Slofteugel gebruiken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:00

debravanesch schreef:
wat ik bedoel met verzameling is een tempowisseling vooral in draf en niet bergop, maar je voelt dat ze haar achterhand meer onderin brengt dan (wat een eerste stap is in het bergop lopen, namelijk de achterhand gebruiken)

Als je nu over bergop gaat praten mis je nog een aantal stappen, namelijk het loslaten van de rug en het daardoor kunnen onderbrengen van de achterhand en zo in balans zijn en op 4 benen leren lopen. Vanuit daar kun je de achterhand meer gaan onderbrengen en zo gaan denken aan bergopwaarts maar dan ben je al zo weer een paar maanden verder. Een paard moet namelijk eerst in alle gangen een rustige stabiele aanleuning hebben en in balans zijn.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:01

Ga hem nog een keer zeggen:

Als een instructeur een leerling met slof laat rijden, twijfel ik hevig aan de kwaliteiten van de instructeur.

Dumpen. Andere zoeken.

debravanesch

Re: Slofteugel gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 09:04

Vergeet ook niet dat elk paard anders is hé en dus ook een andere aanpak vraagt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:04

debravanesch schreef:

Maar elke basis is hetzelfde...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:05

TS, houd je arm eens gebogen en houd hem op spanning. Laat dan iemand anders hem proberen te strekken, terwijl jij hem gebogen houd.
Je conclusie zal waarschijnlijk zijn dat dat absoluut niet fijn voelt en zelf pijn doet.

Op het moment dat je strenge handen hebt die zitten te frummelen of er zelfs een slofteugel aan hangt, heb je hetzelfde effect. Maar dan met de rug van je paard.

Op het moment dat je paard niet zelf aanleuning aanneemt, en niet zelf nageeft, dan doe je nog iets fout in het rijden. Het draait niet alleen om een actieve achterhand, je zal je paard ook moeten gymnastiseren. Volte's, vergroten en verkleinen, slangenvolte's etc. En daarbij er op letten dat het paard niet op of over de schouder valt...
Het zou heel makkelijk zijn als een slof dat allemaal op zou kunnen lossen, maar helaas is dat toch echt een illusie.

Snel opzoek naar instructie die je het juiste kan leren en nooit naar een hulpteugel zal grijpen. :)

tylando

Ben zelf ook al een tijd met galop bezig. Pony probeert zijn rug eruit te drukken en te krabbelen. Puur onbalans. Het aanspringen is zelfs soms drama, maar ligt aan mijn zit. Zodra ik wel goed ga zitten, gaat t ineens stukken beter. Het kost tijd maar wil het wel zelf doen ( met instructrice) ipv een hulpteugel... ik heb geen haast.

Sodeletuut

Agossie schreef:

Als een instructeur een leerling met slof laat rijden, twijfel ik hevig aan de kwaliteiten van de instructeur.

Dumpen. Andere zoeken.

Mee eens..

En ook mensen die zeggen dat spelen met de teugels nodig is om het aan te leren, of het sowieso te gebruiken.. Dan denk ik, als je uberhaupt het woord aanleren gebruikt, denk ik dat er iets niet klopt..

Weet je dan uberhaupt wel waar nageeflijkheid het gevolg van is?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:11

Als je begrepen hebt wat met een slofteugel moet doen dan heb je hem niet meer nodig.....
Blijf er dus af dan hoef je later de schade die je ermee doet niet op te (laten) ruimen.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 18-04-13 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:16

Ik denk dat dit een foute vraag is om aan bokt te stellen. Zeker aangezien er geen beeldmateriaal is van hoe je paard loopt zonder slof en hoe je paard loopt met slof (niemand weet immers hoe je de slof gebruikt). Dus ik vind het niet aan de orde om er direct op te vliegen en te zeggen dat je een andere instructeur moet gaan zoeken. Als je een slof gebruikt wil dit niet meteen zeggen dat je je paard in de krul gaat trekken, je kan een slof ook gebruiken om te begrenzen. Kan best zijn dat als je paard mooi nageefelijk loopt, de slof doorhangt. Dat weten wij toch niet?
Ts, ik denk dat je je wel goed moet afvragen of de slof correct gebruikt word. En als je geen ervaring hebt met een slof zou ik het in het begin ook alleen maar doen onder toezicht van je instructeur. Als je het zelf niet zou zien zitten om met een slof te rijden moet je dit gewoon bespreken met je instructeur. Daarnaast ga ik ook wel mee met andere personen, je kan je paard niet op 1,2,3 na laten geven, soms vergt dit gewoon tijd. Geef je paard die tijd, forceer niets. (Al weet ik niet hoe oud je paard is enz, 't is maar een tip).

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:18

debravanesch schreef:

Maar nooit de aanpak van een slof in onervaren/onkundige handen!!!!
Het enige dat je hiermee gaat bereiken is dat je paard in een valse krul gaat lopen en je het ruggebruik verder kunt gaan vergeten. Vaak de mensen die kundig genoeg zijn om met een slof te mogen rijden, zijn juist de mensen die hem niet nodig hebben.
Joolien schreef:
[Maar elke basis is hetzelfde...

Inderdaad.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:24

Ik kom zelden onervaren ruiters tegen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:37

debravanesch schreef:
Het is toch ook zo dat wanneer ze correct loopt ze niets hinder ondervind van de teugel, want dan hangt deze gewoon los onder haar borst. En wanneer ze aanleuning geeft voelt ze echt ontspannen (wat ze vroeger niet kon).

debravanesch schreef:
Kracht heeft ze genoeg, het is inderdaad zo dat ze opnieuw moet leren ontspannen. Ook vraag ik geen aanleuning met de slofteugel, maar wanneer ze aanleuning geeft, neem ik de slofteugel wat aan. Dus de ontspanning en aanleuning komt van haar uit, het is die ontspanning en aanleuning behouden.

Kijk, hier spreek je jezelf tegen. Dit geeft aan dat jij niet precies weet/voelt wanneer je de slof eraan hebt/moet hebben en wanneer ie los moet zijn. En als je met een slof niet precies weet wat je doet, verknal je de zaak alleen maar.
Het is niet zo dat ik persé tegen het rijden met een slof ben, maar wel alleen in zeer kundige handen. De inschatting die ik maak van het kennisniveau van ts, op basis van wat zij post plus op basis van het feit dat zij het kennelijk nog nodig vind om aan bokt te vragen of ze hier goed aan doet, maakt voor mij heel helder dat ts niet ervaren en kundig genoeg is voor het rijden met een slof. Wat ik alleen wel raar vind, ze vraagt aan bok om een mening, eigenlijk komen er alleen maar adviezen terug van 'doe het niet, maar eigenlijk interesseert 'dat haar niet, want ze heeft toch voor zichzelf al besloten dat dit haar aanpak gaat zijn. Vraag het dan niet en ga gewoon door met wat je goed dunkt.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:49

Met goed longeren met een goede longeersingel en goede bijzet kun je de spieren ook al een heel eind trainen zodat je hier in het rijden ook al profijt van hebt zonder dat je met een slof moet rijden. Dan wordt het paard sterker zonder dat de ruiter in de weg zit.
Dit kun je ook weer verder uitbouwen door ook nog te longeren met balkjes/caveletti zodat het paard de rug leert te gebruiken en bekken te kantelen, wat je in de galop ook graag wilt. Dit soort dingen vraagt wel om geduld allemaal en verwacht niet binnen een maand resultaat, welke methode je ook kiest. En je wilt je paard neem ik aan ook zo gezond mogelijk houden...

Succes ermee!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:59

Ik heb bewust de reacties niet gelezen. Een slof kan een hulpmiddel zijn om je paard iets uit te leggen, en of dat zin heeft zal al heel snel blijken. Als je inderdaad je paard een half uur met slof kunt rijden, en daarna zonder slof exact hetzelfde van je paard kan vragen, en daarop hetzelfde antwoord krijgt als met de slof, dan is de slof zinvol. Er zijn gewoon paarden die je er even doorheen moet vragen. Als je echter daarna niet na kunt rijden wat je met de slof hebt gedaan, denk ik dat je basis moet verbeteren, en dan de rest "vanzelf" volgt.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:03

oji schreef:
Kijk, hier spreek je jezelf tegen. Dit geeft aan dat jij niet precies weet/voelt wanneer je de slof eraan hebt/moet hebben en wanneer ie los moet zijn. En als je met een slof niet precies weet wat je doet, verknal je de zaak alleen maar.
Het is niet zo dat ik persé tegen het rijden met een slof ben, maar wel alleen in zeer kundige handen. De inschatting die ik maak van het kennisniveau van ts, op basis van wat zij post plus op basis van het feit dat zij het kennelijk nog nodig vind om aan bokt te vragen of ze hier goed aan doet, maakt voor mij heel helder dat ts niet ervaren en kundig genoeg is voor het rijden met een slof. Wat ik alleen wel raar vind, ze vraagt aan bok om een mening, eigenlijk komen er alleen maar adviezen terug van 'doe het niet, maar eigenlijk interesseert 'dat haar niet, want ze heeft toch voor zichzelf al besloten dat dit haar aanpak gaat zijn. Vraag het dan niet en ga gewoon door met wat je goed dunkt.

Eigelijk weinig aan toe te voegen. Verder zegt het helemaal niets als iemand al paarden heeft doorgereden. Heb ik ook namelijk, dus mijn advies zou dan ook sluitend moeten zijn. Dus wat dat betreft, nee geen slof gewoon tijd. En aan tijd denk ik zo een jaartje lekker ontspannen en op een leuke manier het paard jou hand te leren vertrouwen en zijn lichaam te leren gebruiken met het gewicht van een ruiter erop. Dus ja ik zou ook denken aan een andere instructeur want dit gaat nooit echt goed komen. Juist de basis erin krijgen is enorm belangrijk, veel ruiters die juist als ze verder gaan komen problemen tegen omdat de basis gewoon er niet goed inzit.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 10:06

Ik persoonlijk vind dat bijzetteugels meer forceren dan de slof.

Angela dit is inderdaad de bedoeling. naarmate ze het snapt laten we de slof ook achterwegen.

PS: Ik merk dat dit een gevaarlijk onderwerp is op bokt ;-)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:10

Ik geloof best wel dat jouw instructie best wel kan rijden, en dat die ook bekwaam is.
Maar om het slof gebruik zo maar te gaan aanpraten vind ik toch een rare kink in de kabel.
En ook al lijkt het voor jou even makkelijker zo, toch zou ik adviseren dit niet zomaar te gaan gebruiken, ik raad het bijna altijd af.
We kunnen natuurlijk niet echt oordelen, we zien jou niet rijden, we kennen het paardje niet, en weten ook niet exact op welk niveau jij kan rijden.
Maar een paard opleren/trainen is een heel ander verhaal dan het te rijden.
Je wil dus verticale flexie bekomen , en idd door die slof kan je die ook afdwingen, maar bijna altijd geeft dit een valse knik, de buiging is dan niet echt op de goede plaats.
Ik zou persoonlijk meer aan laterale (zijdelingse) flexie gaan werken, bijna altijd zet dit de poort open tot het bekomen van verticale flexie.
Dit is volgens mij de enige goede manier van werken.
Dus die slof even ver weg en diep in de kast opbergen.
ik zou op vorige schrijver er nog aan toe willen voegen tijd moet wel echt reëel zijn he, een 1jaar training, das veel te lang voor zoiets, neem even een goede maand zegggggg.
Laatst bijgewerkt door aeolusnr1 op 18-04-13 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:11

Ik begin langzaam een beetje moe van die instructeurs te worden die hun leerlingen leren spelen, zagen en trekken....

Maar goed leren zitten en rijden en dan kan je paard ook ontspannen. Kan de beweging niet van achter naar voor onder de ruiter door gaat een slof je ook niet helpen met juist lichaams gebruik, enkel met een aangeleerde houding en misschien krijg je zelfs de nodige gebreken cadeau (slijtage hals, beenproblemen, rug problemen, etc). Zoek anders eens iets in de richting van houding en zit les?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:11

debravanesch schreef:

Angela dit is inderdaad de bedoeling. naarmate ze het snapt laten we de slof ook achterwegen.

Is voor een reden... Als je graag een paard hebt wat geforceerd in een valse knik loopt moet je dat zeker doen, maar dan moet je niet om tips of meningen vragen als je deze niet aanvaard. Alle reacties over het niet gebruiken van de slof sla je af.

Edit:
debravanesch schreef:
Wat vinden jullie hiervan? Wat is jullie ervaring met de slofteugel???

24 reacties tegen slof en 4 reacties voor mits correct gebruikt en bekwaamheid van ruiter...
Persoonlijk vind ik een lesgever die je dit niet zonder slofteugel kan aanleren niet kundig genoeg. Hij moet je dit LEREN, niet een HULPteugel aan hangen... Dat is geen logica in les... Een lesgever moet jou iets kunnen bijbrengen en dat kan niet door er gewoon maar even een slofteugel aan te hangen omdat het dan sneller gaat.
Laatst bijgewerkt door Leen op 18-04-13 10:19, in het totaal 2 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:15

TS: je vroeg om meningen, die heb je gekregen :) alleen verkondigen mensen het nou eenmaal wat stelliger op een anoniem internetforum, waardoor je je misschien aangevallen voelt. Ik zou proberen hier doorheen te prikken en wat te doen met de informatie an sich (ongeacht hoe die gebracht is). Feit blijft: het gros van de gebruikers hier is tegen het gebruik van een slofteugel (al dan niet in ervaren handen), en kunnen het waarom goed onderbouwen.

Ik kan je deze site echt heel erg aanbevelen: http://www.paardenbegrijpen.nl en dan met name dit stuk: http://www.paardenbegrijpen.nl/oefening ... ngsarbeid/ , je vindt hier een schat aan informatie en je zal waarschijnlijk beter begrijpen wat mensen hier bedoelen.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 18-04-13 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:15

debravanesch schreef:

Tuurlijk! Eén positieve reactie en dáár reageer je dan op met "Zie je wel!". Het heeft niets te maken met "snappen". Je paard snapt het al lang, maar kàn het gewoonweg nog niet, omdat er iets nog niet goed/sterk genoeg is en er (nog) geen vertrouwen in je hand. (Stop daarom ook maar met dat "spelen met de teugel", want zo komt het vertrouwen er ook niet.)

Het ligt er helemaal aan wat voor bijzet je gebruikt bij longeren en hoe. Nee, inderdaad niet met zijn kin op zijn borst opgeknoopt. Maar een touwtje zo vastmaken dat hij met zijn neusje eruit, maar wel naar beneden gaat is helemaal prima. Groot verschil hier met "rijden met slof" is dat je paard geen gewicht en onbalans van de ruiter heeft mee te dragen. Heb geduld.

Maar een leerling met slof laten rijden toont voor mij enorme onkunde van de instructeur. Echt, die ligt er bij mij meteen uit. Laat die slof alsjeblieft achterwege en ga werken aan overgangen en ga hem (juist) longeren. Begin daar eens mee.

Het feit dat het een gevoelig onderwerp is hier op bokt, is omdat er hevige discussies zijn. De slof wordt in de meeste gevallen namelijk totaal verkeerd gebruikt, waardoor het bijzonder schadelijk is voor het paard.

Waar de kunde van de ruiter stopt, komen de hulpteugels.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:21

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een slof nodig gehad... :7

Het is eigenlijk heel eenvoudig. Er is geen enkel probleem wat je met je benen en zit niet kunt oplossen, mits het paard lichamelijk helemaal gezond is en het tuig goed past. Elk paard gaat vroeg of laat nageven als het daar sterk genoeg voor is en voldoende recht gericht wordt en voorwaarts gereden wordt door de ruiter. De basistraining moet kloppen, anders gaat het met de zwaarste hulpteugel nog niet lukken zonder dat je je paard schade toebrengt.

Als een paard niet nageeft in galop is het achterbeen simpelweg nog niet sterk genoeg om de massa te dragen en dat heeft dus meer tijd nodig. Bovendien zeg je dat je paard goed aan het been is, maar als je paard niet nageeft, is het dus NIET goed aan je been en ook niet goed recht gericht. Hopelijk begrijp je dat! Zoniet, dan moet jouw instructeur je dat uit kunnen leggen..

Je maakt een paard sterk door te longeren, schoudervoor, tempowisselingen en voltes te rijden in verschillende gangen volgens een logisch opgebouwd trainingsschema.

Het resultaat zal een ontspannen paard zijn wat op je pinken te rijden is, en dit werkt voor elk paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:22

debravanesch schreef:
Het activeren van de achterhand doen we hoor, voordien kon ze dit niet doordat ze geblokkeerd zat en liep ze op de voorhand. Nu gaat dit al prima, uiteraard loopt ze nog niet bergop, hoewel dit bij het verzamelen ook al begint te komen.

Kracht heeft ze genoeg, het is inderdaad zo dat ze opnieuw moet leren ontspannen. Ook vraag ik geen aanleuning met de slofteugel, maar wanneer ze aanleuning geeft, neem ik de slofteugel wat aan. Dus de ontspanning en aanleuning komt van haar uit, het is die ontspanning en aanleuning behouden. Ze is heel goed aan het been (daar hebben we eerst op gewerkt samen met het gebruik van de achterhand).

Uiteraard horen en zien jullie mijn lessen niet, dus dan zouden jullie zien dat het echt een goede instructeur is hoor.

Dit snap ik eigenlijk nou juist niet? Ook vraag ik geen aanleuning met de slofteugel, maar wanneer ze aanleuning geeft, neem ik de slofteugel wat aan. Ik rij zelf met slof, omdat ze gewoon ontzettend sterk kan worden en kan gaan sterrenkijken en ik carpaal tunnelsyndroom aan mijn handen heb (het was of slof of stang erin, vond slof de minst erge oplossing) maar het principe van de slof is juist dat die strak komt te staan als het hoofd omhoog gaat en los hangt als paard nageefelijk loopt, zoals jij het doet klinkt het precies andersom eigenlijk? zit de slogteugel dan wel tussen je bovenste vingers en normale teugel onderop of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:30

Sodeletuut schreef:
Agossie schreef:

Dumpen. Andere zoeken.

Mee eens..

En ook mensen die zeggen dat spelen met de teugels nodig is om het aan te leren, of het sowieso te gebruiken.. Dan denk ik, als je uberhaupt het woord aanleren gebruikt, denk ik dat er iets niet klopt..

+1 Ik vind het not done dat een instructeur je een slof geeft, geeft aan dat hij/zij het je niet kan uitleggen en dat is niet goed....

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:42

Angela schreef:
Ik heb bewust de reacties niet gelezen. Een slof kan een hulpmiddel zijn om je paard iets uit te leggen, en of dat zin heeft zal al heel snel blijken. Als je inderdaad je paard een half uur met slof kunt rijden, en daarna zonder slof exact hetzelfde van je paard kan vragen, en daarop hetzelfde antwoord krijgt als met de slof, dan is de slof zinvol. Er zijn gewoon paarden die je er even doorheen moet vragen. Als je echter daarna niet na kunt rijden wat je met de slof hebt gedaan, denk ik dat je basis moet verbeteren, en dan de rest "vanzelf" volgt.

Hier sluit ik mij volledig bij aan.

Zeker bij een paard wat last heeft gehad van een blessure en misschien net dat zetje nodig heeft van 'het doet geen pijn meer', want dat is het vaak bij die paarden. Die zijn bang voor de pijn die ze lange tijd hebben gevoeld en durven dat stukje dan niet los te laten. En natuurlijk moet dat samen gaan met vertrouwen want het paard moet ook de ruiter gaan vertrouwen dat de ruiter het paard geen pijn wilt doen.

Wel ben ik het eens dat het slimmer is om het paard eerst aan de longe bij te zetten en daar met bijzet te leren lopen waardoor ze kracht en balans gaat ontwikkelen waardoor ze dit ook makkelijker zal kunnen aanbieden onder het zadel.