training maar dan nét even anders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Re: training maar dan nét even anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:09

Meeste is al gezegd, en misschien heb ik er over heen gelezen :p, maar ik zie hem na die gele sprong steeds in de verkeerde galop landen, en na die witte daarna ook. Als hij verkeerd zit moet je corrigeren. Heb je nog niet eerder voorbij zien komen maar ik vind het netjes hoor +:)+

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 20:31

aurora klopt doe ik normaal ook ja
alleen vandaag moest even snel snel want pap wilde niet te lang blijven met filmen :P

ze steigert
na de gele is niet zo erg dat hij verkeerd land

na de witte is hij maar 1 keer verkeerd doorgegaan en dat heb ik expres even niet gecorriceerd omdat ik een stukje in contra door wilde galloperen

vandaag heeft hij zij eerste correcte wissel gesprongen dus als dat straks helemaal soepel gaat kan ik hem wisselen na de sprong :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 22:05

Ziet er al 10x beter uit dan eerst!
Heb alleen het 2e filmpje gezien en wil daar graag wat over zeggen.
In het filmpje is te zien dat jij inderdaad erg strak de teugels in je handen houdt. Probeer je handen te ontspannen en daarbij je benen te gebruiken als je haar naar buiten wilt laten wijken.
Wat dus ook erg goed te zien is, is dat jij haar als het ware naar buiten stuurt. Dit, terwijl je haar ook tegenhoudt met je linkerhand.
Het is een soort wisselwerking. Als jij je handen ontspant en, ook tijdens het doorzitten, meer met je benen doet, zal zij ook verder ontspannen.
Verder zie ik dat jij redelijk gespannen zit. Daarom stuiter je ook. Doe eens net alsof je op de bank zit. Daar span je je bilspieren ook niet aan, toch?
Je paard loopt wel, daar hoef je je geen zorgen om te maken. Desnoods ga je eerst ontspannen zitten en slingeren jouw benen om de oren van je paard: als je maar ontspant.
Dus: eerst ontspannen zitten, dan je handen ontspannen en dan meer met je benen sturen.

Succes!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 22:08

moelly bedankt voor de tips !
zal er eens op gaan letten ja ik span me veel te veel op :)
eerst ontspanning zeg jij dus en dan pas de rest!

wijken zit nog in de baby fase

ik krijg hem maar niet fijn voor mijn been opzij :(
iemand daar nog een goede tip voor?

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 22:12

Oei daar heeft mijn vriendin ook last van gehad met haar paard .. ik ben er naast gaan lopen .. been sterker aanleggen en met mijn zij erbij.. na ongeveer 4 keer het te doen op de lange zijde deed hij het zonder bijna enige druk te geven.. Misschien dat proberen

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 22:21

Gaat ze op de volte wel voor je been opzij?
Anders dat misschien oefenen? Ik moest van mijn instructeur altijd heel veel voltes draaien, niet alleen voltes, maar ook achtjes en dan een keer doordraaien op een achtje en steeds naar binnen en dan de volte weer openen.
Dan een keer over de 2e hoefslag rijden en dan je paard recht houden. Doe je dat een keer of 3(niet vaker, want dan wordt het een gewoonte) Ga je dus iets na A afwenden en dan tot iets voor C op de 2e hoefslag rijden en dan ga je weer over de gewone hoefslag.
De 3e of 4e keer, duw je haar met je been een beetje meer naar de hoefslag. Reageert ze hier positief op, oefening afmaken en dan belonen. Al gaat ze in het begin maar 1 pas opzij, belonen.
Elke keer als ze iets goed doet, eerst de oefening afmaken, dan belonen en dan even 5 minuten iets anders doen.
Dan doe je dezelfde oefening weer: 2 of 3x recht houden op de 2e hoefslag, de 3e of 4e x een pasje opzij. Reageert ze hier positief op: oefening afmaken en belonen. Dan weer iets anders doen.
Het is heel belangrijk om je oefening af te maken. Als je haar direct beloond als ze een pasje opzij gaat, kan het zijn dat ze hier van schrikt en dus niet snel weer hetzelfde zal doen(ben je dus nog verder van je doel). Maar het kan ook zijn dat het een gewoonte wordt. Denkt ze: 'Oh, dus als ik iets doe wat baasje van me vraagt, mag ik stoppen'. En dat is dus juist niet wat we willen ;)

Lhoogste

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 11:16

mooi paardje heb je! ik heb niet alle filmpjes bekeken maar op basis van het eerste filmpje vind ik dat je draf een heel stuk actiever mag, gaat er ook voor zorgen dat hij de grond minder induikt vooraan en dan gaat ie vanzelf mat meer opgericht lopen :) als je zonder beugels rijdt ook je tenen laten vallen! da's net de bedoeling hé! dus benen lang maken en tenen helemaal naar beneden. :) hij gebruikt wel mooi zijn rug vind ik

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 11:53

moelly dat soort oefeningen doe ik inderdaad heel veel,
voltes achtjes slangenvoltes
het binnenhoefslag rijden doe ik eigenlijk zo goed als continu,

of ik rijd tussen de hekjes in de dressuurbuitenbak :)
alles om hem op 2 teugels te houden

zal het eens gaan proberen het door middel van de voltes,
en hele kleine stukjes vanaf het midden te wijken

Lhoogste zal ik aan denken als ik weer zonder beugels ga rijden ,
raad je wel aan ook even de andere filmpjes te kijken dan zie je meteen dat het geen lui paard is normaal :P

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 08:50

Er zit zeker verbetering in. Vooral het springen zit zoveel meer rust in, super fijn :D
Wel vind ik ook dat hij activiteit mist, en dat je met doorzitten een redelijk strakke en hoge hand hebt. De lijn van je arm gaat niet vloeiend over in de teugel. (als je snapt wat ik bedoel :+ ) ook heb ik het idee dat hij zo onrustig is met z'n hoofd (al stukken minder!!) omdat je bij het sturen je hand naar achter haalt (ipv naar voren en opzij), en dus icm je te hoge hand heel erg sterk inwerkt. Je bent zelf ook heel strak in je houding, dus dat zal voor een paard dan ook niet makkelijk zijn om te ontspannen. Succes!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 18:55

Dankje ik ben nu al juist heel veel bezig met mijn hand opzij te doen en zelf los te laten dit vind ik erg moeijk maar gaat steeds beter gelukkig :) ik merk nu ook steeds sneller als ik mijn hand naar achter doe dus kan ik mezelf steeds sneller corriceren gelukkig voel ook dst hij steeds losser word van voren doordat ik losser in de hand ben geworden actief dat is hij normaal te maar hield hem daar teveel in gisteren bezig geweest met het wijken maar op een geveven moment snapte hij het iets te goed en ging die alleen nOg maar zijwaarts .... Heeft me 10 minuten rijden gekost om hem weer normaal rechtuit te krijgen

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:21

Ik zou op ieder filmpje voor een hogere basis tempo gekozen hebben.
En het doorzitten zou ik nog even laten.

Je heb trouwens een goeie springer onder je kont!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 22:20

klopt

het is heel lastig met hem om een vlot tempo te houden
hij gaat snel te hard en dan draagt hij niet meer.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:30

Het lijkt inderdaad alsof je met je knieën/bovenbenen knijpt. Het is een logische reactie, maar zo knijp je juist jezelf uit het zadel waardoor je gaan 'stuiteren'. Probeer je bovenbeen/knieën los te laten en laat je been naar beneden hangen. Elke keer een paar pasjes en dan weer lichtrijden. En denk elke keer: benen ontspannen.

In het galopfilmpje zag ik ook dat in het begin je paard nog niet altijd even fijn is op twee teugels. Hij valt over de buitenschouder weg. In draf gaat het al stukken beter. Ik denk dat je galop ook wel met iets meer tempo mag, waarschijnlijk zit hij dan ook een stuk lekkerder :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 22:34

zal het proberen zap !

klopt ene dag kan ik alles met hem dan is de druk van de buitenteugel genoeg om te wenden
dag erna gaat het niet zo goed en zwabberen we alle kanten op :o

maar moet wel zeggen dat hij de afgelopen weken enorm verbeterd is ,
paar weken terug kon ik niet eens aan links komen en was hij rechts loei en loei sterk :=

nu is hij steeds beter op 2 teugels te rijden

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:36

Prachtig paard! Het een super galop heeft ie :j

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:33

Nice!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 17:25

dank jullie altijd leuk om dat soort dingen te horen
als jullie nog tips of commentaar hebben hoor ik het graag het is tenslotte HAW :P

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:36

Je hebt echt een fantastisch paard! Ik kijk altijd je topics. Ik vind ook dat je heel erg voor uit bent gegaan! Maar ik ga helemaal mee met Oji. Ik zou ook het doorzitten nog even laten zitten en een wat hoger basistempo hebben. Ik vind trouwens dat hij ook super springt! Een goed grondtempo hebben jullie tussen de sprongen door!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 20:37

dankje nann dat vind ik fijn om te horen :D
binnen kort zullen we een keer weer een parcoursje springen en filmen

2641

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:00

Zoals al eerder gezegd mag je draf veel actiever.
Probeer je paard ook in de juiste galop te laten landen, ga je rechtsaf rechtergalop,
ga je linksaf linkergalop. Neem contragalop oefenen liever in de dressuurtraining mee.
Als je boven de sprong al goed je buitenteugel tegen de hals houdt en je binnenteugel
ontspant gaat je paard automatisch makkelijker in de goede galop.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 21:48

dankje

zal er wat meer op gaan letten
maar in deze fase rechtdoor was het nog niet zo heel belangrijk vond ik