Foto's van mijn oude muts

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Indie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 16:56

t'ziet er erg gespannen uit, uitleg is al gegeven.

Als je een pony niet goed aande teugel kan laten lopen doe het dan liever niet, als er geen begleiding bij is. en al helemaal niet op zo'n oude pony.
vraag anders hulp als je toch nog met haar wil dressuren. Ga haar niet zelf 'in de krul trekken' en haar rug verpesten.

het is niet aanvallend bedoeld, begrijp me niet verkeerd.
Maar je hebt waarschijnlijk nog niet zelf door dat je meer slecht dan goed doet.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 17:02

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 18:35

Ik weet het, maar het gaat al een stuk beter, ze heeft alleen geen spieren en houdt niet van werken, ik heb al meerdere malen les genomen met haar, maar krijg telkens te horen dat ik een ander pard moet zoeken en dat dit niets is, haalt de b nog niet eens, moet haar daat echt in de krul trekken, zagen. Zal even foto's van vandaag erbij doen, misschien ziet dit er beter uit. Was gisteren inderdaat erg gespannen, kwaad zelfs, maar dat lag niet aan haar hoor heb haar ook niets gedaan. Ik hoopte eigenlijk dat als ik haar iederedag ongeveer 10 minuten aan de teuge zou rijden, ze vanzelf de ontspanning gaat zoeken, en het gaat al een stuk beter, in het begin na een lang gevech liep ze in de krul, maar had ik mijn teugels op het laatste blokje. Nu doet ze het ook als ik mijn teugels 2 blokjes langer heb. Als ik mijn teugels wat losser in mijn handen heb, trekt ze ze meteen uit mijn handen. De tandarts komt binnenkort, dus misschien helpt het.

Waarom zou ik alleen buitenritjes moeten maken, ze heeft een mega doorzettingsvoormogen en heel veel energie, na een rit van 4 uur krijgt ze het nog in haar hoofd om in rengallop naar huis te rennen. Ze is een kruizing tussen een arabier en new forrest, dus best vurrig en pittig. Als ze me met een zadel ziet lopen, staat ze bij het hekje, als ik dan timo ga rijden wordt ze echt super nijdig. Als ze een week vrij krijgt, staat ze aan het einde van de week doodstil in een hoekje, komt niet meer, doet niets meer, heel zielig dus. ze is gewoon een hele sterke pony waar vele jalours op zijn, heeft nog een 2e en een 3e prijs gewonnen op keuringen.

Foto's komen eraan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 18:43

Hier dan de foto's alle reacties zijn welkom.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog een lompe galop foto, struikelde ze net.
Afbeelding

Nog een foto van een ander op haar.
Afbeelding

Nu nog wat speelfoto's van rambo en arthur (hengst en ruin).
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en de laatste...
kusje
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door lailapri op 20-11-03 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Indie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 18:48

Ik blijf er bij wat ik gezegd heb, ze houd dus ook duidelijk niet van dressuur ga haar op der ouder dag dat niet eens door met trekkken duwen en zagen

sorry, 2 x gepost
Laatst bijgewerkt door Indie op 20-11-03 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 18:52

Het enige waar ze van houdt is hard rennen, moet haar haar eigen dan maar dood laten rennen, ze heeft ook nog eens last van haar luchtwegen (bijna genezen hoor). Zodra ik erop stap begint ze als ze de kans krijgt te rennen en blijft rennen tot ik ingrijp.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 18:52

oja, springen (vanuit rengallop dan) vind ze ook wel leuk.

Indie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 18:58

Ik blijf er bij wat ik gezegd heb, ze houd dus ook duidelijk niet van dressuur.

ga haar dat op der ouwe dag niet door met trekkken duwen en zagen er persee door heen te drukken.

Maar ik denk niet dat we het over dit eens zullen worden.

Ik verzorg toevallig ook een paard die al 26 jaar is. Ze heeft enorm veel energie en haar krijg je met een rit van 6 uur nog niet eens moe. Ze heeft in haar verleden hoog in de dressuur gelopen en kan dit ook voortreffelijk ( Z-niveau ). Ze zou het wel kunnen trekken in haar lichaam nu maar we doen het niet, simpelweg omdat ze het niet meer euk vind. We rijden alleen nog maar buiten in het park met haar, iets wat ze heel erg leuk vind. We moeten haar soms voor haarzelf beschermen dat ze in de galop niet haar eigen benen kapotrent zo hard gaat ze, dus aan de energie ligt het niet.

Ik hoop dat ik je met mijn eigen ervaring kan duidelijk maken dat je naar je pony moet luisteren en lekker met haar naar buiten moet gaan.
en als je toch nog in de bak wil rijden alsjeblieft met een instructrice/teur erbij.

En nog steeds zonder aanval ik hoop alleen dat ik je hiermee en je pony kan helpen.
Laatst bijgewerkt door Indie op 20-11-03 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Indie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:01

lailapri schreef:
Het enige waar ze van houdt is hard rennen, moet haar haar eigen dan maar dood laten rennen, ze heeft ook nog eens last van haar luchtwegen (bijna genezen hoor). Zodra ik erop stap begint ze als ze de kans krijgt te rennen en blijft rennen tot ik ingrijp.

grijp dan in

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:08

Voor zover ik kan zien gaat het niet echt makkelijk, dat "aan de teugel" rijden.
Ben het helemaal met Indie eens: waarom zoveel moeite doen als je pony al oud is, en er waarschijnlijk geen r**t aan vindt om rondjes te lopen met dr koppie naar beneden. Maargoed, misschien geven de foto's niet zo'n goed beeld... Momentopnames toch? Haha!

Indie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:10

Yoline schreef:
Voor zover ik kan zien gaat het niet echt makkelijk, dat "aan de teugel" rijden.
Ben het helemaal met Indie eens: waarom zoveel moeite doen als je pony al oud is, en er waarschijnlijk geen r**t aan vindt om rondjes te lopen met dr koppie naar beneden. Maargoed, misschien geven de foto's niet zo'n goed beeld... Momentopnames toch? Haha!

ik denk dat haar argument is dat ze buiten niet normaal kan rijden omdat ze dan gaat rennen. Als ik het goed begrepen heb

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:20

Ohw, da's wel een beetje kort door de bocht...
Dus als t paardje niet naar beneden wordt getrokken, rent ie de hele bak door? (als ik het goed begrepen heb Haha!)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 19:21

ALs ik haar niet tegen hou wel ja, vergeet niet dat deze pony eigenlijk naar de slager zou gaan en vroeger alleen maar mee geraced is langst de weg, buitenrijden vind ze ook niet super leuk hoor, gaat het pad al niet eens af.

loveSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:36

sorry hoor indie maar ik vindt dat je niks moet zeggen over laila want je kent er niet en als je er kon zal je wel ff anders praten en je vind het niet zielig om op een oude paard een buitenrit van zes uur te maken ook zal ze het wel redden. Want Laila red ff aan de teugel ook wel en de rug is al doorgezakt en onbespierd en ze loopt nu echt beter dan eerst dus zeg niet dat wij het verkeerd doen, want wie zegt dat jij het goed doet. ga daar maar ff over nadenken.

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:40

lailapri schreef:
ALs ik haar niet tegen hou wel ja, vergeet niet dat deze pony eigenlijk naar de slager zou gaan en vroeger alleen maar mee geraced is langst de weg, buitenrijden vind ze ook niet super leuk hoor, gaat het pad al niet eens af.

Denk wel dat je haar dat best af zou kunnen leren, als je consequent genoeg bent iig.

Indie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:49

wat vind ze dan wel leuk ?

en toch zou ik een goede instructrice gaan zoeken als ik dit zo allemaal hoor. Er is vast wel iemand die je wil helpen. Ik kan me niet voorstellen dat er niemand jouw met je pony wil helpen.

En als ze zo mooi was en veel keuringen heeft gewonnen waarom kan ze dan niet als fokmerrie worden gebruikt?

laat je het me horen

en ik blijf zeggen dat ik je alleen wil helpen, als je het nog niet weet kan je het nog leren toch !

Indie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:50

ik stuur je ff en pb'tje

loveSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:52

een pony die ze levenlang niks anders heeft gedaan zeker. Ze is al een stuk rustiger geworden in die 1,5 jaar dat ik haar ken, in het begin was ze onhandelbaar en nu geeft ze er ponyrijles op aan kleine kinderen.

loveSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:54

en trouwens indie als je het zelf beter kan waarvoor doe jij het dan niet ik denk dat jij er geeneens aan kan.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:55

Ik krijg heel erg het idee dat ze niet echt actief loopt (en daar bedoel ik niet dat ze niet snel loopt).
Wat ik zie op deze foto's is dat jij je handen redelijk gespannen hebt. Probeer dus die meer te ontspannen.
Probeer je handen iets hoger te houden en meer voor je zadel.
Over de leeftijd van je pony; ze ziet er echt veel jonger uit! En ik denk dat je op deze leeftijd haar nog best nageeflijk kan rijden, alleen bedenk je dat ze langzamer leert, meer ervaring heeft met de ruiter in de maling nemen en natuurlijk dat haar lichaam ook een dagje ouder is.

Maar zonder les is het moeilijk om verder te komen, tot nu toe heb je een beetje pech gehad met je instructeurs, want er lopen er genoeg rond die je niet vertellen om haar weg te doen, en die bovendien werken zonder zagen, geruk en gepluk.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:01

lailapri schreef:
haalt de b nog niet eens, moet haar daat echt in de krul trekken, zagen.

Denk dat dit meer over jou zegt dan over je pony... Lips are sealed

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:12

lailapri schreef:
haalt de b nog niet eens, moet haar daat echt in de krul trekken, zagen.

Verward moet je dat daar doen, of doe je dat altijd zo?
Ik vind het er niet echt netjes uitzien Maar ik denk dat de pony ook gewoon de verkeerde bouw ervoor heeft, de nek loopt niet echt zoals de nek bij een 'ideaal' dresuurpaardje zou moeten lopen.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:31

Leuke pony. Maar ik vind het er allemaal ook niet echt ontspannen uitzien. Daarbij denk ik niet dat ze iets leert van af en toe eens 10 minuten 'in de krul trekken'. Ze zal hooguit nog meer tegen je hand in gaan komen en zich sterker maken.
Neem af en toe eens een les van een half uurtje en probeer dan vooral om haar rustig te laten lopen, zonder teugeldruk, puur op je zit (en, nee ik kan het niet beter Knipoog). Weet je wat er vroeger mee gedaan is?

Ik vind ook dat ze haar bouw niet echt mee heeft. Korte hals en vrij forse nek; lastiger om in te buigen.

Succes en wees zuinig op je beessie.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 22:17

Heb nu al 5 instructeurs gehad, als ik op mijn fjord reed was ik een zogenaamd goede ruiter omdat hij alles wat ze willen braaf doen, maar zij gaat rennen als ze moet werken en staken, ik ben blij met die stakingen, is in ieder geval een reactie, maar het ideale beeld kun je bij haar gewoon niet verkrijgen in een uur/half uur. En zij willen dit wel, dus dan maar zagen of handen heel laag en wijdt of zoiets, nu houdt ik mijn handen (beweeg wel met haar bewegingen mee) stil en kneed ik, rij goed voorwaards met mijn benen, maar kan geen zweepje nemen omdat ze vroeger mishandeld is. Ze is eigenlijk een beetje verkloot, want zodra ik maar begin te kneden gaat ze of rennen met haar hoofd omhoog, of stilstaan/langzaam lopen, krijg haar dan nog maar moeizaam vooruit (in stap. Vergeet niet dat ze een mega aansteller is en als ik haar longeer met goque ofzo ze netjes rondloopt, ook als hij ruim staat afgesteld. Onder de man is ze dus gewoon verpest, want spelen beteken voor haar nu hoofd naar beneden en dat is erg moeilijk en zwaar en krijg je spierpijn van. Moet wel zeggen dat haar rug wel wat gespierder is geworden, rijdt nu ook beter zonder zadel. Haar ruggegraat steekt niet meer zo uit.

Ze is wel een mislukkeling ja, maar dat maakt haar juist zo speciaal.

Als jullie meer foto's willen zien, even in mijn profiel kijken.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:34

ik vind de tweede serie foto's er beter uitzien, vooral je beenligging is daar beter. Alleen probeer nog steeds je handen meer naar voren te houden en mee te geven, het ziet er nog steeds uit dat je ze vast zet tegen het zadel aan.

Is het geen idee om haar ook te longeren met bijzet of elastiekje zodat ze wat losser wordt er deze houding wat went (lijkt mij dat ze best snel spierpijn krijgt op deze leeftijd)
Ik las ook dat ze alleen wilde rennen, misschien eerst laten rennen aan de longe (zonder bijzet oid) daarna goed gehoorzaam maken op je stem aan de longe, dan de bijzet of elastiekje of touwtje eraan (ligt aan de pony wat je gebruikt) na 5 min met de bijzet oid erop gaan zitten en en als doel stellen dat ze een rondje netjes ontspannen nageeflijk loopt. Daarna gelijk stoppen. Ze heeft dan in principe haar beweging al aan de longe gehad. Je kunt dan als het allemaal goed gaat die rondjes uitbouwens en daarna een rondje draf gaan proberen.
Trek je niet teveel aan dat je pony maar met pensioen moet hoor. Mijn shet was 12 en was compleet verziekt (harde mond, vast in het lijf) die heb ik alles nog geleerd tot l dressur, een meter springen en voor de wagen lopen. Het kost alleen wat meer tijd en geduld dan bij een jong dier.

Probeer haar ook goed op eigen benen te leren lopen, gooi je teugels maar eerst eens los en kijk wat ze doet. Probeer vooral niet teveel in te werken met de teugel, volgens mij verzet ze zich daar alleen maar tegen. Gewoon met rijden eerst in stap beginnen, doet ze dat goed weer naar stal/wei. Als je begint met draven op een volte zetten en niet de kans geven om er vandoor te gaan. Maar ik denk dat de draf nog wel even zal duren met rijden.