Fjord Winston dressuur, we gaan vooruit!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Fjord Winston dressuur, we gaan vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:44

Dus je suggereert dat als hij eenmaal loopt zoals jij wil je stopt met rijden? Dat is ook niet zoals het rijden hoort ^^

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:45

Deze discussie gaat natuurlijk nergens over. Je rijdt tot je hem op een bepaald punt hebt. Als je hem daar voor langere periode kunt houden ga je verder. marjolijn zegt helemaal niet dat het dan klaar is. Maar als hij niet hetzelfde niveau constant kan houden kan je ook nog niet verder gaan.

Er moet een bepaalde continuïteit zijn voordat je verder kunt gaan in de training. Anders zouden beginners gelijk kunnen beginnen met galopswissels enz.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:47

Tuurlijk niet, maar je kunt niet zomaar met alles stoppen als hij eenmaal actief en aan de teugel loopt. Dan zul je moeten blijven drijven. Tenminste, zo is het mij geleerd. Drijven met je binnenbeen tegen je buitenteugel aan. Blijf er dus bij dat als hij eenmaal daar loopt je niet met alles kan stoppen tot hij weer minder actief is en je moet ingrijpen. Je moet zorgen dat je niet hoeft in te grijpen, dus blijven rijden.

Klinkt heel onlogisch om te stoppen met rijden, met hulpen als hij eenmaal loopt zoals je wil. Altijd blijven rijden, anders zou het ook geen rijden heten lijkt mij. :+

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:49

Jij vat het gewoon anders op. Tuurlijk moet je later weer drijven. Maar als hij op jouw tempo loopt en verder gewoon netjes na geeft dan zou ik niet weten waarom je gaat drijven. Je wil op dat moment toch niet dat hij harder gaat?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:53

Nee maar daarom hou je ook je buitenteugel erbij, zodat hij niet harder gaat. Met de buitenkant vang je altijd op dus begrens je hem ook. :+
Wanneer mijn paard netjes loopt en voorwaarts is blijf ik ook drijven, daarbij blijft hij gewoon op hetzelfde tempo met dezelfde activiteit lopen. Enkel zal hij nooit terugvallen in tempo omdat ik altijd blijf drijven. Hij spant meer spieren aan in zijn buik gebied. Een paard lekker over de rug en door het lijf rijden. Dat is wel iets wat je eigenlijk altijd moet doen tijdens het rijden, vooral als hij het nog niet 'automatisch' (om het zo maar te zeggen) kan en het eigenlijk nog niet echt 'kent' omdat hij nooit zo is gereden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:21

Carolaaxxxx schreef:
Tuurlijk niet, maar je kunt niet zomaar met alles stoppen als hij eenmaal actief en aan de teugel loopt. Dan zul je moeten blijven drijven. Tenminste, zo is het mij geleerd. Drijven met je binnenbeen tegen je buitenteugel aan. Blijf er dus bij dat als hij eenmaal daar loopt je niet met alles kan stoppen tot hij weer minder actief is en je moet ingrijpen. Je moet zorgen dat je niet hoeft in te grijpen, dus blijven rijden.

Klinkt heel onlogisch om te stoppen met rijden, met hulpen als hij eenmaal loopt zoals je wil. Altijd blijven rijden, anders zou het ook geen rijden heten lijkt mij. :+

Een paard heeft gewoon een basistempo.
Daarbij hoef je niet constant te drijven, het been aangesloten hebben liggen is genoeg, het paard moet gewoon voorwaarts zijn, je maakt hem alleen maar ongevoelig als je constant drijft..
In de klassieke dressuur wordt zo gereden.
Als jij in een arbeidsstap al zoveel drijft, zal je in de verzamelde gangen (of nog verder een piaffe bijv.) je paard helemaal door midden moeten drijven.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:55

MirandaFuego schreef:
Carolaaxxxx schreef:

Een paard heeft gewoon een basistempo.
Daarbij hoef je niet constant te drijven, het been aangesloten hebben liggen is genoeg, het paard moet gewoon voorwaarts zijn, je maakt hem alleen maar ongevoelig als je constant drijft..
In de klassieke dressuur wordt zo gereden.
Als jij in een arbeidsstap al zoveel drijft, zal je in de verzamelde gangen (of nog verder een piaffe bijv.) je paard helemaal door midden moeten drijven.

Het drijven heeft niet als bedoeling om nog harder te gaan dus zal de gevoeligheid ook niet aangetast worden. Drijven en aansporen is in mijn ogen ook een verschil xd. Weet niet wat voor manier van rijden ik dan heb geleerd, maar het bevalt prima en mn paard is niet 'dood' voor het been of hoe je dat ook wil noemen in je post ;p

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:58

Maar Carola, wat ik even niet snap he. Waarom wil je zo nodig binnenbeen aanleggen en hem met de buitenteugel begrenzen? Wat heeft dat voor nut? Je duwt hem naar buiten om hem daar vervolgens te begrenzen, wat is daar hetnut van?

Romy verwoord net even beter wat ik bedoel :)
Ik zeg nergens dat ik stop met rijden, alleen wel met vragen. Het onderhouden is ook gewoon door rijden ;)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:02

Marjoow schreef:
Maar Carola, wat ik even niet snap he. Waarom wil je zo nodig binnenbeen aanleggen en hem met de buitenteugel begrenzen? Wat heeft dat voor nut? Je duwt hem naar buiten om hem daar vervolgens te begrenzen, wat is daar hetnut van?

Romy verwoord net even beter wat ik bedoel :)
Ik zeg nergens dat ik stop met rijden, alleen wel met vragen. Het onderhouden is ook gewoon door rijden ;)

Je onderhoud niks, want je zegt dat je niks meer doet. Je stopt met vragen. Binnenbeen en buitenteugel is onderhouden, dus als je dat niet doet, doe je eigenlijk niks. In mijn ogen hoor. Verbeter me maar.
Het nut er van is, drijven om alle spieren te gebruiken, dat het paard door zijn heel lichaam gaat en blijft lopen. Zo is het mij altijd verteld. Ook gaat het paard meer lopen ipv sloffen, om een makkelijke vergelijking te noemen. Het begrenzen van de buitenteugel is dus het opvangen, het been geven koppelen ze in eerste instantie aan het naar voren gaan maar door je buitenteugel erbij te houden zal hij gaan snappen dat hij niet naar voor moet maar omhoog zeg maar.
Zo is het mij geleerd, een tijd geleden en al mijn instructeurs/instructrices hebben het herhaald.

Ieder zn eigen manier van rijden, maar ik hoor dit eigenlijk van iedereen die ik ken in mijn eigen omgeving xd.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:06

Nee binnenbeen/buitenteugel is niet onderhouden ;)
Niks doen kan ook onderhouden zijn ;) Waarom zou ik van mijn paard iets vragen als hij het al goed doet? Wanneer weet het paard dan dat hij het goed doet?

Draai het eens om, jij zit op kantoor en ik blijf constant dingen aan jou vragen, dan weet je het toch ook niet meer? Wat wil je nou? Zodra het paard daar loopt waar het moet lopen, ontspan je in je handen en stop je met drijven. Komt hij er dan uit, dan ga je weer vragen. Als je paard moet gaan lopen ipv sloffen, geef je been. Dan doe je niet binnenbeen/buitenteugel. Dat is mij nog nooit verteld en ik rijd al aardig wat jaren...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:09

Je ontspant je hand en vraagt niet meer met je hand, dat is toch al de beloning?
Het is wel degelijk onderhouden en ook een stukje 'verder' om iets meer omhoog te lopen en nog meer spieren te gebruiken :)

Dan denk ik dat we op hele verschillende manieren les krijgen, ik loop zelf ook aantal jaren mee en krijg al die jaren goede begeleiding.
Als een paard sloft geef je niet been, dat helpt weinig. Dan moet je meer gaan rijden door je binnenbeen en buitenteugel en dan al hij maar omhoog lopen dus niet sloffen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:11

Het drijven (wat ik dus alleen doe als er iets moet gebeuren) is voor mij dat het paard actiever moet, dan doe ik mijn benen er een moment aan en dan reageert hij direct, daarbij wil ik ook dat hij heel goed aan mijn zithulpen staat, bolle rug betekend weg en holle rug betekend remmen.
Zo kan ik met hele kleine hulpen mijn paard volledig onder controle houden, geef ik bijv. iets teveel buitenbeen bij een keertwending zit ik zó in een pirouette.
Dat rijdt erg fijn. :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:12

Nou dan werkt jouw paard anders, want als ik Winston aan binnenbeen/buitenteugel vraag gaat hij niet actiever lopen hoor. Dat doet hij door overgangen te rijden en hem actief te maken. Als je paard sloft, heb je hem in eerste instantie al helemaal niet actief aan het rijden en hoef je niet eens te proberen aan de voorkant te komen want dan valt de motor gewoon uit.

Nogmaals: WAAROM doordrijven/doorvragen whatever als je paard al op het gewenste tempo loopt? Wanneer weet het paard dan welk tempo het juiste is?
En zoals ik al zei, waarom verder naar stap 3 als stap 1 nog niet 100% bevestigd is?

Ik denk dat ik er maar mee ophoud, want volgens mij snap jij niet wat ik bedoel...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:16

Zo dat ziet er goed uit Lieke! Winston loopt lekker!

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:25

Dat ziet er fijn uit Lieke! Idd soms nog wat op de voorhand, maar volgens mij komen jullie er wel! :D

Ik vind de discussie hier stiekem ook wel interessant, dus ik kom me er lekker mee bemoeien. :+
Maar Carola, als je stopt met been geven en teugeldruk geven betekent dat toch niet dat je stopt met rijden? 1. Kun je ook nog het een en ander met je zit, en 2. heeft blijven rijden naar mijn mening vooral te maken met alert blijven. Is het goed dan is het goed, maar het is als ruiter een hele kunst om alert op de kleinste veranderingen te blijven en dan juist die veranderingen aan te pakken.
Bij mij in de les wordt ook gezegd dat ik moet blijven rijden, maar als ik dan weer alert word op wat er gebeurt gaat het beter en is mijn instructeur ook tevreden. :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:30

Ik denk dat ik totaal niet begrepen wordt :n

Ik suggereer niks wat te maken heeft met extra voorwaarts rijden, niet extra voorwaarts want dat is en blijft hij al. Als het goed is. Door te drijven gaat hij omhoog lopen en niet naar voren.
Ik geef het op, meerdere manieren zijn goed. Dit is mij al de tijd geleerd door mensen die er ook verstand van hebben dus neem aan dat deze manier ook goed zal zijn (:

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 20:31

Dankjewel Romy&Ardine!
Over deze discussie, ik ben het heel erg eens met MirandaFuego&Marjo
Zodra winston actief loopt en zakt met zn hals vindt ik het voor de komende tijd goed. Ik ga me nu focussen op dit deel van het rijden, en daarna pas verderkijken.

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:32

Maar als je drijft terwijl hij niet extra voorwaarts moet worden, dan móet hij aan de voorkant worden tegengehouden. Anders zal het paard toch voorwaartser worden, daar is drijven tenslotte voor. :j

Ik heb wel de indruk dat paarden er juist lui van worden als ze de hele tijd gedreven worden, want hoe doe je dat dat als ze een keer écht voorwaarts moeten?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:33

Jawel, ik begrijp jou heel goed, ik begrijp alleen (nogmaals) niet waarom je meer van een paard vraagt dan nodig is. Hij hoeft nog helemaal niet omhoog te gaan lopen. Een fijne ontspanning, actieve achterhand en nageeflijkheid is wat we nu van hem vragen. Als dat 100% is bevestigd, dán pas ga je meer richting de oprichting en dus ook het meer omhoog lopen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:34

Precies Ardine, en dat heeft Winston ook. Wanneer je te veel gaat drijven word hij dood aan je been en word het steeds lastiger om hem actief te houden. Groot aandachtspunt ook voor ons (voor mij zeker) om zo min mogelijk been te geven.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:35

Dinniej schreef:
Maar als je drijft terwijl hij niet extra voorwaarts moet worden, dan móet hij aan de voorkant worden tegengehouden. Anders zal het paard toch voorwaartser worden, daar is drijven tenslotte voor. :j

Ik heb wel de indruk dat paarden er juist lui van worden als ze de hele tijd gedreven worden, want hoe doe je dat dat als ze een keer écht voorwaarts moeten?

Met je buitenteugel begrenzen. Als ie echt voorwaarts moet snapt ie dat makkelijk in combinatie met been en zit. T zijn kleine verschillen met grote impact. Dus als het goed gebeurd wordt hij zeker niet dood aan je been of wat dan ook.

Voor de rest hou ik op, ik zal wel een totale andere kijk erop hebben dan menig ander mens hier :Y)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 20:36

Dinniej schreef:

Klopt helemaal! Precies hoe ik er ook over denk alleen dan juist verwoordt.

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:13

Ik kan me juist wel vinden in dat wat carola zegt. Ik heb altijd geleerd dat elke pas die het paard zet voor mij is bij wijze van spreken. Dan kun je hem imo een stap voor zijn.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:38

Dat is ook zo Arianne. Jij bepaalt het tempo, maar als hij op het goede tempo loopt? Dan breng je hem er juist uit. Toch?

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 03:14

Nee hoor, dan hoef je hem er helemaal niet uit te werken. Met de kleinste beenhulpen kan je een paard prima rijden. Maar zoals marjo het zei, kan ook per ras verschillen, bij een beetje een bloederig paard kan je je niet laten verrassen.