Mijn pony stopt en loopt niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steefjevos

Re: Mijn pony stopt en loopt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:57

Btw @Caitlin_K, ik bedoel dus ook NIET slaan. Ik bedoel alleen maar druk geven om vooruit te blijven gaan, dan wel met beendruk (aandrukken, loslaten, aandrukken, loslaten) dan wel met zachte zweep tikjes op de schouder. Net zo lang tot je een juiste reactie krijgt en dan gelijk stoppen en belonen. Het kan ff duren, maar het kwartje zal vallen!

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 19:58

Steefjevos schreef:
Ik heb het ook gehad met een Fries! Eerst werd ik erg boos, hielp geen zier en ze werd er zelfs beetje gevaarlijk van (omhoog komen en om willen draaien, ook op straat). Het leek namelijk bij mij er ook op dat ze niets eng vond. Later bleek dat wel zo te zijn, het is best een bangig paard ben ik achter gekomen (maar reageert wel anders op dingen die ECHT eng zijn).
Wat heel goed werkt is zachtjes aan blijven dringen. Gewoon stom verveeld met een zweepje op de schouder blijven tikken in combinatie met aan blijven drijven. Niet aaien, maar ook niet zo hard dat het kletst. Eigenlijk dus in zo'n intensiteit dat het voelt als druk, maar niet als tikken met de zweep en schoppen met de benen. En volhouden, ook al duurt het 10 minuten, wat voelt als een uur. Als ze dan een stap vooruit doen, direct stoppen en belonen met je stem. Staat ze dan weer stil, proces weer herhalen.
Was voor mij echt een gouden formule, maar dacht er gewoon de eerste keren niet aan omdat ik vond dat ze gewoon door moest lopen en niet aanstellen -O- . Dus, ik zou zeggen, gewoon proberen en volhouden!

Btw, afstappen hielp bij mij niet. Ik stapte af, liep stukje door, ging weer zitten en paard was weer bevroren. Of dat nou echt angst of uitproberen was, ben ik nog niet over uit. Met bovenstaande methode ben ik daar nu in ieder geval doorheen. Ze staat niet meer stil!

Ahw super bedankt! Ik ga zeker iets doen met deze tip hoopdat het gaat werken :D maar heelaas gebeurt dit ook midden op de weg en dan ga ik uit angst boos op haar worden want stel als een auto komt

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:59

Steefjevos schreef:
Btw @Caitlin_K, ik bedoel dus ook NIET slaan. Ik bedoel alleen maar druk geven om vooruit te blijven gaan, dan wel met beendruk (aandrukken, loslaten, aandrukken, loslaten) dan wel met zachte zweep tikjes op de schouder. Net zo lang tot je een juiste reactie krijgt en dan gelijk stoppen en belonen. Het kan ff duren, maar het kwartje zal vallen!

Ik had het ook niet over jou hoor. ;) Gewoon over de OP (:
Jou manier is prima, als TS zeker weet dat haar pony niks mankeert, ook ivm. een verkeerd zadel, misschien zit pony helemaal vast in haar rug?

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:01

givette schreef:
Ahw super bedankt! Ik ga zeker iets doen met deze tip hoopdat het gaat werken :D maar heelaas gebeurt dit ook midden op de weg en dan ga ik uit angst boos op haar worden want stel als een auto komt

Tsja, als er auto's aan komen met snelheid zit er niets anders op dan af te stappen. Het moet wel veilig blijven voor iedereen! Hopelijk kun je het ook ergens anders uitproberen. :)

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 20:02

Caitlin_K schreef:
Steefjevos schreef:

Ik had het ook niet over jou hoor. ;) Gewoon over de OP (:
Jou manier is prima, als TS zeker weet dat haar pony niks mankeert, ook ivm. een verkeerd zadel, misschien zit pony helemaal vast in haar rug?

Ja maar zo kun je van alles uit gaan ja sorry hoor maar misschien heeft ze ook iets aan haar been of haar oor.
Ze doet het alleen buiten NIET in de bak en als ze dan waar dan ook pijn zou hebben zou ze het ook in de bak doen

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 20:04

Steefjevos schreef:
givette schreef:

Tsja, als er auto's aan komen met snelheid zit er niets anders op dan af te stappen. Het moet wel veilig blijven voor iedereen! Hopelijk kun je het ook ergens anders uitproberen. :)

Ja ik het zeker proberen want ik wprd het wel een beetje beu

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:06

Het is vooral een veilige situatie om het meisje en de pony zo de weg op te sturen. :j
Not.
Ik zou het niet doen, des te sneller er ongelukken gebeuren. Ik bedoel dit allemaal niet negatief, maar het kan flink uit de hand lopen TS.
Misschien eerst toch in de bak vertrouwen opbouwen.
Misschien durft je pony niet?

Je kan idd beginnen met wat grondwerk.

Ik heb het idee als je je paard vooruit dwingt, dat ze alleen vervelender wordt. Ik zat op je pf te kijken en het is echt een leuk beestje maar lijkt een beetje koppig.
Probeer eerst lekker aan de hand te wandelen, en neem een stalgenoot en vriendje (paard)van je pony mee, en misschien een volwassene!

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 20:12

Caitlin_K schreef:
Het is vooral een veilige situatie om het meisje en de pony zo de weg op te sturen. :j
Not.
Ik zou het niet doen, des te sneller er ongelukken gebeuren. Ik bedoel dit allemaal niet negatief, maar het kan flink uit de hand lopen TS.
Misschien eerst toch in de bak vertrouwen opbouwen.
Misschien durft je pony niet?

Je kan idd beginnen met wat grondwerk.

Ik heb het idee als je je paard vooruit dwingt, dat ze alleen vervelender wordt. Ik zat op je pf te kijken en het is echt een leuk beestje maar lijkt een beetje koppig.
Probeer eerst lekker aan de hand te wandelen, en neem een stalgenoot en vriendje (paard)van je pony mee, en misschien een volwassene!

Zelf ben ik 16 en ik kan alles met mijn paardje in de bak zet ze geen stap fout en in het bos is het waarschijnlijk uit angst maar daar voor ga ik niet stoppen met in het bos rijden. Wauke is 11 jaar en heeft er nooit last van gehad en dit is sinds kort ontstaan. Ik ga er op blijven trainen en dat gaat niet lukken als ik in de bak blijf rijden.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:16

Als het sinds kort is weet je dan zeker dat er niks is waar ze geschrokken van is?
Tuurlijk, je moet je er niet van weerhouden, maar denk alsjeblieft aan jullie veiligheid!!
En of je nou 16 bent of niet, je hebt vast niet alle ervaring. Tuurlijk je weet genoeg etc. Maar misschien heb je een instructrice, stalgenoot, stalbaas, ouder, die net meer ervaring heeft, gewoon om je te helpen.
Ik heb ook problemen gehad met mijn shet, en ondanks dat het een kleine pony was, steigerde ze midden op de weg etc.
Ik leef al heel mijn leven met paarden, en ik weet heel veel, maar heb toch mijn oude instructeur van de manege erbij gehaald. :j

Ik zie in je pf toch echt staan dat je 15 bent ;).
:o

En echtwaar, ik kraak je niet af, ik wil je alleen helpen.

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 20:19

Caitlin_K schreef:
Als het sinds kort is weet je dan zeker dat er niks is waar ze geschrokken van is?
Tuurlijk, je moet je er niet van weerhouden, maar denk alsjeblieft aan jullie veiligheid!!
En of je nou 16 bent of niet, je hebt vast niet alle ervaring. Tuurlijk je weet genoeg etc. Maar misschien heb je een instructrice, stalgenoot, stalbaas, ouder, die net meer ervaring heeft, gewoon om je te helpen.
Ik heb ook problemen gehad met mijn shet, en ondanks dat het een kleine pony was, steigerde ze midden op de weg etc.
Ik leef al heel mijn leven met paarden, en ik weet heel veel, maar heb toch mijn oude instructeur van de manege erbij gehaald. :j

Ik zie in je pf toch echt staan dat je 15 bent ;).
:o

En echtwaar, ik kraak je niet af, ik wil je alleen helpen.

Ja over 7 dagen 16 dan maar ja oke dankje voor de tip

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:20

Oké,
Alsjeblieft!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:28

OPG --> RT-P

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:38

Iedereen gaat er direct van uit dat het pijn of angst is, dit is natuurlijk heel goed mogelijk. Maar ik ga er even vanuit dat het hier niet aan ligt.

Mag ik vragen hoe het is ontstaan? Het kan een soort 'dwarsigheid' zijn. Misschien heeft je paardje de eerste keren het wel eens een beetje geprobeerd zonder dat jij het echt doorhad en jij dus ook niet duidelijk hebt gemaakt dat dit niet de bedoeling is. Dit heeft hij uitgebreid (mede door jouw reactie) en wordt nu een 'gewoonte'. Als je hem gaat dwingen er langs te lopen los je uiteindelijk niks op, dat wint je paard ben ik bang :+
Ik zou zeggen, er zelf niet meer aan denken. Niet denken van 'oh god, nu komen we weer op dat punt waar ze dat gaat doen'. Wees in je hoofd met iets anders bezig of rijd eens een andere kant op?

En ga met hem wandelen aan de hand, bijvoorbeeld hetzelfde stuk waar jij nu elke keer vastloopt onder het zadel. Het stukje van de hersenen waar je je slechte herinneringen in op slaat is bij een paard heel groot. Dus gaat er iets mis, moet het meer dan 10 keer goed gaan voordat ze die slechte herinnering kwijt zijn. En nu elke keer als hij daar langs moet krijgt hij op zijn kop (ook al doet hij iets wat hij niet mag doen, dat begrijpt hij waarschijnlijk niet).
Hopelijk heb je hier wat aan, succes! :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:45

Kan het zijn dat je pas met je paard bent verhuisd?
In dat geval is het heel goed te verklaren. Alles is nieuw en je paard kan zich gewoon onveilig voelen;iets dat met boos worden en slaan bepaald niet beter gaat worden.

Zeker gezien je zelf al aangeeft dat het paard het eerder nooit deed. Dat moet toch een duidelijke indicatie zijn dat ze daar een reden voor heeft, zelfs als jij die reden niet ziet.

Paarden doen niet zomaar iets om je lekker dwars te zitten.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:47

Weet je zeker dat het niets lichamelijks is?
En heb je geen les? Waarom ga je naar buiten Probeer het eerst eens in de bak.

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 16:23

dankjewell voor julie reacties. Ik heb vooral veel aan de reactie van Steefjevos gehad, daar ben ik echt blij mee ben het vandaag meteen gaan proberen en ze reageerde er super op dankjewel!

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:14

Ik heb dit met mijn paard ook gehad. Vanaf dat ik alleen op wandeling wou vertrekken ging hij stilstaan en wou hij niet meer verder. Hoe bozer ik werd, hoe meer hij weigerde en achteruit liep. Ik heb dan al mijn geduld bijeen geraapt en bij elk minipasje vooruit uitgebreid beloond, de eerste keer heb ik over 20 meter bijna een half uur gedaan, de tweede keer een kwartier, toen nog een minuut en 2 weken later kon ik gewoon vertrekken. Nu geraak ik heel de wandeling rond zonder stoppen.
Gewoon veel geduld hebben dus. Veel succes!

mf1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:17

Ik heb dus ook zon prortret...lees ff mee :D Ik stap meestal af maar hoef opdezelfde weg niet nog eens op te stappen want dan wil ze nog niet verder open pas als we een eandere weg inslaan kan ik opstappen en dan is er niks aan de hand en loopt madam gewoon verder....Ze doet het ook altijd op dezelfde weg...erg typisch

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:11

givette schreef:
Ja dat dacht ik eerst ook toen had ze altijd veel meer lastige tikken. Dus heb ik een nieuw zadel, maar het is meer aanstellen heb ik zo'n idee ze gaat eigelijk vaak stil staan als ze wit ziet witte huize stenen enzo

wat grappig!! haha ik heb ook een fjord en die is ook bang voor witte dingen!!! ik stap er dan altijd af en dan loop ik voor hem, dan weet hij dat het niet eng is en dan stap ik er weer op... probeer maar ik weet bijna zeker dat het helpt...

ik weet namelijk bijna zeker dat dit niet iets medisch/eigenwijs is ... die van jou is ook gewoon bang voor witte dingen en dan wilt die daar niet langs..

Jayne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:24

Ga je alleen met je fjord naar buiten?

Als je wel alleen met hem/haar naar buiten gaat misschien moet je samen met iemand anders gaan dat er dan nog een ander paardje langs loopt.

Of hij/zij is onzeker buiten

Succes!!

ToddMylene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:44

Ik lees mee!

Ben het wel met Caitlin_K eens! Tikken helpt niet.

MyLois

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:07

Ik had dat probleem ook met mijn paard, je moet gwn ff omkeren en dan er weer terug gaan bij mij was het probleem zo opgelost, en slaan hielp bij die van mij niet! In het tegendeel ze werd alleen maar opstandiger.
Maar elk paard is anders daarom is t altijd goed om verschillende dingen te proberen

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:56

Ik heb dit ook een paar keer gehad met een fjord. Bij mij was hetzelfde dat ze bij slaan alleen maar verder achteruit liep, totdat ze bijna in de sloot lag. Ik weet zeker dat het bij haar geen angst was! Het beste was gewoon om de tijd ervoor te nemen, ervoor zorgen dat ze absoluut niet om kan draaien. af en toe aansporen, als ze achteruit loopt stoppen met aansporen. ( wel recht houden) mijne was er toen al snel zat van en liep uiteindelijk zelf weer gewoon door.

TheMelgut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 16:10

mijn vriendin haar paard gaat ook irriteren als je naar buiten gaat,maar dan ga ik gewoon verder en uiteindelijk komt ze mee. het is beter als je samen gaat misschien? kijken of ze dan wel meeloopt