Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Carolaaxxxx schreef:Tuurlijk niet, maar je kunt niet zomaar met alles stoppen als hij eenmaal actief en aan de teugel loopt. Dan zul je moeten blijven drijven. Tenminste, zo is het mij geleerd. Drijven met je binnenbeen tegen je buitenteugel aan. Blijf er dus bij dat als hij eenmaal daar loopt je niet met alles kan stoppen tot hij weer minder actief is en je moet ingrijpen. Je moet zorgen dat je niet hoeft in te grijpen, dus blijven rijden.
Klinkt heel onlogisch om te stoppen met rijden, met hulpen als hij eenmaal loopt zoals je wil. Altijd blijven rijden, anders zou het ook geen rijden heten lijkt mij.
MirandaFuego schreef:Carolaaxxxx schreef:Tuurlijk niet, maar je kunt niet zomaar met alles stoppen als hij eenmaal actief en aan de teugel loopt. Dan zul je moeten blijven drijven. Tenminste, zo is het mij geleerd. Drijven met je binnenbeen tegen je buitenteugel aan. Blijf er dus bij dat als hij eenmaal daar loopt je niet met alles kan stoppen tot hij weer minder actief is en je moet ingrijpen. Je moet zorgen dat je niet hoeft in te grijpen, dus blijven rijden.
Klinkt heel onlogisch om te stoppen met rijden, met hulpen als hij eenmaal loopt zoals je wil. Altijd blijven rijden, anders zou het ook geen rijden heten lijkt mij.
Een paard heeft gewoon een basistempo.
Daarbij hoef je niet constant te drijven, het been aangesloten hebben liggen is genoeg, het paard moet gewoon voorwaarts zijn, je maakt hem alleen maar ongevoelig als je constant drijft..
In de klassieke dressuur wordt zo gereden.
Als jij in een arbeidsstap al zoveel drijft, zal je in de verzamelde gangen (of nog verder een piaffe bijv.) je paard helemaal door midden moeten drijven.
Marjoow schreef:Maar Carola, wat ik even niet snap he. Waarom wil je zo nodig binnenbeen aanleggen en hem met de buitenteugel begrenzen? Wat heeft dat voor nut? Je duwt hem naar buiten om hem daar vervolgens te begrenzen, wat is daar hetnut van?
Romy verwoord net even beter wat ik bedoel![]()
Ik zeg nergens dat ik stop met rijden, alleen wel met vragen. Het onderhouden is ook gewoon door rijden
Dinniej schreef:Maar als je drijft terwijl hij niet extra voorwaarts moet worden, dan móet hij aan de voorkant worden tegengehouden. Anders zal het paard toch voorwaartser worden, daar is drijven tenslotte voor.
Ik heb wel de indruk dat paarden er juist lui van worden als ze de hele tijd gedreven worden, want hoe doe je dat dat als ze een keer écht voorwaarts moeten?
Dinniej schreef:Maar als je drijft terwijl hij niet extra voorwaarts moet worden, dan móet hij aan de voorkant worden tegengehouden. Anders zal het paard toch voorwaartser worden, daar is drijven tenslotte voor.
Ik heb wel de indruk dat paarden er juist lui van worden als ze de hele tijd gedreven worden, want hoe doe je dat dat als ze een keer écht voorwaarts moeten?