Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Zilfstar schreef:Is rijden ZONDER beugels inderdaad gevaarlijker dan met? Of juist andersom? Of maakt het niet uit en ligt het aan de ruiter/paard/combinatie etc?
Zilfstar schreef:ZO leren mijn kinderen beiden paardrijden, zowel aan de longe als los. Kirsten heeft zo ook bijv gesprongen:
(foto schapenvachtzadel, beugelloos)
Stalgenoot was van mening dat zonder gevaarlijker is omdat je onstabieler zit en er eerder afvalt.
Ik ben van mening dat je zo beter onafhankelijk leert zitten, je evenwicht leert houden en ALS je eraf valt loop je niet de kans te blijven haken in de beugels
(als wij rijden met beugels hebben we veiligheidsbeugels trouwens, dat ter zijde)
, tenminste, de meeste ruiters niet want die blijven al nauwelijks zitten mét beugels
. Logisch natuurlijk. Ik vind dat zonder beugels gevaarlijker is, al is het heel goed voor je zit. Als je regelmatig zonder beugels zit en je houding goed is denk ik dat het niet veel meer uitmaakt. Je kunt dan namelijk goed je evenwicht behouden.
Grappige is als ze met beugels gaat rijden ze helemaal in de war raakt en continue met die beugels bezig is om ze niet kwijt te raken. Ze trekt ook haar benen dan veel meer op en verkrampt. Zonder beugels zit ze gewoon goed en ontspannen en lang. En ja, draakje was vandaag weer even aan het bokken in de galop (komt wrs door de stormachtige wind) en dan blijft dochter toch prima zitten

Citaat:Ik ben het er niet mee eens dat het verder VEILIGER is. Want waarom zouden stijgbeugels anders bestaan?