3-Jarige Baltimore aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hartjeDaan

Re: 3-Jarige Baltimore aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:09

Wat een mooi paard! <3

_YVN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 18:14

Ik merk nu, ook even met dank aan een andere site waar mensen graag over bokkers roddelen.. (ik noem geen namen) Dat ik nog steeds een typfout in mijn startpost heb staan. Ik bedoelde een merrie met veel potentie. Om even wat misverstanden te voorkomen haha!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 08:47

Hmm ik weet niet wat mensen zo goed vinden hieraan eerlijk gezegd. Ik zie op veel paarden een paard wat van voor mooi in de krul loopt, maar van achteren er niet lekker achter komt. Geen fijne bekkenkanteling.
Ik zou het paard liever meer van achter naar voren gereden zien worden, dat onderbeen eronder en een mooi rond paard vanuit de bekken/schoft ;)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:42

lekker aan het lopen voor een driejarige denk aan je handen heb bij sommige foto's heet idee dat je haar op tilt.
handen niet vast zetten in de galop en mooi bij je zadel houden.
ze is pas drie en leuk dat het goed gaat maar over belast haar niet en verder lekker genieten

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 08:55

Marjoow schreef:
Hmm ik weet niet wat mensen zo goed vinden hieraan eerlijk gezegd. Ik zie op veel paarden een paard wat van voor mooi in de krul loopt, maar van achteren er niet lekker achter komt. Geen fijne bekkenkanteling.
Ik zou het paard liever meer van achter naar voren gereden zien worden, dat onderbeen eronder en een mooi rond paard vanuit de bekken/schoft ;)

Hier ben ik het niet mee eens. Paard is drie en wil op zich de achterbenen best wel ondertreden, maar is nog heel erg zoekende naar balans.
Vandaar ook het te diepe lopen.

Ik zou zeggen: lekker doorgaan, lekker tempowisselingen rijden en dan komt het neusje er vanzelf weer uit.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:28

Ik ben het met beide bovenstaande reacties niet helemaal eens. Met betrekking tot de bekkenkanteling, dit is een van de meest gehoorde misvattingen in dressuur. Paarden kunnen hun bekken maar minimaal kantelen. Wat wel kan, is het aanspannen van de buikspieren (alsware een sit-up). De achterbenen kunnen hierdoor meer onder het lijf gebracht worden waardoor er een hefboomeffect ontstaat, achterkant omlaag, bovenkant omhoog. Als mensen op handen en knieën zitten kunnen wij onze rug hol en bol maken door onze bekken te kantelen maar dit kan een paard amper. Daarom moet het hele paardenlijf meedoen en is het over de rug lopen, de aanleuning en het langzaam opvoeren (dit is een meerjaren-plan) van de aanspanning zo belangrijk. Dit brengt mij tot, wat ik zie als het meest urgente trainingspunt, het over de rug lopen. Op een aantal foto's zie je dat jouw paard achter de rug wegdrukt, oftewel de buikspieren niet aanspant. Dit kun je zien door te kijken of er een kommetje ontstaat vlak achter het zadel. Wel zie je op deze foto's de potentie van je merrie terug want het achterbeen lijkt onder te treden maar dit gebeurt niet vanuit het correct over de rug/bovenlijn 'geredenworden' van het paard. Ik zou proberen dit paard in zijn hele hoofd-halshouding te laten zakken zodat het hele paardenlijf meedoet en dan proberen op aanleuning te rijden met de neus op de loodlijn. Pas als je dat punt hebt zou ik gaan schakelen. Als je dit andersom doet dan verlies je steeds je aanleuning en is je schakelwerk voor niks. Merrie heeft zo op de foto's te zien inderdaad veel potentie maar heeft op dit punt ook nog aardig wat training nodig. Veel succes en open nog eens een topic zodat we jullie kunnen volgen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:44

Ts... ook ik zie een leuk paard wat erg makkelijk achter het bit kruipt..
Probeer dat op te lossen door op dat moment écht voorwaarts te rijden en daar weer verbinding te krijgen zodat je weer kan gaan controleren.

Verder is het een heel leuk dier om te zien, maar ze loopt teveel met de 'rem' erop.. en daardoor met de schoft in de grond.
Voorwaarts is de sleutel om haar meer te laten 'openen' in haar lichaam..

mystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 12:59

Wat een leuk paard mag je rijden.
Wat de bak betreft, ik ken het probleem je moet het doen met de middelen die andere je ter beschikking stellen. Mijn vorige paard heeft jaren in een zware bak gelopen heeft M dressuur gelopen en wordt dit jaar 25 en geen beenproblemen. Het is maar hoe je ermee omgaat. Van een zware bak leren ze wel beter hun achterbenen te gebruiken.
Ga lekker verder en heel veel succes

Dressage_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:55

Dat je haar netjes laag rijdt is goed. Maar ze ontwijkt de teugel (geen juiste aanleuning) en loopt daarom vaak te diep. Probeer haar meer met je been te rijden en haar iets hoger in te stellen. Haal haar uit haar gewoonte houding! Succes!

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 23:18

Wat een knap paardje. Ik vind haar erg opgekropt lopen, helemaal voor zo'n jong paard is dat niet erg bevorderlijk. Probeer wat meer lengte te houden aan de voorkant. Probeer goed je been er aan te houden en haar wat hoger in te stellen. Doordat ze zo diep loopt ontwijkt ze de teugel. Wel contact houden met haar mond(niet losgooien) maar niet te veel druk er op en veel overgangen rijden.

Ook ziet de bak er erg zwaar uit, dat lijkt me niet zo lekker. Een keertje kan gerust geen kwaad maar als je regelmatig in een zware bak rijdt krijg je toch vaak sneller beenproblemen etc. Hoeft niet zo te zijn natuurlijk maar zie het toch veel gebeuren.
Succes!

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:29

Jouw houding vind ik erg vriendelijk ogen! Op sommige foto's lijkt ze inderdaad iets te diep te lopen, maar ik vind het er zeker goed uitzien :D
Mooi paard trouwens ook, wees er maar zuinig op :)

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:00

Mooi paard. Alleen rij je niet licht in draf? Is doorzetten niet erg belastend voor een jong paard?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:01

Gaaf paard met nog genoeg werk maar ook genoeg kwaliteit zo op het oog.

Is hier alleen niemand die valt over de afstammeling? Gameboy × Gribaldi . Gameboy IS namelijk een Gibraldi!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:06

Dat wist ik niet eens, maar dat is idd wel echt incest.

Het komt wel vaker voor in de fokkerij, maar zo dichtbij is wel heel erg.
Maar daar kan TS niets aan doen natuurlijk

Koetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 22:24

Er is geen incest, de afstammeling van Baltimore is : Maron ( Holland x Ginette) X Gameboy ( Gribaldi x Pion x Ramiro)

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 08:24

ik vind dat je hem goed hebt lopen. Voor de toekomst zou je meer met over de rug lopen en van achter naar voren rijden kunnen doen. Paard kruipt inderdaad soms achter de loodlijn maar dat komt vanzelf wel weer goed. Op sommige foto's drukt ze de rug weg.
Super leuk paardje, wees er trots op!!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 08:52

Citaat:
Er is geen incest, de afstammeling van Baltimore is : Maron ( Holland x Ginette) X Gameboy ( Gribaldi x Pion x Ramiro)

Kijk dat is al een stuk logischer!:Y) vond het al gek. En dat dijk van een achterbeen had ze dan vast niet gehad .

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 08:57

Erg mooi paard! Zo te zien rijd je hem vriendelijk, neusje eruit komt vanzelf. Daar werk je zelf ook al aan zeg je. Ben je ook van plan te gaan starten als jullie er klaar voor zijn? :)

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 10:06

Ziet er goed uit! Voor zijn 3 jaar!

wat is je bak zwaar :wow:

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:03

Wauw gaaf beest! Mooie been actie al op deze leeftijd! :j

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:10

Wauw jullie gaan ver komen hoor! :D
Probeer je teugels wat korter te nemen, zodat ze meer steun heeft aan je hand.
Hoelang is ze onder het zadel?

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:12

Mooi paard. Maar je cap bandje onder je kin zit wel erg los.. :=

Edisons

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:17

Mooi diertje zeg! <3

_YVN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 02:31

Zo, even alles nagelezen. Net geland op Schiphol, maar ik wilde toch even reageren.

Over het doorzitten: Dit doe ik op de foto's inderdaad, maar dit is iets wat ik maar zelden doe. Het is niet dat ik hier intensief op aan het trainen ben.

De afstamming: Ik heb alleen haar vaders kant genoemd zoals eigenaresse al heeft vermeld. Dit om te laten zien waar zij haar beenwerk van heeft.

De bak: Hier ben ik me ook van bewust, maar wie ben ik om hier dingen op aan te passen als dit paard patriculier gestalt is en het niet mijn eigen paard is?

Over de cap: Het viel me inderdaad ook op na het bekijken van de foto's, deze heb ik dan ook meteen aangepast. Ik heb deze cap pas nieuw en het bandje is vanzelf wat losser gegaan.

Over de wedstrijden: Volgende week heb ik mijn eerste les met haar, op dat moment ga ik beginnen met lichte training. Wanneer ze er klaar voor is zal ik eerst onderling starten waarna ik vervolgens wel de overstap naar officieel wil maken.

Voor de rest, bedankt voor jullie reacties en tips! Hopelijk binnenkort weer een update met nieuw materiaal!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:19

Ziet er goed uit TS, lijkt me een fijn dier om te rijden! :)
Te diep, ja inderdaad, maar dat had je zelf ook wel gezien neem ik aan. Dat komt vanzelf als ze haar balans beter weet te vinden. Ik vind je totaal niet streng in de hand dus er is imo geen sprake van getrek en gepluk.
Probeer alleen wel om wat meer gelijke druk te houden zodat je haar eventueel wat kunt uitschuiven. Het is voor haar balans een stuk makkelijker als jouw contact en druk constant zijn :)
Verder vraag ik me eigenlijk af of je gedurende de foto's doorzit? (of je rijdt steeds op het verkeerde been, en wisselt dat af :+ ) Dit zou ik voor de 6e keer echt nog een paar weken/maanden achterwege laten.. Zeker al haar balans niet zo best is, want je helpt haar er niet echt mee denk ik. Ook niet voor kleine stukjes..
Desalniettemin vind ik je houding wel een compliment waard!
Succes en vooral veel plezier samen!

Edit: ik lees nu dat je inderdaad doorzit.. Nogmaals ik zou hier echt nog een paar weken/maanden mee wachten. Zo zonde van je mooie diertje..