vind en er onderuit wil komen, dan dat ze aan't vervelenis

Elke keer longeren voor het rijden lijkt me nu juist geen goed idee! Ik doe dat alleen eens in de zoveel tijd, wanneer ik merk dat mijn paard echt teveel energie heeft en de situatie niet veilig is. En dan doe ik dat nog maar maximaal 1 kwartiertje voordat ik erop stap.
Je schrijft dat je nu al 3 kwartier longeert voordat je gaat rijden. Zo bouwt je paard alleen maar meer conditie op en heeft het tijdens het rijden juist nog steeds te veel energie: Straks kan je bij wijze van spreken wel een halve dag lang gaan longeren voordat je erop kunt stappen en je paard eindelijk eens haar energie kwijt is!

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 08:42

[/quote]
Ja longeren doe ik soms al 3 kwartier dan rijden, denk dat ze het eerder moeilijk vind en er onderuit wil komen, dan dat ze aan't vervelenis[/quote]
Elke keer longeren voor het rijden lijkt me nu juist geen goed idee! Ik doe dat alleen eens in de zoveel tijd, wanneer ik merk dat mijn paard echt teveel energie heeft en de situatie niet veilig is. En dan doe ik dat nog maar maximaal 1 kwartiertje voordat ik erop stap.
Je schrijft dat je nu al 3 kwartier longeert voordat je gaat rijden. Zo bouwt je paard alleen maar meer conditie op en heeft het tijdens het rijden juist nog steeds te veel energie: Straks kan je bij wijze van spreken wel een halve dag lang gaan longeren voordat je erop kunt stappen en je paard eindelijk eens haar energie kwijt is![/quote]
Ik longeer haar niet vaak voor het rijden, ik longeer vaak gewoon zonder daarna te gaan rijden. Omdat ik met grondwerk veel meer bereik met haar dan met rijden op dit moment

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 11:18

Een voorwaarts paard is een paard dat op een voorwaartse hulp van de ruiter de passen verlengd.
Hard lopen is weglopen, het is het tegenovergestelde van "voorwaarts", het is ongehoorzaam, om wat voor reden ook.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 11:29

newt schreef:
dit is niet altijd het geval, het zijn juist paarden met veel impuls. De Ho zit er vaak wel op en t voorwaarts wanneer jij wilt. Maar niet alle paarden hebben baat bij die overgangen, juist de voltes, opsluiten en ontspannen daar worden ze rustiger van, vanuit daar breng je ontspanning en voer je je training op. Hoe meer je dit traint hoe sneller de ontspanning er weer is. Als je jou techniek op 1 van de mijne loslaat word ze letterlijk gek van de stres, want dat is het vaak. Het zijn paarden die willen werken, paarden die niet verkeerd zijn maar die je juist erg vanuit de basis moet werken.

Dat doe ik toch ook in mijn bericht; eerst controle. Als er controle is, is er geen loperigheid meer want dan luisterd ie en door de controle en de duidelijkheid volgt ontspanning.. En loperige paarden hebben juist vaak weinig tot geen impuls. Impuls en hard gaan, gaat zelden samen.

newt

Re: Voorwaarts paard, niet te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:34

Ik betrek het waarschijnlijk iets te veel op mijn eigen die juist wel veel impuls heeft door t minst en geringste been wat je geeft :) zoals je t zo bedoeld begrijp ik het wel, en relativeert het beter t.o.v de ts

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 15:00

ayla31 ; oh oke , vind je 3 kwartier niet een beetje lang ? maarja als dat nodig is zal ik het ook zeker doen. succes x

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 15:42

savannah030x schreef:
ayla31 ; oh oke , vind je 3 kwartier niet een beetje lang ? maarja als dat nodig is zal ik het ook zeker doen. succes x

Mijn paard heeft zoveel energie, dus in dat opzicht maakt het niet uit. Wel heb ik gelezen dat het niet goed is voor de spieren.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 16:00

ayla31 ; aha.

Dees_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:18

Wat een instructrice ons wel eens heeft aangeraden is om als je paard er weer eens vandoor gaat haar nog sneller te laten lopen dan ze zelf wilt. Zo straf je d'r op een makkelijkere manier maar uiteindelijk zal ze t niet zo snel meer doen. Dit werkt overigens niet voor elk paard en de ruimte moet het ook toestaan maar het is altijd te proberen.

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 06:36

ik heb een haflinger die in de achterste hoeken bij de A helemaal gek word en in rengalop naar de andere kant van de bak rent, maar daar moet ze stoppen maar dan draait ze zich vliegensvlug om en dan lig jij in het zand! wat moet ik hier nou mee??

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:54

Beginnen in stap al met vierkantjes rijden. In 4 passen de hoek om en links en rechts afwisselen. Reageert ze hier goed op, doe je hetzelfde in draf. Gaat het te snel, ophouding maken en weer de hoek om. Voel je de ontspanning, stukje rechtuit en zodra ze weer te snel gaat de hoek om. En natuurlijk zelf ook langzamer gaan lichtrijden, echt 'aanwezig' gaan zitten.

Succes!

Demitjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:48

Ik praat altijd tegen mijn paardje :P bij mij helpt dat heel goed. Ze is echt zo'n heethoofdje! Ze kalmeert gelijk als ik dat doe. Misschien is jouw haflinger ook , en lijkt het alleen maar alsof hij kliert. Veel succes! *D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:47

Voor het rijden gaan longeren is een achterhaalde mythe... men denkt daar een paard "rustiger" mee te krijgen, zodat de scherpe/hete kantjes er eerst af gaan.... dit is niet alleen NIET waar longeren voor bedoeld is, maar je paard wordt juist "opgewarmd" (dat is wel goed), maar haalt nul uit, wanneer je er naderhand opstapt.

Longeren OP ZICH is een zeer goede training, ook ter afwisseling, zonder ruiterbelasting, maar dan IPV er op gaan zitten, niet als een energie-afvloeier.

Je zult het onder het zadel dienen op te lossen, met inderdaad heel veel figuren VANAF de hoefslag (in de bak dus een meter binnen de hoefslag). Dus op de binnen-hoefslag.