Paard met hoofd naar buiten..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Re: Paard met hoofd naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:30

Lijkt alsof je paardje scheef is hoor... :j
Is hier al genoemd, binnenhoefslag, en lekker werken aan stelling en buiging. Zowel linksom als rechtsom.
Juist veel slangenvoltes rijden, om je paardje los in het lichaam te krijgen. Zet je paard om je binnenbeen heen. Draai je een volte? Binnenbeen erbij. Je moet met je binnenbeen naar je buitenteugel rijden. Als jij je binnenbeen eraan houd, zou je paard ervoor 'weglopen'. Dus komt je paard om je binnenbeen heen. Flink gaan rechtrichten dus.. :j

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 16:13

Ik galoppeer aan (moet even goed denken dat ik het niet verkeerd zeg) om mijn binnenhand van de hals te doen en mijn binnen been iets naar achter te leggen en dan aan te drukken.

Verder iedereen bedankt!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 16:50

Ik ga vandaag weer trainen. Ik laat jullie even horen nog

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:32

ik heb hetzelfde probleem. Mijn paard is rechtsgebogen en heeft dus moeite met stelling en buiging op de linkerhand.
Volgens mijn (nieuwe) instructrice: binnenhand van de hals af, druk houden op de buitenteugel (begrenzen) en met je binnenbeen paard om je binnenbeen heen drukken. Blijven oefenen!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:38

SindyKaya schreef:
Ik galoppeer aan (moet even goed denken dat ik het niet verkeerd zeg) om mijn binnenhand van de hals te doen en mijn binnen been iets naar achter te leggen en dan aan te drukken.

Verder iedereen bedankt!

Dan doe je het niet goed. ;)
Je moet je binnenbeen op de singel en je buitenbeen naar achter.
Wat je kunt doen als de kont naar binnen gaat is het paard met de voorkant iets naar binnen te plaatsen (schouder voor) dit gebeurd vaak in galop met kromme paarden.
(max66 maakt een schrijffout om het nog verwarrender te maken) :P

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:40

huh?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:53

Je hebt geschreven 2x binnenbeen :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:54

Ah ja ik snap wat je bedoelt maar je drukt je paard met je naar achter gelegde buitenbeen om je binnenbeen..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:00

MirandaFuego schreef:
Ah ja ik snap wat je bedoelt maar je drukt je paard met je naar achter gelegde buitenbeen om je binnenbeen..

Daar ga je toch echt de mist in. Elke bocht die je maakt moet je nemen als een wending. Dit betekent dus, binnenteugel ietsjes van de hals af, buiten teugel ertegen aan, en binnenbeen eraan. Je paard moet om je binnenbeen heen krullen. Dit doe je niet door je buitenbeen eraan te houden, want dan vouw je je paard om je buitenbeen, en dus naar buiten. Je wilt stelling naar binnen, en niet naar buiten. Verder moet je je been niet naar achter leggen maar eraan houden. Dus wat druk met je binnenbeen geven. Jij zegt precies andersom

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:11

Neehoor als je je buitenbeen naar achter hebt vouw je je paard daar niet omheen, hij buigt dan om je binnenbeen heen en van voren stel je hem ook naar binnen met je handen.
Je legt met galop en alle wendingen altijd je buitenbeen naar buiten om de achterhand te controleren.
Dit is een extra hulp om je paard beter te buigen.
Laatst bijgewerkt door MirandaMalik op 13-05-13 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:27

Nee hoor. :+ Je binnenbeen leg je eraan om je paard eromheen te vouwen.
Wat jij beschrijft is juist het tegenovergestelde..

Even een voorbeeldje..
Je draait een volte.
Jouw manier: Volte insturen, buitenbeen naar achter, paard zou naar binnenkomen omdat je je binnen hand van de hals af haalt, en je buiten teugel ertegenaan drukt.

Mijn manier: Ik stuur mijn volte in, binnen teugel van de hals, buiten teugel ertegen aan, binnen been eraan, en het paard komt om mijn binnen been heen. Met mijn binnen been druk ik de billen van mijn paard naar buiten. Met mijn buiten teugel begrens ik de voorkant waardoor mijn paard niet over de buitenschouder weg kan. Ik ben er op dit moment zelf namelijk HEEL erg mee bezig dat mijn paard goed ondertreed met de achterhand. Op de manier zoals ik het beschrijf, krijg je ook het binnen achterbeen van je paard onder de massa. Deze beweegt dus richting buiten voorbeen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:32

Je gebruikt gewoon je binnenbeen maar je buitenbeen is extra hulp. Die zorgt er mede voor dat de achterhand niet naar buiten gaat als je je binnenbeen eraan hebt, ander zou je paard de achterhand naar buiten doen en dus niet gebogen zijn aan de achterkant.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:37

LoveUggs schreef:
MirandaFuego schreef:

Daar ga je toch echt de mist in. Elke bocht die je maakt moet je nemen als een wending. Dit betekent dus, binnenteugel ietsjes van de hals af, buiten teugel ertegen aan, en binnenbeen eraan. Je paard moet om je binnenbeen heen krullen. Dit doe je niet door je buitenbeen eraan te houden, want dan vouw je je paard om je buitenbeen, en dus naar buiten. Je wilt stelling naar binnen, en niet naar buiten. Verder moet je je been niet naar achter leggen maar eraan houden. Dus wat druk met je binnenbeen geven. Jij zegt precies andersom

precies!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 20:01

Ik ben thuis nu. En het ging wel goed. Veel 8tjes gereden,voltes en slangevoltes.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:00

SindyKaya schreef:
Ik galoppeer aan (moet even goed denken dat ik het niet verkeerd zeg) om mijn binnenhand van de hals te doen

Heel goed!

Veel paarden galopperen standaard met hun achterhand naar binnen, heel licht stelling naar binne hebben voor/tijdens het aangalopperen helpt hierbij. (En tijdens de galop zelf kan het ook geen kwaad.)

Met je eigen benen doe je zogezegd, wat jij wilt dat het paard doet.
Zijn binnenachterbeen komt meer naar voor in galop dan het buitenachterbeen -
en dat zie je dus terug in je beenhulp.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:55

Dit had mijn paard ook, ik moest toen heel veel voltes rijden, vooral voor de stelling, evenveel druk beide teugels en verkleinen en vergroten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:19

max66 schreef:
LoveUggs schreef:

precies!

Idd heb ik ontdekt dat tegenwoordig het vaak op die manier wordt toegepast, dan wel alleen met wijken, voltes en aanspringen in galop worden nog steeds gewoon toegepast door je buitenbeen achter de singel te leggen en binnenbeen op de singel.
Gelukkig heb ik het niet zo geleerd als de manier waarop jullie het doen, dat is namelijk erg tegenstrijdig met alle andere oefeningen waarbij je ook je binnenbeen op de singel/buitenbeen achter de singel hebt.
Dat zijn volte openen/sluiten, schouderbinnenwaarts, travers en renvers, wending om de achterhand, appuyementen, pirouette en de galopwissels.
Wel zo makkelijk voor jezelf en je paard steeds dezelfde manier aan te houden.

SindyKaya, is je paard al een beetje soepeler?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:35

Mijn paard heeft voordat ik haar kocht in de lessen gelopen , en is daar enorm scheef van geworden.
Zij liep ook heel erg met haar hoofd naar buiten.
Het eerste wat ik gedaan heb is een osteopaat laten komen die haar spieren en wervels los gemaakt heeft. Daarna ben ik mij gaan focussen op rechtrichten. Hier zijn veel diverse manieren voor. Overleg met je instructrice wat de beste manier voor jou en je paard is. Denk eraan, rechtrichten is niet iets dat je na 3 weken klaar hebt. Ik heb mijn paard vanaf februari, en ze is nog steeds niet volledig recht.

Daarnaast is het ook zaak dat als ze eenmaal recht is, dat je hiermee bezig blijft. Je moet technisch goed rijden, om haar ook recht te houden. Lukt jou dit niet, zul je telkens tegen hetzelfde probleem aan blijven lopen. Ook is het zaak je paard goed los te rijden voordat je met echt zware oefeningen begint. Draven in verschillende snelheden is hier een goede voor, laat haar heupen aan beide kanten indraaien en uitdraaien en vraag stellingen.

Zoals eerder gezegt, praat met je instructrice hierover en als het een goede is, kan zij jou hierbij goed helpen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 12:54

Mijn paard heeft niet op een manege gelopen. Ze heeft maar 1 andere ruiter gehad. En die heeft niks aan dressuur gedaan. Maar dan ook helemaal niks.. We zijn echt druk aan het trainen en het gaat met kleine stapjes vooruit

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:12

SindyKaya schreef:
Mijn paard heeft niet op een manege gelopen. Ze heeft maar 1 andere ruiter gehad. En die heeft niks aan dressuur gedaan. Maar dan ook helemaal niks.. We zijn echt druk aan het trainen en het gaat met kleine stapjes vooruit

Doet er niet toe, als er niet op de juiste manier wordt gereden dan zal een paard altijd scheef worden. Daarbij maakt het echt niet uit of het een manege ruiter of particuliere ruiter is

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 13:25

PowerReiner schreef:
SindyKaya schreef:

Doet er niet toe, als er niet op de juiste manier wordt gereden dan zal een paard altijd scheef worden. Daarbij maakt het echt niet uit of het een manege ruiter of particuliere ruiter is

Dat zeg ik dus. Hij is door de vorige ruiter niet juist gereden..

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:52

Excuus, ik dacht dat je bedoelde dat jou paard niet op de manege had gelopen en dus niet scheef kon zijn haha.

Verkeerde interpretatie :)

Melissaamlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 02:18

PowerReiner schreef:
SindyKaya schreef:

Een paard word niet scheef, omdat deze niet correct wordt gereden. Een paard is van nature scheef en dat zal door training van de ruiter 'rechtgericht' moeten worden. Het is dus niet zo dat als zij niet goed rijd het paard scheef word, want dat zijn ze van nature al ;)