(Be)Sturen van pony door dochter van 8

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 23:18

Zilfstar schreef:
Hmmm is die jouwe ook zo van "laat dat leren maar achterwege, ik doe het gewoon meteen zelluf" ?

Dochter wel nml (zoon minder, maar ja die heeft dan ook de nodige uitdagingen hihi)

Levert soms wel extra uitdagingen bij dochter op, want ze wil dus pony zelluf leren sturen, maar is ook perfectionistisch en baalt dan als het niet meteen lukt. Hoe vaak ik tegen haar al niet heb gezegd (met school, tekenen, turnen, zwemmen, drakentemmen...) Het heet niet voor niets LES!!!!

Nee dat valt mee. Alleen reageert ze haar frustraties nog wel eens op mij af als iets niet lukt. Of zenuwen heeft op wedstrijd. Ik bemoei me er ook helemaal niet meer mee. Ik maak foto's, smeer de broodjes en rij de trailer zeg maar, haha! Mijn zusje begeleidt haar overal in en ze lest bij een vriendin van mij waar ze goed naar luistert. Ze leert heel graag en doet precies alles wat de instructrice of mijn zusje zegt. Soms stapt mijn zusje er nog wel eens op om haar iets te laten zien, ter verduidelijking zeg maar. De pony is net 7, ze kreeg hem toen hij 4 was. Ze zijn dus wel samen zover gekomen als dat ze nu zijn, dat is wel heel gaaf natuurlijk.

On topic: al moet hij achteruit het hele stuk terug, hij zál links gaan waar hij rechtsaf is geslagen. Dat hebben we dochterlief er wel goed ingeprent. Al moeten er twee man bijkomen om erbij te helpen, al moet ze afstappen om hem naar de plek terug te brengen waar hij de verkeerde afslag nam, nooit doorrijden!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 00:26

Zilfstar schreef:
Loe_Loe: haha ja dat klopt idd. En ik geef toe: Dochter is al net zo eigenwijs als pony, geeft dus echt niet toe aan die draak.. Ze passen goed bij elkaar. een heerlijk combi als ze beiden hetzelfde willen, maar als hun ideeen recht tegen over elkaar staan, ja dan heeft dochter dus een uitdaging.

(Heb het wel eens gevraagd... maar ze zou ook niet anders willen hoor. Op ponykamp heeft ze eerst op rustige brave pony's gereden maar hoorde van de kampleiding dat ze al snel de rakkers onder haar kont schoven zodat ze tenminste iets te doen had. Anders was het maar saai... Dus dit past ook wel bij haar hoor. Ze moet alleen leren dat het dus ook tijd kost zoiets. En doorzettingsvermogen. dankzij jullie ben ik wel weer helemaal op focus haha en weer tips erbij. gaat gewoon lukken!)

Dan wacht maar, tot ze dadelijk in de pubertijd komt! Haha }:)

troi

Re: (Be)Sturen van pony door dochter van 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 08:20

Ik moet wel zeggen dat jij je kids een fantastische paarden opvoelding meegeeft! Mijn complimenten!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 08:31

:o dank je wel, troi.

Maartje: haha. Eerst de pubertijd van zoonlief maar eens afwachten. Dan kan ik me alvast voorbereiden voor dochterlief idd. :')

Mamamier: ik mag me er nog mee bemoeien gelukkig en ze neemt ook alles wel van me aan. Moet haar idd goed duidelijk maken dat pony gewoon nooit mag winnen. Laatst had pony zich losgerukt toen ze schrok en bleef dat dus op die plek doen, omdat ze door had dat dochter haar niet houden kon als ze zo deed. Echt pony-gedrag dus, inclusief lange neus. Toen heb ik na 2 keer even overgepakt, het uiteinde vastgehouden en haar stil gezet toen ze ervan door ging. Terwijl dochter dus ook het touw vast had. Voor pony's idee / zicht had dochter haar dus vast en ineens spierballen gekregen :Y) . Beessie was zo verbaasd _/-\o_ en heeft zich niet meer los proberen te rukken, haha. Krengetje is het af en toe.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 08:35

Focus vanaf het begin van de les gaat jullie enorm helpen. Dan weet de pony dat het geen speelkwartier is en dat baasjes wil wet is omdat baasjes wil duidelijk is.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:01

Wat wij op mijn werk doen (bso met paard) is het zweepje introduceren als aanwijsstokje. Dan is het ineens geen ding meer om mee te slaan (wat vaak zielig gevonden wordt), maar om aanwijzingen mee te geven. Als je het je dochter dan uit kunt leggen in bijv. deze/soortgelijke vorm zou dat weleens tot een oplossing kunnen leiden:

dochter wil linksaf, pony rechtsaf. Dochter heeft zweepje vast. Dan geef je aan dat ze met het aanwijsstokje de rechterschouder van haar pony aan mag raken zodat de pony de aanwijzing krijgt om die schouder naar links te sturen.

Misschien is de de eerste keer nog erg voorzichtig met aanwijzen, maar vogel samen met haar uit hoeveel duidelijkheid de pony nodig heeft van het aanwijsstokje.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 10:45

Fjordnina: dat is idd ook heel helder als uitleg. Pony is supergevoelig (als je erop zit en denkt dat je wilt gaan draven, knijp je vanzelf iets je benen aan en span je je billen... dan is pony al in draf. ZO gevoelig dus op de hulpen) dus slaan zal idd niet hoeven bij deze combi. Zij ziet de zweep idd als martelwerktuig (moet zeggen dat ze hem mij ook nooti zien gebruiken. Alleen de longeerzweep maar die ligt ook dan vaak gewoon bij mijn voeten...)

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 21:47

Ja goeie tip Fjordnina!
Zilfstar, ik heb zelf zo'n eigenwijs klein worstje in de wei lopen, en daar probeer ik een kindje van intussen 10 op te leren rijden. Exact hetzelfde komen wij tegen! kindje wil rechtsaf, worst (ze heet Kootje) gaat met een vette grijns op haar poniehoofd lekker linksaf. Ik zeg dan altijd dat ze (het kindje) een heel streng hoofd moet trekken, dat zeg ik omdat haar houding dan daarbij meteen veel zelfverzekerder wordt. Dan dat ze "strenge hulpen" mag geven, en inderdaad best een zweepje mag. Weet niet wat het is, maar die wil dat ook niet. Ze is wel duidelijk, voor een kind dan dat net probeert te rijden, met been- en teugelhulpen, maar komt gewoon nog net iets te kort. Ze luistert goed, maar het overwicht is er nog niet, we moeten nog veel oefenen.... :j
Ik denk dat ik de tip van Fjordnina zelf ook ga introduceren! Thanks daarvoor!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 07:10

Wel fijn dat de pony zo vlot reageert over het algemeen, hoop dat je er wat mee kunt!

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:18

Ik zou een tiedeman wel gewoon proberen. Ik heb hier ook een meisje van 7 die nu een paar lesjes heeft gehad op de manege en nu op mijn d-pony rijd (FriesXwelsXarabier) dus een best pittige pony. Ik heb de tiedeman teugel erom en dan heeft ze net iets meer de vertellen als ze de kop in de lucht doen. En als de pony fijn loopt dan heeft ze ook niet last van de tiedeman en hangt ie eigenlijk een beetje slap. Het werkt bij ons echt super goed. :)

offtopic: Ik denk na over een ander zadel voor dit meisje omdat ze niet onder het zadel vandaan komt. Werkt zo'n schapenvacht zadel een beetje goed? en kun je er wel beugels aan doen?

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:46

Ik lees hier heerlijk mee, wat een fijne tips. Ik kan er zelf ook veel mee voor mijn eigen kids.

Onze pony is mij nu aan het uitproberen, maar voor de kinderen is ze superbraaf en gaat alleen wel waar zij wil. Mijn dochter en zoon zijn ook niet voor een gat te vangen, want links is links en rechts rechts. Ze draaien haar rustig om en rijden alsnog te kant uit waar ze naar toe wilden.
Leer je dochter dus om nog eigenwijzer te zijn als de pony.

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:13

pony begint haar nu ook uit te proberen maar wel heel lief gewoon heel rustig de andere kant op met een volte, maar ze draait de pony gewoon de kant op die ze wil. lekker eigenwijs, heerlijk.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 22:40

idapaulien. nou ja, ik en dochter zweren bij het christ zadel haha. Ik heb er eentje voor mijn fries (een Iberica model) en dochter dus een ponymaat voor haarzelf. Met wrongen dus als pony neus richting grond duwt blijft ze mooi achter die wrongen hangen hihi. Je kunt er wel beugels aan doen. Ik ben daar zelf geen voorstander van ivm de drukverdeling op de rug.

Vandaag eerste les gedaan. We hebben lange termijn doel gesteld en het doel voor de les van vandaag: sturen dus. En muurtjes bouwen. Dochter heeft bij elkaar 45 minuten gereden. We begonnen in de longeerbak, lekker instappen. Dat ging gewoon goed. Daarna in stilstand uitleg en dan merk je toch dat met teugels en zweepje de handen al erg vol zijn. Maar goed. In stap krijgt ze het prima voor elkaar om zweepje tegen de hals/schouder te leggen en pony luistert daar dus idd heel snel naar. Druk geven is voldoende. Toch werd pony ook wat heet van de aanwezigheid van de zweep. Vooral toen ze mocht draven. Als ze dan harder wilde dan dochter toe wilde staan en dochter de teugels wat aannam kwam die zweep ter hoogte van de flank uit en ertegen aan wat weer resulteerde in prima "op commando" aanspringen in de galop. Zweepje dus in de draf maar uit haar handen gehaald, want van dat soort tegenstrijdige signalen wordt niemand blij.

daarna zijn we de binnenbak in gegaan. Pony vindt de achterkant daarvan nog steeds erg eng. Dus eerst voorin wat voltes gemaakt en weer muurtjes bouwen om haar OP de volte te houden. Dat ging errug goed :) Daarna in stap de bak helemaal door en verderop bij E-B voltes maken. En ze is zelfs de enge kant helemaal langs gestapt. dmv teugeldruk en in het begin nog veel zweepje tegen de hals houden lukte het haar zelf om pony er langs te laten lopen in stap. Dochter was ook erg trots, want het lukte de laatste ronde zelfs zonder het zweepje te gebruiken. Pony begint blijkbaar door te krijgen dat ze naar dochter moet luisteren OOK als iets "eng" is. Pony liep ook erg mooi, wel wat "fel" zeg maar (de manier van neerzetten van de hoeven, de houding, "heet" kun je ook zeggen maar goed aan het werk, lekker voorwaards) maar ook nageeflijk, op bitje kauwen etc.

Daarna weer naar buiten de grote bak in waar ze effe lekker mochten galoperen als beloning. Nou dat hoef je maar 1 keer te zeggen en dat ging me een partij hard WOW! Kleine jolige bok er achter aan maar goed.

Dus alom in stap goede vorderingen gemaakt. De galop kan ze prima aan. Het sturen in draf en het tempo bepalen in draf gaat de komende tijd de grootste uitdaging worden. Maar ook daarin heeft ze nu al wel vorderingen gemaakt door pony aantal keer goed terug te nemen, helemaal zelf.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 08:01

Super!

Als tip voor het zweepje kun je ook even kijken naar een mooie wilgentak. Dan heeft ze veel minder in handen en je kunt hem op de juiste maat afbreken waardoor hij niet meer op de flank van de pony terecht hoeft te komen.

Wat ik me verder nog afvraag over de achterkant van de bak. Is de pony echt degene die het daar eng vindt? Of is het toch (onbewust) je dochter die het daar spannend vindt? Is gemakkelijk uit te testen door de pony los in de bak te zetten en 10-15 minuten te observeren. Mocht ie teveel bij jullie in de buurt blijven kun je zelf ook even achterin gaan staan.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:12

Lekker gelest dus en vorderingen gemaakt. Zo leuk om te lezen hoe jullie samen aan het uitvinden zijn wat wel en niet werkt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 13:54

Achterkant van de bak vind pony echt eng. Met grondwerk gaat het al beter. Achterin staan de balen vlas en willen de katten weleens donderjagen. Ook zit daar een deur die soms ineens open gaat.

Vandaag heeft ze weer gereden en we zien echt het succes van gisteren. Daarbij gaf dochter zelf aan weer een lesprogrammaatje te willen maken dus wist zij precies wat ze wilde doen. In de buitenbak. Aan de longe. Eerst instappen met zweepje (niet nodig gehad). Daarna slalom om 4 pionnen heen. Eerst vast, daarna los. Dat ging erg goed. Toen aan de longe draven. Pony wilde steeds sneller of langzamer dus heeft ze daar flink aan gewerkt dat het tempo door dochter werd bepaald. Zonder zweep en pony bleef keurig opde volte. Pas na een hele volte haar tempo mocht pony terug naar stap bijv. Dat werkte ook erg goed met als beloning natuurlijk een galopje. dat ging echt heel mooi, mooi tempo etc. Toen nog andere kant op draven, ging ook super. Pony begon zelfs weer te flemen wat ze doet als ze het echt lekker naar haar zin heeft en vrolijk wordt van het werk. Galop op de rechterhand wilde ze niet, dat is de kant waar ze het meest eraf valt. En ook pony's moeilijke kant in galop/draf (ook met longeren) dus daar zal wel een verband tussen zitten. Weer even galop linksom. En toen stappen.

Daarna overviel ze mij haha, met los willen galopperen. Ja dan snap je toch ineens weer wat je eigen moeder altijd gevoeld moet hebben als je ging paard rijden. De meiden aan de kant stelden me gerust dat het wel goed zou gaan, terwijl dochter in stap naar de andere kant van de bak wandelde (de buitenbak is niet eng volgens pony). Dus keek ik toe terwijl dochter de pony keurig draaide en in een vliegende galop vanuit stilstand naar voren vloog op dochters commando :) Pony maakte bij het hek een beetje abrupte stop-draai en toen hing dochter er lachend half naast. Pony dus meteen keurig stil gaan staan en ik dochter er weer opgehesen en toen uitstappen...

Het is gewoon jammer dat dochter morgen naar school moet en geen tijd heeft om te rijden :) want we zien echt al verschil met zo 2 dagen achter elkaar rijden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 14:29

Nog een weekje, dan is het vakantie! :) Klinkt goed. En als je toch niet meer nodig bent om te longeren is dat een mooi moment voor filmpjes :j

Kyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:32

O jeetje jongens wat herkenbaar allemaal...
Mijn zoon van 10 voelt zich al een hele ruiter. Zeker met de friese pony (onze fries met stokmaat van 1.52 m) waar hij sinds een jaar altijd op rijdt. Het ging zelfs zo 'goed' dat hij bedacht had om eens een b proefje te rijden. Helaas voor hem werd dat op zijn eerste wedstrijd dit weekend hard afgestraft. Want dan ineens is de brave fries op ander terrein in eens veeeeeel sterker en is zijn links niet meer de links die nodig is om linksaf te sturen. Twee keer de ring uit gestapt en uiteindelijk gediskwalificieerd wegens ongehoorzaam gedrag.....
Kind in tranen en boos op pony. Dus ik uitleggen dat het aan hem lag en manier van communiceren en niet aan de pony. Hij was niet duidelijk genoeg.
(gister, dag na de wedstrijd) Mam hoe moet ik dat doen dan dat sturen en streng zijn? ;) Dus ik met zijn instructrise overlegd want van mij neemt hij niks aan en vandaag les gehad in jawel.... sturen.
Doormiddel van allerlei hindernissen in de gewone rijbak te zetten en pony en kind even uit hun vertrouwde comfort zone te halen. Over sprongetje heen sturen (pony breekt dan namelijk ook vaak uit naar een kant!!), slalom, tussen balkjes door etc. En heel consequent zijn. Vanaf het inrijden al 'de baas' zijn in richting en tempo en ook bij het uitstappen. Draf is draf en niet stiekem stap omdat pony het wil...
Ik hoop dat hij deze vaardigheid ook onder de knie krijgt en dan zijn doel kan bereiken nl .. Wereldkampioen worden :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 15:32

Update :D

De resultaten van 1 keer lesje met zweepje als extra begrenzer (alleen tegen de hals hoeven te houden :Y) ) en verder elke keer lesje voorbereiden zodat dochter precies weet wat ZIJ wil leren/doen/aan pony leren/overbrengen stelde ze zich vandaag iets geheel nieuws als doel. Drafbalkjes en misschien een sprongetje.

We hadden de buitenbak voor ons zelf. Dus 3 balkjes neergelegd en een caveletti. Het instappen gebeurde aan de longe, de hele bak rond en wat figuren stappen. Pony luisterde prima. Daarna draven. Aan de longe, op de volte, 4 rondes tempo bepaalt door dochter, en dan goed die hoek in. Dat kostte wat overredingskracht maar lukte uiteindelijk heel erg goed. geen zweep nodig gehad. Daarna drafbalkjes. Eerst in stap, toen draf. Daarna verlichte zit (zonder beugels!) geoefend. Toen dacht pony: oh we gaan dus springen! En ging in 3 keurige galoppassen over de balkjes heen. Ja pony weet hoe zij zich op moet warmen :7 .

Toen de caveletti. Vanuit stap en daarna van uit draf. Ik meerennen natuurlijk _/-\o_ Pony liet zich goed sturen, maar oh oh oh wat kijkt ze toch lelijk naar een meerennend persoon. Ik rvoeg aan dochter of ze los wilde. Want ze was nog steeds aan die longe. Nou dat wilde ze wel. Ik gaf haar de keus: op de hoefslag stappen, draven, galoperen of dat sprongetje nemen.

En toen hadden we dit effect:

http://www.facebook.com/photo.php?v=446497465436024&l=4884516552532695024

En ook dit effect:

http://www.facebook.com/photo.php?v=446490108770093&l=3975748273579884810

Volgens mij gaan we er zo wel komen *\o/*

Oja, dat is uit mijn tekst nog niet duidelijk. Dit was dochters EERSTE keer springen!!! En dat ZONDER beugels _/-\o_

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:56

Filmpjes *\o/* Wat ziet het er heerlijk uit. En ja, die komen er absoluut wel :) Zo af en toe net wat slimmer / volhardender zijn dan pony, en wat goed dat zelfs het zweepje dan niet nodig blijkt en dat goede voorbereiding al genoeg is.

Het 'samen' straalt er wel vanaf. Heerlijke pony, en je ziet het plezier bij het springen.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:58

Zilfstar: volgensw mij leert jouw dochter heel snel! Dat ziet er al heel netjes uit, zeker dat tweede filmpje.
Krijgt ze ook goede zit van, helemaal prima! Erg leuk dat je ons zo mee laat geneiten.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 16:06

Haha, ja ze leert zeker snel! Heerlijk zo'n soepel kind en die zo snel door heeft wat de bedoeling is. Ze is ook erg trots op zichzelf en nadat ik er een topic van had gemaakt, was ze wat boos. En heeft ze dus zelf op haar naam een topic ervan gemaakt haha. Lekker ding is het!

Ik heb ook het idee nu ze haar pony veel meer leiding geeft, omdat ze zelf weet wat ze wil, dat die pony daar ook veel beter in mee gaat. Je ziet nu echt een samenwerking komen. Nu is pony gek op springen, dus ik zei al tegen dochter. JIJ bepaalt nu tempo, hoe je aanrijdt, vanaf waar etc. En pony mag meedenken op dat stukje wat dochter nog niet kan en pony zelf heel goed weet. Namelijk de afzet en het afmaken van de sprong. Als ze dat samen goed onder de knie krijgen, dat de pony naar haar luistert maar ook daar waar nodig en daar waar ze het kan de ruimte krijgt mee te denken, wordt het echt een goede combinatie. Dan hoeft dat niet perse bixie-dressuur te worden en worden het gewoon bixie spring-wedstrijdjes haha.