B-debuut met manegepaard Tango

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 14:23

rink schreef:
ik moet eerlijk zeggen dat ik het beeld niet bevestigd vind. erg onrustig en vooral overhaast ipv actief en impuls. vooral je zit werkt het paard iets tegen, je zit hem aldoor net iets achterin het zadel met een beweeglijke hand. dat drijven stoor ik me nog niet eens enorm aan, maar het is niet functioneel zoals je het nu doet. het paard is niet gereden tussen benen en handen. lijnen zijn niet netjes afgemaakt, en voltes niet mooi rond. als ik je proefjes bekijk vind ik je punten coulant. probeer eens iets meer rechterop in het paard, onderbeen iets terug bekken meer kantelen zodat je iets minder stoelzit. en probeer te werken aan lossigheid in bovenarm zodat je handen stiller worden. gebruik je handen alsof je ze geleend hebt, wees er dus zuinig en voorzichtig mee. en er worden al fijne tips gegeven over je middendraf en je impuls.

neemt niet weg dat ik respect voor je heb dat je deze uitdaging aangaat met een paard waar iedereen iedere week weer iets anders van verwacht en wat vaak foutjes te voorduren krijgt! blijf vooral lekker doorgaan en wees blij met je resultaat, deze heb je vast maar binnen!

Bij dit zadel zit de beugelophanging wat te ver naar voren waardoor het niet echt mogelijk is om mijn onderbenen nog verder naar achteren te doen zonder dat ik geforceerd zal gaan zitten. Bedankt verder voor je compliment!

debbby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 20:11

Ziet er leuk uit voor het begin! veel succes alvast met de wedstrijden, jullie komen er wel met wat oefening :)
naast alles dat ik kwa verbeter punten al heb gezien, mis ik alleen dit;

ontspan je armen! het zijn net stokjes..
laat ze langs je lichaam 'glijden' en je schouders iets naar achter. hierdoor zit je mooi rechtop en oogt het al meer als een geheel omdat je armen in de lijn van je lichaam zitten. Succes!!

Anoniem

Re: B-debuut met manegepaard Tango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 20:49

Ten eerste wil ik even "chapeau" zeggen over hoe je een manegepaard aan het lopen hebt. Denk niet dat er veel manegepaarden te vinden zijn waar je een B proef mee kunt rijden en dan nog punten ook, dus echt petje af daarvoor.

Voor de rest zie ik wel wat dingen, die erg typisch zijn voor manegepaarden. Ik zie een paard dat duidelijk over zijn tempo heen loopt, heel erg overhaast. Dat is ook de rede waarom hij overgaat in de galop zodra je nóg meer van hem vraagt. Veel manegepaarden en over het algemeen veel paarden hebben nou eenmaal een lager tempo dan wat wij eigenlijk het liefst van ze zouden willen zien. In de tijd dat ik nog op de manege reed zag ik het ook, paarden die van nature een wat lager tempo hadden, maar overhaast door de bak werden geschopt omdat ze zo sloom waren. Je onderbenen zijn erg onrustig, ik denk dat je hem onbewust constant aandrijft hiermee. Beugels een gat of twee langer, voor zover je ze dan nog met je tenen aan kunt raken, en op je kont zitten. Benen niet samenknijpen maar juist ontspannen, als je gaat knijpen ga je zwieberen. Voor de rest mag het allemaal best een tandje rustiger. Veel jury's zien liever een ontspannen proef dan een snelle proef. Op het moment dat je je paard wat terughoudt in het tempo, zullen de meeste van je problemen verdwijnen, vooral het probleem van de middendraf. Dit paard loopt voor zijn gevoel al erg hard, en in een middendraf vraag je nóg net even wat meer van hem. Natuurlijk gaat hij dat dan zien als een galophulp, na een tijdje wordt het immers makkelijker om te galopperen dan om héél snel te draven.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes ermee in ieder geval!

BonnieBalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 22:14

Hee lin!
Ik had al een topic van je verwacht haha.
Super B debuut hoor, Tango heeft goed zijn best gedaan!
Ik heb niet alle comments gelezen, dus misschien ga ik wel dingen dubbel zeggen.
Je benen is natuurlijk een probleem, maar dat weet je zelf ook. Ik denk dat als je meer je hakken naar buiten draait ook minder zal bewegen met je benen. Misschien een tip.
Ookal is Tango niet heel voorwaarts, hier heb je hem stukken erg over zijn tempo lopen. De activiteit moet je natuurlijk wel goed voor mekaar hebben, maar hier laat je hem daar een beetje uitlopen. Meer aan de voorkant begrenzen, hierdoor voorkom je ook kleine slordigheidsfoutjes en zal je de figuren minder hoeven afraffelen. Ik denk dat je met een iets hard tempo, beter je figuren kan voorbereiden en rijden. Sommige dingen komen nu ietwat abrupt. Voor middendraf zou ik voornamelijk het verschil willen zien, dus inderdaad tandje zachter en dan maar iets minder verruimen. Dat is sowieso heel erg moeilijk voor mekaar te krijgen bij manege paard. Kleinere hulp en meer aan de voorkant begrenzen.
Ik vind wel dat Tango zijn hoofd/halshouding erg netjes is en dat je hem goed voor mekaar hebt!
Ik hoop dat je er wat aan hebt!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 22:34

Ik zei vanavond tegen mijn instructrice dat jullie allemaal vonden dat hij over zijn tempo heen liep en ik heb nu net ook de linkjes van de filmpjes naar haar gestuurd want ze wilde ze wel even zien. Hij liep vanavond ook in de les en toen vroeg ik haar of zij hem op dat moment over tempo heen vond lopen en ze zei van niet en toen had hij denk wel hetzelfde tempo als ik in de proeven. Als ik erop zit heb ik totaal niet het gevoel dat die over het tempo heen loopt.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 13:37

Oke ik wil even een quote delen van mijn instructrice om te laten zien wat zij van het tempo vind:

Citaat:
Ik heb het bekeken, maar ik vind het tempo in draf en galop zeker niet gehaast. In stap kun je zeggen dat er iets meer rust in mag. Wat wel opvalt is dat hij een aardig deel van de proef te weinig nageeflijk is, waardoor je moeite hebt met voorbereiden en afwerken van overgangen en wendingen. Ook de middendraf gaat de mist in door een aanleuningsprobleem. Als je dat beter voor elkaar krijgt in een proef, oogt het beeld veel constanter en kun je fouten als het hekje inrijden ook voorkomen. In een proef is dat natuurlijk moeilijker dan in een gewone rit, omdat het dán moet gebeuren en allemaal achter elkaar.

Dus ik denk dat ik het dan toch niet helemaal met jullie eens ben. Op mijn protocollen stond ook niks over een gehaast tempo.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 17:56

Ik heb het eerste filmpje nog een keer bekeken, ik vind je paard met name niet goed aan je been en er zit te weinig constante ritme in. Eerst ritme, dan zakt hij vanzelf wel. Nageeflijkheid moet van achteren komen. Als hij terugkomt in tempo en jij spoort hem weer aan zie je dat hij daar eventjes op reageert door (imo) gehaast te gaan lopen, maar daarna valt hij direct weer terug.
Er is al veel gezegd over je wiebelbenen, ik zou er echt consequent mee bezig gaan. Doordat je continu aanspoort wordt het ook lastig om hem goed aan je been te krijgen.
Qua nageeflijkheid ben ik het met je instructrice eens, maar dat bereik je door wel eerst iets aan je eigen houding te doen en je paard aan je been krijgen.
Is mijn mening dan :)

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:04

Ik wil niet aanvallend overkomen, maar waarom plaats je HAW als je alles weerlegt en de tips afwijst? Je kunt dan beter ITP openen :)

AmyxChanella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:38

Ziet er netjes uit voor de eerste keer !
Je handen zijn soms wel iets onrustig, maar dit heb je misschien alvaker gehoord hier in deze topic !
maar voor de rest is het wel netjes voor de eerste keer !

zusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 21:06

Tja Tango en zijn tempo! Heb de filmpjes nog niet bekeken maar kan me voorstellen dat het er uit kan zien alsof hij boven zijn tempo loopt! Vergeet niet dat het nog een relatief jong dier is wat nog heel veel moet en kan leren! Hij is gewoon een beetje lomp en 'onnozel' is zijn lopen. En inderdaad totaal niet voor het been :s
Ik heb zelf gemerkt dat als je dat voor elkaar hebt en dus lekker op zijn eigen benen loopt en jij er dus ook fijner op kan zitten dat het voor Tango ook makkelijker is om fijn te lopen :D

Oke ik ga nu effe de filmpjes bekijken, kijken of er nog dingen zijn die me opvallen ;)

zusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 21:16

Oke nu wel bekeken. Inderdaad je handen en benen mogen wel wat stiller (maar volgens mij is dat ook een aandachtspuntje wat bekend is bij je ^^ )
en de stap mag wat rustiger. Tango maakt zijn passen niet helemaal af... Inderdaad is de nageeflijkheid ook niet perfect, ik denk als dat beter was geweest dat de proef dan inderdaad lekkerder was gelopen :)

Maar ik vind het zeker niet gek gedaan hoor voor de eerste keer en het zijn allemaal dingen waar je aan kan werken :)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 22:07

zusjuh schreef:
Tja Tango en zijn tempo! Heb de filmpjes nog niet bekeken maar kan me voorstellen dat het er uit kan zien alsof hij boven zijn tempo loopt! Vergeet niet dat het nog een relatief jong dier is wat nog heel veel moet en kan leren! Hij is gewoon een beetje lomp en 'onnozel' is zijn lopen. En inderdaad totaal niet voor het been :s
Ik heb zelf gemerkt dat als je dat voor elkaar hebt en dus lekker op zijn eigen benen loopt en jij er dus ook fijner op kan zitten dat het voor Tango ook makkelijker is om fijn te lopen :D

Oke ik ga nu effe de filmpjes bekijken, kijken of er nog dingen zijn die me opvallen ;)

Ik begrijp hieruit dat jij Tango persoonlijk kent?

zusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:51

Ja klopt! Rijdt op dezelfde manege :) Heb zelf ook paar keer op hem gereden ;)