Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Vudress schreef:Janneke2 schreef:. (Het allerscherpste werkt de hefboom, als je met je hand op dezelfde plek/ even hoog of laag als waar de slof is vastgemaakt.)
Niet mijn ervaring. Het ligt namelijk aan het probleem waar je de slofteugel vastmaakt. Onderaan vastmaken is in de hoogte begrenzen en doe je bij paarden die zich snel opdrukken of er plotseling uitklappen. Zijdelings is handig om te begrenzen en om de buiging te controleren. Bovenaan (aan de ringetjes van je zadel) doe je om een paard iets meer naar boven te zetten. Dat laatste doe ik overigens vrijwel nooit.
Citaat:Een losse buitenteugel tegen de hals
xLauLaUx schreef:Ik ga verder niet ingaan op de discussie wel/geen slof, maar een handige tip is misschien om gewoon het rijden te starten met slof, en dan na een kwartiertje, twintig minuten,... de slof er af te halen. Dan kan je telkens iets van de tijd af doen op die manier. Gewoon na het losrijden losmaken en lekker verder rijden, en dan na een week of twee weken er van het begin af aan af laten, eventueel naast de bak leggen voor het geval dat hij zijn rug enorm vastzet.
Succes!
voor de zekerheid zou je er na het afhalen van de slof tijdelijk een martingaal aan kunnen doen. Daarmee heb je in een kritische situatie net wat meer te vertellen dan zonder. Verder gewoon lekker oefenen en luister naar je paard
Vudress schreef:Jij hangt aan al die gradaties een waardering. Ik doe dat niet en bekijk per paard en per probleem wat een bruikbare oplossing is.
Vudress schreef:Je kunt namelijk zeggen dat een paard wat zijn hals moet leren dalen, in het begin wat meer druk nodig heeft en dat je een paard wat meer in oprichting moet vooral moet leren om achter je hand naar boven toe te te lopen, dus met een wat lichtere hand. Ik maak bij het eerste probleem de slofteugel aan de onderkant vast en bij het tweede probleem kun je in overweging nemen om de slofteugel meer omhoog vast te maken.
Citaat:Citaat:Een losse buitenteugel tegen de hals
Je hangt nu een gradatie aan mijn woord controleren. Wie zegt dat ik meer of minder controleer dan een losse buitenteugel?
Janneke2 schreef:moonfish13 schreef:Het idee van een slof is voor een paard soms al genoeg hoor.
Zat paarden die hun hoofd al in positie houden als de slof nog niet eens aangeraakt wordt.
....wat mij een uitstekend argument lijkt, om de slof AF te laten!
Een paard "maar meteen in een houding krijgen" heeft niets te maken met rijkunst, meer over "hij moet aan de tegel dat wil zeggen in de krul, punt uit".
Rijkunst gaat over een happy atlethe die beweegt vanuit ontspanning, in correcte gang, aan de hulpen, swingt, recht is gericht en met zijn zwaartepunt kan spelen en schakelen (ook bekend als verzamelen).
Die correcte houding komt gewoon vanzelf, zonder slof. (Maar wel na logisch, doelmatig en vooral lang en hard werken.)
Met slof kun je vrijwel alle 6 punten van de ausbildung wel schudden.
x_Kimberlyxx schreef:Ik heb hem overgenomen met slof omdat hij er anders vandoor schiet en na een half uur pas terug te krijgen is en nog veel meer van dat soort dingen. Ik kan het paard niet eens in de houding 'trekken' (als je dat bedoeld) daar is zijn hals veelte sterk voor, alleen als hij er van door wilt schieten of iets anders geks wil gaan doen kan ik een goede ophouding maken waardoor hij stilstaat. Daarvoor gebruik IK m,n slof
dat idee van die martingaal (of hoe je dat ook mag typen) vind ik wel goed, ik moet alleen even kijken of hij mijn martingaal past :p ik probeer het wel gewoon (als hij een goede dag heeft) en als het niet lukt kan ik altijd weer een stapje terug ooit zal ik het toch moeten proberen en ik heb het idee dat ik en mijn paard er nu wel allebei klaar voor zijn. Bedankt voor alle tips enzo.
Janneke2 schreef:Het scherpste zou de slof werken, als je hem aan je ogen van je zadel vastmaakt, de hefboom werkt dan het hardste, met je bitring als katrol. De hoek die je slof dan maakt is 180 graden.
Lara_Silver schreef:Afgezien van de rest van je uitleg vraag ik me toch echt af hoe je dit voor elkaar gaat krijgen? Ik neem aan dat je met de ogen van je zadel diegenen bedoeld waar een borsttuig aan bevestigd word, bovenaan? Zo ja dan zou het bijna 5 graden kunnen zijn, maar geen 180. 180 graden vormen een rechte lijn en eerlijk gezegd zou ik graag willen weten hoe je dat voor elkaar krijgt als je van de ogen van het zadel naar het bit en weer terug naar de hand gaat. Maar hé wellicht zie ik iets over het hoofd.
. Ik ga morgen of overmorgen weer rijden. x_Kimberlyxx schreef:@mustang II
Beetje verkeerde woordkeus van mij, maar ik gebruik de slof meer om hem terug te krijgen als hij ervandoor gaat en niet meer terug komt.
Wat is volgens jou dan eigenlijk een goed gebruik? Gewoon nieuwsgierig.
aeolusnr1 schreef:Je moet een heel andere ingesteldheid hebben, je moet het paard leren kiezen, en het kiezen moet je sturen naar wat jij wil bereiken.