problemen op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

Re: problemen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:13

Ik volg dit even. Mijn paard heeft dit ook maar niet zo erg, is meer schrikachtig alleen, behalve bij 1 huis, daar krijg ik haar voor geen meter langs

pdn123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 16:58

Herkenbaar, maar waarom rijdt je vader niet naast je of voor je. Mijn paard reageert hier rustig op, en bij wat enge momenten heeft hij zelfs houvast aan de fietser. Nu inmiddels niet meer nodig, maar het heeft me erg geholpenn.
En jijzelf ook.

Petra

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 08:04

k zou het niet uitstellen.... je gaat dan steeds meer ertegenaan hikken...
Wat ook helpt is vaak gaan... en alleeen. Toen ik mjn paard net had vond ik het ook erg spannend, maar nu is het juist heerljk!

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 15:04

Gisteren heb ik samen met mijn moeder en mijn pony natuurlijk weer een buitenrit gemaakt. Het ging heel erg goed, het waaide wel wat hard maar daar hadden we geen last van. Ik ben 2 keer afgestapt omdat hij weer achteruit ging lopen. De eerste keer liep ik eerst een stuk ernaast totdat we in het dorp waren en de 2e keer waren we op een paadje tussen allemaal weilanden. Toen ik daar weer op wilde stijgen liep hij achteruit, dat pikte ik echt niet en werd toen boos en toen was het ook over en kon ik opstijgen en weer verder.

Verder was het echt goed gegaan :j

Chezshir77

Re: problemen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:16

Eraf springen als ie achteruitloopt; NIET doen. Ik heb dat ook eens met een bijrijdpaardje gehad. Ik was als de dood dat we de sloot in gingen, dus ik sprong eraf. Toen ging ze er een gewoonte van maken.... Mijn oplossing was, zweep meenemen en zodra ze achteruit liep, een paar FLINKE tetsen op haar reet. Het was gelijk afgelopen. Ik ben helemaal niet van het meppen met zwepen, maar deze gewoonte is levensgevaarlijk, dus moet je wat hardere maatregelen nemen.

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 08:24

Brendaaaa schreef:
Eraf springen als ie achteruitloopt; NIET doen. Ik heb dat ook eens met een bijrijdpaardje gehad. Ik was als de dood dat we de sloot in gingen, dus ik sprong eraf. Toen ging ze er een gewoonte van maken.... Mijn oplossing was, zweep meenemen en zodra ze achteruit liep, een paar FLINKE tetsen op haar reet. Het was gelijk afgelopen. Ik ben helemaal niet van het meppen met zwepen, maar deze gewoonte is levensgevaarlijk, dus moet je wat hardere maatregelen nemen.

Ja, ik ben het helemaal met je eens, want de 2e keer toen hij het deed gisteren toen was ik er wel af gesprongen en zelfs toen ging hij nog achteruit lopen, maar toen ik even goed boos werd was het ook over. Dus de volgende keer zou ik echt de zweep moeten meenemen om het direct aan te pakken en dat ik ook op het paard zit en niet ernaast.

miritie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:40

een zweepje is altijd wel handig en misschien dat je vader je aan een langeertouw doet en eer naast gaat lopen dat hielp voornamelijk veel bij mij

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:57

Brendaaaa schreef:

Dit heb ik gisteren moeten doen (onder begeleiding van mijn instructeur) omdat mijn paard dit steeds op 1 plaats doen. Heb ook zweep gebruikt maar mijn paard begint te bokken en rond te springen en gaat nog steeds niet vooruit

arendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 16:23

hallo als ik een buitenrit maak met andere paarden word mij haflinger erg
druk en gaat hij lopen dribbelen wat kan ik daar aan doen dat ik lekker kan rijden zonder dat ik hem steeds bij me moet houden.
hoop dat er misschien iemand wat tips heeft

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:57

max66 schreef:
dit doet me denken aan mijn paard, dat vooral met de (harde) wind van de afgelopen dagen iedere keer wegspringt omdat ze iets engs denkt te zien. Afgelopen weekend sprong ze tijdens een half uurtje les wel drie keer weg, waarbij ik er de laatste keer bijna afviel.
Wat zou ik hier aan kunnen doen (imo is het van mijn paardje een beetje aanstellerij)?

Paarden stellen zich niet aan. En misschien ziet ie wel daadwerkelijk iets engs. Paarden zien veel meer dan wij. Je paard kan wel gezien hebben dat er een paar honderd meter verderop ineens een konijntje uit het gras wegschoot. Hij schrikt daarvan. Enige wat jij moet doen is rustig blijven, leiding geven, je paard proberen bij de les te houden door actief te rijden en je er verder niet zo druk om maken. Morgen staat zijn pet weer anders. En met betrekking tot dat bijna eraf vallen: tja daar kan je paard niets aan doen, dat is een kwestie van beter leren zitten en oefenen om je balans te bewaren. In het ergste geval stuiter je er een keer af. Ook niet zo erg :D Gewoon weer opstappen en opnieuw proberen.

ts: je paard met zijn hoofd naar de sloot toe sturen. Hij zal er echt niet zelf voorwaarts instappen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:05

nomarjet schreef:
Toen ik daar weer op wilde stijgen liep hij achteruit, dat pikte ik echt niet en werd toen boos en toen was het ook over en kon ik opstijgen en weer verder.
:j

Daar ligt dus de oplossing. Hij speelt met je en toen je echt boos werd was het ook over en kon je normaal verder.

Nog een tip als hij achteruit gaat, word maar boos en laat hem maar op jouw commando achteruit lopen daadwerkelijk de sloot in (desnoods loop je er naast totdat hij ook daadwerkelijk in de sloot belandt). Heb ik ooit een keer gedaan en hij klauterde er naderhand doodgemoedereerd weer uit (helaas zag mijn instructeur dat die slap van de lach in zijn auto zat), maar hij heeft het nooit meer gedaan!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:07

debravanesch schreef:
Brendaaaa schreef:

Dit heb ik gisteren moeten doen (onder begeleiding van mijn instructeur) omdat mijn paard dit steeds op 1 plaats doen. Heb ook zweep gebruikt maar mijn paard begint te bokken en rond te springen en gaat nog steeds niet vooruit

inderdaad nooit afstappen, dat is gewoon toegeven aan je paard waardoor het alleen maar erger wordt.
Hangt van je paard af of je m een flinke tik kan geven. Zou ik dat doen in zo'n geval bij mijn merrie dan zit ik gegarandeerd tussen haar oren of lig ernaast, dat pikt ze absoluut niet. Als zij niet naar voren wil is het namelijk angst, als ik me dan ook nog eens tegen haar keer door boos te worden, wordt ze alleen maar onzekerder. Als je paard echt te dicht bij de sloot komt, stuur hem met zijn hoofd er naar toe. Maar probeer dat vóór te zijn, laat m niet zo dicht erbij komen om het dan pas op te lossen maar ga vanaf het begin af aan actief rijden. En wees consequent: als jij een bepaalde kant op wil dan ga je die kant op, al doe je er een uur over. Rustig blijven en consequent de juiste kant op sturen. Als het paard een tijdje stil blijft staan is dat niet erg, maar uiteindelijk ga je wel de richting op die jij wil. Paarden gaan niet lang de strijd aan: als jij zelfverzekerd en consequent reageert geeft je paard zich gauw genoeg gewonnen.

pien_2010: letterlijk de sloot in laten lopen zou ik nooit doen. Veiligheid gaat altijd voor.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:10

Nikass schreef:
Paarden stellen zich niet aan. En misschien ziet ie wel daadwerkelijk iets engs. Paarden zien veel meer dan wij. Je paard kan wel gezien hebben dat er een paar honderd meter verderop ineens een konijntje uit het gras wegschoot. Hij schrikt daarvan. Enige wat jij moet doen is rustig blijven, leiding geven, je paard proberen bij de les te houden door actief te rijden en je er verder niet zo druk om maken. Morgen staat zijn pet weer anders. En met betrekking tot dat bijna eraf vallen: tja daar kan je paard niets aan doen, dat is een kwestie van beter leren zitten en oefenen om je balans te bewaren. In het ergste geval stuiter je er een keer af. Ook niet zo erg :D Gewoon weer opstappen en opnieuw proberen.

ts: je paard met zijn hoofd naar de sloot toe sturen. Hij zal er echt niet zelf voorwaarts instappen.

Leer mijn merrie kennen...... :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:19

Nikass schreef:
.
pien_2010: letterlijk de sloot in laten lopen zou ik nooit doen. Veiligheid gaat altijd voor.

Paarden zijn niet gek hoor. In ieder geval die van mij niet. Ben blij dat ik het toen gedaan heb. Hij zat er absoluut niet mee en hij heeft het ook nooit meer gedaan. Het was geen sloot van 3 meter breed en 10 meter diep hoor, maar een kleine ondiepe sloot. :+
de merrie van ons die totaal anders is (bangerhartje voor alles) die laat ik altijd zien waar ze naar toe "zeilt" in haar angst. Daar wordt ze altijd erg rustig op. Maar de ruin van nu (hengst toen) was me gewoon enorm uit aan het proberen (had hem net) en voor hem was die aanpak een hele goede en van gevaar is nog geen seconde sprake geweest toen. Vanaf dat moment kreeg ik respect en als ik post TS lees is het een dominantie probleem en geen angst probleem.