Is zonder beugels gevaarlijker dan met? Of juist andersom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZONDER beugels rijden is gevaarlijker dan met:

1. Ja
13 (5%)
2. Nee, andersom juist
23 (10%)
3. Ligt aan ruiter/paard/combinatie
87 (38%)
4. Maakt niet uit
105 (46%)

Totaal aantal stemmen: 228

Angela

Re: Is zonder beugels gevaarlijker dan met? Of juist andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 06:25

Ieder voordeel heeft zijn nadeel.

Met beugels is de kans dat je blijft hangen, en ook dat de ruiter afhankelijk van de beugels gaat zitten. Zonder beugels bestaat de kans dat het paard last van de ruiter krijgt doordat de ruiter de beweging van het paard nog niet kan volgen, geen beugels heeft om verlicht te gaan zitten en daardoor het paard tot last is. Als het paard hier niet rustig onder kan blijven heeft dat dus een gevaarlijke situatie tot gevolg.

Zonder beugels zal je er met een bokpartij veel sneller langs liggen, wat natuurlijk ook gevaarlijk is.

Met beugels blijven hangen ligt trouwens aan de beugels die je koopt, er zijn genoeg echt veilige oplossingen, zoals de safestyle beugels.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 06:44

Ik reed in een ver verleden op shetlandertjes in de les. Op zo'n plat glad zadeltje :):) met beugels. Nou daar viel ik minimaal een keer per les af maar 3 of 4 keer kwam ook wel voor. }:0 Aan beugels heb je nog niet zoveel als je nog niet echt stil zit. Alleen lichtrijden gaat makkelijker.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 10:47

Het is inderdaad goed voor je houding, zit en balans.
Maar houd er ook rekening mee dat het vaak voor wat extra belasting zorgt voor je paard, bijvoorbeeld door dat lichtrijden moeilijk is

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 11:09

Met beugels is gevaarlijker absoluut. Mits je met korfjes rijd, maar dat onder het normale rijden zelden. Overigens, als je zonder beugels kan rijden (dus ook lichtrijden etc) is dat een heel positief punt voor het rijden met beugels. Met beugels heb je bij een val ook minder de kans je idioot lang aan het paard vast te klampen en daarmee dus helemaal te verkrampen en je eigen val een stuk pijnlijker en gevaarlijker maken.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 11:18

Ik denk dat het aan het paard licht of hij veilig bereidbaar is zonder beugels en aan de ruiter hoever die ervarig heeft met zijn of haar balans :)
Ik zelf rijd graag zonder beugels omdat ik dan het gevoel heb dat ik sterker in het zadel zit en gewoon lekker mijn benen kan laten hangen. Het is volgens mij ook goed om je zit en je balans te trainen zodat als je later een moeilijker paard wilt kunnen rijden en je wordt er een keer bijna afgegooit, dat je toch de goede balans hebt om te kunnen blijven zitten :o

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:57

Zilfstar schreef:
Is rijden ZONDER beugels inderdaad gevaarlijker dan met? Of juist andersom? Of maakt het niet uit en ligt het aan de ruiter/paard/combinatie etc?

Als een paard opeens naar opzij springt, is da duwtje onder je ene voet toch wel heel prettig op mijn leeftijd.

Zilfstar schreef:
ZO leren mijn kinderen beiden paardrijden, zowel aan de longe als los. Kirsten heeft zo ook bijv gesprongen:
(foto schapenvachtzadel, beugelloos)

Stalgenoot was van mening dat zonder gevaarlijker is omdat je onstabieler zit en er eerder afvalt.
Ik ben van mening dat je zo beter onafhankelijk leert zitten, je evenwicht leert houden en ALS je eraf valt loop je niet de kans te blijven haken in de beugels
(als wij rijden met beugels hebben we veiligheidsbeugels trouwens, dat ter zijde)

Bij zijwaartse manouevres geef ik je stalgenoot gelijk, maar met een brave leerpony valt dat gevaar wel mee.
En juist als het gaat om leren zitten, zelf je balans houden en voelen wat er zoal onder je gebeurt, is een schapenvacht ideaal.

(De oude calaveriemethode kwam er op neer, dat je eerst vele, vele uren aan de longe ging zonder beugels - totdat je in stap. galop en draf keurig netjes stil had leren zitten en meeveren. En ik heb mensen zien rijden dit het zo hebben geleerd ze zaten als een huis!)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 15:35

Haha, leuk! Want dan heb ik het mijn kids (vooral dochter) dus op de cavaleriemethode geleerd. Die rijdt al jaren zonder beugels dus. Eerst op onze Fries (vanaf dat ze (dochter) 4 was) en nu dus al bijna 2 jaar op haar pony. Die overigens goed oplet of dochter haar evenwicht niet verliest. Als dat wel gebeurt (dat is dan eigenlijk alleen met galop zo) remt ze eerst wat af. Lukt het dan dochter niet er weer op te hupsen maar zakt ze verder, dan stopt pony keurig en blijft stilstaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:43

Hmm, volgens mij was de oude cavaleriemethode vooral ook dat de ruiters er eerst geregeld afvielen :o Niks paard dat af mag remmen als de ruiter scheef zit...

Sacrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:00

Met veiligheidsbeugels en goed schoeisel denk ik dat het beide even veilig is. Voor een beginner lijkt het me ook goed om ook deels lessen zonder beugels te krijgen, maar niet om de veiligheid (uiteindelijk is het wel veiliger want ze leren beter zitten) maar om het leren zitten.

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:22

Met vallen en opstaan leren rijden is een goede basis, ook al is het misschien niet de makkelijkste weg. Ik rijd zelf regelmatig met een BBP en heb daardoor meer gevoel wat het paard onder mij doet en hoe mijn zit daarop van invloed is. Ook met zadel is zonder beugels rijden enorm goed voor je zit.. en zonder je zit is het rijden imo toch een stuk lastiger!

xloveveerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:01

Als je paard bokt denk ik niet dat je zonder beugels blijft zitten *D, tenminste, de meeste ruiters niet want die blijven al nauwelijks zitten mét beugels :Y). Logisch natuurlijk. Ik vind dat zonder beugels gevaarlijker is, al is het heel goed voor je zit. Als je regelmatig zonder beugels zit en je houding goed is denk ik dat het niet veel meer uitmaakt. Je kunt dan namelijk goed je evenwicht behouden.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:06

Ik denk dat het in de regel gevaarlijker is als je zonder beugels rijdt. Aan beugels heb je gewoon steun natuurlijk, als je paard een keer naar opzij wegschiet kun je dan opvangen in je beugel. Heb je die steun niet, dan lig je er -denk ik- sneller naast.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen op die regels, bijvoorbeeld dat je als ruiter gewoon goed en onafhankelijk moet zitten. En het risico op blijven haken in je beugels als je valt is er ook natuurlijk. Maar daar heb je natuurlijk ook weer die beugels met elastiekje voor.

Zelf ga ik zeker niet zonder beugels of zonder zadel rijden met mijn paard. Dat vind ik gewoon niet verantwoord. Op mijn vorige pony reed ik soms alleen met een halstertouwtje, dus dat het per paard verschilt is ook wel duidelijk denk ik..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:42

Shadow0 schreef:
Hmm, volgens mij was de oude cavaleriemethode vooral ook dat de ruiters er eerst geregeld afvielen :o Niks paard dat af mag remmen als de ruiter scheef zit...

Ja, helaas: het waren soldaten. Stoer doen is/ was helaas de regel....

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:51

Ik ben van mening dat als je een paard hebt dat vlucht gedrag vertoont MET beugels gevaarlijker is.
Wanneer een paard veel vlucht gedrag vertoont zal het dus proberen om onder je weg te rennen/sprinten, wanneer de dan beugels hebt ben je minder is het zadel en zal je sneller druk zetten op je beugels, helaas valleen veel ruiters door deze reflex.
Herken je het dat altijd geroepen werd; Achterover zitten!!!! je gaat automatisch meer naar voren zitten als een paard harder gaat.

Bij mijn merrie heb is de eerdere 3 keer dat ik erop ging zonder beugels gereden, hierdoor zat ik stevig en stabiel en had zei een zekere ruiter op haar rug. ook zal ik zonder beugels mindersnel vallen omdat ik langere benen heb/maak en geen druk in de beugels kan zetten.
Wanneer de druk van de beugels mist ga je automatisch je benen langer maken.

Bij een paard wat heel erg bokt vind ik beugels(veiligheidsbeugels) wel prettiger omdat ik dan die de bokken met mijn volledige zit hoef op te vangen. hierbij zoek ik meer druk in de beugels en verdeel ik mijn zit anders.
:)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:50

Nou ik rijd toch liever met dan zonder beugels! M'n paard doet af en toe nog wel eens debiel en als ik dan mijn beugels kwijt ben lig ik er vaak wel bijna langs _O-

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:26

Ik ben er van overtuigd dat zonder beugels veiliger is. Ik heb persoonlijk echt een hekel aan beugels, ik zit veel fijner zonder die dingen.

BBBritt97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:19

Veiliger met beugels.
Je hebt beugels met elastiekjes aan de zijkant.
Bij deze beugels vind ik het een stuk minder gevaarlijk.

AniekMac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:01

Ik vind het zonder beugels beter, ik zit veel beter en lekkerder. Je krijgt er een betere onafhankelijke zit van. Ook wat al eerder genoemd is, stel je valt, op een zadel denk je na over dat je moet blijven zitten, of niet vast moet blijven haken in je beugels, met zo'n pad heb je dat niet.

kaylee0818

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:54

Ik vind dat het aan het paard ligt. Ik ben het wel met je eens dat je zonder beugels een onafhankelijke zit aanleert, wat natuurlijk alleen maar goed is. Maar stel ik rij op een paard die nog wel eens gek wil doen, doe ik toch liever mijn beugels in.

Het zou natuurlijk ook kunnen dat wanneer je zonder beugels leert rijden, je ook niet je beugels nodig hebt wanneer een paard er van door gaat of wat dan ook.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 16:01

Leuk al die verschillende meningen en bij elke denk ik weer: ja zit wat in. Dochterlief heeft inmiddels het springen ontdekt en ook dat doet ze beugelloos :) Grappige is als ze met beugels gaat rijden ze helemaal in de war raakt en continue met die beugels bezig is om ze niet kwijt te raken. Ze trekt ook haar benen dan veel meer op en verkrampt. Zonder beugels zit ze gewoon goed en ontspannen en lang. En ja, draakje was vandaag weer even aan het bokken in de galop (komt wrs door de stormachtige wind) en dan blijft dochter toch prima zitten :)

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:34

Goh, is een interessante discussie. Enerzijds vind ik zonder beugels ook beter om te leren rijden, ik volg sinds kort ook dressuurles en daar bleek dat mijn zit helemaal niet goed is en dat ik nu moet oefenen door te rijden zonder beugels. En ik merk nu al dat het mij helpt.
Maar inderdaad, als je paard gaat bokken of er vandoor gaat, heb ik toch ook liever beugels hoor.
Maar ik geloof ook best dat indien je hebt leren rijden zonder beugels, je best ook een bokkend paard kan doorzitten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:37

Met beugels vind ik vaak onhandig, vergrubbeld mijn houding (door het gevoel van 'Ik mag de beugels niet verliezen') en als je blijft hangen hang je goed.
Vind het dus niet gevaarlijk zonder, je leert er van rijden en kan nergens blijven hangen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:04

Dat LEREN rijden zonder stijgbeugels beter is, zijn we het denk ik bijna wel over eens..

Ik ben het er niet mee eens dat het verder VEILIGER is. Want waarom zouden stijgbeugels anders bestaan?
Ik krijg nu het idee uit dit topic dat ze volledig nutteloos en vooral gevaarlijk zijn. Waarom zijn ze dan überhaupt ooit uitgevonden? ;)

Militaire geschiedenis beschouwt het soms zelf als één van de belangrijkste uitvindingen, na het papier en buskruit. Andere beschouwen het zelfs op hetzelfde niveau als de uitvinding van het wiel! Stijgbeugels zijn dus zeker niet nutteloos

Stijgbeugels zijn ontstaan pas heel erg laat. Voordat stijgbeugels ontstonden, werden paarden nauwelijks in man tot man gevechten gebruikt. Als een paard een onverwachte zijsprong deed, stond de ruiter er soms naast (en dat is niet handig in een gevecht), maar bovenal, men kon minder kracht zetten.

De eerste 'stijgbeugels' komen uit India. Dit waren alleen maar lusjes, waar men de grote teen in deed, zodat men steviger op het paard zat. Heel handig in een warm klimaat, maar in het noorden, waar ze laarzen droegen, hebben ze dit natuurlijk niet gebruikt. De eerste echte stijgbeugels komen uit China.

Waarom waren stijgbeugels zo belangrijk? Ridders zouden niet bestaan hebben zonder stijgbeugels. Te veel gewicht, en te weinig steun. Stijgbeugels gaven steun aan de ruiters, zorgden dat ze in balans waren en bleven, zwaarden werden beter gebruikt. En dat alles zonder van het paard te vallen. Hiervoor gebruikte men een speciaal zadel, met heel veel steunpunten, als men alleen maar een lans wilde gebruiken.

Nu is deze functie, het balans geven aan de ruiter, nog steeds een belangrijk deel waarom stijgbeugels worden gebruikt. Verder is het zo, dat het gebruik van een stijgbeugel (maar vooral een zadel), beter is voor de paardenrug. Stijgbeugels laten ruiter en paard meer flexibel zijn, en soepeler en sneller in beweging. Verder worden het paards balans en flexibileit veel minder gehinderd dankzij het gebruik van de stijgbeugel.

Aan de andere kant zitten er 2 hiaten aan een stijgbeugel. Eén daarvan is deels opgelost, namelijk het gevaar van vast blijven haken in de beugel. Dmv veiligheidsbeugels is dit niet meer mogelijk, en heb je dus het optimale van beide zijden: geen gevaar in vasthaken, maar wel die extra flexibiliteit, balans en agility.

De tweede hiaat is er 1, die maar héél weinig mensen tegen zullen komen. Als je namelijk hele dagen op je paard zit, je hele leven lang, en altijd met stijgbeugels rijdt, heeft dit invloed op je voeten. Maar de meeste ruiters, zelfs wedstrijdruiters die heel veel rijden, hebben hier eigenlijk gewoon geen last van. Het is heel erg zeldzaam, en alleen in extreme gevallen begint het een beetje ernstig te worden.

Verder vraag ik me af: mensen die zonder beugels rijden, rijden jullie dan ook zonder zadel?

Dees_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:37

Ik vind dat dat verschild. Als je zit niet erg stabiel is zal dat ontzettend gevaarlijk kunnen worden zonder beugels. Maar als je veel zonder beugels rijd wordt je zit beter en stabieler, en vooral sneller ontwikkeld dan als je altijd steun zoekt op je beugels. Ik denk dat het veiliger is om vaker zonder beugels te rijden. En goed voor je hele rijtechniek.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:51

Citaat:
Ik ben het er niet mee eens dat het verder VEILIGER is. Want waarom zouden stijgbeugels anders bestaan?

Die zijn er heel misschien om je te helpen... :')
Voegen in mijn ogen niks toe in een dressuurproef waar ik bij moet doorzitten.

Edit: post verder gelezen, nogmaals, ik ga alleen beter zitten en niet zit niet te vissen of drukken op beugels, zo zie ik er veel, heel veel in stoel-zit door het vissen naar beugels, 'verkeerd drukken' en go on.
Lijkt mij dat het daar niet beter van wordt. Verder rijd ik nooit (of ik moet al gewoon snel een rondje gaan, niet trainen maar bewegen) zonder zadel, geen zin om het paard te verpesten, en mijn billen etc.