Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Brendaaaa schreef:Eraf springen als ie achteruitloopt; NIET doen. Ik heb dat ook eens met een bijrijdpaardje gehad. Ik was als de dood dat we de sloot in gingen, dus ik sprong eraf. Toen ging ze er een gewoonte van maken.... Mijn oplossing was, zweep meenemen en zodra ze achteruit liep, een paar FLINKE tetsen op haar reet. Het was gelijk afgelopen. Ik ben helemaal niet van het meppen met zwepen, maar deze gewoonte is levensgevaarlijk, dus moet je wat hardere maatregelen nemen.
Brendaaaa schreef:Eraf springen als ie achteruitloopt; NIET doen. Ik heb dat ook eens met een bijrijdpaardje gehad. Ik was als de dood dat we de sloot in gingen, dus ik sprong eraf. Toen ging ze er een gewoonte van maken.... Mijn oplossing was, zweep meenemen en zodra ze achteruit liep, een paar FLINKE tetsen op haar reet. Het was gelijk afgelopen. Ik ben helemaal niet van het meppen met zwepen, maar deze gewoonte is levensgevaarlijk, dus moet je wat hardere maatregelen nemen.
max66 schreef:dit doet me denken aan mijn paard, dat vooral met de (harde) wind van de afgelopen dagen iedere keer wegspringt omdat ze iets engs denkt te zien. Afgelopen weekend sprong ze tijdens een half uurtje les wel drie keer weg, waarbij ik er de laatste keer bijna afviel.
Wat zou ik hier aan kunnen doen (imo is het van mijn paardje een beetje aanstellerij)?
Gewoon weer opstappen en opnieuw proberen.nomarjet schreef:Toen ik daar weer op wilde stijgen liep hij achteruit, dat pikte ik echt niet en werd toen boos en toen was het ook over en kon ik opstijgen en weer verder.
debravanesch schreef:Brendaaaa schreef:Eraf springen als ie achteruitloopt; NIET doen. Ik heb dat ook eens met een bijrijdpaardje gehad. Ik was als de dood dat we de sloot in gingen, dus ik sprong eraf. Toen ging ze er een gewoonte van maken.... Mijn oplossing was, zweep meenemen en zodra ze achteruit liep, een paar FLINKE tetsen op haar reet. Het was gelijk afgelopen. Ik ben helemaal niet van het meppen met zwepen, maar deze gewoonte is levensgevaarlijk, dus moet je wat hardere maatregelen nemen.
Dit heb ik gisteren moeten doen (onder begeleiding van mijn instructeur) omdat mijn paard dit steeds op 1 plaats doen. Heb ook zweep gebruikt maar mijn paard begint te bokken en rond te springen en gaat nog steeds niet vooruit
Nikass schreef:Paarden stellen zich niet aan. En misschien ziet ie wel daadwerkelijk iets engs. Paarden zien veel meer dan wij. Je paard kan wel gezien hebben dat er een paar honderd meter verderop ineens een konijntje uit het gras wegschoot. Hij schrikt daarvan. Enige wat jij moet doen is rustig blijven, leiding geven, je paard proberen bij de les te houden door actief te rijden en je er verder niet zo druk om maken. Morgen staat zijn pet weer anders. En met betrekking tot dat bijna eraf vallen: tja daar kan je paard niets aan doen, dat is een kwestie van beter leren zitten en oefenen om je balans te bewaren. In het ergste geval stuiter je er een keer af. Ook niet zo ergGewoon weer opstappen en opnieuw proberen.
ts: je paard met zijn hoofd naar de sloot toe sturen. Hij zal er echt niet zelf voorwaarts instappen.
Nikass schreef:.
pien_2010: letterlijk de sloot in laten lopen zou ik nooit doen. Veiligheid gaat altijd voor.