Niet aan het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBodin

Re: Niet aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:47

Sorry?
Je kan voelen als een team.
Ik zeg nergens dat je je paard niet kan leiden? Da's de hele bedoeling van met paarden omgaan :Y) Anders zou 't een gevaarlijke bedoening zijn.

madameoilily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:03

zelf denk ik dat je wel de baas moet zijn over jouw paard maar dat je als combinatie moet samenwerken en aanpassen aan elkaar.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:05

Inderdaad.
Je kan tot op zekere hoogte samenwerking. Er moet zelfs sprake zijn van samenspel. Maar binnen dat samenspel moet er iemand de leider zijn.
Je kan niet zonder het paard paardrijden.
Maar je moet het paard wel leiden, anders zal hij dat zelf gaan doen.

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:07

dat is algemeen bekend :)
Als een team werken hoeft niet per se te betekenen dat je minder streng of iets dergelijks bent .

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:08

Klopt, lijkt mij ook.
Maar met aan het been zijn heeft daar niet heel veel mee te maken, imo

madameoilily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:08

Als je maar eerlijk blijft en goed beloont dan zal je paard jou ook als leider zien

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:10

Soms moet je je paard ook straffen.
Je moet consequent blijven, nee=nee.
Eerlijk waar hoor: mijn oom loopt niet voor niets rond met een bezem als hij tussen de jonge hengsten loopt. Lief zijn is leuk, maar soms moet je streng optreden.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:11

saffierah schreef:
Hoi,
mijn pony is niet meer aan het been. Ik reed M springen en toen zijn we een keer in de hindernis gevallen en sindsdien is ze niet meer aan het been. Ik krijg haar het L springen door, maar ze reageert niet aan mijn been.
Heeft iemand tips om haar wel weer goed aan mijn been te krijgen, behalve overgangen rijden?

Ik denk dat het dikgedrukte onderstreepte zinnetje iets is om over na te denken. Het kan zijn dat je paard gespannen is geworden hier van, of een beetje angstig. Dit hoef je niet zo zeer aan de buitenkant te zien, maar kan zich ook uiten in zich een beetje voor je afsluiten. Dan reageert ze dus ook niet op het been. Hoe reageert ze thuis op je been? Als je niet aan het springen bent bijvoorbeeld?
Ik vind het apart dat ze na die val niet meer reageert. Dan lijkt het mij een probleem wat niet te maken heeft met niet willen luisteren, maar meer met iets achterliggends van angst, pijn of spanning.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:16

Def schreef:
saffierah schreef:
Hoi,
mijn pony is niet meer aan het been. Ik reed M springen en toen zijn we een keer in de hindernis gevallen en sindsdien is ze niet meer aan het been. Ik krijg haar het L springen door, maar ze reageert niet aan mijn been.
Heeft iemand tips om haar wel weer goed aan mijn been te krijgen, behalve overgangen rijden?

Ik denk dat het dikgedrukte onderstreepte zinnetje iets is om over na te denken. Het kan zijn dat je paard gespannen is geworden hier van, of een beetje angstig. Dit hoef je niet zo zeer aan de buitenkant te zien, maar kan zich ook uiten in zich een beetje voor je afsluiten. Dan reageert ze dus ook niet op het been. Hoe reageert ze thuis op je been? Als je niet aan het springen bent bijvoorbeeld?
Ik vind het apart dat ze na die val niet meer reageert. Dan lijkt het mij een probleem wat niet te maken heeft met niet willen luisteren, maar meer met iets achterliggends van angst, pijn of spanning.

Je bent me net voor. Zat alle reacties te lezen, maar niemand die hierop reageert. Eerste indruk van mij is, zou er niet iets met 't paard zijn, waardoor hij niet 'kan'.. Dat er ergens toch wat dwars zit en hij zich blokkeert? Hoe is ie verder te rijden dan? Hetzelfde als voor de val? En dan bedoel ik qua ontspanning en buiging.

madameoilily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:21

LoveBodin schreef:
Soms moet je je paard ook straffen.
Je moet consequent blijven, nee=nee.
Eerlijk waar hoor: mijn oom loopt niet voor niets rond met een bezem als hij tussen de jonge hengsten loopt. Lief zijn is leuk, maar soms moet je streng optreden.

ja dat klopt maar als jij je paard steeds zo behandelt zonder dat je een lief doet tegen jouw paard dan zal jouw paard jou niet als een leider zien. Mijn paard roept me altijd als ze me ziet en ziet me ook als leider, ook omdat ik haar eerlijk behandel en beloon als ze iets goeds doet.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:22

Natuurlijk kan je ook lief doen tegen je paard, schouderklopje is altijd leuk.
En inderdaad (maar da'soud nieuws): goed gedrag belonen, slecht gedrag straffen/negeren (als het gevaarlijk is zeker dat eerste)
Roepen kan ook roepen om eten zijn :Y)

madameoilily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:25

Ik heb een hekel aan paarden eten geven uit de hand dus van mij zal ze nooit zo'n beloning krijgen. En naar diegene die haar eten geeft roept ze echt niet. Echte liefde dus in mijn geval.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:35

Ik volg even, maar wil voor nu toch iets kwijt:
Het om en om aansporen/aandrijven is echt een advies van "de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel zit" en is denk ik door de adviseur hiervan weliswaar goedbedoeld maar volkomen verkeerd begrepen.
Denk ik. Het is gebaseerd op het tijdig aansporen van het achterbeen voordat het/op het moment dat het van de grond wil komen. Daarvoor moet je wel de exacte (achter) beenzetting van je paard of pony aan kunnen voelen. Dat komt op een iets verder gevorderd niveau neer, anders wordt het inderdaad schommeldebonken, dan kun je beter met twee kuiten tegelijk blijven aansporen, anders krijg je enorme verwarring bij je paard.

Zeker bij springfouten kun je beter terugvallen op bekende tactieken o.p.v. opeens een nieuwe aanpak, tot je over en weer het vertrouwen er weer in hebt zitten.

MustangII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:20

Veel overgangen rijden echt wisselend stap,draf ,galop ,stilstaan middedraf , maar er bij elke letter iets anders van.