Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
aeolusnr1 schreef:Ik ga hier helemaal mee met wat "kleinvosje" al heeft opgemerkt.
Je zegt zelf ik rij al 8jaar.
Wel volgens mij is dit dus een goed start geweest voor jou, en nu is het moment aangebroken om dus eens echt te leren rijden, na 8j begint het eigenlijk pas.
Zoek de fout niet bij het paard maar bij jezelf, tenzij er iets medisch niet in orde zit natuurlijk.
Hengstigheid is hier zeker geen reden, of zou het niet mogen zijn.
de een leert sneller dan de ander. Iemand die 4x in de week rijd, leert wss sneller dan iemand die 1x in de week een uurtje rijd. Je kan het aantal jaar dat jij rijd, niet vergelijken met het aantal jaar dat TS rijd. Zo ken ik iemand die 7 jaar rijd, en beter rijd dan dat ik doe. Puur omdat zij een eigen paard heeft en daarmee lessen rijd. Ik heb een verzorgpaard waar ik 3x in de week mee rijd (zonder les) en ik rijd lessen op de manege. Ik rijd dus langer maar zij heeft meer kilometers gemaakt dan ik, waardoor ze 'beter' rijd. Maar ik heb wel weer een betere zit dan zij heeft en weet meer, maar zij rijd netter.
ankehoix schreef:Waarom een topic openen met een vraag waar je zelf het antwoord al op denkt te weten?
LoveUggs schreef:Dat is ook wel zo maar dan maak je toch meer km's?
MirandaFuego schreef:LoveUggs schreef:Dat is ook wel zo maar dan maak je toch meer km's?
Dat kan wel maar dat hoeft niet persé, als je bijv op een verzorgpaard één x in de week goede privéles krijgt zou het ook al veel sneller gaan.
Ik vind trouwens dat je best rekening moet houden met hengstigheid, het paard kan daardoor niet lekker in haar vel zitten en anders reageren.
Dan laat je die oefening even zitten.
En ga je de oefening bevestigen op een gunstiger moment.
biancalaylo schreef:mij is ooit geleerd/ verteld, wanneer een paard steigerd en je krijg de kans een tik met de zweep tussen de oren, omdat die dan denkt dat die ze hoofd ''stoot'' en weer naar benede gaat. bij een hengst van 2 die ik toen meenam naar de bak en toen hij dat deed, heeft die het naast me nooit meer gedaan na die zweep.